:

Cinema City: Régen hetente jöttek a kasszasikerek, most nem ez lesz. De nem zárunk be

Cinema City: Régen hetente jöttek a kasszasikerek, most nem ez lesz. De nem zárunk be

Csődközelben az anyavállalat. Hogyan érinti ez a magyar moziláncot? Miben bíznak, ha októberig nem jön blockbuster a nagy vásznakra? Mit érzékel a Cinema City és a mozilátogatók az inflációból?

„Minden Cinema City mozi a szokásos módon nyitva tart, nincs változás a büfékínálatban, a kiszolgálás és a vetítés minőségében sem”

– ezt Buda Andrea, a Cinema City PR- és marketingigazgatója nyilatkozta a Forbes.hu-nak. De hozzátette: az őszi szezon még mindig nem olyan lesz, mint ahogy a koronavírus előtt megszoktuk.

A mozilánc anyavállalatáról, a csődközelben álló Cineworldről a The Wall Street Journal úgy értesült múlt hét pénteken, hogy rövidesen csődvédelmi eljárást kérhet az amerikai tőzsdén. A Cineworld egy hétfői közleményben erősítette meg, hogy valóban ez az egyik opció, amit fontolóra vesznek. „A megjelent cikkekre és az azokban olvasható találgatásokra reagálva” erősítette most meg a Cinema City, hogy nem fognak bezárni. De akkor mi történt és miért, valamint mire számítsunk?

Több ebből Pontosították a gázrezsi szabályait, Gulyás szerint nem a tűzijáték miatt menesztették az OMSZ-vezetőket Musk emeli a tétet, a Twitter-alapítót is beidézteti a bíróságra

Mi történt?

Visszatért a nehéz járványévek után a mozizás. Pár franchise (Marvel, Top Gun, Minyonok, Jurassic World) idén már mutatott biztató életjeleket, a családi mozik pedig kifejezetten jót tettek a nyári szezonnak.

De azért maradtak és lesznek is problémák. A Cineworldnek például ott a nyakán egy közel 9 milliárd dolláros nettó adósságállomány 2021-ről – mindössze 1,8 milliárd dollár bevétel mellé. Amit kasszasikerek nélkül sokkal nehezebb törleszteni. Márpedig a Cineworld is arra figyelmeztette befektetőit egy múlt heti közleményben, hogy az ősz közepéig nagy költségvetésű kasszasikerek nélkül fut a bemutatónaptár. És ez még inkább nehezíti a helyzetüket, működésüket.

Mi tagadás, biztosan lesznek jó, nézhető filmek blockbusterek nélkül is, cash-flow-t és stabil működést alapozni erre viszont nem könnyű feladat.

A hírek hatására a Cineworld részvénye mostanra alig három pennyt ér, az év eleje óta több mint 91 százalékot esett a jegyzés. Mindez úgy, hogy ők a világ második legnagyobb mozihálózata több mint kilencezer vászonnal és nagyjából 28 ezer alkalmazottal.

A Cineworld árfolyama 2022 során a londoni tőzsdén. Forrás és ábra: Google Finance

Persze, a probléma nem csak őket érinti, nem megy egyről a kettőre a nézők visszacsábítása. Az amerikai AMC lánc szintén kemény harmadik negyedévre intett, a Reutersnek nyilatkozó elemző szerint pedig „a Cineworld nehézségei a teljes iparágra nézve vészjelzés”. És pláne fenyegetés a mozis piacra az egyre változó és visszafordíthatatlan nézői szokások. Értsd: a streaming.

És most még csak a multiplexekről beszélünk:

az eseményfilmek árnyékában fokozatosan visszaszoruló közepes költségvetésű, korhatáros darabokról a nagy vásznonvagy a kis és közepes mozik, láncok, illetve a művész- és reprízmozik kihívásairól hosszasan lehetne értekezni.

Mit fognak tenni?

A londoni székhelyű Cineworld az Egyesült Királyságon, az amerikai Regal hálózaton és a hazai Cinema Cityn túl hét másik országban üzemel. Buda Andrea a Cinema Citytől az anyavállalat hétfői kijelentését ismételte: „A csoporton belüli üzleti tevékenységet várhatóan nem befolyásolják ezek az ügyek, beleértve a Cinema Cityt is.”

„Proaktívan vizsgáljuk és értékeljük az összes stratégiai lehetőséget, hogy biztosítsuk a piaci feltételekhez való alkalmazkodáshoz szükséges mérlegerősséget, hogy a legoptimálisabban tudjunk reagálni pénzügyi szempontból a jelenlegi körülményekhez. Ez a folyamat még több hónapig eltarthat” – folytatta Buda.

Honnan lesznek filmek?

Ha csak a covid előtti éveket nézzük, 2019-ig akár 4-7 darab premierfilmmel is tudtak számolni heti átlagban, ez csökkent most 3-4-re – magyarázta Buda. És ezekben az adagokban sem találunk mindig nagyobb költségvetésű darabokat. A Cinema Citynél is tisztában vannak azzal, hogy a következő hollywoodi kasszasikerekre októberig kell várniuk.

„A régi őszi szezonban heti-kétheti rendszerességgel jöttek a blockbusterek. Most nem ez lesz.”

Hogy akkor ők miben bíznak? Abban, hogy a következő időszak több magyar és európai filmpremierje, pár niche bemutató, illetve a retróvonal – ahogy Buda fogalmazott – „szépen kiegészíti” az őszi nagy dobásokat (Black Adam, Fekete Párduc 2.). Sokat várnak az Avatar év végén végre valahára debütáló folytatásától, A víz útjától is. Ennek apropóján az első, 2009-es film itthon is újra mozikba kerül, ennek sikerében pedig szintén bíznak a Cinema Citynél.

Üzlet Knittel Martin 13 perc olvasás
Nagy kockázat, még nagyobb remények: ilyen az új Trónok harca-sorozat
A jó élet Forbes 2 perc olvasás
Jöhetnek az újabb Gyűrűk Ura-filmek? Mostantól simán benne van a pakliban
Üzlet Vaszkó Iván 2 perc olvasás
Hivatalos: át fog alakulni az HBO Max, íme a részletek

Energiaárak? Infláció?

A magyar piacot is közvetlenebbül érinti az energiaárak emelkedése, a hónapról hónapra egyre izzasztóbb infláció, és hogy a mozinéző mire hogyan költi a szórakozásra szánt pénzét. Már ha erre költi egyáltalán.

Buda szerint költségoptimalizálási tevékenységeik hónapok óta folynak. A jelenlegi gazdasági helyzet „nyilván váratlanul ért minket is, de nem annyira”, mondta, rezsicsökkentett árakkal eleve nem gazdálkodhattak.Nézőoldalról szerinte „most fog megjelenni látványosabban az infláció”. A filmkínálatot ebben befolyásoló tényezőnek tartja. Azt is, hogy szerinte a mozizás még mindig az egyik „legolcsóbb, leghétköznapibb szórakozási forma például a színházhoz, koncerthez, sporteseményekhez képest”.Ami a jegyárakat illeti: áremelkedésről még nincs konkrét döntésük, az előző években alapvetően december környékén emeltek árakat. Tavaly óta a hálózat fővárosi egységeiben a leggyakoribb normál jegyár már 2150 forint.

Buda szerint a filmkínálaton túl a marketingre és aktivitásokra szánt költés is lényeges kérdés. Mint elmondta, a covid után a költségek visszafogása lett a jellemzőbb a forgalmazóknál.

„Leállás volt, nem költöttek annyit reklámra. Ez is befolyásolja, hogy a néző honnan és mennyire tud a filmről, hogy lát-e róla plakát- és tévékampányt”.

Ami a Cinema Cityt illeti, náluk nincs tervben, hogy csökkentenék a marketingre szánt büdzsét.

The post Cinema City: Régen hetente jöttek a kasszasikerek, most nem ez lesz. De nem zárunk be appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés