:

Ez még keresztbe tehet az elektromos autók terjedésének

Ez még keresztbe tehet az elektromos autók terjedésének

Keresztbe tehet az elektromos autók elterjedésének, ha az akkumulátorgyártás nem tud lépést tartani az igényekkel. Az orosz-ukrán háború és az emelkedő nyersanyagköltségek rávilágítottak az akkumulátorok piacának kockázataira.

Nyersanyaghiány veszélyeztetheti az elektromos járművek elterjedését – derült ki a Roland Berger tanácsadó cég Forbes.hu-hoz eljuttatott közleményéből. A német vállalat a lítium-ion akkumulátorok piacáról készített kutatást, ami az elektromos járművek kulcsfontosságú alkatrésze.

Folyamatosan növekszik az érdeklődés az akkumulátoros elektromos járművek iránt. Bár az elektromos autók 2021-ben a globális személygépkocsi-eladások mindössze 4 százalékát tették ki, ez az arány 2030-ra várhatóan 30 százalék fölé emelkedik. Az erőteljesen növekvő kereslettel azonban nem biztos, hogy lépést tud tartani az akkumulátorok ellátási lánca, különösen a nyersanyagok elérhetősége lehet a szűk keresztmetszet.

“A megnövekedett nyersanyagköltségek már az elmúlt hónapokban is jelentősen megdrágították az EV-akkumulátorok gyártását, az ukrajnai háború pedig csak tovább súlyosbítja a helyzetet. Ez ugyan nem fogja megállítani az elektromos járművek növekedésének trendjét, de lelassíthatja azt” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.

A Roland Berger szerint a lítium-ion akkumulátorok globális piaca 2030-ig várhatóan évente 30 százalékkal nő, ami komoly kihívásokat jelent az akkumulátor-ellátási láncoknak. A legkritikusabb tényező

a kobalt- és nikkelszulfátoktól, valamint a lítiumtól való függőség.

Ezek az anyagok az akkumulátorcsomagok teljes költségének mintegy negyedét teszik ki.

Üzlet Gólya Ágnes 6 perc olvasás
BMW-gyár: tényleg presztízsprojekt, de a reálisnál jóval többet költött rá a magyar állam
Interjú Knittel Martin 15 perc olvasás
Tényleg jót teszünk a környezettel, ha elektromos autóra váltunk? – interjú Hanula Barnával

Az akkumulátorok ellátási láncát ezen kívül geopolitikai kockázatok is fenyegetik, például a lítium kitermelése és feldolgozása néhány országra koncentrálódik. De a nikkel mintegy tizede Oroszországból származik, így az ukrajnai háború kitörése masszív ár-reakciókhoz vezetett az árupiacokon.

Nem elhanyagolhatóak a környezeti kockázatok sem, mivel a lítium kitermelése nagy mennyiségű vizet használ fel, és egyes gyártási folyamatok jelentős CO2-t bocsátanak ki.

Az akkumulátorhiány megelőzése érdekében a gyártóknak egyre nagyobb szerepet kellene vállalniuk az ellátási lánc minden területén – vélik a tanulmány szerzői. Például az autógyártó üzemek fokozhatnák jelenlétüket a nyersanyagok bányászatában is.

The post Ez még keresztbe tehet az elektromos autók terjedésének appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés