:

Megnéztük a magyar ingatlanmilliárdosok okosraktárait

Megnéztük a magyar ingatlanmilliárdosok okosraktárait

Fenntartható megoldásokkal, bérlői applikációval és elektromos golfautókkal venné be a raktárpiacot a Hello Parks. A Futureal-csoporthoz tartozó ingatlanfejlesztő cég tavaly fejezte be első raktárcsarnokát Maglódon, idén még három új épület átadását tervezik a budapesti agglomerációban. Egyelőre a semmi közepén, de szeretnének ezen változtatni.

A Hello Parks relatíve új cég (szűk két éve alakult meg a Futureal-cégcsoporton belül), és szélsebes fejlesztésekkel igyekszik lépést tartani a covid óta új lendületre kapott logisztikai piaccal: három logisztikai megapark kiépítését is megkezdték Budapest vonzáskörzetében (Maglód, Fót, Páty).

A maglódi telephelyükön tavaly márciusban kezdték el építeni a legelső raktárukat, ami 2021 végére el is készült. Az 50 millió eurós (19,3 milliárd forintos) beruházást követően idén további három épületet terveznek átadni több mint 130 millió euró (50 milliárd forint) értékben: az első fóti épületen már az utolsó előtti simításokat végzik a júniusi megnyitó előtt, év végéig pedig Maglódon és Fóton is befejeznének egy-egy újabb raktárépületet. A maglódi beruházások kivitelezője a Garancsi István-féle Market Építő Zrt.

Futó & Futó

A Hello Parks a Futureal-Cordia csoport tagja, amely Futó Gábor és Futó Péter tulajdonában áll. Becsült vagyonuk (73,2 és 64 milliárd forint) alapján a Forbes 50 leggazdagabb magyart összesítő listáján a 22. és 23. helyet foglalták el.

Zöldítés és digitalizáció

Az ipari ingatlanokat fejlesztő cég a fenntartható és digitális megoldásokkal szeretné megkülönböztetni magát a versenytársaktól: meglévő maglódi épületük az „Excellent” minősítést kapta a BREEAM fenntarthatósági értékelési rendszerben, ami Magyarországon elsőként sikerült nekik az új építésű épületek kategóriáján belül.

A közös területeken okoslámpák világítanak, a tetőkre napelemparkot telepítenek (bár az állami szabályozásnak is köszönhetően nem tudják teljesen kiváltani a hálózati áramot), emellett pedig gépészeti oldalon is energiahatékony rendszereket alkalmaznak.

A Hello Parks maglódi logisztikai parkjának belső tere. Forrás: Futureal/Hello Parks

A bérlőknek szóló Hello Parks applikáció pedig azt biztosítja, hogy a fenntarthatósági szempontok az építkezés után az üzemeltetésben is megmaradjanak:

az appon keresztül a bérlők folyamatosan monitorozni tudják gáz-, víz- és áramfogyasztásukat, valamint távolról is tudják vezérelni az egyes berendezéseket.

Elektromos töltő mellé elektromos golfautó

A fenntarthatóság jegyében a parkolókban kiépített elektromosautó-töltőkön kívül elektromos golfautók is járnak a bérlőknek a logisztikai parkon belüli közlekedéshez, bár ez utóbbi nyilván az ügyfélélmény része is. Az elkészült maglódi épület sajtóbejárásan kiderült, hogy a száguldás élménye annak ellenére is jól átjön, hogy a járgányok maximum 40 kilométeres sebességre képesek. A gördülékenyebb közlekedés érdekében a Volánbusszal együttműködésben kialakítottak egy autóbusz-fordulót, amit a társaság járatai érinthetnek a jövőben. Ezen kívül tervezik a jövőben egy elektromos buszjárat indítását a szomszédos Ecser vasútállomása és a logisztikai park között, a műszakokhoz igazodva.

Elektromos golfkocsi a HelloParks maglódi telephelyén. Forrás: Futureal/Hello Parks

De nem csak golfautókkal szeretnének kedvezni az ügyfeleknek: mindegyik parkhoz terveztek egy központi szolgáltatóépületet (parkcentert), ahol kávézó, kantin, iroda és bérelhető tárgyalótermek is helyet kapnak majd. A cél az, hogy ne a semmi közepén legyenek ezek a raktárak, ami a munkavállalók idecsalogatásában és megtartásában is segíthet – árulta el Pozderka István, a Hello Parks üzletfejlesztési vezetője.

Az ambiciózus tervekből egyelőre kevés látszik fizikai valójában is, a maglódi parkcenter helyén egyelőre üres mező áll. Az adminisztrációnak és a reprezentációs funkcióknak felállítottak egy kétszintes, toronyra emlékeztető épületet, amit egyébként egy másik Futureal-projekt, a kelenföldi Budapest One építkezéséről hoztak át Maglódra.

Kondigépek, biciklik és csomagok

Az eddigi egyetlen kész csarnok csaknem teltházzal működik. Itt található a Foxpost csomagautomata-vállalat központi raktára is, ahol egy hatalmas, automatizált csomagfeldolgozó gép segíti a növekvő csomagfeladások kiszolgálását (a csomagautomata-üzlet az e-kereskedelemmel együtt pörög, erről nemrég írtunk). A Quehenberger osztrák cég szintén itt tart fenn egy kizárólag a Decathlonnak dedikált raktárat: bicikliket és kondigépeket szállítanak innen tovább a francia sportáruházlánc hatvani telephelyére. A magyar bérlők táborát erősíti a Karzol-Trans logisztikai cég, amely Monor és Ecser után Maglódot választotta harmadik telephelyéül. A Hello Parks nyújtotta lehetőségről elég prózai módon szereztek tudomást: meglátták a felüljáróról az építkezést és gyakorlatilag az utcáról beesett érdeklődőkből váltak bérlővé. A HTMS és ESDWork képviseletében pedig a kelet-ázsiai cégek is jelen vannak a parkban.

Nem spórolnak a csarnokokkal

A jövőben sem kíván lassítani a logisztikai ingatlanfejlesztéssel a Hello Parks:

A már meglévő 46 ezer négyzetméteres maglódi épület mellett a júniusban megnyitó első fóti csarnok 45 ezer négyzetméter alapterületű lesz.Az év végén elkészülő második fóti épület alacsonyabb belmagasságával és 26 ezres alapterületével a kisebb raktárokat igénylő bérlőknek, jellemzően kis- és közepes vállalkozásoknak lesz érdekes.A második maglódi épület 45 ezer négyzetméteren fog megépülni.Az utóbbi két csarnok esetében a fenntarthatósági cél az eddigi „Excellent” helyett az eggyel magasabb „Outstanding” minősítés elérése.A harmadik megaparkban, Pátyon még csak a földmunkák kezdődtek el, de itt várható a legnagyobb, 60 ezer négyzetméteres csarnok felépülése is. Több ebből Eladták: egy Lada is jóval drágább, mint maga a gyár Bemész, leemeled a kólát, és legálisan kisétálsz vele – ilyen élesben a magyar pénztármentes bolt

The post Megnéztük a magyar ingatlanmilliárdosok okosraktárait first appeared on Forbes.hu.

The post Megnéztük a magyar ingatlanmilliárdosok okosraktárait appeared first on Forbes.hu.