:

Nemrég megírtam, milyen játékok csúsztak 2021-ről 2022-re. Mutatom, most mi csúszott 2022-ről 2023-ra

Nemrég megírtam, milyen játékok csúsztak 2021-ről 2022-re. Mutatom, most mi csúszott 2022-ről 2023-ra

Két húzócím is tovaállt a jövő évre. Lesz mivel játszani, nem arról van szó, de ez most már kétségkívül egy trend: ha lehet, inkább nem kapkodnak a sikervárományosokkal.

Nagyon meta! – mozis, streaming-, tech- és játékipari megmondások, mobilkijelzőt és nagy vásznat átívelő összefüggések (majdnem) minden héten.

Még a tavaly decemberi Forbes Nextben kerültek listázásra 2021 2022 videójátékai. A cím is pontosan így szólt: 2021 2022 videójátékai. Utalva ezzel a játékipar rákfenéjére, ami már a járvány előtt is, de főleg azóta minden ízében áthatotta a stúdiók munkáját.

Iszonyat feszített fejlesztési-megjelenési pipeline-okkal készülnek az évről évre gigarekordokat döntő szektor húzócímei, amiatt, hogy a covid miatt sokan home office-ra rendezkedtek be, valamint hogy az alkotók és részvényesek, befektetők közti érdekellentéttel valóságos harc időre leszállítani egy-egy projektet.

Márpedig a Cyberpunk 2077 2020. végi fiaskóját és máig húzódó agóniáját senki nem akarja megismételni – még ha a lengyel CD Projekt Red játéka azóta kezd már magára találni.

Már több mint egy éve kapható, de csak most éri meg beszerezni. Mi az?

Ezért is volt tehát az, hogy a Nextben kiemelt tíz darab 2022-es cím közül többnek valójában 2021-re vagy korábbra volt beidőzítve a megjelenése. Persze, az ajánló összeállítása közben valahol éreztem is, hogy inkább egyfajta korlenyomaton dolgozom: abszolút benne volt a pakliban, hogy ezeknek a játékoknak a zöme még tovább fog csúszni.

„Talán nem meglepő, de egyetlen dátumra sem vállalunk garanciát” – szerepel is a cikk bevezetésében.

Lássuk a listát!

Túl vagyunk az első negyedéven, szóval lássuk, mi most a helyzet. A cím mellett az akkori lapzártakor nyilvános megjelenési dátum szerepel, zárójelben a platformok, a gondolatjel után pedig az aktuális állapot.

Pokémon Legends: Arceus, 2022. január 28. (Switch) – PIPAHorizon Forbidden West, 2022. február 18. (PS4, PS5) – PIPAElden Ring, 2022. február 25. (PC, PS4, PS5, Xbox Ones, Xbox Series X/S) – PIPAGran Turismo 7, 2022. március 4. (PS4, PS5) – PIPAStarfield, 2022. november 11. (PC, XSX) – NINCS VÁLTOZÁSGod of War Ragnarök, 2022. (PS4, PS5) – NINCS VÁLTOZÁSAvatar: Frontiers of Pandora, 2022. (PC, PS5, XSX, Google Stadia, Amazon Luna) – NINCS VÁLTOZÁSHogwarts Legacy, 2022. (PC, PS4, PS5, X1, XSX, Switch) – ÚJ DÁTUM: 2022. ÜNNEPI SZEZONThe Legend of Zelda: Breath of the Wild cím nélküli folytatás, 2022. (Switch) – ÚJ DÁTUM: 2023. TAVASZSplatoon 3, 2022. (Switch) – ÚJ DÁTUM: 2022. NYÁR Minden, amire két éve várunk: 2022 legizgalmasabb videójátékai a Forbes Nextben

Gondolatok

A január végi-februári dömpingidőszaknak minden fontosabb megjelenését sikerült kitermelnie magából.

A Pokémon Legends: Arceust a franchise kellemes vérfrissítéseként fogadta a piac, még ha a hordozható hibridmasinán, a Nintendo Switchen nem is nyújtott túl izmos látványt. És még finoman fogalmaztam.Mindeközben a Horizon Forbidden Westből a Guerrilla Games egy keresztgenerációs (előző és nextgen gépekre is kiadott) játékhoz képest Playstation 5-ön lehengerlő látványt hozott ki.Ugyanakkor a Sony másik fontosabb darabja, a Gran Turismo 7 a megjelenés utáni frissítési problémái és necces mikrotranzakciós modellje miatt kisebbfajta megrökönyödést okozott az autóversenyzős sorozat rajongóinak körében. Ezért is az irtó alacsony közönségértékelés a Metacriticen: az ilyen szituációkra a netes trollok amúgy is szeretnek szándékos lepontozással rájátszani. Horizon Forbidden West. Fotó: Guerilla Games // Sony Interactive Entertainment

És ha ez nem volna elég, a Fromsoftware-féle Elden Ringet, melynek megalkotásába a Trónok harca atyját, George R.R. Martint is bevonták, a bitangnehéz soulslike műfaj, sőt minden idők egyik legjobb videójátékának aposztrofálja mind a kritikusi, mind a közönség konszenzusa. Lehengerlő látvány és okos komplexitás, ami semmit nem rág a játékos szájába.

Egy modern kori klasszikus, az Opencritic kritikaaggretároron jegyzett játékok közül a valaha volt negyedik legmagasabbra értékelt darab.

Elden Ring. Fotó: Fromsoftware // Bandai Namco Entertainment

A Harry Potter-világban játszódó szerepjáték, a Hogwarts Legacy eközben pontosabb megjelenési időszakot kapott: persze, előfordulhat, hogy úgysem fogják tartani a tervezett ünnepi szezont. Az első játékmenet-ízelítő szerint a mágiarajongó muglik jól ellesznek az 1800-as évekvégi Roxfortban, de mivel ez is egy keresztgenerációs fejlesztés, aki valódi új generációs élményre vágyik, az faragjon kicsit lejjebb az elvárásain.

Tíz régóta várt titkát tárta fel az ősi Roxfort

A nagy érvágás

No, de a hét sokkoló híre volt, hogy késik a Nintendo Switch, sőt az egyetemes játéktörténet egyik legfontosabb játékának, a The Legend of Zelda: Breath of the Wild hivatalos cím nélküli folytatásának a megjelenése. Eddig a 2022-es évről szólt a fáma, ezt csúsztatták odébb jövő tavaszra.

Ez bizony nagy érvágás ennek az évnek, kicsit talán nintendós szemmel is: a 2017-es első rész, melyből 2021-gyel bezárólag közel 26 millió példányt adtak el (mindezt 103,5 millió eladott Switchre!), anno fenekestül forgatta fel a játékipart, bizonyos tekintetben úgy, mint ahogy idén az Elden Ring is tette.

Ennek példáján is játszik, hogy az elsősorban irodafókuszú japán munkamorál hogy megsínyli a covid teremtette új, home office-osított valóságot.

Persze, a Nintendo nem biztos, hogy a saját kardjába fog dőlni, köszönik szépen, így is jól muzsikálnak switches sikercímei, Marióstul, Pokémonostul.

A számok magukért beszélnek:

Kumulatív Switch-szoftvereladások pénzügyi évekre bontva. Ábra: Tweaktown

Futottak még – vagyis futni fognak még

A következő játékok már nem mint kiemelt címek szerepeltek az eredeti cikkben, de említésre kerültek – és szintúgy halasztódtak.

A Suicide Squad: Kill the Justice League 2022-es dátuma, ahogy azt egy korábbi sajtóértesülés már megpedzegette, valóban odébbcsúszott, épp a múlt héten jelentették be hivatalosan is hozzá 2023 tavaszát. Superman egérutat kapott, csak jövőre kell kinyiffantanunk A S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl egy hányatott sorsú, nagyon régóta készülő lövölde, a magazinban még április 28-i dátummal bukkant fel. Nemcsak hogy egyszer már áttették idén december 8-ra a rajtot, de a kijevi székhelyű fejlesztő, a GSC Game World az orosz-ukrán háborúra hivatkozva a fejlesztést is ideiglenesen felfüggesztette.Csúszott még a Forspoken című akció-szerepjáték májusról októberre, a Dying Light 2 Stay Human switches felhő alapú verziója (az alapkiadás már megjelent, a Switch-változat csak augusztusban fog), illetve a Gonosz halott (Evil Dead) játékadaptációja is átpattant februárról májusra.

Oké, és ez baj?

Játékosként persze, hogy nem, hiszen, mint írtam, február valóságos gyöngyszemeket adott a gémerközösségnek. Eközben a csiphiány miatt akadozva elérhető új generációs gépek eladásaiból, valamint a videójátékos szolgáltatásokból származó bevételekből továbbra sem fognak éhezni a játékóriások.

Eltelt 15 hónap. Hol a PS5 a polcokról?

Hogy mikor valós fejlesztésbeli problémák, mikor az üzleti racionalitás dönt egy-egy halasztásról, abba természetesen nehéz belelátni.

Merthogy ilyenkor az is egy forgatókönyv, hogy a kiadó adott üzleti időszakban amúgy is degeszre keresi magát korábbi megjelenéseiből – szóval minek is lőjjön el minden puskaport, minek sürgesse amúgy is problémás fázisban levő fejlesztését?

Az előfizetéses szolgáltatások a jövőben különösen nagy figyelmet élvezhetnek majd a játékóriások stratégiájában.

A Sony például a héten jelentette be Playstation Plus nevű előfizetéses modellje újrahangolását, amivel az Xbox Game Passhez hasonló játéktárat fognak kínálni a drágább csomagokhoz……és a nagy techipari akvizíciós trend közepette sem véletlenül vásárolták fel az ingyen játszható, élő szolgáltatásos játékok egyik jelenkori nagymesterét, a Destiny 2-t jegyző Bungie stúdiót sem. Az e mögött a műfaj mögött álló üzleti modell alapjaiban fogja meghatározni az elkövetkezendő évek játékiparát – ami mellé az sem árt, hogy a Sony továbbra is bődületesen nagy számban értékesíti teljes áras játékait. 3,6 milliárd dollárt költött a Sony egy játékstúdióra – és nem azért, hogy Playstation-exkluzívokat gyártson

Kapcsolódó cikk a Forbes.hu-n:

Minden, amire két éve várunk: 2022 legizgalmasabb videójátékai a Forbes Nextben

The post Nemrég megírtam, milyen játékok csúsztak 2021-ről 2022-re. Mutatom, most mi csúszott 2022-ről 2023-ra first appeared on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés