Így robbant be a magyar streamingpiac: a Netflix a király, de érkeznek a többiek
- Forbes
- 09 Jun, 2022
- Címkék: #Üzlet # netflix # streaming
Már a felnőtt magyar internetezők 39 százaléka rendelkezik előfizetéssel vagy hozzáféréssel legalább egy streaming szolgáltató kínálatához, derül ki a GKID friss kutatásából. Ez több mint kétmillió fős aktív felhasználói bázist jelent, ami az egy évvel ezelőtti méréshez képest 56 százalékos bővülés. Az ország piacvezető, kedvenc szolgáltatója továbbra is a Netflix, a magyar felhasználók havi streamingrezsije átlagosan 4500 forint. A Disney+ akár 180 ezer felhasználóval is számolhat az indulását követően.
Bár a streamingpiac Magyarországon is folyamatosan bővül, a streamingfelhasználók többsége továbbra is legfeljebb két szolgáltató kínálatához fér hozzá: 22 százalék egy, 15 százalék pedig két szolgáltatást használ aktívan. Három, vagy annál is több streaming szolgáltatót viszont csupán alig három százalék használ, derül ki a GKID (korábbi nevén GKI Digital) friss felméréséből.
A nemzetközi streamingplatformok mezőnyében továbbra is a Netflix a legismertebb (62 százalékkal). A második helyen az HBO Max áll 51 százalékos ismertséggel, a harmadik helyre pedig az Apple saját szolgáltatása, az Apple TV+ került.
Kedveltség és első helyes (ún. Top of Mind) spontán ismertség terén is jelentős a Netflix előnye. A 2022-ben immár kétmilliós streamingfelhasználói bázison belül 58 százalék kedvenc szolgáltatója a Netflix lett.
Az erősorrend meghatározására az ismertségi, kedveltségi mutatók mellett a legindikatívabb mérce a felhasználói bázis meghatározása:
Magyarországon a Netflix számít a streamingpiac legnagyobb szereplőjének, közel 1,8 milliós, becsült, aktív felhasználói táborral, ez a teljes célcsoporton belül 87,1 százalékos piaci részesedést jelent. A második legnagyobb platform az HBO Max, 61 százalékos piaci részesedéssel és mintegy 1,3 milliós becsült bázissal. A két óriás mögött egyelőre légüres tér van, és 3-4. helyen az Apple és az Amazon osztozik 124 ezres, illetve 91 ezres becsült felhasználói bázisokkal.
Megosztott előfizetések
A tényleges felhasználói bázisok mérete a GKID becsléseinél akár jóval nagyobbak is lehetnek, mivel az előfizetések megosztása a magyar piacon is elterjedt:
minden ötödik előfizető mással is megosztja a szolgáltatását, ez leginkább a házastársat, gyerekeket, testvéreket és a nagyszülőket jelenti.
A két legnagyobb szolgáltató (a Netflix és az HBO Max) esetében 17-18 százalék körül van azon felhasználói réteg aránya, aki bár hozzáfér a kínálathoz, de nem ő az előfizetője a használt csomagnak.
Összességében tehát a magyar felhasználók számára Netflix az első számú szolgáltató. Figyelembe véve, hogy a használt streamingplatformok száma leggyakrabban kettő, a szolgáltatók közötti előfizető szerzési verseny továbbra is a második helyért folyik, amiben napokon belül az HBO mellett a Disney+ is érintett lesz.
4500 forint az átlagos havi streamingrezsi
Azok, akik tényleges előfizetői a streamingszolgáltatásoknak – önbevallás alapján – átlagosan 4500 forint körül költenek havi szinten a szolgáltatásokra. Ebbe a keretbe egy alap Netflix-csomag (2490 forint) és egy kedvezményes árú (1590 Ft) – csak a március induláskor kínált – HBO Max-előfizetés is belefér egyszerre, vagy a Netflix legdrágább prémium díjcsomagja, melynek ára jelenleg 4490 forint. Az egy előfizetésre költők átlagos havi kiadása 3500 forint, a legalább két szolgáltatást fizetőké 5200,
míg a három vagy annál is több streamingplatformot fizetők költése már eléri a 7300 forintot – szintén önbevallás alapján.
Az elmúlt néhány hónapban visszatérő hír volt az iparágban az, hogy a szolgáltatók esetleg reklámokkal tűzdelt modellre válthatnak, mivel a felhasználói bázis növekedése globális szinten már nem tartható fenn sokáig, illetve ellensúlyozni kell az előfizetői bázis esetleges csökkenését.
A reklámalapú streaming terén a magyarok egyelőre elutasítók: a felhasználók 43 százaléka lemondaná az előfizetését, ha abban megjelennének a reklámok, és további 31 százalék még bizonytalan ebben a kérdésben. Az elutasítási arány jóval magasabb a streamingért ténylegesen fizető felhasználók körében.
A reklámok bevezetése azért is kényes kérdés, mert a reklámmentesség a streamingplatformok melletti három fő érv egyike.
A felhasználók leginkább a filmes, sorozatos kínálat (58 százalék) és a reklámmentesség (57 százalék) miatt használják a streaminget, míg a harmadik legfontosabb indok a streaming mellett az azonnaliság, azaz nem kell alkalmazkodni a műsorrendhez.
Jön a Disney
Hosszas várakozás előzte meg a magyarországi (és régiós) indulását a Disney saját streamingplatformjának, ráadásul az utóbbi hónapokban – az indulással összefüggésben – már a kereskedelmi tévék és egyéb streamingszolgáltatók kínálatából is szinte teljesen eltűntek a Disney tartalmai.
A Disney+ június 14-i indulásáról az internetezők közel fele (47 százaléka) hallott.
Üzlet Vaszkó Iván 8 perc olvasásMegérkezett hozzánk is: 10 dolog, amit mindenképp tudnod kell a Disney+ streamingszolgáltatóról
Üzlet Forbes 3 perc olvasásElképesztő rekord a Stranger Things új évada, és ez alapjaiban változtathatja meg a streaming jövőjét
Üzlet Forbes 3 perc olvasásKevesebb hulladék, több sztárparádé – stratégiát vált a Netflix, hogy mentse a bőrét
Az aktív streamingfelhasználók körében nyolc százalék jelezte, hogy azonnal, már az induláskor felhasználó szeretne lenni. A Disney+ iránt a legnagyobb arányú érdeklődés azok körében figyelhető meg, akik legalább három előfizetéssel már most is rendelkeznek. Másrészt a három-hatéves, illetve a 15-17 éves gyermekkel rendelkezőknél kiugró az előfizetést tervezők aránya. Előbbi réteg főleg a klasszikus Disney katalógus miatt, míg utóbbi már inkább a Marvel / Star Wars tartalmak miatt várja a Disney+ indulását.
A GKID mérései szerint a Disney+ induló felhasználói bázisa 160-180 ezer fő körül alakulhat, amivel így megelőzné az Apple TV+ és az Amazon Prime előfizetői számát – összehasonlításképp, tavaly a Disney egyik legsikeresebb, moziforgalmazásba került filmjére a Marvel-es Fekete Özvegyre, összesen 265 ezer jegyet adtak el a hazai mozik a Magyar Filmforgalmazók Egyesületének nyilvános jegyeladási statisztikái szerint.
The post Így robbant be a magyar streamingpiac: a Netflix a király, de érkeznek a többiek appeared first on Forbes.hu.