Duplán csapolták meg a Soros-kampány milliárdjait

| Cikk eltávolítása
Cimkék:
Duplán csapolták meg a Soros-kampány milliárdjait

A Miniszterelnöki Kabinetiroda tavaly novemberben egyetlen hónap alatt több mint 7 milliárd forintot fizetett ki nemzeti konzultációs reklámokra. A Soros-tervről szóló konzultáció a 2017-es év sokadik országos propaganda-hadjárata volt, Rogán Antal minisztériuma tavaly hatalmas tempóban osztotta a pénzt politikai hirdetésekre.

A nemzeti konzultáció heteiben az egész országot beterítették Soros György arcképével. A kampány már szeptemberben elkezdődött, de novemberben indult be a gőzhenger.

Az utcákon több mint 40 ezer hirdetőhelyet foglaltak el a különféle konzultációs plakátok, az országos és a helyi tévékben pedig legalább 15 ezer alkalommal mentek le a kormányzati spotok, és akkor még a sok, kisebb-nagyobb online lapban, a printújságokban, a rádiókban futtatott hirdetéseket nem is említettük.

A konzultációs reklámok szinte összeszámlálhatatlan mennyiségben, több százezerszer jelentek meg a médiában, az országban kevesen lehettek, akik megúszták, hogy naponta szembesüljenek a felszólítással:

Soros-terv ? Ne hagyjuk szó nélkül!

Rogán Antal minisztériuma a New Land Media Kft. (NLM) és a Lounge Design Kft. konzorciumát szerződtette a konzultáció levezénylésére, és nettó 7,1 milliárd forintot biztosított a lebonyolításhoz. A tandem rendszeresen megosztja egymás között a munkát ? az NLM a médiatervezést, a hirdetésvásárlást, a Lounge pedig a kreatív munkákat és a videók gyártását végzi ?, de a két vállalkozás valójában egy cégcsoportba tartozik. A közös tulajdonos, Balásy Gyula néhány éve tűnt fel a kormányzati reklámok gyártói és értékesítői között, ám azóta az egyszerű kék háttérre szerkesztett politikai üzenetekkel, Rogán Antal bizalmasaként a piac egyik legfontosabb szereplőjévé vált.

Balássy Gyula
(Fotó: newland.hu)

A 24.hu megszerezte a New Land Media 2017. november 1. és 30. közötti időszakra vonatkozó médiaterveit. Mivel a kabinetiroda nem hajlandó saját elszámolásait közreadni, kénytelenek voltunk erre, a listaárakat, megjelenési számokat, dátumokat is tartalmazó 24 oldalas táblázatcsomagra, illetve a médiacég által mellékelt pénzügyi összesítő lapra hagyatkozni a konzultáció reklámköltségeinek kiszámolásához.

A dokumentáció alapján úgy tűnik, hogy a 7,1 milliárdos keretből nagyjából nettó 5 milliárd forintot használtak fel médiavásárlási céllal.

A Soros-konzultáció novemberi kerete egyébként néhány milliós eltéréssel megegyezett a fél évvel korábban, április és július között lebonyolított előző konzultáció, az ?Állítsuk meg Brüsszelt!? költségkeretével. A két konzultáció abban is hasonlított, hogy mindkettő legnagyobb haszonélvezője Mészáros Lőrinc médiabirodalma volt. Csupán ebből a két tavalyi nemzeti konzultációból 2-2 milliárd forint körüli bevételt kasszírozott a megyei lapokat kiadó Mediaworks és a többi Mészáros-érdekeltség, de szépen kerestek Andy Vajna, valamint a többi kormányoldali médiatulajdonos érdekeltségei is.

A kevéssé ismert fejlemény azonban, hogy a finanszírozási rendszernek köszönhetően néhány ?baráti? magáncég kétszer is megcsapolta az állami és az önkormányzati tulajdonú médiumok hirdetési díjait, mire azok a Rogán-minisztériumtól egy-egy televízióhoz, újsághoz eljutottak. Egyes önkormányzati médiumok esetében akár az elszámolt hirdetési költség 50 százalékát is elérhette az ügynökségek részesedése.

A New Land Media, ahogy általában, a Soros-kozultációban is fix 15 százalékos ügynökségi díjjal dolgozott. Ez a médiavásárlási tételekre rakódó rezsiköltség nem titok, a Miniszterelnöki Kabinetiroda által közreadott iratokban is szerepel. A cég az összesítő lapon maga is bevallja, hogy a Soros-konzultációért mintegy 640 millió forintot tett zsebre novemberben.

A minisztériumi dokumentációban arról viszont már nem tesznek említést, hogy a New Land Media létrehozott egy ?leányvállalatot?, amely további részesedést vesz le a médiavásárlási pénzekből.

A Village Media Kft.-t arra a célra alapították, hogy a falusi, városi, kerületi önkormányzatok tulajdonában lévő ?lokális médiumokkal? lépjen kapcsolatba. Ahogy a cég honalapján fogalmaznak:

rendszerszerűen, viszonteladóként irányítjuk a nagy hirdetők kampányaiba a lokális médiumokat, nagyban növelve ezzel a kampányok hatékonysági rátáját.

Ezt persze a hatalmas pénzügyi erőforrásokkal rendelkező New Land Media ugyanúgy megtehette volna házon belül, de inkább kiszervezték a munkát: saját maguknak.

A NLM hirdetésszervezési vezetője, Hidvégi Krisztina két éve jegyezte be egy üzlettársával a Village Media Kft.-t, amely már 2016-ban, az első, nem teljes üzleti évben 220 millió forintos forgalom mellett 34,5 milliós adózott eredményt termelt a tulajdonosoknak. 2017-ben viszont ennél sokkal többet hoz a konyhára, hiszen csupán a Soros-kampány novemberében 475 millió forint folyt be a lokális megrendelésekre. (A 2017-es év üzleti eredményeiről még nem tették közzé a cégbírósági mérlegadatokat.)

Fotó: 24.hu

A dupla csapolás receptje a következő:

547 milliót számolt el a New Land Media a Rogán-minisztériumnak a Village Médiával kötött szerződésekre, ebből 71 milliót maga vett le ügynökségi díj címén. 476 milliót, a maradékot továbbutalta saját alvállalkozójának, a Village Mediának, amely szintén levette a maga ügynökségi díját, amely az NLM-ével ellentétben nem volt lefixálva a minisztériummal kötött szerződésekben. A lokális, nagyon kis költségvetésből működő médiumok számára talált pénz volt a Soros-kampány, ezért gyakran megelégedtek a listaárak töredékével, így ? mint arról több helyi médium esetében megbizonyosodtunk ? a Village Media nagyon kedvező árat tudott kialkudni a hirdetések elhelyezésére.

A két cég kapcsolatáról feltett kérdéseinkre sem a New Land Media, sem a Village Media nem adott választ.

A dupla csapolás az állami közmédia esetében is működött, sőt itt még csavartak egyet rajta.

A New Land Media a Rogán Antal szomszédja, Csetényi Csaba által alapított Media Services Company (MSC) Kft.-nek adta tovább az MTVA tévécsatornáin, valamint a Kossuth és a Petőfi Rádión megjelenő reklámok megrendeléseit. Az MSC 2015 novemberében nyerte el a teljes közmédia reklámfelületeinek értékesítésére szóló megbízást, de alig telt el öt nap, az Atmedia saját kockázatra megvette tőle az egész 2016-os év hirdetési jogait.

Mintha a jövőbe láttak volna, mert gyors ütemben be is indultak az állami hirdetések, és 351 millióról 2016-ban 840 millióra nőtt az MSC bevétele. A cég ügynökségi jutalékáról remek képet alkothatunk a cég mérlege alapján: a 840 milliós bevételből 490 millió volt az üzemi eredmény, tehát joggal feltételezhetjük, alig 40 százalék, 350 millió forint csordogált tovább a közmédia pénztárába. Vaszily Miklós, az MTVA vezérigazgatója 2015-ben azt állította, azért adták ki külsős magáncégnek az összes reklámfelület értékesítését, mert azt gondolták, hogy hatékonyabban tud működni egy független, tapasztalt piaci magáncég ezen a területen, mint egy számos adminisztrációs kötelezettséggel működő állami vállalat.

Az Atmedia a közmédia csatornáinak reklámideje mellett a TV2-csoportét is értékesíti, tulajdonosa 2016 decembere óta Tombor András, kormányközeli üzletember. Tomborék tavaly nyáron tokkal vonóval megvásárolták az százmilliókat fialó MSC-t a Csetényi-Krskó Tibor párostól.

Kiemelt kép: Bielik István / 24.hu

folytatás

Legkedveltebb hírek
A YouTube figyelmeztette felhasználóit, hogy a feltöltött videókon kevesebb lehet mostanában a nézettség, mint amihez hozzá vannak szokva, ennek pedig mindössze annyi az oka, hogy a videómegosztó bekeményít, és töröl minden olyan profilt, amit spamnek gondol
2018-12-15 06:30:30 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Eladó a Holiday című film vidéki vityillója, amelyben Cameron Diaz karaktere élt, írja a House Beautiful
2018-12-15 06:30:01 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Szombaton szinte országszerte havazni fog, a legtöbb hó délkeleten, a legkevesebb északnyugaton hullhat
2018-12-15 06:19:18 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Péntekre is tüntetést szerveztek a túlóratörvény elfogadása miatt Budapesten
2018-12-15 06:07:22 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Tipp: Kattints a képre a következő hír megtekintéséhez