Öreges cég vagyunk, fiatalodnunk kell – tíz pontban az év egyik legfontosabb magyar médiaüzletéről
- Forbes
- 24 Jun, 2022
- Címkék: #Üzlet # magyar milliárdosok # nagy üzlet # Varga Zoltán
Nagyon erős közösségi médiás jelenlétet, teljesen új, ősszel munkába álló szerkesztőséget és a fiatalokat valóban megszólító oldalt ígér a mások mellett a 24.hu-t, az NLC-t és a Házipatikát is portfóliójában tudó Centrál Médiacsoport, amely kisebbségi tulajdont szerzett a Csehországban és Szlovákiában népszerű Refresherben. A magyar változatot október környékén indíthatják.
A szlovák Forbes 30/30 pozsonyi eseményén egy panelbeszélgetésben jelentette be Forbes legfrissebb gazdaglistája szerint 42,3 milliárd forint vagyonnal rendelkező Varga Zoltán, a Centrál Médiacsoport tulajdonosa, hogy tulajdonrészt szerzett a Szlovákiában alapított, Csehországgal kiegészülve átlagban havi hárommilliós látogatót vonzó Refresherben. A 2011-ben indult oldalt érettségi projektént a somorjai Boros Gábor kezdte el felépíteni, hozzá csatlakozott később iskolatársa, Filip Vajda. Ők ütötték nyélbe az üzletet, amelynek eredménye, hogy a Refresher a szlovák és cseh kiadás után ősszel már magyar nyelven is elérhető lesz.
A Refresher a két országban erős közösségimédia-jelenlétéről ismert, elsősorban a 18-30 éves korosztályt szólítja meg tartalmaival, amelyek között az utóbbi időben a kezdeti, főleg életmódot érintő témák után már hírek és közélet is található.
Borost és Vargát Pozsonyban kérdeztük az üzlet hátteréről és magyarországi terveikről. Mutatjuk a legfontosabb kérdéseket és az azokra adott válaszaikat.
1. Miért nem tart Varga egy nagy befektetéstől az egyre szorongatóbb gazdasági helyzetben?
„Ez nem időzítés kérdése, hanem célcsoporté. Kicsit öreges cég vagyunk, hogyha fogalmazhatnánk. Vannak fiatalos márkáink, de akár fogalmazhatunk is úgy, hogy kicsit öreges cég vagyunk és úgy érezzük, hogy fiatalodnunk kell.
A Refresher éppen azt a 15-25 éves korosztályt szólítja meg, akiket el akarunk érni, és akik tíz év múlva azok az ügyfelek lesznek, akik a tradícionális termékeinket fogyasztják.
Szükségünk van erre a tudásra” – mondta a Forbes.hu-nak Varga.
2. Mi derült ki a fiatalokat célzó kutatásukból?
„Teljesen másképp gondolkodnak, kocsiról, háborúról, szexről… Meg kell érteni a hirdetőket és a fogyasztókat is. Enélkül szerintem nem lehet hosszú távon médiát építeni. Ha ezt a generációt kihagyom, meg a következő generációkat. Ők talán még másabbak lesznek, másként kell majd hozzájuk fordulni.”
3. Mivel próbál kiemelkedni a Refresher?
Szlovákiában és Csehországban együtt havonta hárommillió körüli egyedi látogatója van a Refreshernek. Ez a szám főleg az aktív közösségimédia-jelenlétnek köszönhető. „A 25 év körülieknél az Instagram a fókusz, de a fiatalabbaknál a Tiktok menőbb” – mondta Boros Gábor, a Refresher alapítója. Állítja, ha hosszabb időre elérhetetlen lenne a honlapjuk, az fájdalmas lenne ugyan, de nem ütne rajtuk akkorát, mint egy hagyományos oldalon.
Több csatornánk van, de egyik sem olyan fontos, hogy ha kiesik, akkor a többi ne tudna tovább működni”
– tette hozzá Boros. Varga azt mondja, kifejezetten tetszett nekik ez a modell, és a Refresher itthon is nagyon erős közösségi médiával fog indulni.
4. Mikor és kikkel indul?
Várhatóan szeptemberben vagy októberben indul a Refresher.hu. A szlovák és a cseh szerkesztőségben nagyjából 70-en dolgoznak és csak kis átfedés van a két lap állománya között. Magyarországon ennél lényegesen kisebb csapattal kezdenek, de főleg új és fiatal arcokkal. „Új embereket fogunk fölvenni. Talán egy-két ember lesz, akit áthelyezünk, de az inkább azért lesz, hogy meglegyen a cégszerű működés.
Egyébként ez egy nagyon izgalmas feladat, mert nem szexi dolog ma Magyarországon újságírónak lenni”
– mondja Varga.
5. Finanszírozás?
Varga szerint ahogy a cseh és a szlovák oldal, úgy a magyar is a natív hirdetésekben lehet erős, és a Refreshernek Csehországban és Szlovákiában is évekre szóló szerződéseik vannak a fiatalokat leginkább megmozgató termékek gyártóival. „Csak egy dolgot emelek ki, ami kiderült a kutatásunkból. A mostani fiatalok kúlságát már a cipőjük testesíti meg: a sneaker, a sportcipő nagyon meghatározó. Ezt sem gondoltuk volna”.
Varga Zoltán a szlovák Forbes pozsonyi rendezvényén. Fotó: Marek Mucha / Forbes SK6. Konkurencia nélkül
„Volt már fiatalosabb márkánk, a Cosmopolitan, amelyet a lincensztulajdonos visszavett. Az ott szerzett tudást most visszaforgatjuk a Refresherbe és kiegészítjük a már meglévő cseh és szlovák tapasztalatokkal” – mondja Varga, aki nem lát igazi konkurenciát a magyar piacon, mivel a hasonló hangvételű és célcsoportú Noizz.hu nem tudott igazán gyökeret verni itthon.
7. Miért kisebbségi tulajdon?
Borosék ragaszkodtak hozzá, hogy a Centrál csak kisebbségi tulajdont szerezhessen a Refresherben. „Középiskolai projektként indultunk, és szerintem nagy pozitívumunk, hogy az alapítók még ma is itt vannak a cégben. Ez az alattunk dolgozóknak is motiváció.
Nagyon hosszú út áll előttünk, és akartuk az együttműködést a Centrállal, de azt is, hogy ne legyen senki hangja se túl erős, hanem minden problémára több szinten tudjunk ránézni”
– magyarázta a Refresh-alapító. Varga azt mondja, neki is furcsa lesz, hogy a szokásoktól eltérően nem többségi tulajdonosként lesz jelen, de találták annyira érdekesnek a projektet, hogy elfogadták a kisebbségi tulajdonrészt. A felek pénzügyi részleteket nem árultak el.
8. Kikhez szól a Refresher?
A millieniumi (Y) és a Zoomer (Z) generációnak fog szólni a Refresher. Varga azt mondja, nem politikai termék lesz, bár a cseh és a szlovák oldalon a kezdeti, főleg életmódról szóló cikkek mellett ma már vannak hírek, közélet és a generációkat érintő kihívásokról szóló anyagok. „Fontos értékünk a tolerancia, igyekszünk a gyengébbet védeni, akármiről is legyen szó. És próbáljuk segíteni a helyi tehetségeket, legyenek akár művészek, zenészek, üzletemberek” – mondja Boros. A felvetésre, hogy ezek szerint a városi értelmiségieket célozzák, azt mondja, ezt így nem jelentené ki. Ugyanakkor elismeri, hogy Pozsonyból és Prágából van sok követőjük, de ez részben abból is adódik, hogy ezekben a városokban élnek a legtöbben. Szerinte valószínűleg Magyarországon is Budapesten lesz a legnagyobb követőtáboruk,
de ez nem jelenti azt, hogy vidéken nincsenek, akik ne tudnának velünk azonosulni.”
9. Nem ijesztő a lehallgatás?
Varga egyike volt azoknak a közszereplőknek, akiket megfigyeltek a Pegasus-kémszoftverrel, illetve azt Boros is elismerte, hogy Magyarország a média szempontjából egyáltalán nem egyszerű terep. Mind Boros, mind Varga azt mondja azonban, hogy a nem épp ideális magyar médiahelyzet nem befolyásolta az üzlet megkötését. „Nagyon régóta járok Szlovákiába, üzletemberként van itt reputációm, így ismernek. Szlovákiában jó közegben és jó társaságban vagyok. Úgyhogy szerencsére semmilyen módon nem volt ennek hatása a tárgyalásokra.” Boros ennél is rövidebbre zárja a témát.
Elgondolkodtunk rajta, és döntöttünk. Látod, hogyan.”
10. Mekkora üzlet?
„Van üzleti tervünk, ennek meg kell állnia a lábán. Ha nem is az első évben, legalább egy hároméves időtartamon belül ennek nullszaldósnak kell lennie, akkor van értelme a csinálni.
Ha valamit hosszú távon veszteségesen csinálsz, azt politikának hívják. Mi abba nem szeretünk belemenni.
Van arra elég példa Magyarországon, nem szeretnénk ezek számát növelni” – mondja Varga.
The post Öreges cég vagyunk, fiatalodnunk kell – tíz pontban az év egyik legfontosabb magyar médiaüzletéről appeared first on Forbes.hu.