:
Breaking News

Hat tipp az első hetek túléléséhez az új munkahelyeden

Hat tipp az első hetek túléléséhez az új munkahelyeden

Új munkahelyen kezdeni mindig izgalmas, ideális esetben pozitív változás. De még amikor úgy is érezzük, hogy valami jobb, teljesebb, a személyiségünknek, érdeklődésünknek jobban megfelelő munkát és kihívást találtunk magunknak, az első hetek akkor is kemények, durván leterhelőek lehetnek. Mik a legfőbb – és általában elkerülhetetlen – kihívások, és hogyan lehet őket legyőzni? Összegyűjtöttünk pár tippet a Business News Daily segítségével.

1. Túl sok infó

Az egyik legnehezebb feladat az új munkahelyen töltött első időszakban a rengeteg új információnak a nemhogy megértése és rögzítése, de egyáltalán a befogadása. Mindenki ismeri azt az érzést, amikor a nap végén zúgó fejjel indul haza, majd másnap egy feladatnál csak arra emlékszik, hogy erről valaki, valahol mondott valami fontos infót. De vajon mi lehetett az?

Bár a jó vezető tudja és számol azzal, hogy a betanuláshoz és a tudás internalizálásához idő kell, az üzlet nem állhat meg. Ezért az új alkalmazottat azonnal elárasztják a tennivalókkal.

A megoldás a jól bevált, hagyományos jegyzetelés. A legideálisabb a kézzel írott jegyzet, hiszen azt jobban megjegyzi az agy is. A nap végén szánjunk rá pár percet, hogy átnézzük a jegyzeteket és kérdéseket tegyünk fel azokkal vagy egyéb területekkel kapcsolatban. Egy biztos: az első időszakban nincs olyan, hogy túl sok kérdés.

2. Alantas munkák vagy tétlen percek

Miközben egyesekre rázúdul a szinte befogadhatatlan mennyiségű munka, mások épp az ellenkezőjét tapasztalhatják: mivel a vezetésükkel megbízott mentor vagy felettes is úszik az árral szemben, nem tud elég időt szakítani arra, hogy ellássa őket a megfelelő munkával.

Előfordulhat, hogy emiatt olyan feladattal bíznak meg, ami nem is feltétlenül a munkakörünk része, vagy éppenséggel alantasnak érezzük.

Egyrészt ezekből a feladatokból is sokat lehet tanulni, talán épp a pozíciónkhoz szükséges ismeretek alapját teremthetjük meg általuk. Másrészt ezek végzése is még mindig jobb, mint tétlenül ülni és várni, hogy valaki feladatot adjon. Ez biztosan nem vet ránk jó fényt a próbaidő alatt.

Itt az idő kérdezni, kezdeményezni, vagy ismerkedni a többiek munkájával, a korábbi projektekkel, eredményekkel. Légy önálló!

Légy proaktív Fotó: Carl Heyerdahl/Unsplash

3. Vékony a határ az önbizalom és az arrogancia között

Új munkahelyen természetes, ha izgatottak és lelkesek vagyunk és az általunk fantasztikusnak tartott ötleteinket azonnal meg akarjuk osztani a többiekkel. A kezdetektől aktív részvétel, az elköteleződés kifejezése fontos, de nagyon vékony a határ aközött, hogy lelkes új munkatársként, vagy túlbuzgó, arrogáns kollégaként könyvelnek el minket a nap végén.

Először ismerjük meg a cégben zajló folymatokat, a normákat, a csapatdinamikát, a főbb értékeket, melyek mentén zajlik a munka. Gyűjtsük be az információkat, lássuk át a rendszert, mielőtt a régi, bevált folyamatokat módosító ötleteinket bedobnánk.

4. Csapatdinamika

Nem leszünk egyből mindenkivel puszipajtások és nem fogja mindenki egyből látni, mennyire jó arcok is vagyunk. Nem is ez a cél, bár a sikeres közös munkán sokat segít a kölcsönös szimpátia. Ennek megteremtéséhez egyrészt szükség van a befogadó közegre is, de mi az, amire mi magunk figyelhetünk?

A kollégák közötti bevált kommunikációs formák, csatornák és a stílus megismerése és alkalmazása az elsődleges lépés és hogy megtaláljuk a magunk helyét a dinamikában.

Közhelyesen hangzik, de ezen kívül az alapvető kedvesség és az udvariassági formulák alkalmazása mellett egy dolgot tehetsz: add önmagad, figyelj a többiekre és megint csak kérdezz sokat, hiszen így ismered meg a munkatársaidat.  

Kapcsolódj és keresd a közös pontokat Fotó: Brooke Cagle/Unsplash

5. Munka és magánélet egyensúlya

Biztosan csábító lehet, hogy az első nap izgalmát egy jó kis iszogatással vezessük le, vagy hogy a hét minden napjára leszervezzünk egy munka utáni találkozót, hiszen mindenkit érdekel, milyen az új hely. Ideálisnak hangzik, de pont az ellenkezőjét javasoljuk.

Elképzelhető, hogy a korábban megszokott ritmustól teljesen eltérő feladatokkal, kihívásokkal találkozunk az új munkakörben, emiatt felborulhat az eddig normálisnak tartott napi menetrend, esetleg az első időszakban több időt szöszölünk el egy-egy feladattal.

Próbáld meg ezért legalább az első héten üresen tartani a naptáradat és figyelj arra, hogy elegendő alváshoz juss és kipihenhesd magad a munkanapok előtt. Ez a napközben rád zúdított információcunami feldolgozásához is elengedhetetlen.

6. Figyelj a red flagekre!

Fontos azonban, hogy az első hetekben sem érezheted azt, hogy az új pozíciód átveszi az uralmat a magánéletre szánt időd felett. Amennyiben az első időszakban ezt tapasztalod, minél előbb jelezd aggályaidat a főnöködnek. Jobb minél előbb tisztázni ezeket a problémákat.

Borítókép: Arlington Research / Unsplash

The post Hat tipp az első hetek túléléséhez az új munkahelyeden first appeared on Forbes.hu.