:

Legyen múltja, legyen technológiája, és legyen fenntartható

Legyen múltja, legyen technológiája, és legyen fenntartható

Írta: Schwarz Gábor és Ligetfalvi Viktor

Az H. Moser & Cie. zseniális találmánya: a természet
ihlette óra
A naptól függően egészen másnak láthatjuk ezt a meglepően látványos, érzékeny darabot. Az óraipar egyébként is rendkívül érzékeny, rengeteg történetet kell kitalálni ahhoz, hogy a legszélesebb rétegeknek is érdekes legyen a termék. Legyen múltja, legyen mögötte némi technológia, és egyre fontosabb, hogy fenntartható módon készüljön, vagy legalább az arra való törekvés látványos legyen. A zöld lét fogalmai egyelőre meglehetősen képlékenyek, de abban szakértők és aktivisták is egyetértenek, hogy fenntartható módon készül az, amit minimális környezeti terhelés mellett és olyan módszerrel állítanak elő, ami a jövő generációja által is megvalósítható. Például nem függ közvetlenül a fosszilis, meg nem újuló energiahordozóktól. Napelemes Tank
A Cartier nagy levegőt vett, és bemutatta legendás karóráját, a Tankot fényérzékeny – mondjuk egyszerűbben úgy, hogy – napelemes szerkezettel. Ezek sokkal hosszabb élettartammal és „elemperiódussal” bírnak, mint egyszerű elemes, kvarctársaik, lényegesen fenntarthatóbbak, még ha egy apró akkumulátorban tárolják is az energiát. Tiszta forrásból
Az óraiparban szinte csak a Chopard lépte meg, hogy aranytokos óráinak hátlapján feltünteti, hogy „fairmined”, azaz, hogy az arany igazolhatóan tiszta forrásból, nem rabszolgamunkával kitermelt készletből származik. Ettől még nem lesz fenntartható, de azért a vásárlóknak és az iparnak tett gesztus. Ananászrostok Nem bőr, növény
A Cartier volt az egyik első a gyártók között abban is, hogy növényi anyagokból készült bőrhatású – mondjuk, textilalapú műbőr? – óraszíjat mutatott be. Ránézésre és tapintásra bőrből, valójában növényekből van, olyan egészen érdekes anyagokból, mint az ananász „haja”, vagyis rostokra szedett levelei. Gumi, tőzeg, fakéreg
Az IWC is a bőrszíjnál kezdte a zöldülést: a legjelentősebb órásrendezvényen, a genfi Watches & Wondersen mutatta be két új anyagát a Miratex Mirumot és a Timbertexet. A rendezvény LAB-standja különböző gyártók jövőbe mutató, zöld megoldásainak adott helyet, itt ismerhettük meg a bőrhatású anyagokat. A Miratex természetes gumiból és az agráriparban keletkező olajalapú melléktermékekből készülő bőrhatású, de tapintásra gumis érzetű anyag. Megjelenése alapvetően elegáns, viszont megőrizte a gumi jó tulajdonságait, a rugalmasságot és a tartósság érzetét. A Timbertex neve erdei mivoltára utal, pamutból, fakéregből, tőzegből és más növényi anyagokból hoznak létre valóban bőrtextúrájú és bőrtapintású anyagot. Nyolcvan százaléka növény, rendkívül strapabíró és vízálló. Műanyag granulátumból karóra és Gördeszkából óratok
A Baume et Mercier újrahasznosított műanyagból is készít órát. Baume nevű kollekciójának darabjaihoz granulátum formájában szerzi be az újrahasznosított műanyagot, ebből készül aztán az óratok, amihez újrahasznosított anyagokból készült szövet- vagy parafa(!) szíj dukál. A B&M talált még egy érdekes alapanyagot, a gördeszkát. A gördeszka falapjából készítik a tokot, a felső, csiszolópapírra emlékeztető csúszásgátló részből a számlapot. Ennél autentikusabb gördeszkás órát elképzelni sem lehet. Darabja hatvanezer dollár
Érdekes, de nem véletlen, hogy az eddig felsorolt márkák többsége a Richemont cégcsoporthoz tartozik, ahogy a következő is, a Panerai. Ők két irányba indultak el, az egyik az eLAB-ID, aminek 98,6 százaléka újrahasznosított, óraipari acélhulladékból készül, az elérhetőbb változat, az eSteel tömegének 58,4 százaléka újrahasznosított anyag. Egyelőre szükség van a két különböző modellre, mivel az eLAB-ID széria harminc darabra van limitálva, és egyenként hatvanezer dollár, a pénztárcabarátibb eSteel 8700 dollár. Ahogy az egyik termékmenedzserből sikerült kihúznom, ezek a fenntarthatóságra törekvő acélok még rendkívül drágák, és a felhasználási módszereken is nagyon sokat kell finomítaniuk, hogy a gyártás fenntartható maradjon. „Csak Swatch”
A Swatch az óraipar fekete báránya, az olcsó márka, ami a 80-as években megmentette az akkor elkerülhetetlennek tűnő pusztulástól a svájci óraipart, mégis mindenki „csak Swatch”-nak kezeli. Nem kellett őrült óraipari megoldásokat alkalmaznia, elég volt, hogy olcsó, színes és vidám. 2022-ben ez önmagában nagyon kevés lenne. És bár a leghangosabb durranás a gyártó háza tájáról a márciusban, az Omegával kitalált, de Swatch-minőségben megalkotott MoonSwatch volt, egyre fontosabb a cégnél a zöld anyaghasználat és a saját fejlesztésű biokerámia: kétharmad rész kerámia, egyharmad rész bioalapanyagok, például repce. Hatalmas előnye pedig, hogy már negyvenezer forintért kapható. Tapintásra gyöngyvászon
Vannak gyártók, akik elindulnak az úton, de lassan, megfontoltan haladnak, ilyen a Breitling. Ők a másik végéről fogták meg a zöld témát, és az első benyomásba nyúltak bele. Lecserélték a látványos bőrdobozt egy újrahasznosított műanyag palackokból készült, fenntartható változatra. És hiába a PET-palackok, a doboz tapintásra sokkal inkább gyöngyvászonra emlékeztet, mint félliteres palackra.

The post Legyen múltja, legyen technológiája, és legyen fenntartható appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés