?Megyek haza, de fogalmam sincs, áll-e még a házam?
Mióta Ukrajnában kitört a háború, minden tekintet arrafelé szegeződik. Hogyan juthattunk idáig? Milyen okok vezettek ahhoz, hogy a délszláv háború kitörése után harminc évvel újra a polgári lakosságot lövik Európában?
Az etnikai konfliktusokkal, történelmi sérelmekkel, nagyhatalmi machinációkkal és dezinformációs kampányokkal súlyosbított ukrajnai helyzetről az utóbbi években főként Szergej Loznyica filmjeiből kaphatott képet a nyugati értelmiség azon kis szelete, amely szokott ukrán művészfilmeket nézni.
Loznyica ma hazája legelismertebb rendezője. A kilencvenes évek közepe óta forgat, a nemzetközi filmfesztiválok visszatérő vendége ? 1999-ben az egyik dokumentumfilmje révén a hazai Mediawave-en is megfordult ?, 2010 óta pedig a filmművészet elitjébe emelkedett. Újabb filmjeit rendszeresen a cannes-i filmfesztiválon mutatja be, négy éve is ott, az Un Certain Regard programban nyert rendezői díjat a Donyeci történetekkel. Ez a Magyarországon is forgalmazott, a háború kitörése miatt alkalmilag újra műsorra tűzött filmje most kulcsfontosságúnak tűnik a háború hátterének megértéséhez.
Kapcsolódó Nem tudtuk elképzelni, hogy ilyesmi megtörténhet ? filmek Ukrajna elmúlt véres évtizedéről A mostani orosz invázió nem a semmiből jött, és az elmúlt nyolc évben több filmes feldolgozás is született az ukrajnai konfliktusról.A Donyeci történetek nem egyetlen sztorit mesél el, hanem sok kicsit. Tulajdonképpen végig sem meséli őket, csak belekap jellegzetesnek látszó történésekbe, megmutat néhány, pillanatok alatt életveszélyessé fajuló szituációt, majd a mozgékony kamera rögtön új témát keres. Összesen tizenhárom ilyen rövid fejezetet látunk. A helyszín Kelet-Ukrajna, a Donyec-medence, amit Donbásznak is neveznek. A területen élők egy része 2014 után orosz támogatással kinyilvánította a függetlenségét Ukrajnától. Ezekben a szeparatista államalakulatokban, az orosz propaganda által ?Új-Oroszországnak? is nevezett Donyecki és Luhanszki Népköztársaságban pattanásig feszült a helyzet, folyamatos a katonai készültség, és rendre kiújulnak a harcok a határmenti ukrán erők és az oroszajkú szeparatisták között.
Cirko FilmLoznyicának eszében sincs történelemórát tartania arról, mi vezetett a szeparatista területek elszakadásához. Nem idézi fel, hogy a Donbászon eleve a Szovjetunió más területeiről odahurcolt, munkatáborba zárt emberek építettek fel nehézipari létesítményeket. Itt tehát a sztálini ?birodalomépítés? különféle károsultjait és áldozatait sodorta egymás mellé az élet, emiatt is bonyolult a kérdés, hogy milyen nép, milyen nemzet tagjainak tartják magukat a helyi lakosok. A Donyeci történetek alapján, akik itt élnek, csak magukra számíthatnak. Mindentől elhagyatva, a semmi közepén csak különalkuk és mindennapi ügyeskedés révén biztosítható a túlélés.
A magára hagyottság mellett az átmenetiség határozza meg a vidék hétköznapjait. Teherautóról indított rakéta rombol le egy panelházat egyik pillanatról a másikra; gránátok semmisítenek meg egy katonai ellenőrzőpontot és az előtte békésen várakozó távolsági busz utasait.
Politikusok, helyi erős emberek, mobiltelefonjukon lógó vállalkozók jönnek és mennek, el-eltűnnek néha. ?Megyek haza, de fogalmam sincs, áll-e még a házam? ? mondja egy nő a buszon egykedvűen, mint aki hozzászokott a bizonytalansághoz.
Loznyica filmjének szerkezetét a hely szelleme formálja. Ha képlékenyek a határok és törékenyek az egzisztenciák, akkor a történések sem kerekedhetnek történetté. Egy szeparatista katonai osztag parancsnoka, hatvan körüli, baltaarcú nő leparancsolja a buszról az összes férfit, és levetkőzteti őket a donyeci télben. Mi lesz velük? Nem tudjuk, mert a parancsnokot elhívják: német újságíró érkezett, cikket ír a szeparatistákról. Német? Akkor te fasiszta vagy. Nem, nem, szerintem a fasiszták rosszak, próbálja magyarázni tört oroszsággal a szerencsétlen riporter. Ha te nem is vagy fasiszta, a nagyapád az volt, mondja végül az egyik katona, szinte békülékenyen.
A Donyeci történetekből, mintegy mellékesen, megértjük a mostani háborúban hallott, putyini vezérszólam ? ?a cél a nácitlanítás, a fasiszták leváltása? ? hátterét. A kelet-ukrajnai oroszbarát területek felől nézve Nyugat-Ukrajna oroszellenes fellépése ?fasizmus?, Ukrajna etnikai sokszínűsége elleni brutális erőszak.
Kapcsolódó Ezért tekinti Putyin orosznak Ukrajnát Az orosz?ukrán konfliktus gyökereit a szovjet időszaknál is régebben kell keresni.Nem vagyunk olyan helyzetben, hogy erről véleményt tudjunk formálni, azért sem, mert a Donyeci történetek alapján a helyi konfliktusok sokkal bonyolultabbak annál, hogy kívülről meg tudjuk ítélni, mi miért történik. Az orosz propaganda minderre rátesz még egy lapáttal. A film első jelenetében színészeket sminkelnek egy forgatáson. Hamarosan rendezőasszisztens jön értük, és őrmesteri stílusban áthajtja őket egy félig lebombázott térre. Az egyik színésznő helyi átlagemberként nyilatkozik a tévéstábnak arról, hogy az ukránok megtámadták őket.
Cirko FilmLoznyica rengeteg kérdést sűrít bele ebbe a néhány percbe, részben a kézi kamerás felvételek dokumentumszerűsége révén (az operatőr a román új hullám megkerülhetetlen alkotója, Oleg Mutu). A Donyeci történetekhez vagy egy filmbeli filmhez sminkelik a színészeket? Ha a bombázás megtörtént, de az arról készült híradó hazugság, akkor ki a felelős a rombolásért? Hol ér véget a valóság, és hol kezdődik a fikció? Hányan halnak meg a kettő közötti, elmosódott határsávban?
Loznyica végül saját filmje hitelességével szemben is kétségeket ébreszt. Nyilvánvalóan a többségi ukrán álláspont formálta a Donyeci történetek perspektíváját. A szeparatista területek oroszpárti lakói és persze maguk az orosz nacionalisták nyilvánvalóan részrehajlónak, akár konkrétan hazugságnak tekintenék (erről a Guardian kritikusa és volt moszkvai tudósítója is ír). Kívülről nézve azonban a filmben nem a politikai konfliktusok és a területi követelések érdekesek, hanem az igazodni kénytelen átlagemberek elveszettségének, korrupt és kisszerű játszmáinak ábrázolása. A félrevezetés és az ideológiai hadviselés is az elnyomás része, hozzájárul a létbizonytalansághoz. A bombák ezután jönnek.
Kránicz Bence további cikkei Nem követemSzerzőim Egész Olaszországban nem akadt nála szabadabb ember ? száz éve született PasoliniDöntsük el végre: ki volt a legjobb Batman?Újraálmodta a lángoló-gyönyörű Belfastját HollywoodbanThe post ?Megyek haza, de fogalmam sincs, áll-e még a házam? first appeared on 24.hu.