Mennyiért tankolhatunk a külföldi nyaraláson?
Mutatjuk, mi vár az autósokra a nagykanizsai vagy mosonmagyaróvári teletankolás után.
A hőséggel hivatalosan is beköszöntött az idei nyaralószezon – épp ezért sokan indulunk a következő napokban, hetekben a környező országok tengerpartjaira vagy hűvösebb üdülőközpontjaiba. Kellemetlen meglepetés lehet azonban, ha nem számolunk a külföldön vészesen felfelé kapaszkodó benzinárakkal – amit a kőolajszármazékok világpiaci árának emelkedése mellett a nemzeti valutánk mélyrepülése is pumpál. Mutatjuk, melyik országban mire lehet számítani, mire érdemes figyelni a tankolásnál.
Horvátország is ársapkázik – de nagyon oda kell figyelni
Június 20-án, hétfőn jelentette be Andrej Plenkovic horvát kormányfő, hogy Horvátország a következő két hétben – azaz július 3-ig – szintén rögzíti az üzemanyagárakat: az eurosuper 95 ára 13,5 kuna (június 21-i MNB árfolyamon 711,85 forint), az eurodízel 13,08 kuna (689,7 forint) lesz a horvátoknál.
Ez azonban az autópályán lévő kutakra nem érvényes, így a tengerpartra száguldó magyaroknak ennél többet kell fizetni, amíg a sztrádán utaznak.
A szabályozás miatt az online áraggregátor oldalak átlagadatai torzítanak a rengeteg autópályán kívüli kút miatt. Ha Észak-Dalmácia felé vesszük az irányt, az INA E71-es kútjainál már 14,06 kuna az eurosuper 95 (class plus, 741,4 forint), míg a dízel 14,57 kuna (768,3 forint). Literenként így akár harminc, dízel esetében pedig majdnem nyolcvan forintot is megtakaríthatunk, ha még a pálya kapui előtt töltjük meg a kocsinkat.
!function(e,i,n,s){var t="InfogramEmbeds",d=e.getElementsByTagName("script")[0];if(window[t]&&window[t].initialized)window[t].process&&window[t].process();else if(!e.getElementById(n)){var o=e.createElement("script");o.async=1,o.id=n,o.src="https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js",d.parentNode.insertBefore(o,d)}}(document,0,"infogram-async");Ausztria jóval nyolcszáz forint felett
Nem árt vigyázni Ausztriában sem. Az egyre inkább csak horrorárakon lehetséges tankolásnál már akár 40-50 centnyi különbség is lehet az autópályán, illetve az amellett lévő kisebb faluk és városok kútjai között – ami a jelenlegi forint-euró árfolyam mellett akár 160-200 forintos literenkénti eltérést is mutathat. Így járhatunk például, ha Salzburg felé tartva az A1-es autópályán a British Petrol Bécs és Linz közötti kútját választjuk, ahol 2,39 euró (951 forint) a benzin és a dízel is – míg a Shellnél 2,12, az Eninél pedig 2,039 euró is lehet a 95-ös egy litere, a dízel pedig utóbbinál akár az 1,99 eurót is elérheti.
Az ország többezer kútjának árképzését összehasonlító Fuelo szerint Ausztria benzin-átlagára 2,092 euró (829,2 forint), míg a dízel 2,077 euró (823,3 forint) június 21-én.
Nem túl pénztárcabarát Dalmáciáig levezetni. Főleg, ha az autópályán tankolunk – csak ott érvényes a horvát ársapka.Az aggregátor információi alapján a legrosszabbul átlagosan az ÖMV kútjain lehet járni, de a drágasági versenyben toplistás még a Shell és a BP is. Az Eni és az Avia kútjai valamivel pénztárcabarátabbak, az átlagárak közötti különbség azonban a legdrágább OMV és a legolcsóbb Avia között sem éri el a tíz centet. Ez kevésnek tűnhet, átszámítva mégis majdnem 40 forintos különbségről beszélünk.
Olaszország? Inkább repüljünk
Nagycsaládostul, sok csomaggal érdemes Olaszországba kocsival indulni, az ország keleti tengerpartja nagyjából hat óra alatt elérhető – más esetben azonban lehet, hogy megér egy gyors kockáspapíros számolást, mielőtt autóba pattanunk. Az olaszoknál ugyanis a TotalErg kútjain már átlagosan majdnem 900 forintért adják a benzint, de az összes kutat figyelembe vevő adat is elég riasztó: 2,161 eurót (856,62 forintot) kell fizetni a 95-ösért, míg a dízel 2,103 euró, azaz 833,62 forint.
A legdrágább TotalErg mellett az Eni és az IP árai a legnagyobbak, a legolcsóbb hármas a Tamoil, Repsol és az IES. Utóbbinál már 2,094 euró a 95-ös, 2,07 euró a dízel.
A Magyarországról még autóval viszonylag könnyen megközelíthető bolgár tengerpart már jóval kellemesebb – de hazánkhoz képest természetesen szintén drágább – üzemanyagárakkal kecsegtet. Bulgária átlagára az eurosuper 95 esetében 682,9 forint, míg az eurodieselért 711,3 forintnyi levát kérnek, ehhez azonban már 11-12 órát, majdnem 1100 kilométert kell utazni.
Üzlet Forbes 2 perc olvasásHorvátország is befagyasztja az üzemanyagok árát, de a nyaralókon ez nem segít
Üzlet Forbes 2 perc olvasásDrágul az üzemanyag a szomszédban, hiány alakult ki belőle
Üzlet Forbes 2 perc olvasásOrbán bejelentette: meghosszabbítják az árstopot
Itthon is drága lenne, de a gyenge forintot is okolhatjuk
A régió többi országa is kifejezetten drága. A szlovákoknál a benzin-dízel duó átlagára 1,92-1,89 euró (761,1-749,2 forint), a cseheknél 48,99-47,67 korona (786,2-765,1 forint), Svájcban pedig brutális, 2,33-2,39 frankos (904,9-928,2 forintos) áron lehet tankolni. Érdemes hozzátenni, hogy ez nemcsak a kőolajszármazékok drágulásának „köszönhető”, hanem a forint mélyrepülésének is – épp a nyaralószezon kezdése előtt döntögette a történelmi mélypontokat a nemzeti valutánk.
Az október elsejéig tartó, 480 forintos magyar ársapka nélküli piaci ár június 22-étől, szerdától a 95-ös benzin tekintetében átlagosan 785,9 forint, a dízel pedig 825,9 forint lesz a holtankoljak.hu adatai szerint.
The post Mennyiért tankolhatunk a külföldi nyaraláson? appeared first on Forbes.hu.