Csoda, hogy a levegőbe emelkedtek a világ legfurább repülőgépei

| Cikk eltávolítása
Cimkék:
Csoda, hogy a levegőbe emelkedtek a világ legfurább repülőgépei

Ma teljesen természetesnek vesszük, hogy néhány órán belül akár a világ másik oldalára is repülhetünk egy jókora utasszállító géppel, a városok felett átsuhanó óriásokra pedig már fel sem kapjuk a fejünket, pedig a repülés mindössze százhuszonöt éve része a történelemnek: a végül saját találmánya által megölt Otto Lilienthal 1895-ben hajtotta végre az első vitorlázórepülést, 1903 decemberében pedig a Wright fivérek emelték a levegőbe az első irányítható, motorral hajtott, levegőnél nehezebb eszközt:

Fotó: Library of Congress

Mostantól filmen is láthatóak a világ első repülései A Wright fivérek előtt egy évtizeddel már levegőbe emelkedő Otto Lilienthalról egyetlen filmfelvétel sem maradt fenn, most viszont mégis láthatjuk néhány útját.

A történelmi tettet végrehajtó Flyert látva (fenn) egyértelműen úgy érezhetjük, hogy a repülőgépmérnököknek és feltalálóknak a következő huszonöt évben már semmi dolga nem volt a gépek alakjának csiszolásával, hiszen hasonló kétfedeles csodák repültek az első világháborúban, valamint a húszas években is szép számmal felbukkantak az égen.

Ennél nagyobbat azonban nem is tévedhetnénk, hiszen a feltalálók és az autodidakta mérnökzsenik egyáltalán nem adták fel az álmot, hogy még gyorsabb, még tökéletesebb és legfőképp: még több szárnyú gépet építsenek. Ezek közül mutatjuk be ma a legszürreálisabb próbálkozásokat.

Horatio F. Phillips (1845-1926) sokszárnyú szörnyei

A tizenöt méteres ugrásra képes gép 1904-ből:

A százötven métert irányíthatatlanul megtevő, két és fél méteres propellert kapott óriásketrec 1908-ból:

Az 1911-es modell, orrában egy soros hathengeres motorral és egy komplett ablakredőnnyel:

Fotók: ctie.monash.edu.au

 

d’ Equevily-Monjustin hat, illetve hétszárnyú repülője, 1907

 

 

Fotók: Flying Machines A 3393 apró tetraéderből felépülő óriásszárny, a Canadian Aerial Experiment Association (Kanadai Légikísérleti Szövetség) által 1907-ben épített Hattyú (Cygnet)

Fotó: San Diego Air & Space Museum Archives

 

A Dufaux-testvérek, Henri és Armand által 1908-ban épített és kipróbált Dufaux, ami leginkább egy derékba tört polcsorra hasonlított

Fotó: Pionnair-ge

 

A Bousson-Borgnis-féle háromszárnyú vitorlázógép (1908), amivel tervezői saját elmondásuk szerint egy órán át képesek voltak repülni Fotó: Flying Machines

 

Wilbur R. Kimball sokpropelleres réme, 1909 Fotó: Skaterscafé

 

Jean Dorand a francia légierő számára épített gépe, 1909 Fotó: Laboite Verte

 

Howard Huntington hat sirályszárnyat és egy jókora propellert is felvonultató próbálkozása, 1912-1914 Fotó: The Aerodrome A Caproni Ca.60 Noviplano, ami nyolc V12-es motorjával és kilenc szárnyával igen impozáns látványt nyújthatott az 1921 tavaszán az Alpok déli lábainál fekvő Lago Maggiore körül nyaralóknak. Az első felszállása után hatvan méteres magasságba emelkedő, majd a vízre leszálló, száz ember utaztatására tervezett gép azonban landolás után összetört és elmerült.

Fotók: Wikimedia Commons és Flying Machines A nevét a jura kor ragadozó őshüllőjéről, a Pterodactylusról kapott, furán kis testű Pterodactyl MkI, egy brit professzor, Geoffrey Hill 1928-ban megvalósult álma

 

Fotó: Wikimedia Commons Waldo Waterman találmánya, a miniautóként és repülőgépként is működő Waterman Arrowbile. Az öt példányban gyártott gép 1937-ben repült először.

Fotó: SDASM Archives Willard Custer leginkább repülőgépek és autók tesztelésére használt szélcsatornákra hasonlító szárnyú szörnye, a Custer Channelwing a negyvenes évek hajnaláról

Charles Zimmerman az amerikai légierő számára tervezett palacsintája, a Vought-Zimmermann V-173, melynek egyetlen elkészült prototípusa 1942 és 1947 közt közel kétszáz alkalommal repült. A projektet ezzel szemben nem folytatták tovább.

 

Az amerikai Avro által 1958-ban épített VZ-9 Avrocar, melyet három éven át próbáltak tökéletesíteni, de az alumíniumtestű repülő csészealj fejlesztését stabilitási problémák és a bizonytalan röpképesség ? néhány méternél magasabbra egyáltalán nem tudott emelkedni ? miatt 1961 szeptemberében leállították.

A repülő csészealjak tényleg léteznek Bemutatjuk az amerikai és náci német légierő egykor szupertitkos prototípusait.

folytatás

Legkedveltebb hírek
Egy írásbeli kérdésre adott válaszában írta azt a minisztérium államtitkára, hogy Egerszalókra nem fog senki szennyvíziszapot hozni, és a többi behozatali engedélyt is felülvizsgálják
2019-07-23 16:28:00 | Hozzászólások: 0 | HVG
Lopás elkövetésének megalapozott gyanúja miatt folytat büntetőeljárást a Miskolci Rendőrkapitányság egy 25 éves miskolci, és egy 37 éves takataharkányi férfival szemben
2019-07-23 16:10:26 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Ahogyan arról írtunk, Milák Kristóf már az elődöntőben megmutatta, hogy a 200 méteres pillangóúszás aranyérméért utazott el a kvangdzsui vizes világbajnokságra: 1:52
2019-07-23 16:04:35 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Mióta a LEGO piacra dobta az első növényi eredetű polietilénből készült kockáit, azóta a fenntartható technológiával készített elemek egyre gyakrabban jelennek meg a dán játékgyártó szettjeiben
2019-07-23 16:03:11 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Idén tartották meg először a City Matiné fesztivált Fonyódon, és ha a helyi polgármesteren múlik, akkor feltehetően utoljára került megrendezésre a déli parti városban ez a háromnapos elektronikus fesztivál – derül ki a Balatontipp cikkéből
2019-07-23 16:01:53 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Rosszul lett fürdőzés közben egy nő a balatonalmádi strandon
2019-07-23 15:46:50 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Tipp: Kattints a képre a következő hír megtekintéséhez