New York-i tőzsdei cég vásárolja fel a magyar startupot, ami kitalálja, mit akarunk vásárolni
Az intelligens online ajánlórendszereket fejlesztő magyar Gravity R&D-t felvásárolja korábbi stratégiai partnere, a saját területén globális piacvezető és a New York-i tőzsdén jegyzett Taboola.
A magyar cég 100 százalékát vásárolja fel a Taboola, amelynek célja, hogy komoly fejlesztőközpontot építsen Budapesten a Gravity-re alapozva. A magyar csapat önálló entitásként marad, fő fókuszuk a Taboolával közösen fejlesztett termékük lesz, de kiszolgálják majd a korábbi ügyfeleiket is (a nagyvállalatokat célzó Yusp és a kkv-nak fejlesztett Yuspify nevű ajánlórendszerük marad a piacon). Az ár egyelőre üzleti titok, a Forbes.hu-nak annyit elárult Tikk Domonkos társalapító-ügyvezető, hogy teljes egészében készpénzes üzlet lesz, nem kapnak – legalább is most – Taboola-részvényeket. „Elégedettek vagyunk.”
Mostantól csak azzal kell foglalkozniuk, amihez a legjobban értenek
A Taboola tavaly szeptemberben 800 millió dollárért vásárolta fel a Connexity-t, ez az integráció még tart, a magyar csapatot ezért is lepte meg, hogy felvásárlási ajánlatot kaptak év elején. „Februárban álltak elő a farbával, azt mondták, nagyon szép, amit eddig együtt összehoztunk, de ennél komolyabb terveik vannak.” Az üzletet viszonylag gyorsan, május végére sikerült is lezárni. A Gravity folyamatosan „több vasat tartott a tűzben”, a Taboolával vitt közös projekt azért is volt stratégiai fontosságú, mert látták benne egy exit lehetőségét.
„Nyilván pénzügyileg is jól jártunk, de azért legalább ilyen fontos, ha nem fontosabb, hogy ez egy sikersztori lett. Az a piac, ahol mi küzdünk, nagyon nehéz terep. 2,5 millió dolláros befektetéssel jutottunk idáig, míg a hozzánk hasonló amerikai cégek 50-100 milliókat szívtak fel a piacról. Hozzánk gyakorlatilag 2012 ót nem érkezett befektetői tőke, mindent visszaforgattunk a cégbe és nyertünk egy-két pályázatot, így finanszíroztuk a fejlesztéseinket. Az, hogy így eljutottunk erre a pontra, az ennek fényében pláne nagyon nagy teljesítmény.”
Tikk Domonkos, Gravity R&DA szakmai kihívásokon túl, a Gravity most már egy stabil és kedvező jövőképet is fel tud mutatni magasan képzett csapatának. A Taboola egy más piacon mozog, nem fenyeget már az a veszély, hogy megjelenik egy befektetői pénzzel kitömött versenytárs, aki kisöpri őket a piacról az erőforrásfölényével. „Tíz éven keresztül egy hegyen-völgyön át, nagyon fura életutat bejáró startup CEO-ja voltam. Megnyugtató érzék, hogy nem lesz rajtunk pénzügyi nyomás, azzal foglalkozhatunk, amihez a legjobban értünk: a technológiával.”
A Gravity név marad, és több olyan projekt is indul, ahol a budapesti központ majd más Taboola-irodákkal dolgozik együtt projekteken.
A probléma, amiből közös termék lett
35 ezredmásodperc. A magyar Gravity csapata által fejlesztett rendszernek legfeljebb ennyi idő alatt kell több száz millió online hirdetésből kiválasztani azt, ami a legnagyobb valószínűséggel fordulhat át vásárlásba. Ez négyszer olyan gyors, mint amit az ügyfeleiknek addig adtak. Egy partnerük – és már az első pillanattól egy stratégiailag fontosnak látszó üzlet – miatt fogtak bele a fejlesztésbe, de egy hosszas folyamaton kellett a Taboolánál átmenniük. Bár a megrendelők pontosan tudták, hogy mit akarnak, közel két évbe telt, mire kiválasztották, kivel fejlesztenek majd – mint később kiderült – közösen egy új terméket.
A Taboola egy tartalom- és hirdetésajánló platformot (content discovery platform) működtető, izraeli gyökerű, de ma már a New York-i tőzsdén jegyzett technológiai óriás. A maga területén globális piacvezető. Az üzleti modellje lényege, hogy összeköti a tartalomszolgáltatókat (kiadókat) és a hirdetőket. A Taboola a platformján keresztül hirdetést helyez el egy adott híroldalon, majd a szerkesztőség és a Taboola osztozik azon, amin a hirdető fizet ezért. A hirdető azért jár jól, mert a Taboola igyekszik minél hatékonyabban elhelyezni a reklámokat – minél ügyesebben csinálja ezt, annál több bevételt tud generálni (jellemzően kattintás vagy vásárlás után kap bevételt, sőt van, hogy a hirdető azt is nézi, mennyit költött a júzer, aki a Taboola platformján keresztül érkezett). Az online hirdetési piacot leuraló Google és Facebook mellett a Taboola bevételekhez tudja juttatni így az online médiumokat. Magyarországon például a 444 használja a platformot.
Készen álltak egy exitre, de nem számítottak az ajánlatra. Fotó: Sebestyén LászlóA Taboola 2018 végére jutott oda, hogy már nemcsak image hirdetésekkel, hanem személyre szabott ajánlatokkal akarja megcélozni az online felhasználókat. Ehhez kifinomult, de a hatalmas adattömegeket kezelni képes és nagyon gyors ajánlórendszerre volt szükségük. „Két dolgot kell eldönteni, amikor egy hirdetésre licitálunk. Egyrészt azt, hogy melyik hirdetőnek a termékkatalógusából válasszunk, és azt, hogy abból a termékkatalógusból mit” – magyarázza Tikk.
A csapatának arra kellett kidolgoznia egy algoritmust, hogy képesek legyenek felismerni, ha egy internetező, mondjuk sportcipőt akar venni – majd az interneten elérhető több száz millió cipőhirdetésből kiválasztani azt az egyet, amit a felhasználó a legnagyobb valószínűséggel meg is vesz.
A figyelemért folytatott online verseny egyre kíméletlenebb, így nemcsak a pontosság, de a gyorsaság is sokat számít. Márcsak azért is, mert a Taboola platformja teljesen nyílt, tehát akár a saját versenytársai is használhatják, a médiás partnerhálózattal szintén rendelkező Criteo ezt elég hatékonyan meg is tette. A Taboola viszont saját maga akarta leszedni a sápot a platformján keresztül elhelyezett hirdetésekből, így felvették a kesztyűt: pontosabb és gyorsabb ajánlórendszert kellett szerezniük, mint a versenytársaknak.
A közel kétéves kiválasztási folyamat végén a Gravity maradt állva. A csapat külön, 8-10 fős egységet és komoly erőforrásokat tett a projekt mellé. 2020 végén kapták meg a zöld jelzést és stratégiai partnerként dolgoztak együtt innentől, de az már viszonylag korán, 2019-ben eldőlt, hogy a két cég technológiáját egy mélyebb integrációval kapcsolják össze. Az azonban egyáltalán nem volt magától értetődő, hogy a versenyben ők lesznek a befutók, így volt kockázata a projektnek, de tavaly már olyan szerződést kötöttek, ami profitot hozott a Gravity-nek is a projekten. A Taboola 2021-től meg is jelent a piacon a közösen fejlesztett, ún. DCO (Dynamic Creative Optimization) termékükkel.
„A Gravity R&D befogadása a Taboola családjába azt jelenti, hogy a Taboola még pontosabb ajánlásokat tehet, és még jobban teljesíthet olyan területeken, mint a dinamikus kreatív optimalizálás és a személyre szabás, így pedig jobb eredményeket tud elérni a hirdetők számára, különösen az e-kereskedelem területén – mondja Adam Singolda, a Taboola vezérigazgatója és alapítója –. Egy olyan magasan képzett csapatnál, amely éveket töltött ennek a technológiának a tökéletesítésével, nem volt alkalmasabb vállalat arra, hogy segítse a sikerünket ezen a területen.”
Tikk Domonkos szerint a kiválasztásban és a most bejelentett felvásárlásban is komoly szerep jutott a technológia mellett az emberi faktornak. A két oldal között megvolt a kémia, a Gravity mindig rugalmas volt, de tartotta a határidőket. A Gravity végülis azzal ért révbe, amiben mindig is erős volt:
a versenytársaihoz képest hatékonyabb erőforrás-felhasználás mellett tudott jobb eredményeket elérni.
Boldog befektetőkA 2011-ben alapított Gravity R&D adatbányászatról állt át ajánlórendszerek fejlesztésére, alapvetően a média és az e-kereskedelem számára szállított megoldásokat. A kutatókból és mérnökökből álló csapat 2006 óta van együtt, akkor már együtt dolgoztak a Netflix okos ajánlórendszerén (a cég által meghirdetett versenyen nagyon jól szerepeltek és sok megkeresésük is lett ebből később). A befektetői tőke megérkezésekor alakítottak zártkörű részvénytársaságot. A legtöbb nagy magyar internetes cég ügyfelük volt, de bevételük döntő része a nagy külföldi ügyfelektől érkezett. Az ajánlórendszereik segítségével abban tudtak segíteni az e-kereskedőknek, hogy többen és nagyobb kosárral vásároljanak náluk.
2009-ben a Docler Holding szállt be a cégbe, amellyel korábban együtt is dolgoztak, majd az OTP-hez tartozó Portfolion is befektetett 2011-ben. Utóbbit nemrég az alapítók kivásárolták saját forrásból, a Docler pedig az Oszkó Péter nevével fémjelzett OXO csoportnak adta el a portfólióját.
„Kihívást egy ilyen eladási folyamatban értelemszerűen mindig a részérdekek összeegyeztetése jelent, hiszen még eladói oldalon is felmerülhetnek érdekkülönbségek a vevővel további együttműködésre lépő alapítók, passzív kisrészvényesek és kilépő pénzügyi befektetők között és ezeket kell tudni egy platformra hozni, hogy eredményes tárgyalásokat lehessen folytatni egy potenciális vevőjelölttel – mondták az OXO-nál a Forbes megkeresésére – Ráadásul specialitás volt a folyamatban, hogy az exit tárgyalásokat nem sokkal megelőzően vásároltak ki az alapítók egy másik pénzügyi befektetőt, ahol a feltételrendszer kialakításában az OXO-ra szükségszerűen fontos szerep jutott. Valójában azzal, illetve az azt megelőző folyamatok eredményeként egyébként lényegében megszületett egy olyan megegyezési platform, ami meghatározta a későbbi exit tárgyalások kereteit is, és valójában lehetővé tette egy közös, sikeres exit végrehajtását.”
Az exiten elért hozamból jut a Doclernek is, hogy mennyi, az majd év végén derülhet ki a tőzsdén jegyzett OXO reményei szerint, a felek ugyanis portfólió-szinten állapodtak meg a hozam felosztásáról, így egy-egy cégre azt nehéz lenne lebontani, magyarázták az OXO-nál a megkeresésünkre. Az azonban elmondható, hogy a befektetés arányában igencsak jól jártak a befektetők.
The post New York-i tőzsdei cég vásárolja fel a magyar startupot, ami kitalálja, mit akarunk vásárolni appeared first on Forbes.hu.