Black Friday: Átlagosan mindössze 17% körüli kedvezményekre készülhetünk
Magyarországon 2014 óta tart a Black Friday őrület. Bár az eredeti, amerikai kezdeményezés továbbra is csak egynapos, és mindig a hálaadás utáni első péntekre esik, nálunk az utóbbi 2 évben már az egész november a Black Friday jegyében telik: a kereskedők fekete hetet, hónapot, hétvégét is tartanak és általánossá vált a többször is visszatérő (és akár egyenként is több napos) Black Friday akció. Ezzel az online kereskedelemben várhatóan idén is az év legerősebb hónapjává válik a november, az online forgalom pedig elérheti a 140 milliárd forintot ? derül ki az Árukereső.hu és a GKI Digital legfrissebb Online Kiskereskedelmi Index jelentéséből.
Erős szezon, magas kereslettel, korlátozott kínálattal és visszafogott akciókkal2020-ban a magyar e-kereskedelem legerősebb hónapja volt a november, az online forgalom ? köszönhetően a Black Friday akciók melletti kijárási tilalomnak és nyitvatartási korlátozásoknak ? meghaladta a 118 milliárd forintot, ami mintegy 48 százalékkal múlta felül a járvány előtti utolsó novembert. Az egész év pedig az európai viszonylatban is kiemelkedő, 45 százalékos bővülést ért el.
A friss kutatás szerint idén a korlátozottabb szélességű választék, és a hagyományos bolti vásárlás erősödése miatt az online rendelések száma valószínűleg érdemben nem emelkedik majd a tavalyi ? rekord magas ? bázishoz képest, a forgalom viszont az áremelkedések miatt akár 20 százalékot is bővülhet a tavalyi évhez mérten, elérve ezzel a 140 milliárd forint feletti novemberi online költést.
Az ünnepi szezon a kereskedelem ege?sze?t tekintve va?rhato?an ero?s lesz, és a tavalyi e?vvel ellente?tben a hagyoma?nyos u?zletek is nagyobb rohamra számíthatnak, persze csak ha a vi?rushelyzet, a kötelező maszkhasználat és a kapcsolódó korlátozások nem veszik el vagy nem korlátozzák a va?sa?rla?s leheto?se?ge?t.
A va?sa?rlo?ero? idén rendelkeze?sre a?ll, hiszen a még mindig tartó hitelmoratórium, a nyugdíjprémium, valamint a jövő februári szja-visszatérítés miatt a lakosságnál több szabadon elkölthető jövedelem jelentkezik ebben a szezonban. Az online növekedés mértéke azon múlik majd, hogy a hagyományos és digitális csatornák melyikét preferálják inkább a vásárlók
? értékelte az előttünk álló heteket Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.
Legtöbbször egész hétvégén át tartó Black Friday akciókkal találkozhatunkA Black Friday népszerűségét jelzi, hogy évről-évre egyre több kereskedő hirdeti meg az akciót. A kutatás szerint idén az online áruházak 64 százaléka tart (vagy már tartott is) Black Friday-t és a többségük nem is bízza a véletlenre:
a promócióhoz csatlakozók fele (50%) legalább egy egész hétvégén át akciózik a Black Friday jegyében, azaz péntek hajnaltól / reggeltől, egészen vasárnap estig lesznek érvényesek a kedvezményes árak; a kereskedők további 25 százaléka egy hetes akcióval számol, azaz esetükben már inkább Black Friday hétről beszélhetünk, tematikus napokkal téve változatosabbá a promóciót; az e-kereskedők 9 százaléka többször is akciózik külön-külön időpontokban; 13% pedig csupán egy Black Friday napot tervez 2021-ben. Érdekesség, hogy Magyarországon még ezen egynapos akciók se a november végi ?eredeti? időpontban lesznek: a többség november 19-én (azaz most péneteken) tartja a Black Friday-t, élen az ország legnagyobb e-kereskedőjének számító eMAG-Extreme Digital párossal. Karcsúbb lehet a kedvezményA kutatás vizsgálta a promóciók keretében nyújtandó árkedvezmények mértékét is: a 2021-es Black Friday akciók során átlagosan 17 százalékos kedvezménnyel készülnek az online kereskedők.
A kutatás rávilágított arra is, hogy a visszafogott kedvezményszint mögött elsősorban a globális áruhiány és az árdrágulás húzódik.
Kapcsolódó Csúcsra járathatja a járvány a Black Friday-t a weben Bár a hivatalos Black Friday csak november 26-án esedékes, szokás szerint idén is akadnak cégek, amelyek már elkezdték a bemelegítést karácsonyra.Ez kihat az akciózott termékek körére és mennyiségére is. A legnagyobb kihívást pedig idén a szezont kiszolgálni tudó, megfelelő raktárkészlet biztosítása jelenti.
Idén 4700 kereskedő 20 millió ajánlatát összegezve az látszik, hogy a Black Friday akciók leginkább a kis- és közepes háztartási gépek, műszaki cikkek, mobiltelefonok, játékok akciós ajánlatairól szól
? emelte ki Baka László a kutatást támogató Árukereső.hu marketing menedzsere.
Black Friday vs. Cyber Monday
Amerikában a Black Friday mindig a hónap utolsó csütörtökén tartott hálaadást követő péntekre esik. Ez a péntek jellemzően munkaszüneti nap is egyben, így ténylegesen lehetősége van az amerikaiaknak arra, hogy akár egész nap vásároljanak. Ennek is köszönhető, hogy a tengerentúlon a Black Friday sokkal inkább a hagyományos, fizikai kereskedők akciós napja. Az e-kereskedők el is kerülik ezt a napot, hiszen ilyenkor a legtöbb vásárló a boltokat, plázákat járja.
Az online akciók a hosszú hétvégét követő első hétfőre esnek, amit Amerikában ? az Amazon kezdeményezését átvéve ? Cyber Mondaynek hívnak a kereskedők. Ezt a hétfői akciót pedig már ott is gyakrabban követik további, egész héten át tartott akciós időszakok (pl.: Cyber Week néven). A tavalyi, november 30-ra eső Cyber Monday volt az USA történetének legerősebb online kereskedelmi napja, az összesített online költés elérte a 10,7 milliárd dollárt.
The post Black Friday: Átlagosan mindössze 17% körüli kedvezményekre készülhetünk first appeared on 24.hu.