:

Páratlan az EU-ban a magyar áremelkedés

A fogyasztást az ársapkák egyelőre életben tartják, de súlyos tízezrekkel lenne több a rezsi egy háztartásnak.

Ha nem lennének ársapkák, Magyarországon emelkednének a legnagyobb mértékben a fogyasztói árak – állítja a GKI a legfrisebb elemzésében. A napi.hu által szemlézett kutatás szerint májusban az EU kilencedik legmagasabb áremelkedését regisztrálták Magyarországon. Akkor 10,8 százalék volt az infláció, ami a GKI szerint annak fényében különösen magas, hogy itthon több termék árát is befagyasztották, ami – az üzemanyagot leszámítva – más tagállamokra nem jellemző.

Miénk az egyik legrosszabb inflációs mutató

2015-höz viszonyítva állunk csak igazán rosszul a nemzetközi összehasonlításban. Az elmúlt hét évben 31,2 százalék volt itthon az infláció, ami az EU harmadik legrosszabb mutatója. A GKI szerint az ársapkák nélkül ráadásul nem is a harmadik, hanem egyenesen a legrosszabb inflációs statisztika lenne a magyar.

Még segít az ársapka

A KSH 2021-es fogyasztói kosara alapján a GKI kiszámolta, mekkora áremelkedést okozna, ha a jelenleg árrögzített termékekért és szolgáltatásokért piaci árat kellene fizetni. Ez alapján 19 százalékponttal lenne nagyobb az árak növekedése a most mértnél, ami a júniusi, 11,7 százalékos árindexet 31 százalékra emelné.

A GKI szerint a magyar és az EU-s árindex összehasonlítását ez a szám jobban tükrözi. Az adat különösen megdöbbentő, hiszen a most élen álló Észtország 20 százalékos drágulási mutatója is jóval a miénk alatt van.

Kilőne a rezsi

Az ársapkák eltörlése a GKI számításai szerint éves szinten 261 ezer forinttal, havonta mintegy 22 ezer forinttal rövidítené meg egy átlagos magyar család kasszáját.

A gázszámla például 15 ezer forinttal lenne több havonta,az üzemanyag nagyjából 20 ezer forinttal jelentene nagyobb kiadást,z élelmiszerek ársapka nélkül havonta 2150 forinttal dobnák meg az átlagos magyar család költségeit,az áram körülbelül hatezer forinttal kerülne többe.

The post Páratlan az EU-ban a magyar áremelkedés appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés