A legértékesebb magyar celebek 2022
Nagyjából százötven fős gyűjtésünket a szereplők magazinos címlapmegjelenései, egyéb sajtótalálatai, közösségi médiás aktivitása és követőszámai alapján szűkítettük harmincöt főre. Módszerünk visszatérő eleme az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. reprezentatív kutatása a 18–59 éves magyar lakosság körében: a celebek ismertségét, kedveltségét, hitelességét és közösségi médiás követését mérték. Újdonság, hogy az NRC a „hagyományos” (magazinos, tévés) követésekre is rákérdezett, valamint arra is, hogy a válaszadók megfontolnák-e egy-egy celeb által ajánlott termékek, szolgáltatások megvásárlását.
Idén először a Sentione online médiafigyelő platform is segítette a hazai sztárok teljesítményének értékelését. A Sentione az interneten (híroldalakon, fórumokon, blogokon, közösségi médiafelületeken és értékelőszájtokon) nyilvánosan közzétett összes magyar tartalom mennyiségét és érzelmi töltetét is figyelembe vette. Brand Health Index mutatójuk a vizsgált szereplőkről szóló tartalmak pozitív-negatív töltetének arányát – énmárkájuk egészségét, kedveltségét – számolta ki, egyedi algoritmusukkal pedig az egy-egy celebről szóló összes említés elérését és facebookos követőtáboruk interakcióinak arányát vizsgálták.
Kutatásunkhoz összegyűjtöttük a nyomtatott sajtós, rádiós és tévés megjelenéseket, pontoztuk a címlapszerepléseket is a hazai médiapiac legkelendőbb magazinjaiban. A celebek Instagramját is megállás nélkül pörgettük, megszámoltuk a posztok, hirdetések számát és arányát, valamint a követők aktivitását.
Végül a médiapiac képviselőiből, a hazai top márkák marketing- és kommunikációs igazgatóiból, valamint reklámügynökségek vezetőiből álló 13 fős zsűri és a Forbes szerkesztősége is pontozta a listára kerültek pénztermelő képességét, láthatóságát, tartalmi profizmusát és hitelességét.
Forbes-celebindex
A celebek részeredményeit hat szempont – ismertség, láthatóság, kedveltség, hitelesség, pénztermelő képesség és online jelenlét – szerint, egytől tízig terjedő skálán osztályoztuk. Ezek átlaga az énmárkájuk értékét mutató Forbes-celebindex.
A zsűri
Média
Kende-Hofherr Krisztina – alapító-tulajdonos, TMC Management
Molnár Dávid – vezető szerkesztő, 24.hu
Szalay Dániel – alapító-főszerkesztő, Media1.hu
Takács Gabriella – főszerkesztő,
Story és Best magazin
Várhelyi Zoltán – Sztárvilág-rovatvezető, Blikk
Vállalatok
Horváth Bence – marketingigazgató, Mercedes-Benz
Varga-Nagy Eszter – kommunikációs igazgató, Coca-Cola
Wilheim Gábor – marketingigazgató, Dreher Sörgyárak
Witsch Gerda – marketingigazgató, Samsung
Reklámügynökség
Balatoni Zsófia – alapító ügyvezető, Uniomedia Communications
Hajagos Rita – tulajdonos, Red Lemon Media
Pőcze Balázs – kreatívigazgató, Mito
Hadacs Bálint – közösségi médiáért
és tartalomért felelős vezető, Mito
(8 pont)
A Sztárban sztár leszek és a Bezár a bazár révén az egyik legnézettebb tévés, nagyszabású tavaszi Swing-turnéjára kapkodták a jegyeket, háromnapos lagzijának tektonikus hatása volt a bulvármédiában, és a magyar celebek közül nincs más, aki ennyire beleivódott volna a közbeszédbe. Majka szókimondását lehet nem szeretni (nem lepődünk meg, hogy a megosztóbb sztárok közé tartozik), de vitathatatlan, hogy évtizedes, kemény munkájának köszönhetően kikerülhetetlen, és selfmade énmárkájával a csúcson van – idén először listánkon is.
Sebestyén Balázs(7,89 pont)
Sokáig fej fej mellett haladtak Majkával a dobogó első fokáért, tavalyi győztesünket végül sajtóemlítésekkel, címlapokkal és az online metrikával előzte meg a rapper, kedveltségével és hitelességével Balázs már nem tudta behozni a minimális lemaradást. Ennek ellenére még mindig ő a legismertebb magyar celeb, és ezt a hírnevet meglehetősen sikeresen kapitalizálja: fő cége, a Phova Kft. 2021-ben csaknem 320 milliós bevétellel működött, aminek fele profit – utóbbi nagy részét Balázs idén is kivette osztalékban.
Rúzsa Magdolna(7,86 pont)
Tavaly az ő dalait játszották legtöbbször, ötvenhétezerszer a rádióban, a bulvárlapok rendszeresen rakják hatalmas fotókkal a címlap közepére, márkaegészsége kiugró, és az általa ajánlott termékeket – hármasikrei születése óta többek között pelenkát, vitaminokat és a Czeizel Intézet szolgáltatásait – is szívesen veszik. Rúzsa Magdi először dobogós listánkon, új módszertanunk megmutatta, hogy mind a hat szempontból jelesre vizsgázik, értékelése Majkáénál és Balázsénál is kiegyensúlyozottabb. Ha rákapcsol az online jelenlétére, és a szakmai zsűri szemében jobban demonstrálja pénztermelő képességét, jövőre még az ismertségből fakadó minimális különbséget is behozhatja.
Ördög Nóra(7,83 pont)
Elég végiggörgetni az Instagramján, és egyértelművé válik, hogy Ördög Nóra az egyik legfoglalkoztatottabb magyar celeb – nemcsak a tévés, hanem a szponzorfelkérések alapján is. Az elmúlt év nagyjából háromszázötven posztjának harmada reklám, az ezekért fizető negyven márka között van sajt, hotel, repülőszőnyeg, alvást segítő tabletta, de a Miskolci Egyetem is vele hirdet. Nevét az országban ugyanannyian ismerik, mint Rúzsa Magdiét, Rúzsa címlapmegjelenéseivel és sajtóemlítéseivel azonban nem tudta tartani az iramot, így celeblistánk történelmében csupán másodjára csúszott le a dobogóról.
Kasza Tibi(7,56 pont)
A magyar Facebook-közösség régensének a Sentione mérései alapján többmilliárdos eléréssel futnak a tőle származó és róla szóló tartalmak. Kasza a Schobert–Rubint-mintából rájött, hogy sokkal kifizetődőbb, ha ezt a felfokozott figyelmet nem (csak) szponzoroknak kölcsönzi, hanem maga épít fel egy sikeres terméket. A Challenge étrendkiegészítők, fogyasztótabletták és a turbóra kapcsolt motivációs Kasza-kontent kapott hideget-meleget, de nem kérdés, hogy viszik, mint a cukrot. A felesége becenevére keresztelt, arcápoló termékeket is árusító Manker Beauty Kft. majdnem kétmilliárd forintot söpört be tavaly, 783 millió forintos profitját fel is vették osztalékban. Így biztosan lesz miből kifizetnie a bírságot, ha a Gazdasági Versenyhivatal folyamatban lévő vizsgálata a Challenge szempontjából rosszul zárulna.
Istenes Bence(7,41 pont)
A közösségi oldalak közül inkább a YouTube-ra, mint az Instára, szponzorok tekintetében pedig, úgy tűnik, inkább minőségre és nem a mennyiségre koncentrál. IstenEst című YouTube-műsorát a Samsung, Instáját többek között a Rossmann, az Audi és a Red Bull támogatta az elmúlt évben. Kapcsolatáról Csobot Adéllal (20. helyezett) rendszeresen hírt ad a média, szakmai zsűrink kiemelkedően pontozta profizmusát és pénztermelő képességét. Innen már csak egy ugrás a dobogó, sajtóemlítésein és kedveltségén kéne turbóznia hozzá.
Hosszú Katinka(7,35 pont)
A tavalyi tokiói olimpián és az idei vizes világbajnokságon nem hozta a tőle megszokott sporteredményeket, és a csak szimplán a keresztnevével árult dokumentumfilm sem úszta meg a bukásról szóló cikkek tömegét. Ismertsége, sajtómegjelenései és online jelenléte azonban az élmezőnybe juttatják, az általa ajánlott termékek népszerűségéből pedig nemrég megnyitott étterme, a Koool profitálhat. Listánk háromszoros arany- és egyszeres bronzérmese első szereplése óta most először marad le erről a dobogóról is, de tervei szerint a magánéletére és a családjára szánt következő évek szereplései választ adhatnak majd arra a kérdésre, hogy akar-e versenysportolóból versenyceleb lenni.
Rubint Réka(7,32 pont)
Kedveltség és hitelesség alapján Rubint Rékát – férjével, Schobert Norberttel (18. helyezett) – az NRC harmincöt celebet mérő listának aljára szavazta a közönség, de ismertségével, láthatóságával és online jelenlétével kevesen tudják felvenni a versenyt. Ezek a mutatók juttatták idén először a top 10-be.
Fördős Zé(7,27 pont)
A Konyhafőnöknek és népszerű YouTube-csatornájának köszönhetően a magyarok több mint kétharmada ismeri a nevét, pénztermelő képessége pedig az egyik legjobb értéket érte el – ez jó hír a vele együttműködő márkáknak, köztük a Sparnak és a H&M-nek is, de a Makers Mark és a Kellys Bikes is szívesen dolgozik vele. Utóbbi mintapéldája lehetne annak, hogy milyen, amikor egy celeb hiteles szponzorált tartalmat oszt meg: túraposztjainak sokasága között elhiszed, hogy Fördős Zé valóban használja a bringát.
Liptai Claudia(7,23 pont)
A TMC-vel közösen végigvitt imidzspálfordulásának sikerességét mutatja kiemelkedő márkaegészség-indexe és általános kedveltsége. Három évtizedes pályafutásának köszönhetően ismertségben majdnem dobogós, sajtóemlítései azonban már a középmezőnybe teszik. Utóbbit valamelyest árnyalja, hogy ha foglalkoznak vele, szinte garantálva van a címlap, ebben csak Csobot Adél, Szabó Zsófi és Rúzsa Magdi előzi meg.
Borbás Marcsi(6,95 pont)
Az NRC reprezentatív kutatása szerint idén is ő a legkedveltebb, leghitelesebb celeb, és az ő ajánlására fontolnák meg a legtöbben egy-egy termék megvásárlását. A harminc év alattiak kevésbé ismerik, szerény sajtóemlítései tartják vissza az élmezőnytől, de egyre sikeresebb a Facebookon és az Instagramon is – ami a Metro, a Fiskars és a Stihl visszatérő hirdetésein is látszik.
Tóth Gabi(6,93 pont)
A Schobert–Rubint-pároshoz hasonlóan az NRC kutatása alapján az egyik legmegosztóbb celeb, de általános ismertsége, online aktivitása és sajtóemlítései listánkon való szereplésének hatéves csúcsára teszik. Teljesítményére a Szerencsejáték Zrt. és a Sugarbird ruhabolt is ráharapott.
Palvin Barbi(6,90 pont)
Palvin celeblistánk oximoronja: többen ismerhetik világszerte, mint az itt szereplő celebeket összesen. A török Vogue, a spanyol Elle, a görög Harpers Bazaar címlapsztárja, Instagram-posztjait, a vele készült YouTube-videókat milliók pörgetik, és olyan luxusmárkák fizetik – többi listásunkénál minden bizonnyal jóval nagyobb – sztárgázsiját, mint az Armani Beauty, a Versace, a Bulgari vagy a Moncler. Minimális hazai szereplése miatt Magyarországon mégis kevesebben ismerik, és még kevesebben fontolnák meg, hogy az általa ajánlott termékeket megvegyék – igaz, árukat nem is a magyar átlagpénztárcára szabták.
Szabó Zsófi(6,83 pont)
A Reggeli műsorvezetőjének – a meglehetősen viharos Shane Tusup-sagának köszönhetően – bérelt helye volt a bulvárlapok címlapján – mindenkinél többször próbálták nevével és románcával eladni a magazinokat, kiemelkedő láthatóságából pedig többek közt a L’Oréal Professionnel, az Amnesia és a Calzedonia profitál.
Lékai-Kiss Ramóna(6,81 pont)
Ismert, látható és kedvelt, ezért többek között a Szerencsejáték Zrt., a Huawei és az Auchan Korzó is szeret vele hirdetni. Megértjük, egyértelmű erőssége, hogy nála látni az egyik legigényesebben összerakott Instagram-profilt – Facebookon a többiekhez képest azonban még kevés embert ér el saját tartalmaival és a mások róla szóló posztjaival.
Rácz Jenő(6,79 pont)
Rácz Jenő minden bizonnyal az elmúlt egy év legsikeresebb gasztroarca. Executive chef és üzlettárs lett az újjászületett Costesben, a már nevét is viselő Rumourt az egekbe magasztalja a szakmai elit és a közönség, esküvője és gyermeke születése pedig élmezőnyös címlapsztárrá tette a bulvárligában is. Konyhafőnökös társához, Fördőshöz és a többiekhez online jelenlétben és általános ismertségben tud még felzárkózni – ha akar. Kifizetődő a prémium niche szegmens megcélzása is, ennek jelei az AMG Merciből vagy luxus masszázsfotelből mosolygós szponzorált tartalmai.
Till Attila(6,71 pont)
Évek óta van az élmezőnyben, 2016-ban még a dobogót is elérte. Nem meglepő, az NRC kutatása alapján majdnem annyian ismerik a nevét, mint Majkának. De nem elég csak ismertnek lenni – az élmezőnyhöz az online bázis és a médiafigyelem elengedhetetlen. Ezek ejtenek sebet Tilla összpontszámán, kicsit hátrébb sorolva őt, mint eddig bármikor.
Schobert Norbert(6,68 pont)
Feleségéhez hasonlóan hatalmas online bázisa és sajtómegjelenései alapján érdemli ki a listás szereplést. A köztük való nagy távolság oka? A szakmai zsűri és a közönség is hátrébb sorolja kedveltségét és hitelességét, és több negatív érzelmi töltetű komment, tartalom fűződik Schobert nevéhez. Követőszámai pedig hiába kiemelkedők, aktivizálni kevésbé tudja táborát, mint Rubint Réka vagy a lista többi tagja.
D. Tóth Kriszta(6,59 pont)
Az Elviszlek magammal szponzorációjáért slusszkulcsokkal licitálnak nála a menő autógyártók (most épp egy Audit vezet), a sokszor több százezres nézettségű videók elején pedig stílusosan kortyol egyet a Costa termoszából, miközben Samsung telefonon pörgetik mellette a nevével fémjelzett WMN-t. Profi, tartalmas és hiteles, amit a szakmai zsűri és a Forbes szerkesztősége is a lista legjobb pontszámaival díjazott. Ebben a közönség is egyetért, a reprezentatív felmérésben csak Borbás Marcsi előzi. Ez annak a kényelmes velejárója is lehet, hogy távol áll tőle az „igazi” celeblét – viszont DTK épp emiatt kevésbé látható, és kevesebben követik a többieknél.
Csobot Adél(6,42 pont)
Az El a kezekkel a Papámtól!-ban moziban, az X-Faktor zsűrijében a tévében, Istenes Bence oldalán magazinok címlapján és online is találkozhattak vele a nézők – nem csoda, hogy láthatósági szempontok alapján az élmezőnyben van. Harmincöt fős listánkon ő végzett a legrosszabbul a Sentione márkaegészség-indexe szerint, és az NRC kutatása is a megosztóbb celebek közé sorolja.
Illusztráció: Csuth Péter
Ha csak egy szót is írnék ide, bűzlene a hiteltelenségtől.The post A legértékesebb magyar celebek 2022 appeared first on Forbes.hu.