Nyolc éve kölcsönkért félmilliót az induláshoz, ma már 80 milliós bevétele van az első magyar hormonmentes vállalkozásnak
- Forbes
- 13 Jul, 2022
- Címkék: #Legyél jobb! # Napi címlap # egészség # innováció # nagy üzlet
Először meg kellett teremteni, most edukálni kell a piacot – mondja el Cserháti-Herold Janka, a Hormonmentes megalapítója, aki elsőként hozta be Magyarországra a termékenységtudat módszert és az ahhoz szükséges eszközöket. A kezdeti nehézségek ellenére a vállalkozás ma már a legfontosabb hazai referenciapont a témában, Janka neve pedig megkerülhetetlen, ha testtudatról vagy gyengéd fogamzásgátlásról esik szó. A test megfigyelésén alapuló módszerről, a családi vállalkozás menedzseléséről és az influexpertségről is beszélgettünk vele.
2014-et írunk, Cserháti-Herold Janka, miközben két kisbabáját dajkálja otthon, egy vállalkozás ötletét ízlelgeti. Az alkalmazotti lét távol áll tőle, inkább valami sajátot szeretne, amivel értéket teremt, és amivel piaci rést tölthet ki itthon. A hormonmentes fogamzásgátlás témája és a kézművesség között vacillál, végül az első mellett dönt. Ez vagy hatalmas siker vagy nagy bukta lesz egy olyan piacon, ahol az óvszeren és a fogamzásgátló tablettán túl eddig mindenki sötétben tapogatózott.
„Nekem rengeteget adott az, hogy találtam alternatív védekezési lehetőségeket, ezért küldetésemnek éreztem, hogy ezt megismertessem másokkal is. Utánajártam, miért nem elérhetőek itthon a hormonmentes fogamzásgátlási eszközök, és valószínűleg az volt az oka, hogy a magyar piac nem tűnt elég jónak ahhoz, hogy bárki behozza őket.”
Most, 6 évvel később kijelenthetjük: nem a piac nem volt elég jó, csak másoknak nem volt elég bátorsága ehhez – különben nem ülnénk itt Jankával, akinek a neve mára elsőként merül fel, ha szóba jön a termékenységtudat, vállalkozása, a HoMe Kreatíva Kft. pedig évi 80 milliós árbevételt termel.
Költséghatékony és tudományosan bizonyított
Jankáról és a Hormonmentesről már olvashattatok a 2021. novemberi Forbes Life-ban, ezért csak dióhéjban foglalom össze, miről is van szó. A gyengéd fogamzásgátlás és a termékenységtudat lényege, hogy a nők jobban megismerjék testük és a ciklusuk működését, és tudatosságot vigyenek a védekezésbe, a babatervezésbe és az egészséges testtudat kialakításába – mesterséges hormonok alkalmazása nélkül.
Eleinte elsősorban egyházi berkekben alkalmazták, mára viszont egyre ismertebb szélesebb körben is a szimptotermális módszer, aminek lényege, hogy a test három jelzésére kell figyelni – a testhőmérséklet, a méhnyaknyák, valamint a méhszáj változásaira – ugyanis ezek pontos képet adnak a ciklusunk szakaszairól.
Ergó, pontosan láthatjuk, mikor a legnagyobb a teherbeesés esélye, mikor történik az ovuláció, mikor lehet elengedni a védekezést, és mikorra várható a menstruáció. A módszer amellett, hogy környezetbarát és költséghatékony, tudományosan is bizonyított. Hatékonysági mutatója 99,4 százalékos, tehát azonos a hormonális fogamzásgátlókéval.
Janka vállalkozása erre a módszerre épül, és mindent átad, amire szükséged lehet hozzá: tudást – azaz szexuális- és testtudatos edukációt és az önmegfigyelés technikáit, eszközöket – például pesszáriumot, méhszájsapkát vagy spermicid gélt a termékeny napokra, valamint közösséget – ahol bátran felteheted a legkínosabbnak ítélt kérdésed is.
A termékenységtudat módszer hatékonysági mutatója 99,4 százalékos, azonos a hormonális fogamzásgátlókéval.Fotó: Sebestyén László
„Fontos, hogy az elsőre nehéz kérdésekről is beszélhessünk, és így normalizáljuk azt, ami tabunak számít. Ez segít abban, hogy rájöjjünk, nem vagyunk egyedül, hasonló dilemmákkal küzd mindenki.
A Facebook-csoportunkra pedig azért van szükség, hogy minél nagyobb biztonságban érezhessék magukat a nők, ne kelljen attól félniük, hogy a hozzászólásukat a kollégájuk is látja majd. Így jött létre egy nagyon erős közösség és egy belső kör azokkal, akik elvégezték a tanfolyamot. Mi mind egy nyelvet beszélünk” – mondja el a csoportról.
Elsőként a magyar piacon
A legtöbb cég sok gyermekbetegséget vészel át az első pár évben, Janka viszont ezek nagy részét elkerülte, ugyanis példaértékű tudatossággal készült a vállalkozói létre. Pedig számára sem volt minden adott. Viccesen megjegyzi, neki az idő volt a tőkéje, hiszen az induláskor se pénz, se tapasztalat nem hevert az asztalon. Korábbi magyar példa még annyira sem: amikor piackutatás gyanánt ráguglizott a termékenységtudat kifejezésre, egy irreleváns találatot dobott csak ki a kereső. De nem szegte kedvét: elvégezte Vida Ágnes Gazdag mami tanfolyamát, blogolni kezdett, féléves üzleti mentorprogramra ment, és komplett tervet készített az elképzeléseiről.
„Komplexen akartam gondolkodni az egészről: legyen blog, legyen webshop, legyen tanfolyam, legyen YouTube. Ki kell szervezni a munka egy részét, külföldi partnerek kellenek és egy profi könyvelő. Meg persze sokak szerint pár millió forint, ami szintén nem állt rendelkezésünkre. Indulásként kölcsönkértem 500 ezret a családtól, abból rendeltük meg az első készletet” – mondja. „Eleinte mindent egyedül csináltam.
Testvérbabakocsival hoztam haza a termékeket a postáról, a gyerekbabaszobában tároltam őket. Akkor még minden elfért egy polcon, most meg a logisztikai partnernél egész sorunk van.”
Janka elvégzett egy angliai és egy amerikai oktatóképzést is a termékenységtudat kapcsán, valamint a Youtube-csatorna indítása előtt egy szexuális nevelés módszertani képzést is. Míg sokan a spiritualitás oldaláról közelítik a női ciklikusságot, ő kizárólag a tudományban hisz: ha megnézed YouTube-videóit, rengeteg kutatás hivatkozását találod meg, amivel alátámasztja a módszer hatékonyságát. Részben ennek köszönhető, hogy nemrégiben már a Semmelweisen is tarthatott előadást a termékenységtudatosságról.
A rohamos növekedésnek köszönhetően egy év alatt Kft.-vé alakultak, két év után már a Hormonmentes termelte a család fő bevételét, három év után a férje, Cserháti Zoltán is otthagyta addigi állását, hogy menedzserként dolgozzon Janka mellett, aztán csatlakozott hozzájuk még két fő munkatárs. Büszkén mondja, mára már több mint 2000 nő vett részt a tanfolyamukon. Tavalyi árbevételük 81 millió forint körül alakult, az adózott eredmény bő 9 millió volt.
Míg sokan a spiritualitás oldaláról közelítik a női ciklikusságot, Janka kizárólag a tudományban hisz.Fotó: Sebestyén László
A családi vállalkozás kihívásos, de mára már rutinná fejlesztett életforma számukra. Janka a projektek szakmai részéért felel, Zoli pedig menedzsel, a nap végén, az ágyban folytatott ötletbörzék során pedig emlékeztetik magukat, hogy itt az idő kollégából házaspárra kapcsolni. A folyamatos egymásmellettiség okozott már nehézségeket a kapcsolat számára, de a transzparens kommunikációnak és a függetlenség szeretetének köszönhetően ezeket mind áthidalták. Közös podcastjuk pedig új síkra emelte a közös munkát. Janka témái eddig is feltételezték egy másik fél létezését – szexelni, gyereket nemzeni, védekezni nehéz lenne egyedül – , és most végre Zolihoz is társíthatunk hangot és arcot.
Alaptudás kéne, hogy legyen a ciklusunk ismerete
Ha pedig már téma a hormonmentesség és a termékenységtudat, téma kell, hogy legyen a szexuális nevelés, a mentális jóllét, az intim higiénia, a nyílt kommunikáció, a testkép és az anatómia is. Éppen ezért kevés lenne ide önmagában egy webshop, amin elsőre ismeretlen nevű, furcsa tengeri élőlényekre emlékeztető kütyüket vásárolhatunk. Janka szerint az edukáció legalább olyan fontos, mint az alternatív fogamzásgátlók elérhetővé tétele:
„Csak olyan termékeink vannak, amire edukálni kell a piacot, a vásárlókat és az orvosokat is beleértve. Sőt, amihez elsőként meg kell teremteni a piacot”
– mondja el Janka, aki minden terméket tesztel a bevezetés előtt, és több árucikknek egyedi disztribútora is. Az edukáció pedig az a termék, ami bár hasznot nem hoz a házhoz, mégis a Hormonmentes legfontosabb szolgáltatása.
„Tudom, hogy a szimptotermális módszerrel való védekezés nem való mindenkinek – hiszen nagy elszántságot és fegyelmet igényel – , a testünk és a ciklusunk ismerete viszont alaptudás kéne, hogy legyen” – mondja el. Hiszen a follikuláris szakasz, az ovuláció, a luteális szakasz és a menstruáció – amit a női test négy évszakaként is emlegetnek – nem csak a teherbeesés kérdéséről szól, de hatással van a hangulatra, a libidóra, fizikai erőnlétre, a fájdalomtűrő képességre, a sérülékenységre és a motiváltságra is.
A három termékenységi jel egyike a reggeli testhőmérséklet.Fotó: Hormonmentes.hu
Ezt egyébként saját tapasztalatból is meg tudom erősíteni: komoly AHA-élményt okozott, amikor rájöttem, miért megy ugyanaz a feladat nyögvenyelősen a ciklusom végén, amit két hete még a legnagyobb könnyedséggel végeztem el. Mióta végigcsináltam a tanfolyamot, a saját belső naptáramhoz igazítom a kirándulásokat, az új sportok kipróbálását és a bulikat is. Sőt, még a tetováltatást is, hiszen a follikuláris szakaszban olvasgatva végigülöm azt a sessiont, amin máskor a könnyem is kicsordul.
Janka szerint a legtöbb szakmában fogódzót adhat ez a tudás, legyen szó a pszichológiáról, ahol a PMDD (premenstruációs diszfóriás zavar) felismerése támpontot adhat a depresszió kezeléséhez, vagy a gyógytornászokról, akik a ciklushoz igazítva elkerülhetik az esetleges szalag- és izomsérüléseket. Janka mesél egy operaénekesről is, akinek a ciklusa különböző szakaszaiban változik a hangja, így azokhoz igazítva próbál és vállal fellépéseket. Ovuláció alatt tisztább a hangja, luteálisban viszont levegősebb, így olyan rutinokat épített be az életébe, amik segítségével karban tudja tartani a hangszálait egész hónapban. Az ilyen sikersztorik töltik Janka vállalkozásába a benzint, de persze azzal is tisztában van, hogy az általa ismert és kínált tudás nem elérhető mindenkinek.
„Tudom, hogy én és a közösségem egy privilegizált buborékban élünk, és nem szabad lenéznünk azokat, akiknek nem áll rendelkezésükre ugyanez az információ.
Ha gyűjtést szervezünk menstruációs eszközökből, nem vihetünk intimkelyhet a borsodi szegénysoron élő nőknek, ahol tabu a menstruáció és nincs folyóvíz.
Úgy kell segítenünk, ahogy a másiknak jó, akkor is, ha ez az eldobható betétet jelenti” – mondja el Janka, hozzátéve: ő senkit sem szeretne meggyőzni, egyszerűen csak alternatívát mutat az intim higiéniára és a védekezésre.
Janka szerint a legtöbb szakmában fogódzót adhat a termékenységtudatos módszer ismerete.Fotó: Sebestyén László
Influexpert, nem influencer
Jankából sugárzik az extrovertáltság és az egészséges önbizalom, ez jól látszik a videóin és beszélgetésünk alatt is. Nem esik kétségbe az olyan szavaktól, mint a sperma vagy a méhnyaknyák, természetességéből szakértelem és megbízhatóság árad. Az, hogy a neve mellett az arca is összefonódott a módszerrel, a közösségi média és a márkaépítés velejárója, mégsem szeretné magát influenszernek nevezni. Akkor már az influexpert jobban hangzik, sokkal inkább asszociáltat tudományosságra, mint magamutogatásra. Ez már csak abból is kiderül, hogy az ő Instáját nem lepik el a mosószerreklámok, kizárólag olyan terméket ajánl, amit letesztelt és ami illik a brandjéhez.
De hiába az elővigyázatosság és az önazonosság, egy ilyen megosztó téma esetén várható, hogy időnként lecsapnak az internet trolljai. Jankát vádolták már azzal, hogy liberális femináci, aztán azzal, hogy kormánymegbízott, aki megbízhatatlan fogamzásgátlási módszerekkel akar még több gyereket kicsikarni a magyar népből. Bár ezen nehéz nem elmosolyodni, érthető, hogy okoz pár álmatlan éjszakát neki a sok rosszindulat. Pláne, hogy ezek még a kíméletesebb kommentek.
„Volt egy durva mélypontom a támadások miatt, de fontos volt realizálnom, hogy ez csak online zajlik. Sokkal többet számít azoknak a véleménye, akiknek segíteni tudtam, mint azoké, akiket ez frusztrálttá vagy agresszívvá tesz.
Fel kellett építenem egy szenvtelenségi burkot, határokat kellett húznom, saját magam és a családom érdekében is”
– mondja el.
Janka épp ismeretterjesztő könyvén dolgozik.Fotó: Sebestyén László
A közösségi média felületeitől a könyvesbolt polcáig
A Hormonmentes csapat most már minden internetes platformon elérhető, ősztől pedig a könyvesboltokba is beköltözik. Janka ugyanis könyvet ír, amiben összegzi mindazt a tudást, amit a tanfolyam, a videók, a blog részletekben mond el. Zoli szerint ez nem egy száraz szakértői, hanem olvasmányos ismeretterjesztő könyv lesz: a sztorik, a tudományos magyarázatok és a közérthető stílus ugyanúgy szólnak a kiskamaszokhoz, mint a klimaxon túli nagyikhoz.
„Ez is a nagy vízió része, mert magyar nyelven nincs még olyan könyv, ami úgy beszél a témáról, ahogy szerintem kéne. Annak is érdekes lehet, aki már elvégezte a tanfolyamot, és szeretné felfrissíteni a tudását, és annak is, aki csak szeretné jobban megismerni a teste működését” – mondja el.
Jól hangzik, már látom is a polcon a könyvet, mint amolyan kötelező darabot, de felmerül bennem a kérdés, hogy vajon nem gyengíti-e majd a tanfolyam erejét, ha a tudásanyag kötetben is elérhetővé válik. Ezen már Janka is dilemmázott, de végül arra jutott, a kettő sokkal inkább komplementer, mint konkurens.
„Angolul is meg lehet tanulni tanár nélkül egy tankönyv segítségével, de jóval nehezebb. A közérthetőségre törekszem, de a tanfolyamot nem tudja pótolni a könyv.
Előbbihez jár az interakció és a közösség is, a könyv viszont egy jó bevezető vagy épp tudás-felfrissítő a témához. Itt a kezedbe kapod az információt, de nem tudsz visszakérdezni” – mondja el, hozzátéve: a könyv leginkább azért hasznos, mert egymás mellé rendezve adja át mindazt, amit máskülönben YouTube-videókból kell összeszedegetni.
Hozzáteszi:
„Ez a tudás a nulladik lépcsőfok, ami rengeteget adhat az életünkhöz, de mindig kihangsúlyozom, hogy senki helyett nem tudok dönteni, senki ágyánál nem tudok ottállni.
A fogamzásgátlás mindig egyéni felelősség, én csak támpontokat és kutatásokon alapuló szabályokat adok hozzá. Onnantól pedig minden az egyénen múlik.”
The post Nyolc éve kölcsönkért félmilliót az induláshoz, ma már 80 milliós bevétele van az első magyar hormonmentes vállalkozásnak appeared first on Forbes.hu.