:

Már azért is jutalmaz a FIFA 22, ha nem akarsz játszani vele

Már azért is jutalmaz a FIFA 22, ha nem akarsz játszani vele

Rendkívül nehéz egy FIFA-játékról tesztet írni, hiszen mindig december?január környékén dől el igazán, volt-e értelme bizalmat adni az aktuális epizódnak, addigra ugyanis már tudni lehet, melyek azok az általános hibák, amik hosszú távon, javítás nélkül megkeserítik a játékélményt.

A FIFA 21-be töméntelen mennyiségű játékidőt beletettem, de főleg a többjátékos módba, ami ? ahogy sok éve ? idén is az Ultimate Team néven fut. A tavaly őszi megjelenést követően idén augusztusra jutottam el odáig, hogy azt mondhattam, olyan csapatot építettem és olyan tudásra tettem szert, amivel tisztességesen helyt lehet állni az online mérkőzések során. A 2020-as rész tele volt hibákkal: a felhasználók megtalálták azokat a kiskapukat, melyektől a játék jól begyakorolt mechanizmusok folyamatos ismételgetése mellett már csak halványan emlékeztetett futballszimulációra. Ezzel szemben a FIFA 22 hiába fut megszokott címen, gyakorlatilag egy új játék lett belőle ? ami egyáltalán nem probléma, látva az előző években mutatott tendenciákat.

Demót idén sem kaptunk, cserében volt egy próbaverzió, amit az EA Play előfizetői tíz órán keresztül nyüstölhettek. Mi a PlayStation 4-es teljes verziót teszteltük, méghozzá komoly elvárásokkal, miután a fejlesztőcsapat hónapok óta azzal haknizott a közösségi médiában, hogy minden eddiginél jobban figyeltek a játékosok visszajelzéseire a munkájuk során.

Szegény Pro Evolution Soccer, ha még létezne!

Egy FIFA-játékot általában a játékmenet határoz meg: ha az rendben van, tulajdonképpen el van adva a szoftver, minden más csak körítés. És az idei verzió jó, sőt, jobb, mint a tavalyi. Aki az elmúlt években akár egy meccsre kipróbálta a sorozat bármelyik darabját, bizonyára tudja, hogy a képernyőn látottak nagyon messze vannak a valódi futballtól. A játékmenet irreálisan gyors, a cselmozdulatok a valóságtól elrugaszkodottak, és többnyire azon játékosok a legeredményesebbek, akik gyorsan tudják mozgatni az ujjaikat a kontrolleren. A fejlesztők viszont ? kis túlzással élve ? idén teljesen kidobták ezt a legújabb játékból. És mennyire jól tették!

ea sports

A játékmenetet a végletekig lelassították, a passzolást megnehezítették, a kapusoknak végre van haszna, és aki a foci taktikai oldaláról közelíti meg a játék nyújtotta lehetőségeket, annak a FIFA 22 óriási élmény, egyben kihívás lesz. A taktikai repertoár bővült, de még mindig nehezen érhető, hogyan és milyen fokú mesterséges intelligencia segítségével mozognak játékosaink a pályán.

Az AI sokszor még mindig abszolút megmagyarázhatatlan dolgokat művel, a fejlesztők évek óta nem tudják ezt a problémát kiküszöbölni. Ettől függetlenül idén azért fejlődött a gép ellenünk tanúsított teljesítménye, az online és az offline játékmódban egyaránt: a mesterséges intelligencia által irányított ellenfél szépen építi a támadásait, nem kapkod, olvassa a játékunkat. Ez a multiban is megfigyelhető, csak ott inkább úgy, hogy lehúzták a ?gépi rásegítést?, azaz most már nem blokkolnak a védők minden gólba tartó lövést, ha épp senki nem irányítja őket.

Hosszú évek óta téma már a FIFA-ban, hogy miért nem teszik vissza a fejlesztők az úgynevezett ?Second Man Press? nevezetű taktikai lehetőséget: a probléma lényege, hogy mikor nincs nálunk a labda, rendszerint egy embert tudunk irányítani, vele pedig képtelenség letámadni az ellenfelet, ha ő meg akarja tartani a labdát. A funkció most visszakerült (tényleg figyeltek a felhasználók visszajelzéseire), így a támadáshoz odahívható egy másik játékos, egyszerre két karakterrel tudunk nyomást gyakorolni az ellenfélre. Igaz, a gyakorlatban ez közel sem tökéletes.

Amikor az ellenfél támad, és zavarni próbáljuk egy játékossal (képünkön piros nyíllal a feje felett), felvillan egy zöld nyilacska egy másik játékosunk felett is, aki a második zavaró ember szerepét tölti be. Ha nyomva tartjuk ? PS4-en ? az R1-et, máris a labdás emberre küldhetjük őt. A gond az, hogy véletlenszerűen dől el, ki felett jelenik meg a zöld jel, holott elméletben mindig a labdás ellenfélhez legközelebbi játékosunkat kellene felajánlania. Nem ez a világ legzavaróbb dolga, de remélem, hogy egy frissítéssel kijavítják ezt az elkövetkezendő hetekben.

ea sports

Az idei játékban a lövések a korábbiaknál nehezebben válthatók gólra: ez részben a felhúzott képességű kapusoknak (akiket az első javításokban már le is butítottak), részben a nehezített fizikának köszönhető. Idén a labda kapus feletti átemelése tűnik a leginkább működőképesnek, de a lapos lövésekre sem mindig érnek le a hálóőrök. Cselezni ugyanakkor majdhogynem felesleges: gyakorlatilag tízből nyolcszor biztosan elhagyjuk a labdát vagy belevezetjük az ellenfélbe, sokkal hasznosabb, ha ráülünk a lasztira, tartva, ameddig csak lehet, amolyan Pep Guardiola-féle módon.

Ettől az egész FIFA 22 a ma már eFootball címen futó Pro Evolution Soccerre emlékezteti az embert: lassabbá vált a játékmenet, darabosabban mozognak a játékosok, és inkább a valósághű szimulációra, mintsem flipperélményre hajaz.

Már nem lehet meggondolatlanul támadni, kétszer át kell gondolni, mihez kezdünk a labdával.

Ami csalódás, hogy hátrányban továbbra is elég bekapcsolni a taktikai menü constant pressure funkcióját: a focistáink ilyenkor presszionálni kezdik az ellenfelet, amitől az AI megzavarodik, eladja a labdát ? mondjuk ez főleg akkor zavaró, ha mi szenvedjük el. Néha persze ettől függetlenül is érdekes dolgokat produkál a játék: egy alkalommal a 88. perc végén hazaadtam a labdát a kapusomnak, akire a világ összes kincséért sem akart átváltani a kontroller, így a labda szépen begurult a hálóba, döntetlenre hozva az eredményt. Az mindenesetre dicséretes, hogy ennél nagyobb hibákkal nem találkoztam, szóval a fejlesztők szépen megtizedelték a problémákat.

Üdvözlendő továbbá, hogy kibővültek a félidőben és a 90. perc után felbukkanó statisztikák: megjelent az xG-mutató, ami a helyzetek minőségét leíró Expected Goal Ratio rövidítése. Ha van hat komoly, kaput eltaláló lehetőségünk, az xG száma magasabb lesz. Emellett részletesebb hőtérképeket kapunk, minden professzionálisabb lett tavalyhoz képest, de ezeket inkább lehet csinosításnak nevezni, mint igazi újításnak. A mélyebb statisztikákból viszont szépen kiolvasható, hogy a játékunkat mire érdemes alapozni a siker érdekében. Tavaly a kontratámadások híve voltam, idén viszont a labdatartásra esküszöm, már csak azért is, mert sokaknak hamar elfogy a türelme a jelentősen megváltozott játékmenet miatt.

ea sports Ha eljön Cristiano Ronaldo

Aki megvásárolja a FIFA 22-t, gyaníthatóan nem a karriermódot játszaná egész évben, sokkal inkább az Ultimate Teamet veszi célba, ahol online keretek között küzdhetünk meg másokkal. Évek óta számos kritika éri ezt a játékmódot, hiszen az EA Sports előszeretettel tolja előtérbe a játékon belüli mikrotranzakciókat. Pénzért kártyacsomagokat vásárolhatunk, amik játékosokat rejtenek, rájuk építhetjük az online keretünket. Annak persze minimális az esélye, hogy valaki egy Icon Wayne Rooney-t vagy akár egy sima Cristiano Ronaldót kinyisson. És mit tesz, ha ez nem jön össze? Hát persze, hogy pénzt költ az esélyért, hogy ez mégis megtörténjen. A kiadó emiatt több országban problémákba ütközött, mert az illetékes hatóságok szerencsejáték-elemeket véltek felfedezni a rendszerben, így már megtekinthető a kártyacsomagok tartalma, aztán eldönthetjük, szeretnénk-e költeni rá, avagy sem.

A játék megjelenése előtt az EA Sports elérhetővé tette az UT mobiltelefonos applikációját, amivel elképesztő mázlista voltam: a premier előtt két nappal kinyitottam Cristiano Ronaldo kártyáját egy csomagból. A sztárfocista évről évre a FIFA-játékok legkomplexebb játékosa, ami nem is aktív használata közben érződik, hanem amikor a mesterséges intelligencia mozgatja fel-alá. Területeket nyit meg nekünk, és páratlan a helyezkedése, ahogy a való életben. A játékbéli értéke irreálisan magas, hónapokat kell várni, mire az ember összekuporgatja rá a pénzt ? ha csak ki nem nyitja őt, esetleg az árát rövid idő alatt. A fejlesztők immár az ilyen típusú szerencsefaktort is igyekeztek mérsékelni a megújított jutalmazási rendszerekkel. Tavaly a Division Rivals nevű módban kellett pontokat gyűjtenünk, hogy bejussunk a hétvégi FUT Championsba. Jó teljesítményekkel kártyacsomagokat, extra kártyákat kaptunk, de szűkmarkúan jutalmazták azt, aki a hétvégi harminc meccsből alig nyert valamicskét.

Ezt a rendszert teljesen átdolgozták, lényegében ez az UT idei legnagyobb újítása: a Division Rivals megmaradt, a győzelmekkel szorgosan gyűjthetjük tovább a pontokat, egészen pontosan 1500-at. Ha az megvan, egy kvalifikációs torna elé nézünk, ahol kilenc meccsből négyet kell megnyernünk. Nekem ez Ronaldóval a csatársorban sem sikerült, az 1500 pont pedig ment a levesbe, lehetett újra nekiugrani a gyűjtögetésnek. Ha viszont sikerrel vesszük az akadályt, bejutunk a hétvégi FUT Championsba. Ott pedig már csak húsz meccs vár ránk, és ha mindegyiken kikapunk, akkor is busás a jutalom. Magyarán: nehéz bekerülni a hétvégi harcba, de ha sikerül, lényegében ömleni fognak ránk a jobbnál jobb kártyák. Ez, mondjuk, olyan szempontból nem feltétlenül jó irány, hogy a játékosokat már azért is jutalmazzák, ha húszból húsz meccsen kikapnak. A játékélmény így csökken, és arra korlátozódik, hogy csomagokat nyissunk ? a fejlesztők lényegében teljesítmény nélküli jutalmazást helyeztek el a FIFA 22-ben.

ea sports Még nem hibátlan a játék. Tetoválások és egyéb részletek

Technikailag a FIFA 22 sok előrelépést nem mutat a tavalyi játékhoz képest, inkább nevezhető ráncfelvarrásnak: nem lett szebb, inkább csak részletgazdagabb. Jó példa erre az olyan sok tetoválással rendelkező játékosok modellezése, amilyen Gabariel Jesus vagy Jadon Sancho. Fejlődött továbbá az animáció, egészen látványos lett például a játékosok testbeszéde, mikor teátrális mozdulatokkal kérik a labdát, emelgetve a kezüket, de a szabálytalanságoknál is felfedezhetők új reakciók. Az arcmimika valamelyest javult, talán már jobban kivehető, mikor örülnek és mikor bosszankodnak a karakterek. Látványos grafikai változásokat viszont nem hozott a FIFA 22, a korábbi konzolgenerációra megjelent verziók főleg nem.

Mindig sarkalatos pont egy FIFA-játéknál, hogy mennyire gördülékeny a játékmenet. A megjelenés utáni első napokon a szerverekre nagy feladat hárult, de érzésem szerint jól bírták a strapát. Tapasztalataim alapján az első órákban voltak komolyabb laggok, amelyek idővel eltűntek, de nem teljesen. Nem tudom megállapítani, hogy mindez a PS4-es verzió egyedi hibája-e, vagy újabb/más konzolokon is tetten érhető a borzalmas FPS drop. Ilyenkor másodpercekre belassul a kép, és lehetetlen megmozdulni a játékosokkal. Ennél is bosszantóbb viszont a menü lassúsága. Másodperces késésekkel lehet navigálni az online játékmódok között, amit kizárólag azért lehet elviselni, mert legalább nem a gameplay issza meg a levét a szervereket érintő terhelésnek. Persze így sem elfogadható egy teljes árú programnál, sőt kérdéses, vajon az alkotók mennyi energiát fektettek a játék régebbi generációs változataiba.

ea sports

Bizonyos értelemben a vizuális megjelenéshez kapcsolódik, hogy az Ultimate Teamben idén bővült a csapat testreszabhatósága, de ez inkább csak a stadionok szintjén figyelhető meg. Már lehet például VIP-részleget elhelyezni a stadionban, ahol leghűségesebb NPC-nézőink figyelhetik a meccset. A pályaszéli pirotechnika is ráncfelvarrást kapott, már többféle tűzijátékból tudunk választani: mivel én a játékba idén először bekerülő Ferencvárosi TC mezében játszottam, a zöld-fehér színek domináltak a stadionon belül is. Fontos kitérni a méltatlanul kevésszer említett zenei felhozatalra, amely évek óta magas szintű a játékokban. Ezúttal is pofás zenelistával találkozhatunk, ami azért fontos, mert nem kevés időt töltünk majd a menükben.

Kapcsolódó Mennyit profitál a magyar futball abból, hogy a válogatott és a Fradi is bekerült a FIFA-játékba? Mit jelent mindez a marketing szempontjából? ? erre kerestük a választ.

Zárásként pedig lássuk azt a két szempontot, amit érdemes mérlegelni a FIFA 22 beszerzése előtt:

Az idei játék gyakorlatilag semmiben nem hasonlít az elődeire, egy nagyon furcsa Pro Evolution Soccer ? FIFA keverék lett. Jóval lassabb, mint korábban, türelemjátékra inti a játékosokat, de maradtak nyilvánvaló gyengeségei, főleg az előző generációs változatoknál. Simán lehet kivárásra játszani egy nagyobb leárazásig: ha kizárólag az Ultimate Team érdekli az embert, úgy a játékon belüli transzferpiacon már most is nagyon olcsón lehet csapatot építeni, ez hatványozódni fog az év végéhez közeledve. Azonban az új, merőben más játékmenet tanulást igényel. Aktív FIFA-játékosként is nehezen rázódtam bele, pedig a sorozat kompetitív játékmódjában legalább tízéves tapasztalatom van.

Ha ezeket mérlegre tesszük, és az jön ki végeredménynek, hogy szeretnénk belevágni a FIFA 22-be, bátran tegyük meg, mert bár grafikailag sok változás nem történt, de FIFA-léptékben egy újragondolt játékot kaptunk, amit ezúttal ? talán ? valóban érdemes a teljes ár kifizetésével meghálálnunk a fejlesztőknek.

The post Már azért is jutalmaz a FIFA 22, ha nem akarsz játszani vele first appeared on 24.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés