így formálta át az Instagram a turizmust

| Cikk eltávolítása
Cimkék:
így formálta át az Instagram a turizmust

A social media mindenhatósága korában majdnem minden gazdasági szektor tapasztalt kisebb-nagyobb mértékű átrendeződést a folyamatokban, nincs ez másképp a turizmussal sem: utazásai céljaink kiválasztásánál ma már az Instagramról inspirálódunk.

Norvégia, szikrázó napsütés, egy magányos utazó a világ egy eldugott pontján, ahol a madár sem jár, alatta azúrkék víztükör: maga a nyugalom. Szinte hallod a csöndet, érzed a lelki békét. Isten hozott az Instagram-valóságban!

A valóságban azonban a híres Trolltunga szikla tövében minden reggel kígyózó sorok állnak, és várnak a sorukra, hogy megörökíthessék a saját kis Instagramra szánt fotójukat. 2009-2014 között a Trolltungát meghódító látogatók száma 500-ról 40.000-re nőtt, ebben sokan a közösségi média “áldásos” vélik felfedezni, és minden okuk megvan rá.

Az Instagram a maga szerény 6 évével és a cseppet sem szerény 500 milliós aktív rajongótáborával naponta mintegy 80 millió fotó megosztásához biztosít felületet. Mivel a kép az, ami a legjobban beég az agyunkba, természetes, hogy ez a masszív vizuális hatás nem marad következmények nélkül, és erősen befolyásolja az utazási döntéseinket.

Corey Arnold, a National Geographic 2016. októberi címlapjának fotósa szerint azért vágynak annyian távoli helyekre, valódi élményeket keresve, mert mindenki a mobiltelefon világában él, és csak az Instagramról inspirálódik.

De nézzük, mit mondanak a számok: 2015-ben egy Új-Zélandi kisváros, Wanaka turizmusfejlesztésért felelős hivatala azt találta ki, hogy behív néhány influencert, hogy adják hírül a világnak, milyen nagyszerű hely a kisváros, és  milyen kalandokban lehet itt része az embernek. A terv bejött, egy azelőtt sosem tapasztalt 14%-os növekedést könyvelhettek el a turizmus területén.

Az Instán látott fotó megpillantását és az odavezető útra szóló szóló jegy megvásárlását csak 10 kattintás választja el egymástól. – Chris Burkard fotós, 2 milliós Insta-rajongótáborral

Amit az Instán látunk, sokkal meggyőzőbb, mint egy utazási magazin, valósabb, megfoghatóbb, erősebb inspirációt ad. Az Instagram, mint marketingeszköz használata ma már alap, a követői aktivitás a Facebook 10-szerese. Úgy tűnik, egyre több cég érti ezt a hatást, USA-ra vonatkozó adatok szerint a jelenlegi 48,8%-os céges Insta-jelenlét 2017 végéig 70% fölé emelkedik. A közösségi média hatása számos területre kiterjed: egyrészt olyan közösségeket teremt, ahol az emberek kapcsolatba léphetnek egymással és megoszthatják élményeiket, másrészt jelentős társadalmi és környezetvédelmi témákra is felhívhatják a figyelmet. Ha egy Instán látott fotó meghozza a kedvedet, hogy élőben is megnézd az adott helyet,  mindenképpen pozitív hatású: megtapasztalod a természetet, és ha megszereted, akkor törődni is fogsz a sorsával.

De a nagy népszerűségnek van árnyoldala is: néha kifejezetten árt az ügynek. Egyes természeti helyek, jelenségek a növekvő ismertség miatt gyors romlásnak indulnak, tömegeket kezdnek vonzani, akik amortizálják a helyszínt.

Tipikus példája ennek a 2016 nyarán Kínában megnyitott üveghíd, amely a világ legmagasabb és leghosszabb ilyen jellegű építménye. A Zhangjiajie Grand Canyon felett húzódó hidat a felavatása utáni napokban annyi turista lepte el, hogy 13 nap elteltével le kellett zárni a tömeg miatt.

A közösségi média szerepe egyre jelentősebb lesz a turizmus területén. Aki rosszul használja ezt a lehetőséget, megteheti, hogy egy egész utazási élményt ollóz össze mások megosztásaiból. De ezek az emberek valószínűleg egyáltalán nem utazni vágynak, nem akarnak felfedezni semmit, csupán a (egyre tágabb) környezetük elismerését szeretnék bezsebelni. Akiben viszont a felfedezés öröme iránti vágy munkál, azok sokat profitálhatnak a felelős élménymegosztásokból.

Nem ritkán tragédiába torkollik a figyelem és elismerés iránti vágy: 2015-ben egy 24 éves ausztrál egyetemista egy rossz mozdulat következtében lezuhant a Trolltungáról, miközben épp egy hatásos felvételt akart készíteni a szikla szélén. 2014-ben hasonló forgatókönyv következett be, egy lengyel pár átlépte a portugáliai Cabo da Roca biztonsági kerítését, hogy minél extrémebb képet lőjenek, de ez az akció is halálos kimenetelűnek bizonyult. Ez persze csak kettő a rengeteg hasonló jellegű turistabalesetek közül.

Egy lehetséges megoldás lenne erre Burkard szerint, az, hogy a bemutatott tájakat felelősen és valósághűen ábrázoljuk. A fotós a kép alatt sokszor olyan információkat is megoszt, hogy milyen engedélyekre volt szükség ahhoz, hogy bejussanak az adott területre, vagy bármi más, segítő jellegű háttérsztorit, ami némileg tompítja az irreális elképzeléseket.

Természetesen nem az a cél, hogy ne utazzunk, hanem az, hogy ésszel tegyük. Ne utánozunk másokat, keressük meg a saját kalandunkat, és tartsuk be a szabályokat!

Forrás

National Geographic

folytatás

Legkedveltebb hírek
Az EA DICE fejlesztette Star Wars Battlefront II producere, David Robillard a Press-Start portálnak nyilatkozta, hogy az egyjátékos kampány ? a játékstílusunktól függően ? nagyjából öt-nyolc órát vesz maj
2017-10-23 13:39:24 | Hozzászólások: 0 | FN -tech
Még ezer dollárt sem kell költenie annak, aki élőben követnie akarja valakinek a helyzetét, ehhez csak mobilos hirdetésre kell beruháznia
2017-10-23 13:01:00 | Hozzászólások: 0 | HVG
A YouTube és a Twitch korában szinte bárkiből lehet népszerű videós, ha képes olyan tartalmat gyártani, amivel meg tudja ragadni és a csatornája előtt tudja tartani a nézőket
2017-10-23 11:49:58 | Hozzászólások: 0 | FN -tech
Az IntelliMouse egy kor meghatározó egere volt ? ha nem is volt mindenkinek belőle, sokan emlékezhetnek rá
2017-10-23 11:31:00 | Hozzászólások: 0 | HVG
Rajzolni szinte mindenki szeret. Repülni is nagyon sokan. Repülőgéppel rajzolni? Szerencsére va
2017-10-23 11:00:58 | Hozzászólások: 0 | FN -tech
A Stavát minden bringás és futó ismeri. Most azt akarják, hogy mindenki más is megismerje őket.
2017-10-23 10:57:08 | Hozzászólások: 0 | SocialDaily
Tipp: Kattints a képre a következő hír megtekintéséhez