Breaking News

Magányos fekete lyukat találtak galaxisunkban

• 24.hu
  • 08 Feb, 2022
  • Címkék: #

Egy új tanulmányban egy izolált csillagtömegű fekete lyukat mutatnak be – írja a Space.com. Az ilyen objektumok néhány naptömegűek.

A most felfedezett égitest lehet az első elzárt csillagtömegű fekete lyuk, amelyet detektáltak, illetve megmértek.

Korábbi vizsgálatok alapján amikor a legalább 20 naptömegű óriáscsillagok elpusztulnak, képesek szupernóva-robbanást tapasztalni, melyet követően magjuk fekete lyukká omlik össze. A számítások azt mutatják, hogy ezerből nagyjából egy csillag elég nagy egy fekete lyuk kialakításához. Kailash Sahu, a Baltimore-i Space Telescope Science Institute munkatársa és a tanulmány vezető szerzője szerint a Tejútrendszerben 100 millió csillagtömegű fekete lyuk lehet.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

Egészen mostanáig az észlelt csillagtömegű fekete lyukak mind kettős rendszerekben, például egy neutroncsillag mellett helyezkedtek el, Sahu szerint ugyanakkor a Tejútrendszerben az ilyen objektumok többsége magányos lehet. A kettős rendszerekben a detektálás a párobjektummal való interakciók miatt egyszerűbb.

A szakértők most a Hubble űrtávcsövet hívták segítségül, az űreszközzel pedig egy 5150 fényévre fekvő, izolált csillagtömegű fekete lyukra bukkantak.

A kutatók a gravitációslencse-hatásnak köszönhetően észlelték az égitestet. A jelenség lényege, hogy bizonyos nagy tömegű objektumok a megfigyelő előtt elhaladva lencseként képesek meghajlítani a fényt. A csapat a fekete lyukakat kutatva olyan gravitációs lencséket keresett, amelyek hosszabb ideig tartanak, és nem bocsátanak ki fényt.

Sahu és kollégái a Hubble adatait földi teleszkópok információival kombinálták. A szakértők egy 270 napig tartó gravitációslencse-eseményt elemeztek, és arra jutottak, hogy azt egy magányos csillagtömegű fekete lyuk hozta létre. A becslések alapján az objektum 7,1 naptömegű lehet.

The post Magányos fekete lyukat találtak galaxisunkban first appeared on 24.hu.

Cimkék