:

A befolyás nem rajtad múlik, ez egy rólad szóló megítélés – női csúcsvezetők a „nyomulásról”

A befolyás nem rajtad múlik, ez egy rólad szóló megítélés – női csúcsvezetők a „nyomulásról”

Az elmúlt hetekben az EU-s tagállamok munkaügyi miniszterekből álló tanácsa jóváhagyta az Európai Bizottság javaslatát és úgy döntött, 2027-re minden Európai Unióba bejegyzett tőzsdei cégnek a vezetői pozíciói minimum 40 százalékát nőknek kell betölteniük. A vezetői és nem vezetői pozíciók esetén pedig 33 százaléknak kell lennie a kvóta az érintett cégeknél. Miért van erre szükség, ha szükség van erre egyáltalán, ők maguk hogyan jutottak el jelenlegi pozíciójukba és jelenlegi befolyásukhoz, melyet még a jelenleginél nagyobb ellenszélben kellett elérniük? Többek között erről is beszélgetett Gólya Ági, a Forbes újságírója Sásdi Helgával, a Publicis Groupe Hungary vezérigazgatójával, Orbán Anitával, a Vodafone Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettesével és Vidus Gabriellával, az RTL Magyarország vezérigazgatójával.

A Forbes Women’s Summit szekciójának vendégeit nemcsak az kötötte össze, hogy csúcsvezetők, hanem az is, hogy valamennyien szerepelnek a Forbes legutóbbi, a legbefolyásosabb magyar nőkről szóló listáján.

 Régen minden más volt?

„Pályakezdőként, 25 éve még sokkal naivabb voltam. Utólag visszatekintve fontos, hogy az ember ekkor még kicsit kevésbé látja borúlátónak a világot. Én tényleg azt gondoltam, hogy minden lehetséges. Sőt, én még úgy vágtam bele ebbe az iparágba, hogy ez számomra egy átmeneti állapot és majd idővel más fogok csinálni. Néhány éve figyelmeztetett egy újságíró, hogy talán már be kellene látnom, hogy ez állandó lesz” – mondta a kezdetekről Vidus Gabriella.

Orbán Anitát „sokként„ érte a munka világába csöppenés, mert addig világos volt számára, mit kell tennie: egyetem, nyelvvizsga, diploma. „De most akkor hogyan tovább, mi lesz a következő cél? Emellett tele voltam ambíciókkal és meg voltam róla győződve, hogy messzire el fogok jutni”.

Sási Helga a Columbián tanuló unokatestvérét látogatta meg 25 éve és a nála látott, digitális marketingről szóló könyvek indították el azon az úton, melyet ma már a pályájának nevezhet. Ekkor már eldöntötte azt is, hogy New Yorkban szeretne élni, beleégett az itt tapasztal színesség, sokszínűség és szabadság.

Gólya Ági (Forbes) és a szekció vendégei: Vidus Gabriella (RTL), Orbán Anita (Vodafone) és Sásdi Helga (Publicus Groupe). Fotók: Fekete Csaba

A tudatos célok megfogalmazása és kommunikálása

Helga szerint az egyik legfontosabb dolog, hogy az ember tisztán megfogalmazza magának a céljait, és ezt tudassa a környezetével is. Már a Danubius rádiónál dolgozott, amikor bement a főnökéhez, hogy kinézett magának egy konferenciát New Yorkban, és nagyon szeretne rá elmenni. Fel volt készülve a visszautasításra, de azonnal pozitív visszajelzést kapott, intézhette is a repülőjegyét.

Amikor a kollégák nem értették, miként lehetséges ez, a főnök visszakérdezett: valaha valamelyikőtök mondta, hogy New Yorkba szeretne menni konferenciára? A tanulság tehát: mindig kérdezz és állj ki magadért!”

Magáért kiálló vagy nyomulós nő?

Gabi szerint nagyon fontos a célok validitása. Tudatában kell lenni annak, hogy az adott cél eléréséhez egy lépcsőfokra van szükség vagy négyre, tehát ne egy ábránd, hanem valódi kitűzött cél legyen.

„A nyomulás talán az lehet, ha valaki érvényesíteni akarja az érdekét, de nem tudja, mi a következő lépcső. Emellett meg kell találni a kommunikációs hangunkat, a visszajelzéseket pedig komolyan kell venni. Aki megkapja azt, hogy túl sok, akkor ne hagyja abba, csak gondolkodjon el azon, hogy kell-e, lehet-e másként.”

Anita szerint mindez percepciós dolog is: nem mindegy, hogy valaki nyomulós vagy annak tűnik. Változik a környezet, az észlelés, ennek a percepciós gapnek a bezárása is feladat.

Mi a titok?

Arra a kérdésre, hogy mi segítette őket az előrejutásban saját pályájukon, mindhárman a kemény munkát, a nyitottságot emelték ki, emellett a mentorok és a hátország, vagyis a család, a barátok megtartó erejét és néha kontrollját.

És még egy dolog biztosan közös bennük: bár korábban nem hitték magukról, de a vakmerőség mindhármuk életében megjelent. Ahogy Helga egy bőrönddel kiköltözött New Yorkba, hogy fél évig egy barátnője kanapéján aludjon és onnan járjon interjúkra, vagy ahogy Anita bátran váltott különböző szektorok között az „elpuhulás” ellen menekülve.

A befolyás nem rajtad múlik, nem megszerzed, hanem kapod

Vidus Gabriella szerint a befolyásosság több tényezőtől függ: szaktudás, konzisztencia, integritás és idő is szükséges hozzá.

A befolyás nem rajtad múlik, ez egy rólad szóló megítélés. Nem jár, nem szerzed meg, hanem kiérdemled és megkapod.

Sásdi Helga szerint a befolyásosság nagy felelősséget is jelent.

„Olyan dolgokban kell döntenünk, amiről mi sem tudjuk, mi a helyes döntés, de ránk néznek válaszra várva. Ilyen helyzetek elé állított például a covid is, amikor felelősségteljes döntéseket kellett hozni több száz ember érdekében.”

Sásdi Helga feltette a kérdést, amit más nem.

Megünnepelni a sikereket

Gabi szerint fontos a „nőügy” előmozdításában annak bemutatása, hogy a női vezetők mennyire sokfélék, a róluk szóló kommunikációt hatékonyabbá kell tenni. Fontos, hogy az ilyen konferenciákon is sok új hang jelenjen meg, hiszen mindenki története más.

„De emellett kiemelten fontos, hogy megünnepeljük azt, amit eddig elértünk. Igen, még nem vagyunk ott, ahol lehetnénk, ahol kellene, de fontos örülni annak, hogy már megyünk ezen az úton. A sikertörténeteket is el kell mondani.”

The post A befolyás nem rajtad múlik, ez egy rólad szóló megítélés – női csúcsvezetők a „nyomulásról” first appeared on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés