így alapozta magyar agy a jövőt

| Cikk eltávolítása
Cimkék:
így alapozta magyar agy a jövőt

Ha modern korunk születésnapját keressük, nyilvánvalóan több dátum is felsejlik az elmúlt bő száz évből, és van, ami megkerülhetetlen. Mint 1908. október 1., amikor az első T-modell piacra került, és ezzel elindult egy folyamat.

Amikor Henry Ford 1903-ban megalapította a Ford Motor Companyt, az autózás még luxusnak, amolyan úri huncutságnak számított, a világon összesen 200 ezer gépkocsi pöfögött. Az autókat ebben az időben egyéni kívánságra, egyedi alkatrészekből szerelték össze, ami azt jelentette, hogy javításuk is drága és nehézkes volt. Ford ezen a téren akart gyökeres változást.

A gyártulajdonos 1904-ben alkalmazta a makói születésű Galamb Józsefet, aki ? Farkas Jenővel és az amerikai Childe Harold Willsszel együtt ? kulcsszerepet játszott a következő években megalkotott Ford-típusok és prototípusok megtervezésében.

22 lóerő, 60 km/óra

A cél egy viszonylag olcsó, tömegesen gyártható, egyszerű autó megalkotása volt, ami a középosztálybeli polgárok számára is elérhető. Négy évnyi munka után Ford végül a T betűvel jelzett prototípusról ítélt úgy, hogy képes lesz betölteni a szerepet. A Ford T első példánya 1908. augusztus 12-én készült el, október 1-jén pedig már ki is került az autópiacra. Az autóért 825 amerikai dollárt kértek, ami mai értéken körülbelül egy középkategóriás gépkocsi árának felelne meg ? írja a Rubicon.hu.

Galamb, Wills és Farkas munkája nyomán megszületett a ?népautó?. A 22 lóerős, négyhengeres motor egy akkoriban újdonságnak számító acélötvözetből készült, ezért az egész autó mindössze 540 kilót nyomott. Kétsebességes váltóval és egy ? Galamb József által megtervezett ? mechanikus kuplunggal működött, akár 60 km/órás sebességgel repítette utasait.

Ford az autó árának alacsonyan tartása érdekében a T-modell gyártását minimalista hozzáállás jellemezte. Csak és kizárólag olyan munkálatokat végeztek el, melyek a biztonságos működéshez okvetlenül szükségesek voltak: egyszerű, puritán jármű volt, hosszú ideig például csak fekete színben lehetett megvenni.

A világ első gyártósora

Az autó hirtelen nagyon népszerű lett, de hogy valóban mindenki hozzájuthasson, ahhoz Galamb József kellett. A Ford detroiti gyárának igazgatójaként 1914-ben a munkafolyamatok szerint sorba rendezte dolgozóit, és csak egy-egy művelet elvégzésére tanította be őket.

A magyar konstruktőr találékonysága nyomán létrejött a földkerekség első gyártósora, melyen egy évtizeddel később hetente több ezer Ford T-modell gördült le.

A ?népautó? a hatalmas termelékenység nyomán meghódította a világot, ráadásul a vállalat az Egyesült Államokon kívül hamarosan Németországban, Argentínában és Brazíliában is újabb létesítményeket alapított. Addig elképzelhetetlen mennyiségű autó került így forgalomba, és az első világháború utáni években a Ford T szinte egyeduralkodó lett az utakon.

Illusztráció: CHRISTOPH SCHMIDT / DPA

folytatás

Legkedveltebb hírek
Amerikai kutatók szerint az agykutatás új korszaka kezdődhet, köszönhetően egy új eljárásnak, amellyel két napig is életben tartható és vizsgálható a műtét útján eltávolított agyszövet
2020-02-17 20:15:00 | Hozzászólások: 0 | HVG
Egy amerikai egyetem kutatói olyan eszközt gyártottak, amely képes megzavarni a közelében lévő okoseszközök mikrofonjait
2020-02-17 18:03:00 | Hozzászólások: 0 | HVG
Négy olyan projektet is kiválasztott a NASA, melyek során már ismert bolygókat és holdjaikat vizsgálnák a kutatók, de más szempontból és kérdések miatt
2020-02-17 17:03:00 | Hozzászólások: 0 | HVG
Úgy tűnik, hogy folytatódik a Microsoft bakisorozata, lévén a Windows 10 újabb frissítései rendre valami idegesítő hibát hoztak a felhasználóknak, és ez a legutóbbi csomaggal sincs másként, sőt
2020-02-17 16:20:28 | Hozzászólások: 0 | FN -tech
A legfrissebb pletykák szerint a Samsungnak sikerült megoldania minden olyan akadályt, ami gátolja, hogy a kijelző alá kerüljön a szelfikamera
2020-02-17 16:03:00 | Hozzászólások: 0 | HVG
Charles Darwin A fajok eredete című könyve felkavarta a viktoriánus Nagy-Britannia közvéleményét
2020-02-17 15:58:00 | Hozzászólások: 0 | Múlt-Kor
Tipp: Kattints a képre a következő hír megtekintéséhez