Vidám narancskígyó is gurulhatna ma a budapesti metróban

| Cikk eltávolítása
Cimkék:
Vidám narancskígyó is gurulhatna ma a budapesti metróban

A nap mint nap közel félmillió ember által használt budapesti kettes metró első, a moszkvai társa által ihletett tervei épp hetven évvel ezelőtt, 1949-ben születtek meg, valósággá azonban csak némiképp szerényebb formában, 1950-1953, illetve 1962-1972 közt váltak, majd elindultak rajtuk a város képét négy évtizeden át meghatározó, mára eltűnt kék kocsik.

Ritkán látott felvételek a második és harmadik magyar metróvonal építésérőlKét tucat fotóval pillantunk be a XX. század negyven évét átölelő budapesti metróépítés kulisszái mögé.

A hosszúra nyúlt építkezés tényével a legtöbben tisztában voltak, azzal azonban kevésbé, hogy az ország a szocializmus évtizedei alatt többször megpróbálkozott magyar metrószerelvények gyártásával. A Ganz 1951-ben látott neki a P1, illetve P2 néven jegyzett modelleknek, melyek 1953-54-ben ugyan futottak néhány kilométert, de az alagútfúrások leállásával egyidőben ezeket is leállították.

Magyar gyártású kocsik is járhattak volna Rákosi kettes metrójábanA szovjet szerelvények ihlette kocsik közül kettő is elkészült, de két évtizedes életüket néhány hónap kivételével raktárakban töltötték.

A munkák 1962-es újraindulásával a Ganz nem kapott újabb lehetőséget, így a két prototípus 1970-ben a Fehér úti metrótelepre került, ahol két évvel később leselejtezték őket.

Fotó: Metrós

Nem volt szerencsésebb az 1983-ban indult újabb Ganz-projekt sem: a határidő után három évvel, 1987. decemberében bemutatkozott hat kocsis Ganz-Hunslet G2 épp a gyárat érintő válsággal egyidőben állt össze, próbafutásai így egészen 1990 végéig tartottak.

Az 1991 elején munkába állt szerelvény végül három évet töltött a hármas vonalon, visszatérő hibáinak köszönhetően, illetve fenntarthatatlansága ? féktörés és tengelytörés is hátráltatta a működését ? és egyedisége miatt azonban 1995-ben kivonták a forgalomból, majd néhány éve egy kocsija a szentendrei tömegközlekedési múzeumba került.

Fotó: VargaA

Azt azonban kevesen tudják, hogy utóbbihoz nem csak ez a formaterv állt rendelkezésre: a kettes vonal projektjének 1949-es indulásakor alapított Metróber által kiírt metrópályázatra beérkezett művek jó része szuper lett volna a feladatra, Szentpéteri Tibor (1942-) munkája azonban mégis kiemelkedik közülük:

Fotó: Magyar Iparművészet, 2016/8

A narancsszínű, orrán óriási, kerek ablakot viselő szerelvény tökéletesen alkalmazkodott volna a kor európai trendjeihez,

körbeforgó ablaktörlő lapátja pedig minden bizonnyal az akciófilmekben és sci-fikben sűrűn látott radarképernyőket juttatta volna a peronon várakozók eszébe.

A pályáját 1967-ben, a Ganznál indító Szentpéteri a modern magyar formatervezés egyik legnagyobb zsenije fél évszázados karrierjét egyébként olyan, a magyar közlekdéstörténet fontos mérföldköveit jelentő projektek tarkítják, mint a Kisföldalatti mindössze huszonhét évesen megálmodott sárga szerelvényei (1969), számos motorkocsi és motorvonat ? így az 1995-ben bemutatott MÁV InterCity-k, vagy épp az Új-Zélandon is közlekedő EMU-k ?, hajók, játékok, orvosi műszerek, a MÁV máig alig változott arculatterve (1972-1974), valamint a debreceni csuklós villamosok.

folytatás

Legkedveltebb hírek
Állásfoglalásukban azt kérik: ne engedjék hogy ilyen nagy kár érje az akadémiai kutatórendszert
2019-06-15 22:23:37 | Hozzászólások: 0 | Népszava
Idén első alkalommal klasszikus ralikrosszpálya felé veszi az irányt a világbajnokság mezőnye
2019-06-15 22:14:42 | Hozzászólások: 0 | Tények TV2
Öt barátnő elhatározza, hogy egyikük esküvőjére mindnyájan 15 kilóval könnyebben mennek el
2019-06-15 22:10:00 | Hozzászólások: 0 | Tények TV2
Először 400 méter vegyesen, majd 100 méter pillangón aratott győzelmet
2019-06-15 22:08:48 | Hozzászólások: 0 | Népszava
Megírtuk, hogy vasárnaptól buszok pótólják a 4-6-os villamost a Nagykörúton
2019-06-15 22:08:40 | Hozzászólások: 0 | 24.hu
Christát Konstanzba hívják kutatómunkára, egy biológiai intézetbe
2019-06-15 22:00:00 | Hozzászólások: 0 | Tények TV2
Tipp: Kattints a képre a következő hír megtekintéséhez