Clint Eastwood megmutatja, milyen az, amikor nagyfater tényleg elszabadul

| Cikk eltávolítása
Cimkék:
Clint Eastwood megmutatja, milyen az, amikor nagyfater tényleg elszabadul

Épp e kritika megszületése előtt futottam bele abba a posztgyűjteménybe, amelyben elcsépelt filmes kliséket gyűjtenek a tweetelők. Óriási gyűjtemény onnantól kezdve, hogy ha az ember mozgóképen újságíró, akkor heti egyetlen cikkel keres annyit, amiből belefér neki egy kétszobás, gardróbszobás New York-i lakás, odáig, hogy a filmes családanyák minden reggel négyfogásos reggelivel várják az egész családot, ám sajnos mindenkinek kizárólag egy harapásnyi pirítósra és egy korty narancslére van ideje. És efféle bevált klisé A csempész, Clint Eastwood legújabb rendezői-színészi projektjének alapja is: a férfi, akinek mindig fontosabb a munka, mint a család, míg egy kataklizma hatására rá nem jön, mi az igazán fontos az életben.

Csak hát A csempész főhőse életében ez a kataklizma nem jön elég korán: kilencven éves, és még mindig nem esett le neki a tantusz, és mire leesik, neki már mindegy, mi, nézők pedig eléggé elfáradunk. Earl egész életében jött-ment, úton volt, mozgalmas és sikeres életet élt, népszerű volt. Ám cserébe a családi kötelezettségeit elhanyagolta, egyebek mellett elfelejtette oltárhoz kísérni a lányát, aki nem is állt többé szóba az apjával. Earlt unokáján kívül az egész család elkönyvelte seggfejnek, a szerepe akkor kezd megváltozni, amikor belekeveredik a drogcsempészetbe, és elkezd hazaadni valamit a keresetéből. A dolog úgy kezdődik, hogy megismer egy fiatalembert, beszélgetnek kicsit az autóvezetésről, majd a srác egy telefonszámot ad Earlnek, mondván, ezen a számon tudnak némi kereset-kiegészítést adni egy megbízható sofőrnek. Ez már csak így megy, ha az ember latinókkal barátkozik, ugye ? Eastwood nem is annyira leplezett rasszizmusáról később ?, mindig egy lépésnyire van a mexikói drogkartelltől.

Fotó: Intercom

Earl végül felhívja a számot, elmegy a megadott címre, ahol egy csapat kigyúrt-kivarrt-felfegyverzett mexikói srác várja, ám Earlt nem olyan fából faragták, hogy bármitől megijedjen, elvégre mégis csak vietnami veterán, a nulla vesztenivalójú emberek lazaságával áll a rosszfiúkhoz. Öregecske kocsija rakterébe egy kisebb táskát dobnak, nem firtatja, mi az, csak elviszi, ahová kell, és örül a könnyen jött pénznek. Aztán a csak egyetlen fuvarból második, harmadik, sokadik lesz, a pénzből meg mindenféle, amitől családja és barátai körében egyre népszerűbb lesz. A fuvarok gond nélkül mennek, ki gyanakodna egy kilencvenéves tatára, a csomagok ? és az értük járó pénzkötegek ? egyre nagyobbak, de azért nem teljes az idill, hiszen közben a drogrendőrség ezerrel nyomoz.

Az események tehát két szálon futnak, bár a nyomozás egyértelműen háttérbe szorul Eastwood fuvaros magánszáma mögött. Mert hát róla szól ez a film, szőröstől-bőröstől, Bradley Cooper és Michael Pe?a keménykedős nyomozása inkább csak ürügy, hogy mégis legyen valami tétje ennek az egyébként teljesen kockázatmentes jutalomjátéknak. Eastwood erősen önmagát alakítja a halál laza nagypapa figurájában, természetesen alaposan túltolva, karikaturizálva azt: kissé fogalmatlanul mozog a technológia és politikai korrektség korában ? magyarán: kissé ósdi gondolkodású, és ha nem is feltétlenül rasszista-szexista, de azt semmiképp sem tanulta meg, hogy bizonyos szavakat kultúrember nem használ. Ez adja a film fő humorforrását, és nagyon jól működik, sokkal jobban, mint a drámainak szánt jelenetek, olyannyira, hogy óriási hiba volt filmdrámaként exponálni a filmet: A csempész sokkal inkább vígjáték, csak éppen van némi emberi mélysége, amit egyébként is elvárhatnánk a zsánertől.

Fotó: Intercom

Eastwood sokkal inkább színészként sziporkázik, mint rendezőként, utóbbi szerepben ugyanis az a ráérős, nagypapás stílus, amit színészként hoz, és úgy igen szórakoztató is, nem sok jóval kecsegtet: a film tempója látja kárát. Lassan haladunk, de nem a feszültséget felfokozó, nyomasztó lassúság ez, egyszerűen csak tötymörgés: sok a holtidő, a céltalan időhúzás, bőven lehetett volna még vágni az alapanyagból, ami a tempónak, a feszességnek, a történet ívének is jót tett volna, így viszont néhol kissé unalomba fullad a túl hosszúra hagyott film, ami elég indokolatlan egy ilyen erős alaphelyzetből induló darabnál. A forgatókönyv egyes húzásaival is vannak gondok, olcsó és sztereotipikus megoldások kerültek a filmbe, melyekről nehéz elhinni, hogy bármi közük van a valósághoz.

Az alakítások színvonala is hullámzó, és nemcsak azért, mert mindenki más jóval kevesebb filmidőt kap: többségükben kidolgozatlan háttérszereplők ezek, egyedül Bradley Cooper karakterének van egyáltalán bármilyen jellege. A többiek egysíkú, egyetlen érzelmet képviselő figurák, és azt sem csinálják túl jól, Dianne Wiest például kimondottan irritáló, de az Eastwood lányát alakító Alison Eastwood ? aki tényleg a lánya ? sem csinál mást, mint vékonyra húzott szájjal néz. Főhősünk viszont brillíroz, köszönhetően elsősorban a ?vén kecske is megnyalja a sót?, az önirónia és politikai inkorrektség mezsgyéin mozgó humornak, de a kevés drámai jelenet is megáll, mégis csak Clint Eastwoodról beszélünk. És milyen jó, hogy róla beszélünk: nélküle A csempész egy középszint alatti semmiség lenne, még így, vele együtt is messze van a tökéletestől, Eastwood viszont egy huncut mosolyával eléri, hogy megbocsássuk a film hibáit.

A csempész (The Mule) ? amerikai bűnügyi film, 116 perc ? értékelés: 7/10

Kiemelt kép: Instercom

folytatás

Legkedveltebb hírek
A 2024-es, párizsi olimpia szervezői azt javasolják, hogy a breaktánc kerüljön be a programba
2019-02-21 19:56:18 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Kritikussá vált az orvoshiány a miskolci kórházban, figyelmeztetett a Jobbik helyi képviselője, Badány Lajos még január végén
2019-02-21 19:53:29 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Meghosszabbították annak a 37 éves budapesti férfinak a letartóztatását, aki október 14-én meg akarta erőszakolni a budapesti Jászberényi úton Makai Viktóriát ? tudta meg a 24
2019-02-21 19:24:05 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Szerda este rendezték meg a BRIT Awardsot, ahová Emily Atack egy fehér, testresimuló ruhában érkezett meg
2019-02-21 19:20:57 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Úgy tűnik, hogy heteken belül véget ér Martos Dániel ferencvárosi karrierje ? írja a 444
2019-02-21 19:18:21 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Legegyszerűbb megoldás, ha bedobjuk a mosógépbe
2019-02-21 19:05:35 | Hozzászólások: 0 | hirextra
Tipp: Kattints a képre a következő hír megtekintéséhez