így előzd meg a síbaleseteket!

| Cikk eltávolítása
Cimkék:

A téli sportoknak ? síelésnek, snowboardozásnak ? egyre többen hódolnak hazánkban is. Fontos tudni, hogyan csökkenthetjük minimálisra a balesetek kockázatát!  

Elérkezett a síelés, snowboardozás főszezonja. Annak érdekében, hogy élményekkel feltöltődve, épen és egészségesen térjünk haza, ismernünk kell a közkedvelt téli sportok veszélyeit is, valamint azt, hogyan előzhetjük meg a baleseteket. A Tátrában 2017-ben összesen 2445 esetben hívták balesethez a Hegyi Mentőszolgálatot. Ez közel 10 %-os emelkedést jelent a megelőző évhez képest.

A biztonságos síelés 6 pontja

Mindössze néhány szabályt követve a balesetek jelentős része megelőzhető lenne:

A sport nélküli életmód, fizikai kondíció hiánya sérülékenyebbé teszi az izmokat és a csontokat így egy kisebb esés is húzódással járhat. A síelés előtt javasolt az előkészítő “száraz” felkészülés, kondíciófejlesztés, nyúlékonyság-, rugalmasságfejlesztés. Soha ne lépjünk a pályára bemelegítés nélkül: a téli sportok során sokszorosára nő az izmok oxigén igénye. A szervezetnek időre van szüksége, amíg az izmok hajszálerei kitágulnak. Fokozatosan terheljük a szervezetünket, ne akarjunk rögtön az első napon nyitástól zárásig síelni/snowboardozni. Tudásunknak megfelelő pályát és a pályaviszonyoknak megfelelő sebességet válasszunk! A balesetek gyakori okozója a kialvatlanság és figyelmetlenség. Ha hosszúra nyúlt az előző éjszaka, nagyobb figyelemmel, lassúbb tempóban ereszkedjünk! A kifogástalan felszerelés kulcsfontosságú: megfelelő sícipő, gondozott, megélezett síléc és a szakszerűen beállított kötés. Maradj egyensúlyban!

Az elkerülhető balesetek nagy része a “rosszul kivitelezett esésekből” adódik. Ha nem sikerül megfelelően tompítani az esést, leggyakrabban zúzódások keletkeznek a végtagokon.  Gyakori a térd rándulása, súlyosabb esetben az ízületi csontvégek eredeti helyükről el is mozdulnak, és kóros állapotban rögzülnek, ez a ficam. Az esések következtében gyakoriak a törések, és szalag szakadások is.

A sérülések nagyrészt esés következtében alakulnak ki, melynek oka legtöbbször az egyensúly elvesztése.

?Az egyensúlyunk megtartásában a gerinc melletti gerincmerevítő ?core? izmok játszanak nagyon fontos szerepet. Ezeknek nem csak az ereje, hanem a megfelelő beidegzése is szükséges ahhoz, hogy megfelelő időben megtartsák, vagy visszanyerjék a test egyensúlyát. Tizedmásodpercnyi késlekedés a hétköznapi életben nem érzékelhető, de itt a test túl tud lendülni a súlypontján, és már nehezen vagy egyáltalán nem tudja visszanyerni az egyensúlyát.

Ehhez hozzájárul az is, hogy a kötőszövetek folyadéktartama, rugalmassága is a használatuktól nő, így a merev kötőszövet sem tud rugalmasan segíteni az egyensúly visszanyerésében.? ? magyarázza Molnár Ágnes, a SmileyMed vezető fizioterapeutája, aki az egyensúlyvesztésből adódó balesetek elkerülésére a következőket tanácsolja:

Készítsük fel izmainkat, ízületeinket megfelelően a téli sportokra ?száraz? edzéssel, amely

A gerincmerevítő core izmokat aktiválja. Automatikussá teszi a bekapcsolódásukat. Ha izmaink stabil felszínen már működnek, akkor instabil felületen is működteti őket. A törzs izmok mellé láberősítő gyakorlatokat is bevezet. Hengereli, nyújtja a térdhajlító csoportot, így jobban dolgozik a combizom. Erősíti mindhárom farizmot, hogy a medence megtartását segítse Mindezt a síelés mozgássorába építi így azonnal használható tudást ad!

A szakértővel végzett sí előkészítő edzés költsége a síút árának csupán 5-10%-a. Ne sajnáljuk a ráfordítást, hiszen egy rosszul sikerült esést, az azt követő műtétet és rehabilitációt nem éri meg megkockáztatni!

The post így előzd meg a síbaleseteket! appeared first on BellaCafe.hu.

folytatás

Legkedveltebb hírek
A kettyós Jim Carrey-filmek rendezője megkomolyodott, de nem lett kevésbé vicces
2019-02-21 04:55:00 | Hozzászólások: 0 | Index.hu - Cinematix
Tipp: Kattints a képre a következő hír megtekintéséhez