:

Már elhívta Budapestre Quincy Jonest és Suzanne Vegát, most hatvan jazzkoncertet hozott össze két hétre, tucatnyi helyszínre

Már elhívta Budapestre Quincy Jonest és Suzanne Vegát, most hatvan jazzkoncertet hozott össze két hétre, tucatnyi helyszínre

Miután nyolc éve szervez jazzkoncerteket lényegében mindenféle támogatás nélkül, tavaly novemberben gondolt egyet: megpróbál a Budapesti Tavaszi Fesztivállal egy időben egy óriási jazzünnepet összehozni. Április végétől május közepéig nagyjából az egész városban jazzmuzsika fog szólni, Kleb Attila koncertszervező olyan legendákat hívott el a MOMKulttól a Turbinán át az Olasz Intézetig tucatnyi helyre, mint Kenny Garrett, aki a világ egyik legjobb szaxofonosa, David Weckl, aki Chick Coreának is sokat dobolt, vagy Paolo Angeli, a szardíniai gitármágus.

G. Tóth Ilda kulturális sorozata: ajánlók, történetek és interjúk színházról, könyvekről, zenéről – meg bármiről, ami kultúra.

„Volt pár álmatlan éjszakám az utóbbi két évben a covid miatt, miután rengeteg koncertünk maradt el. Na, egy ilyen éjjelen, amikor nem jött álom a szememre, egyszer csak azt gondoltam: nagyban kellene gondolkodni, mi lenne, ha nem egy koncertet szerveznénk, még csak nem is háromnapos jazzfesztivált, ahogyan március elején szoktuk, hanem az egész várost megtöltenénk muzsikával” – meséli Kleb Attila, a Get Closer Concerts Kft. alapítója, hogyan pattant ki a fejéből a JazzFest Budapest ötlete.

Attila és cégtársa, Vető Balázs 2014 őszén hirdették meg az első budapesti jazzkoncertjüket, akkor nullkilométeres koncertszervezőként meghívták a legendás GFS-triót – azaz Trilok Gurtu indiai ütőhangszer-virtuózt, Paolo Fresu olasz trombitást és Omar Sosa kubai zongoristát – az Akvárium Klubba koncertezni.

Kleb Attila és Vető Balázs. Míg Attila a szervezéssel foglalkozik, Balázs inkább háttérember, és az informatikai, illetve a marketingügyekért felel, most is ezt a tudását adta a JazzFest Budapest megrendezésébe. Fotó: Orbital Strangers/Archív

Az elmúlt nyolc évben olyan legendákat hoztak el Budapestre, mint például Quincy Jones, John McLaughlin, Jan Garbarek, Trilok Gurtu, Suzanne Vega, Omara Portuondo vagy Chick Corea.

A legjobb évükben, 2018-ban 800 millió forinthoz közelített a Get Closer Concerts árbevétele (jelentős részben Quincy Jones koncertje miatt.) Azt mondják, a koncertszervezésben nem feltétlenül a gázsi jelenti a legnagyobb tételt, időnként a terembérlet is hasonló összegű. A legkisebb koncerthelyszínért is legalább félmillió forintot kell fizetni Budapesten, de például az Arénáért akár több tízmilliót is kérnek. A Quincy Jones koncert kapcsán pedig
csak a szállásköltség 4,5 millió forint volt hiszen a sztárnak elnöki lakosztályt fizettek, a zenésztársainak is egy-egy lakosztályt, és a stáb többi tagjának is kellettek szobák.

Attila mint fotós szeret a meghívott zenészekkel eltölteni néhány percet a koncert előtt, hogy portrét készítsen róluk. Ez nincs a szerződésben, senki sem fizet érte senkinek, általában ajándékba adja a portréalanyoknak (lemezborító is lett már belőle), meg persze kiállításra tartogatja ezeket az alkotásokat.

A legújabb fotókiállítása éppen ma, április 12-én nyílik az Eötvös 10-ben.

Suzanne Vega a 2018-as budapesti koncert előtt. Fotó: Kleb Attila

Nehéz visszahozni a közünséget a koncerttermekbe

A mostani produkcióhoz Attilának sikerült megnyernie a fővárosi önkormányzat támogatását – nyolcmillió forint formájában –, továbbá a Nemzeti Kulturális Alapból is számít a szervezéshez hatmillió forintra, persze csak utólag.

„Azt a konstrukciót találtuk ki, hogy a zenészek a fellépti díjukat megkapják ugyan most, de egyfajta bónuszt csak azt követően fizetünk ki nekik, hogy ezek a források utólag befolynak” – magyarázza a finanszírozást.

„A legnagyobb nehézség manapság visszahozni a közönséget a koncerttermekbe. Korábban a jegyek nagy része elkelt, miután meghirdettünk egy-egy nagynevű előadót, ma inkább az utolsó pillanatra halasztják a vásárlást a nézők, mert nem bíznak abban, hogy tényleg meg tudjuk tartani az előadást.” Közben persze mindent előre kell fizetniük, így például a sztárok ideutaztatását.

„Azért nullszaldósok a fővárosi és az NKA-s támogatással – ha csak utólag is, de – biztosan megleszünk, a helyszínek nagy részét lényegében ingyen kapjuk, a jegyárbevételből pedig nagyjából kijönnek a fellépti díjak, hiszen a legtöbb produkció nem annyira drága” – mondja Attila.

A Budapesti Tavaszi Fesztivállal nagyjából egy időben (egészen pontosan két nappal korábban, április 27-én indulva) összesen legalább hatvan koncert lesz a JazzFest Budapest rendezvénysorozat égisze alatt, olyan helyeken, ahol korábban is szólt a jazz, sőt olyanokon is, ahol nem.

Új helyszín a Turbina, a Gödör és az Eötvös 10, ezeken kívül lesznek koncertek a MOMKultban, a Jedermann kávézóban, a BJC-ben, a Fonóban, az IF Caféban, a Lumenben, a nemrég nyílt Mixátban és az Olasz Intézetben is.

A helyszínek nagy részét ingyen kapják

„Három Get Closer-nagykoncertünk úgyis lett volna április végén, május elején a MOMKultban, ezeket is bevontuk a rendezvénysorozatba” – mondja Attila. Így a nyitóesemény a Dave Weckl & Tom Kennedy Project koncert lesz. Dave Wecklt a világ legjobb dobosai között tartja számon a szakma, nem véletlen, hogy Chick Corea is rengeteget zenélt vele. Tom Kennedyvel régi zenésztársak, akik gyakran kísérleteznek. Budapestre is egy egészen új zenekarral érkeznek, Bob Franceschini és Stu Mindeman lesznek a zenésztársaik.

A záróeseményen pedig Kenny Garrett szaxofonozik, az igen sajátos hangszínnel, stílussal rendelkező amerikai zenész a jazz talán legnagyobb hatású alakja Miles Davis zenekarában.

A magyar jazzlegendák közül ott lesz a 16 napos koncertsorozaton valamelyik színpadon többek között a Sárik Péter Trio, Szakcsi Lakatos Béla – aki Müller Péter Szíámival fog együtt zenélni a Gödörben –, továbbá a Dresch Quartet, illetve Balázs János és Lukács Miklós. Utóbbiak az olasz Paolo Angelivel, a szardíniai mágussal lépnek hárman együtt színpadra. „Így ingyen kaptuk meg az Olasz Intézet nagytermét” – avat be a kulisszatitkokba Attila.

Lukács Miklós cimbalomművész. Fotó: Kleb Attila

Több kulturális intézmény is beszállt a rendezvénysorozatba támogatással vagy azzal, hogy helyet ad koncerteknek, az Olasz Intézet mellett a Cervantes Intézet, a Bolgár Kulturális Intézet és az Osztrák Kulturális Fórum is.

A jegyárakat igyekeztek alacsonyan tartani a szervezők, a legolcsóbb, 1500 forintos jegyért a Lumenben lehet majd jazzt hallgatni, míg természetesen a MOMKult eseményei lesznek a legdrágábbak, Kenny Garrett koncertjére például 4900 és 14900 forint közötti árakon lehet belépőt vásárolni.

Borítókép: Kenny Garrett. Fotó: Jimmy Katz

Így kell meghódítani egy makói kisszobából indulva az egész világot! – Kátai Tamás-interjú

The post Már elhívta Budapestre Quincy Jonest és Suzanne Vegát, most hatvan jazzkoncertet hozott össze két hétre, tucatnyi helyszínre first appeared on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés