:

Jó pár kúton már alig lehet benzint kapni. Miért nem jutnak benzinhez és milyen újabb csapás vár rájuk?

Jó pár kúton már alig lehet benzint kapni. Miért nem jutnak benzinhez és milyen újabb csapás vár rájuk?

A következő hetekben további korlátozásokra kell számítani a benzinkutakon Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője szerint. A magyarországi benzinkutak jelenleg csak a Mol-tól tudnak hatósági áron benzint vásárolni, amelyet ugyanennyiért adnak tovább ugyan, de a nullás árrés és az üzemeltetési költségek növekedése miatt masszívan veszteségesek. Ezen a kormányzati támogatás sem segít. Ráadásul 2023-tól energiamegtakarítási kötelezettségük van, ami évről-évre egyre növekvő járulékfizetéssel jár majd.

Csapó1 – 2022. június eleje, Nógrád megyei kis benzinkút: a 95-ös benzint töltő pisztolynál nyomtatott A4-es lapon figyelmeztetés, hogy maximum 20 liter tankolható. Ok, legyen akkor annyi, 19,8-nál visszarakom a pisztolyt. A kasszánál előttem álló úrnak azt magyarázza a pénztáros, hogy aznap már nem tankolhat még egyszer ugyanazzal a rendszámmal, mert kifogy a készletük, és akkor másnap sem kapnak új adagot. „Elnézésést kérek! De holnap már lehet jönni”, mentegetőzik a pénztáros.

Csapó2 – 2022. június végi hétköznap este, budapesti agglomeráció, Lukoil benzinkút: „95-ös kellene? Na, az pont most fogyott el”, kiabál át felém a szomszéd kútoszloptól a benzinkutas, hozzátéve, hogy aznap már ne is számítsak rá, hogy tudok tankolni. A 95-ösnél szomorú “closed” felirat.

Csapó3 – Shell benzinkút, öt perccel a lukoilos látogatás után: az öt kútoszlopból négy zárva, kordonnal (!) elkerítve, körbeszalagozva (biztos, ami biztos). Beállok a sorba, de rutinosan inkább kiszállok, és megkérdezem a kutast, hogy érdemes-e várakoznom a 95-ös naftáért. „Csak dízelünk van”, kapom a választ. Próbálok logikát keresni, és megkérdezni, hogy érdemes-e reggel jönni. Kiderül, hogy mindegy, mert tegnapra ígérték nekik a 95-öst, de mostanáig nem jött, csak és kizárólag dízelük van.

Csapó4 – Mol benzinkút. A shelles látogatás után azért átgondoltam, hogy egyáltalán átmenjek-e a pár kilométerre lévő Mol-kúthoz szerencsét próbálni (hisz azzal is tovább ürül a tank), mégis a Molnál landolok, ahol az 50 literes korlátozáson túl nincs egyéb akadálya annak, hogy végre inni kapjon az autónk. Hurrá, eljutunk a másnapi esküvőre!

Üzlet Forbes 2 perc olvasás
Megerősítették: 700 benzinkúton is lehet üzemanyaghiány, minden a Molon múlik
Üzlet Knittel Martin 4 perc olvasás
Mennyiért tankolhatunk a külföldi nyaraláson?
Üzlet Forbes 2 perc olvasás
Horvátország is befagyasztja az üzemanyagok árát, de a nyaralókon ez nem segít
Üzlet Gólya Ágnes 4 perc olvasás
Üzemanyaghiány: egyetlen megoldás létezik, de azt nem venné be a gyomrunk

De miért van ez?

Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője a forbes.hu-nak azt mondta, már a Mol 50 literes limitje előtt is voltak korlátozások, de ezek általában kis kutak által bevezetett, egyedi intézkedések voltak, így az autósok sem találkoztak velük olyan széles körben. A korlátozások hónapok óta érvényesek, és a kisebb kutak akár többet is kénytelenek voltak egyszerre bevezetni: általában 5 és 50 liter között lehet maximum tankolni, de van, ahol például néhány ezer forintos összeghatárt vezettek be. A kicsik azért voltak kénytelenek lépni, mert a hozzájuk érkező üzemanyag mennyiségét is korlátozza a nagykereskedő, amely jelenleg a Mol. Most ugyanis a Mol az egyetlen, amely hatósági áron hajlandó eladni benzint és gázolajat. Itt arra vonatkozóan, hogy mennyit kaphat az adott kút a hatósági 480 forintos benzinből, két opció van, és korábban volt egy menekülőút is:

az igényelt mennyiségek 66 százalékát biztosítja a Mol azon kutak számára, amelyek most új partnerei lettek. Ezek azok a kisebb kutak, amelyek korábban, a hatósági árak korszaka előtt más nagykereskedőtől – OMV, a hamburgi Mabanaft, a svájci Avia magyarországi nagykereskedője, Orlen Unipetrol – szerezték be a benzint. Most azonban kénytelenek voltak váltani, mert a többi kereskedő világpiaci áron adja a benzint. a tavalyi forgalom 90 százalékát biztosítja a Mol azon kutak számára, amelyek korábban is tőle, mint nagykereskedőtől vásároltakA menekülőút pedig egy ideig az volt, hogy néhány, körülbelül húsz kút a nagykereskedő partner kihagyásával, külföldi finomítókkal kötött egyedi szerződésekkel igyekezett üzemanyaghoz jutni. Az orosz-ukrán háború miatt azonban ezek a beszerzési csatornák is elapadtak. Szlovéniában például nemrég határozatlan időre exporttilalmat vezettek be. Az OMV pedig „a magyar stratégiai készleteket égeti”, hiszen a schwechati finomító műszaki problémák miatt mindössze 20 százalékos kapacitáson ketyeg (ami az osztrák piac töredékének ellátására elegendő), és ez a helyzet a várakozások szerint nyáron sem változik érdemben.

Összességében tehát

a kis kutaknak önmagában a benzin eladásán nem keletkezik veszteségük, de nyereségük sem, merthogy 480 forintért szerzik be a Mol-tól, és ennyiért is adják el. A veszteségeik az egyéb költségek – rezsi, fuvardíj, bér– emelkedése miatt adódnak.

Az üzemeltetési költségek tekintetében nagy a szórás, a kormány által literenként biztosított 20 forintos támogatás nem fedezi a veszteségeket. További nehezítő körülmény Bujdos Eszter szerint, hogy

a piaci áras gázolaj bevezetésével a benzinkutak is többet fizetnek a benzin szállításáért, van ahol ez a fuvardíj-emelkedés már elviszi a támogatás felétaz év eleji kötelező minimálbéremelés szintén érintette a benzinkutakata töltőállomások kikerültek a rezsicsökkentésből, ami már most többszörösére növeli költségeiket. A villanyköltségek esetén mondjuk egy 200 ezres villanyszámla esetén 600 ezres számlát jelenthet, és természetesen a csak fokozhatja a téli gázszámla.

„Szíve szerint már most bezárna”

Bujdos Eszter szerint sok benzinkút szíve szerint már most bezárna és le is fogja húzni a rolót augusztus 1-től – ekkor jár le ugyanis az „alamizsnával felérő, literenkénti 20 forintos támogatás”. A kormány márciusban döntött arról, hogy az ellátásbiztonság fenntartása érdekében azonnali, vissza nem térítendő támogatást kaphatnak az úgynevezett kisbenzinkutakat üzemeletők 2022. március 1. és június 30. között. A támogatás alapja a vállalkozás 2021. március-május között összesen értékesített üzemanyag mennyiségének 80 százaléka.

A támogatás fejében a benzinkútnak nyitva kell maradnia, de ha lejár ez a feltétel, akkor Bujdos becslése szerint több tucat, akár 100 benzinkút is befejezheti tevékenységét.

A 2000 magyarországi töltőállomás fele nem tagja a nagyobb hálózatoknak, vagyis minden tizedik ilyen bezárhat, hiába van olyan vállalkozó, aki tíz-húsz-harminc éve működtet kutat.

Az ügyvezető azt mondta, a Mol továbbra is az olcsó orosz olajból állítja elő a benzint és a gázolajat, és az itt keletkező hatalmas árrés – publikus adatokból tudható – hatalmas nyereséget jelent a Mol számára. Bujdos Eszter szerint a Mol emiatt továbbra is nyertese a mostani helyzetnek, mert a hatósági árral nem szerez akkora veszteséget, hogy azt ne tudná sokszorosan kompenzálni az alapanyag és finomítói árréssel. Kiemelte, hogy eközben a Mol exportál is, és ezeket a mennyiségeket piaci áron értékesíti árrésel és haszonnal,

„számomra kérdéseket vet fel, hogyha stratégiai készletet szabadít fel, akkor az miért nem a magyar tulajdonú, magyar benzinkutak számára biztosítják és miért az OMV számára?”

Hozzátette: adott esetben egy nemzetközi hálózattal rendelkező ÖMV könnyebben odébbáll, ha nem profitábilis a működése, míg a hazai benzinkúttulajdonosok, akik itthon akarnak boldogulni, nem kapnak erre lehetőséget.

Gázolaj esetében látják a forgalomnövekedést, mert az őszi árpát már június végén elkezdték betakarítani, ezért Bujdos szerint júliusban-augusztusban fokozott mennyiségben lesz szükség a benzinre és a gázolajra is, de

kérdéses, hogy ilyen kiesésekkel és műszaki problémákkal hogy bírja ezt a rendszer.

Bujdos Eszter úgy látja, egyre gyakrabban kell lefogyásokra, üzemanyaghiányra és akár nagyobb korlátozásokra számítani a következő hetekben.

+1 dolog, ami miatt örlődnek az amúgy is kivéreztetett kisebb kutak

Ha mindez nem lenne elég, a kutaknak energiamegtakarítási kötelezettségük (ekr) van 2030-ig; ezt az eladott üzemanyag mennyisége alapján állapítják meg. Járulékként gigajoulonként 50 ezer forintot kell befizetniük 2023-tól, majd ez az összeg fokozatosan nő. Annak a kisebb benzinkútnak, amelynek 3 milliót kell fizetnie, négy év múlva 60 millió forint lesz a befizetendő összeg. „Az már teljességgel lehetetlen, hogy a nulláról vagy a mínuszokból ezt kigazdálkodja egy kút.” Ezért van, hogy

már most egyensúlyozni kényszerülnek az eladott mennyiségekkel (vagyis nemcsak a készlethiány miatt vezetnek be mennyiségi korlátozásokat a tankolható üzemanyagra),

mert ha jelenleg kevesebbet adnak el, akkor két év múlva a kisebb mennyiség után kell járulékot fizetniük.

The post Jó pár kúton már alig lehet benzint kapni. Miért nem jutnak benzinhez és milyen újabb csapás vár rájuk? appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés