így alapozta magyar agy a jövőt

| Cikk eltávolítása
Cimkék:
így alapozta magyar agy a jövőt

Ha modern korunk születésnapját keressük, nyilvánvalóan több dátum is felsejlik az elmúlt bő száz évből, és van, ami megkerülhetetlen. Mint 1908. október 1., amikor az első T-modell piacra került, és ezzel elindult egy folyamat.

Amikor Henry Ford 1903-ban megalapította a Ford Motor Companyt, az autózás még luxusnak, amolyan úri huncutságnak számított, a világon összesen 200 ezer gépkocsi pöfögött. Az autókat ebben az időben egyéni kívánságra, egyedi alkatrészekből szerelték össze, ami azt jelentette, hogy javításuk is drága és nehézkes volt. Ford ezen a téren akart gyökeres változást.

A gyártulajdonos 1904-ben alkalmazta a makói születésű Galamb Józsefet, aki ? Farkas Jenővel és az amerikai Childe Harold Willsszel együtt ? kulcsszerepet játszott a következő években megalkotott Ford-típusok és prototípusok megtervezésében.

22 lóerő, 60 km/óra

A cél egy viszonylag olcsó, tömegesen gyártható, egyszerű autó megalkotása volt, ami a középosztálybeli polgárok számára is elérhető. Négy évnyi munka után Ford végül a T betűvel jelzett prototípusról ítélt úgy, hogy képes lesz betölteni a szerepet. A Ford T első példánya 1908. augusztus 12-én készült el, október 1-jén pedig már ki is került az autópiacra. Az autóért 825 amerikai dollárt kértek, ami mai értéken körülbelül egy középkategóriás gépkocsi árának felelne meg ? írja a Rubicon.hu.

Galamb, Wills és Farkas munkája nyomán megszületett a ?népautó?. A 22 lóerős, négyhengeres motor egy akkoriban újdonságnak számító acélötvözetből készült, ezért az egész autó mindössze 540 kilót nyomott. Kétsebességes váltóval és egy ? Galamb József által megtervezett ? mechanikus kuplunggal működött, akár 60 km/órás sebességgel repítette utasait.

Ford az autó árának alacsonyan tartása érdekében a T-modell gyártását minimalista hozzáállás jellemezte. Csak és kizárólag olyan munkálatokat végeztek el, melyek a biztonságos működéshez okvetlenül szükségesek voltak: egyszerű, puritán jármű volt, hosszú ideig például csak fekete színben lehetett megvenni.

A világ első gyártósora

Az autó hirtelen nagyon népszerű lett, de hogy valóban mindenki hozzájuthasson, ahhoz Galamb József kellett. A Ford detroiti gyárának igazgatójaként 1914-ben a munkafolyamatok szerint sorba rendezte dolgozóit, és csak egy-egy művelet elvégzésére tanította be őket.

A magyar konstruktőr találékonysága nyomán létrejött a földkerekség első gyártósora, melyen egy évtizeddel később hetente több ezer Ford T-modell gördült le.

A ?népautó? a hatalmas termelékenység nyomán meghódította a világot, ráadásul a vállalat az Egyesült Államokon kívül hamarosan Németországban, Argentínában és Brazíliában is újabb létesítményeket alapított. Addig elképzelhetetlen mennyiségű autó került így forgalomba, és az első világháború utáni években a Ford T szinte egyeduralkodó lett az utakon.

Illusztráció: CHRISTOPH SCHMIDT / DPA

folytatás

Legkedveltebb hírek
Ha van videojáték, amely képes megizzasztani a felhasználót, az biztosan a FromSoftware háza táján keresendő
2019-04-21 14:30:00 | Hozzászólások: 0 | HVG
Valószínűleg életében egyszer már mindenki látott egy olyan Google Térkép válogatást, amiben szemfüles felhasználók olyan furcsa pillanatokat gyűjtöttek össze a szolgáltatásból, amiket a keresőóriás akkor örökített meg, mikor kamerákkal készített felvételeket az utcakép szolgaltás megjelenítéséhez
2019-04-21 13:49:23 | Hozzászólások: 0 | FN -tech
Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit
2019-04-21 12:03:00 | Hozzászólások: 0 | HVG
A Samsung feburár végén mutatta be hivatalosan a Galaxy S10 termékcsaládot, ami kifejezetten jól sikerült (és a vásárlók körében is népszerű) okostelefonokat tartalmaz, a kompaktabb Galaxy S10e mobiltól kezdve a bivalyerős, és rengeteg kiváló funkcióval felszerelt, közel hibátlan Galaxy S10+-ig
2019-04-21 12:01:57 | Hozzászólások: 0 | FN -tech
Van, akinek ez az ünnep is csak egy hosszú hétvégét jelent, és van, aki a hagyományoknak él
2019-04-21 10:33:00 | Hozzászólások: 0 | Múlt-Kor
Továbbra is emberek milliói használnak nagyon könnyen megfejthető jelszavakat, a leggyakoribb feltört jelszó az 123456 volt ? áll a brit Nemzeti Kiberbiztonsági Központ (NCSC) legújabb tanulmányában
2019-04-21 09:32:00 | Hozzászólások: 0 | HVG
Tipp: Kattints a képre a következő hír megtekintéséhez