:

„Nehéz volt a fizető ügyfeleknek azt mondani, hogy már nem kérjük a pénzt” – Elektromos flottákat igazgat a fiatal magyar mérnökcsapat

„Nehéz volt a fizető ügyfeleknek azt mondani, hogy már nem kérjük a pénzt” – Elektromos flottákat igazgat a fiatal magyar mérnökcsapat

Műegyetemi szakkollégiumból indult, ma már nyugat-európai cégek elektromos flottáinak tervez útvonalat a Volteum. A négy fiatal mérnök által alapított startup kétszer is újratervezte üzletének alapjait, idén pedig a világ egyik legjobb akcelerátora, a Techstars is felfigyelt rájuk. Év végére 10-12 ezer járművet terveznek menedzselni és már most is csak külföldi ügyfelekkel dolgoznak.

2019 májusában négy egyetemista mérnökhallgató készült az MVM Edison energetikai startup verseny döntőjére. Intenzív hónapok álltak mögöttük: lelkesen vágtak bele a cégalapításba, időt és munkát nem sajnálva, hogy választ adjanak a villanyautózás egyik nagy problémájára. Az elektromos töltőhálózat széttöredezettségén szerettek volna segíteni azzal, hogy a különböző szolgáltatók eltérő szoftveres felületeit egy platformra terelik, hogy egyszerűen tudják kezelni a töltést a sofőrök. Az ígéretes elképzeléssel be is jutottak az Edison nyolcas döntőjébe a 104 jelentkező közül. A májusi döntő előtti napokban ugyanakkor beütött a krach: a piackutatás során kiderült, hogy a magyar piacon sokan mások próbálkoznak hasonló megoldással, illetve megjelent egy tőkeerős vállalat is. Hirtelen azt a dilemmát kellett megoldani, hogy már az induláskor vállalják-e az öldöklő versenyt vagy inkább módosítsanak az irányon.

Végül az MVM-es mentoraikkal egyetértésben az utóbbit választották – 24 órán belül hozták meg a döntést. Először azt gondolták, hogy több havi kemény munkájuk ment a kukába, később rájöttek, hogy ellenkezőleg: az addig megszerzett ismeretek az új irányhoz is fontosak. „Akkor ez egy nagyon nagy kihívás volt számunkra, de visszanézve szerintem jó döntést hoztunk. Az volt a célunk, hogy minél kisebb összegből, minél gyorsabban piacra tudjunk lépni. Ez az új, útvonaltervezős ötlettel sokkal jobban megvalósítható volt. Illetve mivel a piacnak ez a része sokkal kevésbé volt telített, gyorsabban és nagyobb értéket tudtunk adni a felhasználóinknak” – idézte fel a váltás körülményeit a Forbes.hu-nak Tóth Zsófia, az alapító csapat tagja, a Volteum jelenlegi ügyvezetője.

Napi címlap Gólya Ágnes 14 perc olvasás
Kaliforniában mindent elért, amire egy amerikai vágyhat, Jared most mégis Magyarországon szuperangyal
Zöld Forbes 2 perc olvasás
Magyar csapat is részt vesz a Rolls-Royce csúcsfejlesztésében
Napi címlap G. Tóth Ilda 10 perc olvasás
Indul a virtuális konyhakert: az éttermek fix áron rendelhetnek előre, a gazda hülyére keresheti magát – ha az infláció is úgy akarja

A négy fiatal mérnök (Tóth Zsófia, Kálmán Kornél, Kertész Dávid és Putti Krisztián) projektje végül nevet és üzleti modellt is váltott: InChargeból Volteum lett, a töltőkezelő appok egységesítése helyett pedig az elektromos járművek komplex útvonaltervezése került a célkeresztbe.

A magyar startup jelenleg elektromos meghajtású járműflottáknak adja el szolgáltatását: a hagyományos útiterv mellett a termék előrejelzi a töltöttség alakulását a jármű fogyasztási adatai alapján, valamint azt is kiszámítja, hogy útközben melyik állomáson kell megállni tölteni és ez mennyi időt vesz igénybe várhatóan.

Négy szakkolis céget alapít

A Volteumot alapító négyfős társaság története a Budapesti Műszaki Egyetemen kezdődött. 2014-ben ide vették fel energetikai mérnök alapszakra Tóth Zsófiát is, a társaság végül nem magán a szakon, hanem az Energetikai Szakkollégiumban ismerkedett össze. Ebben a szervezetben éreztek rá a vállalkozói kultúra ízére is: a szakkollégium olyan volt, mint egy kisebb vállalkozás, ahol többféle szerepben kipróbálhatta magát az ember. Vihettek saját projekteket, vezethettek kisebb csapatokat, vagy éppen ők dolgozhattak más vezetők alatt.

Itt jött meg a kedvünk ahhoz, hogy valamit mi alkossunk és ne feltétlenül a munkavállalói utat kövessük az egyetem után

– mondta Zsófia. Nem alaptalanul hozták meg ezt a döntést, mert a csapat mindegyik tagja dolgozott egyetem mellett. Ugyanakkor erősebb motivációnak bizonyult az, hogy egy vállalkozásban az ő kezükben van a cég sorsa és sokkal kézzelfoghatóbban látszik az értékteremtés eredménye is.

A Volteum csapata. Fotók: Sebestyén László

Az egyetemi éveik vége felé haladva, 2019-ben végül összeült a négy mérnökhallgató, hogy kitalálják, milyen problémákat tudnának megoldani egy vállalkozással. Hamar felmerült az e-mobilitás, ami nemzetközi fórumokon egyre inkább előtérbe került, de Magyarországon akkor kevésbé volt elterjedt. Zsófiáék ugyanakkor gyakran utaztak elektromos autóval a carsharing szolgáltatások révén.

Volt, amikor egy töltés másfél óráig tartott, pedig úgy gondoltuk, hogy fél óra lesz. Máskor volt, hogy fűtés nélkül mentünk az autópályán 100 kilométert, mert majdnem lemerültünk.

A kellemetlenségekből megszületett egy vállalkozás ötlete. „Ha nekünk ezt ennyire nehéz megbecsülni, akik energetikából jövünk és ezt tanultuk, akkor egy technológiai tudással nem rendelkező embernek körülbelül lehetetlen lenne.” Ez adta végül a kezdőlöketet ahhoz, hogy az elektromos autók viselkedését megbecslő algoritmusokat fejlesszenek, amik jelenleg is a Volteum termékének gerincét alkotják.

Év elején jelentkeztek az MVM Edison energetikai startup versenyébe, ahol végül első helyen végeztek.

Útvonal- és töltéstervezés egyben

Ezt követően nekiálltak kialakítani az új üzleti modellt. A Volteummá átkeresztelt applikáció egyszerre több szolgáltatást is kínál a felhasználóknak:

megtervezi az elektromos autóval megtett útvonalatkiszámítja, hogy mikor és hol kell töltési megállót beiktatnivalamint megadja azt is, hogy mennyi időbe és pénzbe fog kerülni a töltés maga

Ezen kívül a töltők elhelyezkedését és árait külön funkcióban is össze lehet hasonlítani az applikáción belül. A csapat külön figyelt a fejlesztésnél arra, hogy minél kevesebb adatot kelljen megadnia a felhasználónak, így

az úti célaz autó pontos típusaés az aktuális töltöttségi szint beállításával már el is indul a számítás.

Az appot indulása óta ingyenesen lehetett letölteni a legnagyobb alkalmazás-áruházakból. De ha a felhasználó nem fizet, akkor honnan lett ebből pénze is a vállalkozásnak az értékteremtésen kívül? Itt jönnek képbe a szolgáltatók, akik targetált hirdetésekkel megjelenhettek az alkalmazásban. „Ha a felhasználó megáll tölteni, akkor például az öt közeli kávézó közül az egyik fizetett nekünk azért, hogy őket ajánljuk” – magyarázta a hirdetésalapú üzleti modell lényegét Zsófia. Az adott szolgáltató például adhatott egy 10 százalékos kedvezményre jogosító kupont a felhasználónak, vagy megmutathatta, hogy mi az étlapja, a sofőr pedig ajánlások alapján dönthette el, hogy mivel üsse el a félórányi töltési időt. A hirdetők közé tartozott például az Auchan Korzó.

Egy ügyféllel indul, modellváltás lett belőle

A Volteum applikáció 2020. július végén debütált nyilvánosan, három hónap alatt több mint háromezren töltötték le, a felhasználók pedig az 5 csillagból 4,6 feletti átlagos értékeléseket adtak. Minden adott volt tehát a dinamikus bővüléshez, a csapat ugyanakkor rátapintott egy még nagyobb piaci igényre.

„Sok visszajelzést kaptunk az iparágból, hogy a flottáknál sokkal nagyobb probléma van, nem tudnánk-e megcsinálni ugyanezeket a szimulációkat egy jármű helyett egyszerre 10-re vagy 100-ra.” Végül 2021 első felében közvetlenül megkereste őket egy magyarországi város, hogy tervezzenek útvonalat az elektromos flottájuknak. A Volteum pedig állt az új kihívások elébe. „Ekkor volt a covid csúcsa, és úgy voltunk vele, hogy persze, próbáljuk ki, hogy működnek-e az algoritmusaink így is.” Jól működtek. Külön marketing nélkül is egyre gyűltek az újabb flottás ügyfelek, és végül szűk egy éven belül, 2021 októberére eszkalálódott annyira a helyzet, hogy a fogyasztókra építő B2C (business-to-consumers) vonalat teljesen elhagyva átálltak a vállalati ügyfelekre.

Tóth Zsófia, társalapító-CEO, Volteum.

Zsófia elmondása szerint könnyű volt meghozni ezt a döntést, mert hatalmas „fájdalompontokat” találtak meg a B2B (business-to-business) piacon: olyan igényeket, amiket jelenleg senki sem szolgál ki kellő mértékben. Erős verseny helyett várt rájuk egy telítetlen piac, ahol a B2C modellel szemben hatékonyabban tudnak előre menni és kevesebb tőkeigénnyel lehet gyorsan skálázódni.. „A folyamatosan érkező megkeresésekből is láttuk, hogy teljesen arra tol a piac, ahol sokkal nagyobbak a kihívások és a problémák.”

Volt azért egy nehéz lépés is az átállásban: az addigi hirdetőkkel nem hosszabbították meg a megállapodásokat:

Nem akartuk azt, hogy félig csináljuk mindkét vonalat, teszünk is bele erőforrást, de azért nem is koncentrálunk rá annyira. Ettől még nehéz volt azt mondani az addigi fizető ügyfeleknek, hogy mostantól nem kérjük a pénzt.

Az applikáció a modellváltástól függetlenül működik, viszont már csak a meglévő bő 5000 felhasználónak elérhető, új eszközökre nem is lehet letölteni az alkalmazás-áruházakból. Jelentős fejlesztést nem terveznek végrehajtani rajta.

Skálázódás magyar ügyfelek nélkül

Az elektromos autók útvonaltervezésében erősödött a verseny az utóbbi időben, ugyanakkor a legtöbb cég az egyéni járművek optimalizálásában utazik (Zsófia elmondása szerint gyakran manuális, Excel-táblákon alapuló módszerekkel). Az elektromos flották mezőnyében is sok a nemzetközi versenytárs, ám a Volteum nagy lendülettel indult neki a piacnak: ügyfelei közé tartozik a Vodafone, a versenytársak közül pedig elsőként lettek partnerei a kanadai székhelyű Geotab vállalatnak. A flották járműveiről valós idejű adatokat szolgáltató, úgynevezett telemetria-rendszert üzemeltető cég felületébe beépítették a Volteum szoftverét, innen érhetik el a Geotab-ügyfelek a Volteum szolgáltatását. Összesen két és félmillió járműből álló piachoz férnek így hozzá, bár az ügyfelekkel külön-külön kell leszerződni.

A Volteum által menedzselt elektromos járművek személyautók vagy furgonok lehetnek, az ügyfeleik között gyakoriak a multinacionális cégek.

Az ügyfélkör minden más szempontból is nemzetközi: jelenleg egy magyar partnere sincs a Volteumnak.

A termékben eleve nincsenek földrajzi korlátok, Európán belül bárhol képes futni. Ugyanakkor Nyugat-Európában sokkal erősebb a növekedés az e-mobilitásban és így a partnereik nagy része is onnan jön.

A 2020 elején alapított Volteum Kft. négymillió forintnyi árbevételt ért el 2021-ben. Az adózott eredmény mindemellett alacsony szinten, 160 ezer forint körült stagnált az eddigi két évben. Zsófiáék célszáma ugyanakkor nem erre, hanem az általuk menedzselt autók számára vonatkozik, ami dinamikusan növekszik, év végére 10 ezer darabot várnak, de a 12 ezer sem elképzelhetetlen. Az alacsonyabb árbevétel mellett ambíciózus célnak tűnik a járműszám, bár a 2021-es eredmények még a flottás váltás előtti időszakot is magukban foglalják.

A bevételeiket tekintve havidíjas rendszerben működnek: egy általuk kezelt jármű havi díja 2 eurónál kezdődik, függően az autók számától és a szoftverben nyújtott plusz funkcióktól.

Felkészülés a következő befektetési körre

Az MVM Edison versenyének fődíja hárommilliós támogatással is járt a Volteumnak, valamint az inkubációs programjukon keresztül befektetési lehetőséget is kapott a startup. A lehetőségből valóság lett, a 2020-ban megalapított Volteum Kft.-ben a négy alapító mellett az Edison befektetőcége, az MVM Smart Future Labs Zrt. is 24 százalékos tulajdonrészt szerzett két körben. Az ő tulajdonrészüket az alapítók végül idén júniusban vásárolták vissza.

Azóta több akcelerátor programban is részt vettek: a K&H Start-it programjától mentorálást és közösségi irodát kaptak, idén márciusban pedig a Microsoft kelet-közép-európai startup versenyét nyerték meg a fenntarthatósági kategóriában.

Ezeknél is nagyobbat szólt ugyanakkor, hogy idén év elején bekerültek az amerikai Techstars kockázati tőkebefektető Cities of the Future elnevezésű akcelerátorprogramjába 11 másik startuppal együtt.

A lehetőség egy 3 és fél hónapos intenzív felkészülési időszakot jelentett, amiben a kapcsolatháló és a technológia oldaláról is sok segítséget kaptak, például abban, hogy mikre kell figyelni egy nagyvállalati partner által előírt technológiai átvilágításnál. Erre az időre kiköltöztek a program helyszínére, Torinóba is. Április végétől ismét Budapesten működnek, ezúttal az Agora Budapest irodaházban van a főhadiszállásuk.

A terveik ugyanakkor egyre inkább nemzetközi irányba húzzák őket és nem csak a magyar ügyfelek hiánya miatt. A következő időszakban minden szempontból a terjeszkedés áll a célkeresztben:

megjelennének Észak-Amerikábantesztfázisban van a plug-in hibrid járművek bevonása a termékükbede a csomagkiszállítás piacára is terveznek belépni.

További akcelerációban nem gondolkoznak, Zsófia elmondása alapján úgy érzik, hogy a Techstars mindent meg tud adni nekik a kiterjedt kapcsolati hálójuk révén, amit csak kívánhatnak. Ez nem jelenti azt, hogy ne számolnának további befektetési körökkel: a Techstars-akcelerációval befektetési lehetőség is jár. Egyrészt a Techstars maga 120 ezer dollár befektetéssel szállt be a Volteumba a program kezdetén, ugyanakkor tervben van már egy újabb befektetési kör, ahol a fő befektető valaki más lesz. A személyéről már bőven folytatnak tárgyalásokat: nemzetközi és hazai szereplő egyaránt szóba jöhet. „Nem sietjük el a folyamatot, szeretnénk mindenkit nagyon jól megismerni” – kommentálta a terveket Zsófia.

Egy névről időközben lehullt a lepel: Jared Schrieber amerikai angyalbefektetőről a héten írtunk a Forbes.hu-n, ahol kiderült, hogy a Volteum is bekerül a Magyarországon aktív befektető portfóliójába, a befektetési kört hamarosan zárják.

Töltőkezelés, útvonaltervező applikáció, elektromos flották – sok irányba kacsintgatott már a Volteum, de mindegyikben közös volt az e-mobilitás iránti érdeklődés és az erős technológiai tudás. Akik ismerik, mind az alapítógárda összeszokottságát emelik ki fő erősségként – a kitűzött növekedési célok ismeretében az a kérdés, hogy mennyire tudják ezt az előnyt a skálázódás során is megtartani.

The post „Nehéz volt a fizető ügyfeleknek azt mondani, hogy már nem kérjük a pénzt” – Elektromos flottákat igazgat a fiatal magyar mérnökcsapat appeared first on Forbes.hu.