Blockbuster watch: sekély vízben az űrlények ellen

Blockbuster watch: sekély vízben az űrlények ellen

Roland Emmerich a Függetlenség napja kettővel nem árult zsákbamacskát és az értelmes történetvezetés önkényes zárójelezése sem újdonság már ezen a nyáron, a közönség így friss és rossz tapasztalatokkal eltelve félve közelítette meg a 20 éves gigamegasiker folytatását. Szenillának így még a második hétvégén sem akadt konkurenciája a dobogó élén, miközben Blake Lively lehet most kapott egy pont akkora karrier löketet, amekkora maflálst az egyedül boldogulni kívánó Matthew McConaughey.

A függetlenség napja 20 évvel ezelőtt kétségtelenül bedöntötte (nálunk is itthon) a mozis piacot, mai árakkal Amerikában közel 600 milliót érne, globálisan pedig másfél milliárd felett, amire manapság kábé egy kimaxolt Avengers, Jurassic Park, vagy egy lightosabb Star Wars mozi lenne képes. Emmerich fater bevételben oda tette a lécet, ahova manapság még Nolan is gólyalábbal jár és hiába hozta sorban a kifizetődő pusztításpornókat, az utolsó három filmje sok követ nem mozgatott meg. Vitathatatlanul az Independe day folytatása mellett szólt azoban, hogy Emmerich mindig is erőteljesen támaszkodott a nemzetközi piacra (egyedül a nem túl visszafogottan hazafias tematikát meglovagoló Patriótára fizettek be többen amerikaiak, mint nem) és a mozis trendek/bevételek mostani kibillenésével egy globális piacot megcélzó blockbuster tuti nem talál süket producerekre (csak vakokra).

Az Independence Day: Insurgence a mai formájában így kicsit megfáradt lábakon állt a kasszák elé, és az elsöprő siker prekalkulációja kábé annyira tűnt hihetetlennek, mint az, hogy egykoron Jeff Goldblum box office tényező volt. A hétvégi 41 millió így kvázi papírforma, amihez külhoni piacokról csapódott még pont 100 millió, ami húzónevek nélkül (konkrétan kábé Liam Hemsworth arca a legismertebb) a 20 éves nosztalgiára építkezve és a vergődő katasztófafilm zsánert tekintve egészen tűrhető és a 165 milliós büdzsét elnézve sem túl fájdalmas. 120 már szép teljesítmény lenne otthon és megannyi kreatív kisülés mellett talán még folytatnák ezt is.

A 4. helyre ért fel a hétvége talán legnagyobb meglepetése és a nyári szezon eddigi legkellemesebb sikere. A Shallows az ütött-kopott folytatások és CGI gangbangek közepette némileg friss anyagként üthetett be a maga egyszerűségével, a közönöség boldogan rá is mart 16.8 millióért, ami laza 200 ezerrel maradt csak el a komplett gyártási költségektől. Blake Lively ugyan még mindig inkább csinos, mintsem színész a nagyközönség előtt, de egészen jó szerepválasztásokkal építgeti fel most magát. 40 millió innét már kifejezetten szép siker, de lehet akár még félszáz is.

Matthew McConaughey pedig pont fordított utat bejárva jó 10 év után újra főszereplőként masírozik egy közepes költségvetésű stúdiófilmben, de korábbi békjóit ledobva nem sunyi szépfiúként, hanem amerikai hazafiként egy egész államot alapítva. A Free state of Jones a jól időzített függetlenség napjához közeli időpont ellenére (szerintem) a STX stúdió tapasztalatlansága miatt nehezen jutott el az emberekhez és a korábban oly? stabil Gary Ross is elvérzett, állítólag a film összeomlik a 140 perces menetidő súlya alatt. Erre tökéletesen rezonál a 7.5 milliós nyitó bevétel, ami jövő hétvégén akár még emelkedhet is egy picit, de így sem jut az 50 milliós büdzsé közelébe. Lehet szurkolni, hogy a Gold, vagy a Dark Tower jobban sikerüljön Matthew-nak.

Nicholas Winding Refn is próbálkozott a hétvégén, a (gyerek)sztár státuszt nővérétől lassan megöröklő Elle Fanning mellett már a Drive-val sem volt annyira eladható a rendező filmje, mivel az Only God forgives elég sajátságos szájízt hagyott maga után és a mostani mozi sem tűnik kevésbé megosztónak, pláne már Gosling is kimaradt a buliból. így a Neon Demon siralmas 1000 dolláros átlagon alul ragadt a film 670 moziból (itthon meg pont ma láttam, hogy egy sima hétfő délután lemegy 3 időpontban egy plázában, ott a forgalmazó biztos csak a címet olvasta előzetesen).

Mindeközben a Finding Dory döbbenetes hétközi számokkal és 73 milliós hétvégével már 283 milliónál tart (Amerikában csak) és ilyen esések mellett, még a BFG konkurenciájával kalkulálva is lehet esélye csak otthon félmilliárdra, globálisan a milliárd csont nélkül meglesz. A Warcraft nemzetközileg picivel 400 millió felett, a Swiss army man pedig 3 moziból hozott 105.000 dollárt, ami szép, de komolyabb terjesztésre nem számíthat.

A hétvége amerikai toplistája:

Finding Dory – $72,959,954 – össz: $286,277,856 Independence Day: Resurgence – $41,039,944 – össz: $41,039,944 Central Intelligence – $18,241,416 – össz: $69,173,874 The Shallows – $16,800,868 – össz: $16,800,868 The Conjuring 2 – $7,702,194 – össz: $86,903,628 Free State of Jones – $7,572,206 – össz: $7,572,206 Now You See Me 2 – $5,593,399 – össz: $51,997,613 X-Men: Apocalypse – $2,489,881 – össz: $151,141,872 Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows – $2,464,351 – össz: $77,181,906 Warcraft – $2,247,420 – össz: $44,003,890
folytatás