:

A hidrogénrepülő lassabb, de nagyon zöld. Egy holland cég 6 év múlva piacra dobná

A világ első hidrogénmeghajtású utasszállító repülégét akarja elkészíteni 2028-ra egy holland cégcsoport, a Unified International, amely először Rotterdam és London között repülne – írja a Guardian. Ha sikerülne összehozniuk, azzal jelentősen csökkentenék a hatalmas kibocsátással járó légiközlekedés környezeti terhelését.

A holland tervekről hírt adó brit lap hozzáteszi, az Airbus másfél évvel ezelőtt azt ígérte, 2035-ben jelentkeznek majd kibocsátásmentes, hidrogénnel hajtott utasszállítóval. A holland társaság őket előzné meg hét évvel.

Mitől zöld?

A hidrogénhajtotta repülőgép üzemanyagának elégetésekor kizárólag vízpára keletkezik, ezért nem jár környezeti terheléssel. Ugyanakkor a hidrogén megtermelése csak akkor nevezhető zöldnek, amennyiben megújuló energiát használnak hozzá. Az első, egyszemélyes, hidrogént üzemanyagként használó repülő 2008-ban szállt fel egy spanyolországi reptérről.

Miért jó a zöldítés mellett?

A konzorcium egyik képviselője, Michel van Ierland azt mondta, a fejlesztés sikeressége esetén a holland gazdaság egy 16 milliárd dollár értékű piacot nyitna meg az országban.

Milyen utakra lehet jó?

Hidrogénmeghajtású gépeket főleg rövidebb utakra lehetne használni. Ezeken ugyanis kevésbé feltűnő, hogy lassabbak. Míg egy Boeing 747-es 850 kilométer per óra sebességre képes, addig egy hidrogénnel hajtott repülő nagyjából 600 kilométer per órát tud.

Az ilyen gépek tervezésénél fejtörést okoz a mérnököknek, hogy a folyékony hidrogén jóval nehezebb, mint a kerozin. Míg a kerozint jellemzően a repülőgépek szárnyában tárolják, a hidrogént a mérnökök a repülőgép hátsó részébe tervezik tölteni.

Milyen kárt okozunk a repüléssel?

A légitársaságok felelősek az egy évben légkörbe kerülő károsanyagok 2,4 százalékáért. A Guardian szerint azonban felmérések azt mutatják, tízből kilencen hajlandóak lennének drágábban repülni, ha tudják, karbonsemleges az utazásuk.

The post A hidrogénrepülő lassabb, de nagyon zöld. Egy holland cég 6 év múlva piacra dobná appeared first on Forbes.hu.