:

Így nincs sok értelme franchise-t építeni – Dumbledore (hibájának) titkai

Így nincs sok értelme franchise-t építeni – Dumbledore (hibájának) titkai

Régen versenyzett már egymással ennyi közönségfilm a mozikban, mint most tavasszal, a covid okozta két nehéz év szinte már feledésbe merül. Valahol egy új valóság vette kezdetét a jegypénztárakban, az elmúlt időszak például mindjárt három (sőt, annál is biztosan több) tanulsággal szolgál, legyen szó elhanyagolt világmárkákról, arról, hogy lehet a művészfilmezést valóságos eseménnyé emelni, illetve hogy kipurcantja-e az előrehozott streampremier a jegybevételeket.

Íme három pofonegyszerű állítás, elsősorban amerikai bevételi adatokra alapozva arról, mitől lesz most, a covid után egy film nagy siker a nagy vásznon.

1. Így nincs sok értelme franchise-t építeni

Harry Potter varázsvilága három és fél év kihagyással jelentkezett új mozifilmmel, pontosabban a Legendás állatok franchise a harmadik, Dumbledore titkai alcímű felvonással. A tengerentúlon április 15-tel debütált a kalandfilm, a Wizarding World márka leggyengébb nyitóhétvégéjét produkálta. És ez még nem minden.

A 42 millió dolláros nyitányról 67 százalékot estünk a múlt hétvégére, ez messze rosszabb az átlagos 40-50 százalékos csökkenésektől.Így hát 14 milliós második hétvégéjével csoda, hogy az amerikai mozikban top 3-ba került a produkció. Legendás állatok: Dumbledore titkai (Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore, 2022). Fotó: Warner Bros. Pictures

A halovány teljesítményt egyáltalán nem szerencsés szimplán a coviddal, valamint a franchise-t és kitalálóját, J.K. Rowlingot övező botrányokkal magyarázni. Többrétű a probléma, de nem kell hozzá túlságosan mélyre ásni.

A film a közönség szerint egyszerűen totál középszerű – nem csak a kritika szerint. Az amerikai közönségmérésben etalonnak számító Cinemascore-on B+-t ért el a film, és hát A- értékelés alatt nem túl gyakoriak a kasszarobbantó sikerek a mozikban, erre a szintre pedig nagyon nehéz szájreklámot alapozni. Bezsúfolódott a mozis naptár, ekkora filmdömpinget nem is nagyon láthattunk a covid óta. Persze, hogy így könnyebben elvéreznek az amúgy sem ígéretes címek. Tele közönségfilmekkel a bevételi top 10, az élen például A rosszfiúk című animációs filmmel, ami a járvány miatt otthoni kijelzőkre, streamingszolgáltatókra kényszerült műfaj egy rég várt nagy vásznas sikere.

A Dumbledore titkai legnagyobb problémája mégis a franchise elhanyagolása.

Ha Rowling ma is sorra szállítaná a könyveket, kovácsolná vele a hájpot, és ha bátrabban merítene a film a korábbi részek karaktereiből, sőt színészeiből, nem pedig csak kapkodva, az alcímébe erőltetné a visszautalást, mozivászon elé is nagyobb lelkesedéssel zarándokolnának az emberek. Így viszont nincs miért vagy kiért.

2. Így viszont lesz értelme arthouse-t moziba vinni

A járvány egyik legizzasztóbb problémája, hogy vajon a szuperhősfilmek, mozis univerzumok mellett a kis és közepes költségvetésű filmek, valamint a független és művészfilmek miképp tudnak majd érvényesülni a pénztáraknál. A Minden, mindenhol, mindenkor című harcművészeti fantasy amerikai teljesítménye lehet erre a pozitív példa.

Március végi bemutatója óta gyönyörűen erősödnek a hétvégéi:

kezdetben kevés, legfeljebb pár tucat vásznon vetítették, majd ezres, utána kétezres nagyságrendre emelték a mozitermek számát.

Eddigi stratégiáját és bevételeit tekintve nagyon úgy fest, hogy így az A24 stúdió valaha volt negyedik legerősebben hozó forgalmazásává fog előlépni az USA-ban.

Minden, mindenhol, mindenkor (Everything Everywhere All at Once). Fotó: A24

A film Az ember, aki mindent tudott című Daniel Radcliffe-agymenés rendezőitől jött, és legalább ugyanannyira elborult, mint az elveszett férfi és a fingós hulla (!) brománcát elmesélő kaland. Egy kínai bevándorló család adóbevallási mizériájából párhuzamos univerzumokat érintő világveszedelemmé bontakozik ki a cselekmény, a Marvel-képregényfilmekbe is mostanság behozott, de például a Rick és Morty felnőtt animációs sorozatból is ismerősen csengő multiverzum-koncepciót emeli egészen fejszédítő magasságokba. 

Ennek a darabnak tényleg minden pillanata őrült meglepetés, nekem személy szerint már túl sok is volt egynéhány poénja.

Azon felül, hogy ettől még rendkívül vicces filmnek tartom, fiatal felnőtt célcsoportját pedig maradéktalanul kiszolgálja és moziba csábítja a multiverzumtrendre rácsatlakozva, mégsem a megszokott tucatot felmelegítve.

Szó se róla, a covid hatására valóban kiszolgáltatottabb helyzetbe kerültek a kisebb filmek, ám a Minden, mindenhol, mindenkorból ily módon mégis sikerült kisebb kaliberben, de eseményfilmet varázsolni, nem vesztve közben művészeti értékéből sem.

3. Közben beléptünk egy új korszakba

Április 18., avagy múlt hétfő óta már az HBO Max streamingszolgáltatón is nézhető a Robert Pattinson-féle Batman. Ez két mérföldkövet jelent:

a 2021-es termésük után ez volt a Warner Bros. stúdió első olyan filmje, ami Amerikában nem egy napon debütált nagy vásznon és streamingen;egyben ez az első Warner-mozifilm, ami már 45 napos mozis ablakot használ az HBO Maxig, tehát a korábbi iparági sztenderdnek számító, kb. 90 nap helyett alig 7 hét után került mozikból otthoni kijelzőkre a darab.

Ha valaki arányaiban is szeretné látni, hogy hat a mozis bevételekre az előrehozott streampremier: Amerikában 60 százalékot esett a múlt hétvégi bevétel az az előttihez képest. Az országos 367 millió dollár (és globális 750 millió dollár) feletti összbevételhez viszonyítva ez a legutóbbi, másfél millió dolláros hétvége persze elenyésző, még ha ez is volt a képregényfilm mozis pályafutásának eddigi legmagasabb arányú esése egyik hétvégéről a másikra.

Batman (The Batman, 2022). Fotó: Warner Bros. Pictures

A 45 napos stratégiát tavaly már a Disney is bepróbálta, ők viszont ennyire komolyan (még) nem szánták el magukat mellette, mint ahogy azt 2022-től a Warner tette az HBO Maxszal.

Érdekes volt megtapasztalni, hogy az HBO Max-os premierről csak az előtte levő utolsó napokban kezdett el kommunikálni a szórakoztatóipari óriás, akkor viszont igen komoly energiákat bevetve. Ha akár csak Budapestet nézzük, szinte egyik napról a másikra tele lett a város batmanes, HBO Max-os óriásplakátokkal.

Ha nagy vászonért könyörög egy film – márpedig az új Batmannek kétségkívül jót tett –, és jó a kritikusi és közönségvisszhang, meg persze az alapanyag is olyan, akkor olybá tűnik, a 45 napos mozis ablak világában nem fogja megölni az előrehozott streampremier a jegybevételeket, ennyi levegőt hagyni a két platform között pedig egyelőre bőven egészségesnek bizonyul.

Következő HBO Max-os megálló: pont az új Legendás állatoknál – nos, az ottani bevételcsökkenési sebességet tekintve közel sem ugyanazokat a tanulságokat tudjuk majd levonni, mint a Sötét Lovag esetében.

Batman kritika: egy háború kellett, hogy megértsem a mozi lényegét

Borítókép: Legendás állatok: Dumbledore titkai. Fotó: Warner Bros. Pictures

The post Így nincs sok értelme franchise-t építeni – Dumbledore (hibájának) titkai first appeared on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés