Etikusabbá és átláthatóbbá tenné a politikia hirdetéseket az Európia Bizottság
Az Európai Bizottság csütörtökön javaslatot terjesztett elő a politikai hirdetések átláthatóságáról ? számolt be az MTI. Vera Jourová, az Európai Bizottság átláthatóságért és európai értékekért felelős biztosa brüsszeli sajtótájékoztatóján arról is beszélt: a javasolt szabályok előírnák, hogy minden politikai hirdetés esetében egyértelműen tüntessék fel a tényt, hogy politikai hirdetésről van szó, és hogy ki és mennyit fizetett érte.
A javaslat szerint minden eddiginél részletesebben tájékoztatni kellene a közvéleményt a hirdetések célközönségének meghatározásáról. A bizottság javasolta továbbá, hogy az Unió emlékeztesse a tagállamokat az állampolgárságuktól eltérő tagállamban lakóhellyel rendelkező uniós állampolgárok európai és helyhatósági választásokon történő szavazati jogára.
Az uniós biztos úgy véli, a javaslat a politikai kampányok minden korábbinál nagyobb átláthatóságát eredményezi majd.
Nem engedhetjük, hogy a választások homályos és átláthatatlan módszerek közötti verseny színterei legyenek. Az állampolgároknak tudniuk kell, miért látják az adott hirdetést, azt ki fizette, és milyen célból
? fogalmazott.
A javaslat tiltaná a hirdetésekben a különleges adatokkal, például etnikai származással, vallási meggyőződéssel vagy szexuális irányultsággal való visszaélést. Azt egyértelműen fel kell majd tüntetni, hogy a politikai hirdetéssel kit, milyen alapon vesznek célba. A tagállamoknak továbbá hatékony, arányos és visszatartó erejű szankciókat kell elfogadniuk az átláthatóságára vonatkozó szabályok megsértése esetére ? áll a javaslatban.
Jourová tájékoztatása szerint az Európai Bizottság javaslatot tett az európai politikai pártok és alapítványok finanszírozására vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatára is. A rendelet aktualizálásának célja, hogy megkönnyítse az európai politikai pártoknak a nemzeti tagpártokkal történő, és a határokon átnyúló kapcsolattartását, növelje az átláthatóságot, különösen a politikai hirdetések és a támogatások tekintetében. Emellett csökkenteni tervezik a túlzott adminisztratív terheket, és növelnék az európai politikai pártok és alapítványok pénzügyi életképességét – közölte az uniós biztos az MTI beszámolója szerint.
The post Etikusabbá és átláthatóbbá tenné a politikia hirdetéseket az Európia Bizottság first appeared on 24.hu.