:

Igyekeznek feketén megoldani az oroszok, de nem igazán sikerül

Igyekeznek feketén megoldani az oroszok, de nem igazán sikerül

Pörgeti Moszkva a párhuzamos importot, de a nyugati cégek által hagyott űrt nem tudják megtölteni. 16 milliárd dollárra rúghat év végére az engedély nélküli import, ami a teljes tavalyi behozatal csupán négy százaléka.

Módjával, de csak módjával sikeres az az orosz törekvés, hogy a kereskedelmi tilalom alá eső árukat mégis behozzák valahogy az országba. A szankciók miatt nagyon sok vállalat távozott az országból vagy nem kereskedik vele, ami kínzó áruhiányt okozott több területen.

Denisz Mantunov kormányfő-helyettes, ipari és kereskedelmi miniszter az Interfaxnak adott interjúban hat milliárd dollárra becsülte a párhuzamos import eddigi összegét. Legutóbb, júniusban 2 milliárd dollárra becsülte ugyanezt. Az év végéig akár a 16 milliárd dollárt is elérheti a párhuzamos import, ami a teljes tavalyi behozatal nagyjából négy százaléka. És ennél jóval több hiányzik az országból.

Üzlet Madzin Emília 4 perc olvasás
Használhatatlanok lesznek a nyugati repülőgépek, ha nem lépnek gyorsan az oroszok
Interjú Fekete Emese 23 perc olvasás
Ez messze túlmutat Oroszország letérdeltetésén – Szalay-Berzeviczy Attila szankciós hadviselésről, az első világháború leckéiről és a dráguló életről
Üzlet Forbes 2 perc olvasás
Most már hivatalos: Oroszországnak egyelőre jobban fájnak a szankciók, mint Európának

Mi az a párhuzamos import?

Párhuzamos importnak nevezik, amikor mikor egy termék a szellemi jogi tulajdonosának engedélyével forgalomba az egyik országban, majd ezt a jogosult engedélye nélkül importálják egy másik államba. Május 6-án hagyták jóvá Oroszországban a tevékenységet engedélyező rendeletet válaszul a kínzó áruhiányra, amit a nyugati cégek maguk mögött hagytak. Mantunov legutóbb azt mondta, hogy leginkább

a boltokba kerülő fogyasztási cikkek és autóalkatrészek jutnak be így az országba.

A G7 is írt róla, hogy van olyan üzlet, amiben kizárólag a Zara és a Zara Home válogatott termékei kaphatók. A krasznojarszki bolt alapítóját a spanyol márka iránt vágyódó felesége ambicionálta, és egy kazahsztáni forgalmazó révén jut hozzá a portékájához. Vagy épp, hogy van olyan moszkvai autókereskedő, aki a szankciók életbe lépése óta is tucatszám értékesíti a BMW-ket, Mercedeseket és Range Rover-eket. Bár a behozatal bonyolult, a gépkocsikat Dubajban, Indiában, Kínában vagy dél-amerikai országokban rendeli, majd Örményországon vagy az iráni Anzalin keresztül hozatja Oroszországba.

Mindez érdekes bepillantást enged az ország gazdasági körülményeibe, mivel a statisztikai hivalat már nem közül külkereskedelmi adatokat. Amit tudni, az a múlt pénteki GDP-adat, eszerint négy százalékkal esett éves alapon a GDP a második negyedévben. De mivel részletes adatokat nem láttunk, ezért csak valószínű, hogy az áruhiány miatt bezuhanó fogyasztás áll a recesszió mögött.

Mennyi import hiányzik?

A termékek és szolgáltatások importja gyakorlatilag összeomlott az országban a szankciók miatt. Tavaly egész évben 380 milliárd dollárra rúgott a behozatal, idén a Bloomberg becslése szerint bő 30 százalékkal kevesebb jöhet.

Ez több, mint 100 milliárd dolláros mínusz, amit a párhuzamos import becsült nagysága nem tud ellensúlyozni.

És a hiány még úgyis nagyon rosszul hangzik, hogy közben az ország folyó fizetési külkereskedelmi mérlege nagyon magas. Az idei második negyedévben: a 70,1 milliárd dolláros többletet értek el, ami közel 20 éves rekord. Csak ehhez az kellett, hogy az import szinte teljesen leálljon.

The post Igyekeznek feketén megoldani az oroszok, de nem igazán sikerül appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés