:

A kriptodevizák és a Los Angeles-i aréna elnevezési átka

A kriptodevizák és a Los Angeles-i aréna elnevezési átka

Az 1999 óta a Los Angeles Lakers otthonául szolgáló Staples Centert a tavalyi év végén átnevezték Crypto.com Arenává. A 2021. november 16-i bejelentés, valamint a bitcoin és az ethereum árfolyamának november 10-i, történelmi csúcsa között mindössze hat nap telt el. Lehet, hogy egyre immateriálisabb világunkban az arénaelnevezési átok az új felhőkarcolóátok?

Miközben Európában például az FC Barcelona tősgyökeres szurkolói pisloghatnak azon, hogy az idén nyártól a csapat ikonikus stadionjának a neve Spotify Camp Nou lesz a következő tizenkét évben, addig a stadionok, sportcsarnokok és arénák elnevezési jogainak áruba bocsátásának őshazájában, az Egyesült Államokban valóságos bonanza alakult a „naming right” piacon. Különösen igaz ez az elmúlt években Kaliforniára, ahol szintet lépett a stadionelnevezési ügyletek árazása.

Bye Staples

Az USA egyik legnépszerűbb csapatának, a Los Angeles Lakers kosarasainak is otthont adó sportcsarnokot és rendezvényközpontot 1999-ben adták át, és egészen 2021 karácsonyáig a Staples Center nevet viselte. Az 1999-es építési költség 375 millió dollárra rúgott, és a Staples akkoriban 20 évre 116 millió dollárért vette meg az aréna elnevezési jogát. A globális fősodratú, üzleti és sportmédiában aztán 2021. november 16-án robbant be a hír, hogy a Staples névnek hamarosan vége, az aréna elnevezési jogát a szingapúri székhelyű Crypto.com vásárolta meg a következő 20 évre 700 millió dollárért.

A Crypto.com egy 2016-ban alapított kriptodeviza-tőzsde és applikáció, amely jelenleg 50 millió ügyféllel bír és 4000 alkalmazottnak ad munkát. Érdekes, hogy a cég eredeti neve Monaco volt, a Crypto.com domainnevet 2018-ban vásárolták meg 5-10 millió dollár közötti összegért.

Arénaelnevezési infláció

Most pedig járjuk körbe alaposan ennek az arénaelnevezési ügyletnek a különböző aspektusait. Legelőször a 20 évre szóló 700 millió dolláros szerződés összegét érdemes kontextusban helyeznünk. Hogy jó összehasonlítási alapokat kapjunk a kriptodevizás elnevezési ügylethez, megmaradunk a profi kosárlabda és az amerikaifoci világában és Kaliforniában. San Franciscóban és Los Angelesben az alábbi ügyletek köttettek meg az elnevezésekkel kapcsolatban az elmúlt tíz évben:

Az arénaelnevezési inflációt jól mutatja az, hogy 2013-ban még csak évi 11 millió dollárt kellett fizetni a legendás San Francisco 49ers stadionjának az elnevezési jogáért, addig hét évvel később a Los Angeles-i – amúgy briliáns, építészeti csodaszámba menő – amerikaifoci-aréna neve már éves 31 millió dollárt kóstált. (Meg kell jegyezni, hogy itt két csapat, a Rams és a Chargers játszik).

Még inkább szembeszökő a különbség, ha a feltörekvő és elképesztően sikeres Golden State Warriors kosárlabdacsapatot nézzük, amely 2019 őszén tette át a székhelyét Oakland városából San Franciscóba. Az igaz, hogy a csarnokelnevezési deal még 2016 elején született a JP Morgan és az aréna részéről, ám az éves 15 millió dollár nincs a fele annak, mint amit a Crypto.com fizet tavaly karácsonytól a Los Angeles Lakers (és a Los Angeles Kings NHL jégkorongcsapat) otthonának a nevéért. Pedig a Szilícium-völgy kedvenceinek számító Steph Curry nevével fémjelzett Golden State Warriors környékén is van mit a tejbe aprítani. Egy szó, mint száz: néhány év különbség ennyit jelent az arénaelnevezési inflációban.

Kaliforniai átok

Túl az elnevezési jogok inflációján, muszáj még egy dologról beszélnünk: egyre inkább úgy tűnik, hogy egyfajta átok ül az elnevezési jogok vásárlóin Los Angelesben. Ez az átok egy kicsit olyan, mint a klasszikus felhőkarcolóátok, amely sok esetben a világ akkori legmagasabb épületének felépítésével egyidejűleg méretes gazdasági válságot hozott magával.

A Golden State Warriors csapatát az új arénába költözéskor 2019-ben sportszakmai, sérülésekkel kapcsolatos átok sújtotta. A csapat 2015 és 2019 között öt NBA-döntőt játszott és három bajnoki címet szerzett. A 2019-es döntő ötödik és hatodik meccsén aztán két ikonjuk, Kevin Durant és Klay Thompson szenvedett nagyon súlyos sérülést, aminek következtében (Durant még csapatot is váltott) úgy meggyengültek, hogy az új aréna két szezonon át nem láthatott rájátszás meccset. Idén aztán újra bajnokok lettek, lerázva magukról az átkot.

Áttérve Los Angelesbe, kezdjük az amerikaifoci-stadion névadójával, a Sofi Technologies nevű online pénzügyi szolgáltatóval és bankkal, amely elsősorban az autó- és diákhitelekre szakosodik. A cég részvényeit 2020 novemberében vezették be a tőzsdére. Azóta így mutat heti gyertyákkal az árfolyam:

Ennél kicsit kevésbé sokkoló az Intuit nevű szoftvercég részvényeinek a mozgása azóta, hogy tavaly szeptemberben aláírták a 2024-ben átadandó és 1,8 milliárd dollárért épülő új Los Angeles Clippers sportcsarnokának az elnevezési szerződését. Az Intuit heti gyertyás grafikonja így mutat 2018 és 2022 között:

Csak a reklámérték kétségtelen

A Sofi és az Intuit grafikonja azonban csak laza felvezetés volt ahhoz képest, ami a Crypto.com Arena elnevezésének bejelentése és a kriptodevizák árfolyamának alakulása kapcsán történt. A tavaly novemberi történések kronológiája a következő:

2021. november 10: A bitcoin 68 978 dolláron, az ethereum 4866 dolláron élete csúcsárfolyamát éri el.2021. november 16: Bejelentik a Crypto.com Arena húszéves, 700 millió dolláros elnevezési üzletkötését.2021. november 30: Jerome Powell Fed-elnök nyugdíjazza az átmeneti szót, mint az infláció előtte hónapokig használt jelzőjét.

A többi már történelem. Új monetáris politikai időszámításba léptünk, amivel egyidejűleg a feneketlen pénznyomtatás antitéziseiként is felfogható kriptodevizák hatalmasat veszítettek a népszerűségükből és az árfolyamunkból. Mindezt nézzük meg két grafikonon is. Először a bitcoin heti gyertyás grafikonja jöjjön 2017. január 1. és 2022 június 22. között:

Utána pedig hasonló időhorizonton az ethereumé:

Vannak, akik szerint a stadionok és arénák elnevezési jogainak megvásárlásával az egyes brandek nyerő mezőre lépnek a jövőbeli árbevétel növelése és a közösségépítés szempontjából. A Nielsen Sport szerint világszerte 100 millió, az Egyesült Államokban 15 millió Los Angeles Lakers-szurkoló van. Egy hét alatt a Crypto.com Arena elnevezési ügyletének a bejelentése után 3300 cikk született a dealről, ami 371 millió internetfelhasználót ért el. A reklámérték kétségtelen. Az azonban, hogy ez ér-e évi 35 millió dollárt a 2022-es gazdasági körülmények között, már megkérdőjelezhető.

Látva az ábrákat, simán lehet, hogy a Los Angeles Lakers otthonául szolgáló rendezvényközpont elnevezési ügylete egy ugyanolyan gazdasági és tőzsdei trendfordulót jelöl ki majd, mint amilyen az Empire State Building 1929-1930-as felépítése, vagy a World Trade Center 1973 áprilisi átadása volt.

Jónap Richárd,
Concorde Értékpapír Zrt.

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.

The post A kriptodevizák és a Los Angeles-i aréna elnevezési átka appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés