:

Ilyen lesz tízezrek élete a budai rozsdaövezetben

Ilyen lesz tízezrek élete a budai rozsdaövezetben

Négycsillagos szálloda, ovi a Mol üzemeltetésében és zöldítés minden mennyiségben. A jelige: 15 perces városnegyed. Mi fog történni a Garancsi-féle budai gigafejlesztés következő nyolc évében?

A beruházás körülbelül egyharmadánál tart a gigantikus fővárosi ingatlanfejlesztési projekt, az 54 hektáron elterülő, 11. kerületi Budapart – ismertette a projekt ingatlanfejlesztője egy szerda délelőtti sajtóbejáráson, ahol szóba kerültek a beruházás eddigi számai, valamint az aktuális fejlesztési ütem céljai is.

5 lakóépületben 850 lakást, 2 irodaépületben pedig 40 ezer négyzetméter bérbe adható irodaterületet már átadtak.Az épületek földszintjén 15 ezer négyzetméter kiskereskedelmi felület alakult ki kávézókkal, élelmiszerbolttal, kerékpárbolttal, gyógyszertárral és a többi.Hamarosan átadják a következő lakóépületet 180 lakással, jövő áprilisban pedig átadják a következő irodaház-hotel vegyes funkciós fejlesztést is, 200 szobás, négycsillagos Radisson szállodával. + 12 kép a galériában + 12 kép a galériában Itt tart most a Budapart-fejlesztés. Fotók: Sebestyén László (15 kép)

Ki a fejlesztő?

A Kopaszi-gát környéki városnegyed teljes területét annak idején még a fejlesztőcég, a Property Market Kft. vásárolta meg. Schrancz Mihály ügyvezető igazgató a bejáráson elmondta: az ingatlanfejlesztőnek a covid kitörése óta 7, ma már 27 darab ingatlanfejlesztési projektje zajlik párhuzamosan lakóépületekkel, irodaépületekkel, szállodákkal. A portfólió összértéke 500 milliárd forint feletti. Passzív portfóliójukban 27 projektre szerződtek már le, ezek még fejlesztés előtt állnak. 

2016-ban indult a Budapart fejlesztés, nagyjából hét hónap alatt sikerült megegyezni a 11. kerülettel a szabályozási paraméterek változtatásáról. Ezév decemberében kötötték a településrendezési szerződést és fogadták el a szabályozási terv módosítását is. Schrancz szerint azóta minden a megegyezett paramétereknek megfelelően épül. A beruházás értéke nem publikus.

Üzlet Forbes 2 perc olvasás
Tiborcz beszállt, hamar állami hátszelet kapott a városfejlesztés
Üzlet Zsiborás Gergő 2 perc olvasás
A magyar energetikai óriás is beköltözik a Kopaszihoz
Üzlet Bánáti Anna 2 perc olvasás
Magyar topmilliárdosok üzlete a Kopaszin: gazdát cserélt egy irodaház

Ami a Mol tornyot illeti, tender keretein belül adták bérbe a Molnak a campus területét és építették meg a tornyot. Később a Mol megvásárolta tőlük a projektelemet. Az egész Budapart-területre nemzetgazdaságilag kiemelt projektstátusz vonatkozik, viszont Schrancz szerint ez a státusz nem tartalmaz semmilyen szabályozási tervet felülíró paramétert, kivéve az engedélyezési idő gyorsítását.

Mi a háttér?

A Property Market közvetve a Garancsi István, valamint Scheer Sándor tulajdonában lévő Market Asset Management Zrt. leányvállalata. Garancsiék cége durván hét éve vásárolta meg a Kopaszi Gát Kft.-t.A Kopaszi Gát Kft. tulajdonosai között megtaláljuk még a szintén Garancsi-érdekeltség Sinus Investment Zrt.-t, a Hernádi Zsolt Mol-vezér tulajdonában lévő 4Z Investments Zrt.-t, valamint idén április óta a DAM Invest Kft.-t is.A Dam többségi tulajdonosa a Főnix Magántőkealap, amit az a Diófa Alapkezelő kezel, ami mögött március óta Tiborcz István áll. Az alapkezelő a 10. leggazdagabb magyartól, Jellinek Dánieltől került Orbán Viktor miniszterelnök vejéhez.

Tiborcz beszállása után nem sokkal kapott rozsdaövezeti akcióterületi besorolást a városnegyed. Ennek keretében például az 5 százalékos áfával épülő rozsdaövezeti lakások után a vevők visszaigényelhetik az áfát. A Market Asset Management Zrt. tavaly ősszel adta el az egyik irodaházat a bécsi székhelyű S Immo AG-nek, az irodabérlők köre pedig most tavasszal egy magyar energetikai óriással, a MET Csoporttal bővült tovább.

Mi a koncepció?

Néhány éve Párizs polgármestere egy francia-kolumbiai városfejlesztővel együtt alkotta meg a 15 perces városnegyed fogalmát, vezette fel Schrancz. Jelentése, hogy úgy alakítsanak át nagyvárosokat, hogy lakosai számára sétatávolságban legyen az otthonuk, munkahelyük és minden olyan szolgáltatás, ami a napi szükségleteket kielégíti.

„Ha ilyen 15 perces városnegyedek jönnek létre nagyvároson belül, radikálisan lehetne csökkenteni a városon belüli utazást, ingázást, mely ma közel élhetetlenné teszi a nagyvárosokat”

– mondta Schrancz, aki szerint a Budapart is erre a koncepcióra épül.

Schrancz Mihály, a Property Market ügyvezető igazgatója a Budapart sajtóbejárásán. Fotó: Sebestyén László

Hogy mitől élhető egy város, arról a Property Marketnél sokat konzultáltak szociológusokkal. „Nagyon keressük a közösségépítésre alkalmas helyeket már az első pillanattól. A másik a részletgazdagság. Arra törekszünk, hogy az építészektől minél részletgazdagabb megoldások szülessenek burkolatban, csatornafedeleken, arculatban.”

„Úgy alkottuk meg a városi tereket, hogy ne helikopter perspektívából jó arányrendszerű tereket hozzunk létre, vagy ahol a közlekedési infrastruktúra dominálja a városnegyedet. Hanem ahol a gyalogosoké és kerékpárosoké a főszerep, ahol zöldítésre és közösségépítésre alkalmas terekkel lesz tele a városnegyed” – tette hozzá.

Dán várostervező irodával együtt dolgozta ki a Property Market a beépítési koncepciót, nagyjából fél évig dolgoztak rajta. Nagy nemzetközi pályázat révén választották ki az irodát, a skandináv régión kívül New Yorkban, Kínában, Németországban is voltak már tervezési feladataik. A párizsi Fiabci World Prix d’Excellence nemzetközi pályázaton a Budapart projekt a világ legjobb városfejlesztése díját nyerte nemrég, büszkélkedett vele az ügyvezető.

Milyen lesz az utcakép?

A szabályozási terv által kijelölt beépítési sűrűség hasonlít a belvároshoz, mondta Schrancz. A város központjáról készült tanulmány alapján vizsgálták meg, mi lehet a Budaparthoz ideális utcaszélesség és térszerkezet. A Hold utca és az Aulich utca jó mintának bizonyult 21-22 méteres utcaszélességgel, kétoldali fasorral, járdákkal.

Próbálják elkerülni, hogy a negyedból egyetlen óriási parkolót alakítsanak ki. Az épületekben mélygarázs működik, a felszínen viszont nincs parkolás. Az utcák nem nyílegyenesek, hanem eltolt szerkezetben futnak az épületek, ami segíti az öbölre való kilátást, valamint így négy-négy házanként létrejön egy-egy kisebb tér, találkahely, rajta majd idővel kávézóteraszokkal, köztéri szobrokkal. A házakban nem zártak az udvarok, Schrancz szerint így könnyebb is benapozni őket.

Az első ütemekben a negyed belvárosias, inkább burkolt felületű részei, a Dombóvári úttal párhuzamos sétáló- és bevásárlóutca volt terítéken. Az aktuális fejlesztési ütemben a lakók és dolgozók élményék szolgáló funkciók erősítéséhez jelentős közút- és zöldterület-fejlesztés indult.

A forgalom elől elzárt szakaszon további éttermek, kávézók, bankok, mobilszolgáltatók fognak létesülni.Megnyitja kapuit a városnegyed első óvodája (fizetős lesz, és a Mol fogja üzemeltetni), év végéig pedig átadásra kerül az első gyermek- és felnőtt orvosi rendelő és védőnői szoba is.Zajlik a Budafoki út fejlesztése is, a budaparti szakaszon új burkolat, irányhelyes kerékpárú és buszsáv is épül.

Mi várható még?

Ahogy haladunk egyre délebb felé, egyre inkább a zöldítésé lesz a hangsúly a következő fázisokban. Central parkként hivatkoznak a negyed központjában lévő park fejlesztésére, nagyjából három hektáron terül el a fejlesztés. Rekreációs funkciók, közösségi kertek, kutyafuttató és többgenerációs játszótér várható itt. A jelenleg rendelkezésre álló közlekedési területetek egyre nagyobb része alakul át kerékpárúttá, zöld, illetve közösségépítésre alkalmas felületté, tette hozzá Schrancz.

A terület megvásárlásakor 13,5 hektárt adott ki a Lágymányosi-öböl környéki parkterület, ezt további körülbelül 7 hektárral fogják bővíteni a projekt végéig. A kialakuló 20 hektáros, magántulajdonú park az ötödik legnagyobb közparkja lesz Budapestnek, a Városmajor és a Tabán területét is meg fogja haladni.

„Bátran mondható, hogy az eddigi legjobb minőségben fenntartott parkja Budapestnek”

– tette hozzá Schrancz.

A projekt várhatóan 2030-ra készül el.

15 lakóépületben 3 ezer lakás,12 irodaházban mintegy 250 ezer négyzetméter irodaterületés közel 24 ezer négyzetméter kereskedelmi terület jön létre.Nagyjából 7 ezer itt lakóval és 23 ezer itt dolgozóval számolnak.A terület látogatószáma Schrancz szerint már most évi egymillió fő. Több ebből Maga az a cukrász, akit nem lehet nélkülözni? – Az Auguszt cukrászdák története Óvodaegyesület: Nem túlzás, tényleg közmunkások vigyáznak a gyerekekre

Fizetős marad a strand?

Újságírói kérdésre Schrancz a Sho Beach szabad vízi strandról azt mondta, a strandterület, mikor megvásárolták, már körbe volt kerítve, az eredeti, önkormányzati résztulajdonú cég így alakította ki. A strandokra komoly jogszabályi környezet vonatkozik, előírások vannak az öltözők mennyiségére, az úszómesterekre, egészségügyi szobára. Schrancz szerint ezért a jó minőségben fenntartott strandhoz lehet belépőt szedni. Hozzátette, annak idején az önkormányzati főépítésszel le is levelezték, van róla önkormányzati megerősítő levél a strand ily módú üzemeltetéséről.

A teljes árú, felnőtt napi belépőjegy a strandra 3500 forint, a délutáni és korcsoportos kedvezményeken túl a budaparti lakosoknak és dolgozóknak szintén nagy arányú kedvezmény jár, bizonyos napokon akár ezer forintért is válthatnak belépőt. A strand szintén a Property Market tulajdona, az üzemeltetését viszont bérbe adták.

Mi lesz az odajutással?

Ami az ingázókat illeti, a kerülettel és a BKK-val egyeztetett közlekedésfejlesztési stratégiájuk mentén, ahogy gyarapszik az itt élők, dolgozók száma, Schrancz szerint úgy lépnek életbe az újabb tömegközlekedési fejlesztések is, például új és módosuló buszjáratokkal.

„Természetesen most még sokan autóval érkeznek”

– tette hozzá Schrancz, de aki nem itt lakóként gurul ide elhozni a gyerekét az oviba, majd itt elsétál ügyet intézni, és aztán hazamegy, szerinte még annak is tudnak majd fél órát spórolni.

Egy Bubi bérbiciklipont már áll az egyik irodaház mellett, további két pontot pedig biztosan létrehoznak még a területen belül. Kölcsönözhető e-rollerek szintén elérhetők, emellett tárgyalnak a Mol Limo közösségi autórendszerrel is, hogy a lakóházak, irodaházak parkolójában is telepíthessenek fix parkolási pontokat.

Borítókép: Sebestyén László

The post Ilyen lesz tízezrek élete a budai rozsdaövezetben appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés