:

A kiskutyáktól a Hooters-lányokig – a valaha létezett legfurcsább légitársaságok

A kiskutyáktól a Hooters-lányokig – a valaha létezett legfurcsább légitársaságok

Az 1970-es években az Egyesült Államok kormányzata lazított egy nagyot a légitársaságokra vonatkozó szabályokon. Megszüntette a korlátozásokat az útvonalak, díjak és a szigorú belső szabályzatok fölött, ami megnyitotta az utat több elég bizarr, különleges légitársaság előtt. A CNN összegyűjtötte a legfurcsábbakat:

Pet Airways

A floridai Pet Airways kizárólag a háziállatok, macskák és kutyák légitársasága – angolul pawsengernek hívták őket, ami a passenger mint (utas) és a paw (mancs) szavakból alkotott szóvicc. A házikedvencek a gazdik nélkül utaztak. Nekik hely sem lett volna, a repülőgépek üléseit az állatokra szabott ketrecekre cserélték.

A kutya mehet, a gazdi marad. Forrás: Petairways.com

Mindegyik gép 50 állatot vitt, a légikísérők 15 percenként ellenőrizték őket. Repülés előtt még megsétáltatták őket, majd utazás közben teljes körű kiszolgálást kaptak, ami gyakorlatilag az etetést és a folyamatos pisiltetést jelenti.

Az elgondolás az volt, hogy az aggódó gazdik szívesebben bízzák szakavatott személyzetre és egy kifejezetten állatokra szabott légitársaságra a kedvenceket, minthogy magukkal vigyék őket a hagyományos járatokon.

Ennek ellenére alig két évig üzemelt a cég, a 150 és 1200 dollár közti jegyek nem hozták meg az üzleti sikert. 2012-re, mikor csődbe mentek, összesen 9 ezer kisállatot utaztattak az amerikai nagyvárosok közt.

Ugyanakkor a cég honlapja még aktív, és mivel 2022-es, poszt-covid repülést ígér, gyanítható, hogy valamilyen utóélete lehet majd.

Hooters Air

2002-ben Robert Brooks, a topban felszolgáló lányokról ismert Hooters étteremlánc elnöke megvette a Pace Airlines-t és vele együtt a cég nyolc repülőjét. Rá egy évre már újrabrandelve várta az indulást a Hooters Air.

A színek visszaadják a Hooters-brandet. Forrás: Wikimedia Commons

A fedélzeten pedig tipikus Hooters-lányok dolgoztak, akik az éttermekben megszokott stílust és közvetlenséget vitték el a légitársaságok világába – no meg a jól ismert topot, ami kidomborította adottságaikat.

Ételt, italt nem is szolgáltak fel, az a személyzettel tartó pár, hivatásos légikísérő dolga volt. A Hooters-lányok csak az utasok szórakoztatásával foglalkoztak.

A légitársaság központja a Dél-Karolina-i Myrtle Beach-en volt, ami a golfközpontjairól és drága hiteleiről ismert, népszerű üdülőhely. Árazása és desztinációi miatt a járatokat leginkább golfőrültek és turisták használták, de szép számban megfordultak nyaralni vágyó családok is a lengén öltözött lányok közt.

Ugyan a cég termelt pénzt, cash flow-ja pozitív volt, 2006-ban mégis véget vetettek a működésnek. A Katrina és Rita hurrikánok után az üzemanyagköltségek ugyanis alaposan elszálltak, a cég profitabilitása nagyon zuhant.

The Lord’s Airline

Nincs alkohol. Fedélzeti életmódmagazinok helyett Biblia és Tóra. A képernyőn csak vallásos műsorok. A bevétel negyedét pedig misszionáriusok kapják.

Ezek voltak a Lord’s Airline legfőbb ismertetőjegyei. A céget Ari Marshall alapította 1985-ben, amikor megvett egy használt DC-8ast, ezt szánta a légitársaság egyetlen gépének. A terv az volt, hogy heti háromszor repüljenek Miamiből az izraeli Ben Gurion reptérre.

„Az oroszoknak van saját légitársaságuk. Az angoloknak is. Miért ne legyen az Úrnak is egy?”

– indokolta Marshall a cégét 1986-ban.

A társaság egyetlen gépe. Forrás: Wikimedia Commons

Amikor működött, leginkább a Szentföldre tartó zarándokok használták a járatot. 1987-re azonban meg is bicsaklott a dolog: a cég nem teljesítette az amerikai légi hivatal, az FAA repülésbiztonsági követelményeit, a befektetők pedig eltávolították Marshallt a cég éléről.

Az új CEO, Theodore Lyszczasz és Marshall pedig éles, haragos sajtóháborúba kezdett egymással, ami a korábbi céges iratok fölötti pereskedésben csúcsosodott ki. Eközben pedig a légitársaság szép lassan tönkrement.

Smokers Express & SmintAir

Az FAA 1990-ben tiltotta meg a dohányzást a gépek fedélzetén, ami William Waltsnak és George Richardsonnak egyáltalán nem tetszett. A két floridai vállalkozó azzal kerülte meg a tiltást, hogy egy privát klub saját járatának regisztrálták be a céget, amire így elvileg nem vonatkoztak az FAA előírásai. A járatokon steak és hamburger mellett ingyen cigit szolgáltak volna fel.

Csak volna: egy évvel a cég indulása után még mindig nem volt sem engedélye, sem egy árva repülőgépe. És ugyan az alapítók hiába állították, hogy már ötezer klubtagjuk van, aki használni is szeretnék a járatokat, a szabályozó végül sosem adta ki az engedélyt a repülésre.

2006-ban viszont egy német üzletember, Alexander Schoppmann úgy döntött: feléleszti az ötletet Smoker’s International Airways, azaz SmintAir néven. Schoppmann igazából magának akarta a járatokat: napi másfél doboz cigi mellett kényelmesen akart utazni szülővárosa, Dusseldorf és Tokió között. A céget ugyan bejegyezték, elvileg engedélyt is kapott, de a szükséges anyagi feltételek hiányában végül hamvába holt.

MGM Grand Air

Az MGM Grand Air elég szűk szegmensre lőtt: kizárólag Los Angeles és New York közt üzemeltetett olyan járatokat, amik a szuperluxus színvonalát hozták.

A társaság azt ígérte, hogy nem lesz sem sorbanállás, sem várakozás, semmilyen utazási kényelmetlenség, helyette ajtótól ajtóig szóló limuzinos utaztatást, al-inclusive kiszolgálást vállaltak.

A fedélzeten privát utaskísérők, hangulatos tárgyalótermek, elit borok és pezsgők várták az utasokat – a mosdóban aranyból volt a csaptelep és az utasok monogrammal ellátott szappant kaptak.

A magángépek terjedése ölte meg a luxusjáratokat. Forrás: Wikimedia Commons

A fő szabály az volt, hogy a több mint 100 férőhelyes gépen legfeljebb 33 embert utaztatnak a kényelem miatt. És ugyan az MGM Grand kezdetekben nagyon népszerű volt a celebek és milliárdosok közt, a vásárlók végül elkoptak, még azt a 33 helyet is nehéz volt feltölteni.

Az 1990-es évekre, amikor a magángépek elterjedtek, szinte leállt a tevékenység, a légitársaságot 1995-ben adták el. Az új tulajnak is érdekes tervei voltak: Chamion Air néven brandelte újra a céget, hogy sportcsapatokat szállítson meccsről meccse. Ez utóbbi cég egész sokáig húzta, csak 2008-ban húzták le végleg a redőnyt.

The post A kiskutyáktól a Hooters-lányokig – a valaha létezett legfurcsább légitársaságok first appeared on Forbes.hu.

The post A kiskutyáktól a Hooters-lányokig – a valaha létezett legfurcsább légitársaságok appeared first on Forbes.hu.