Olyan válság jöhet, aminek csak vesztesei lesznek, mi növekedésre számítunk – interjú a magyar sportcsatorna-birodalom fejével
- Forbes
- 12 Sep, 2022
- Címkék: #Interjú # Napi címlap # Üzlet # CEO Talk # interjú # sport # streaming
A nyáron új lineáris sportcsatorna indult, a Match4. Miért érte ez meg a Network4 csoportnak az Arena4 mellé, ráadásul a streaming korában, ahol már ők is tízezres táború platformot üzemeltetnek? Ki lehet relatív nyertese a most jövő, nehéznek ígérkező hónapoknak a médiában? Interjú Borsány-Gyenes András elnök-tulajdonossal.
Forbes.hu: Hogy zajlott, amikor megszűnt a 4ig érdekeltségű Digi három sportcsatornája, a licenceik pedig átkerültek hozzátok?
Borsány-Gyenes András: Mikor 2020-ban elkezdtük az Arena4-et, volt, aki kulturáltan, volt, aki kevésbé, de azt kérdezte, megőrültünk-e, hiszen sokszereplős a piac. Mi már akkor elmondtuk, a régi Sanoma-tévéportfólió, amit a Network4-en átalakítottunk (a Sanoma kiadót a Central Médiacsoport vásárolta fel 2014-ben, a tévéportfóliót nem sokkal később el is adták – a szerk.), remekül elérte a női célcsoportot. Ugyanakkor törekedtünk a teljes portfolióra, a fiatalabb és a férfi közönség megszólítására is. Így jutottunk el a sporthoz. Amit mi tudtunk, mások pedig esetleg nem, az az, hogyan járnak le a piacon a jogok. Jól éreztük meg azt a pillanatot, amikor be tudunk lépni, összegyűjtve a kellő mennyiségű és minőségű kínálatot, amivel megálljuk a helyünket. Meg is csináltuk.
Ahogy megszereztük a MotoGP-t, az NFL-t, a Bundesligát, előbb-utóbb minden szolgáltatóval leszerződtünk, kivéve a Digivel. Szerintünk azért nem, mert akkor már zajlottak az adásvételt előkészítő tárgyalások, és mert az olcsó árképzésük miatt nyomást okozott, hogyan illeszthetnek be plusz költséget. Harmadrészt, annak idején engem kért fel Teszári Zoltán volt tulajdonos, hogy projektalapon csináljam meg nekik a Digi Sportot.
Tehát lehetett ebben valami személyes ok is a hátérben, azt érezhették, hogy amit csinálunk, az a Digi Sportot veszélyezteti a piacon.
Akik menet közben a Digi és az Antenna Hungaria menedzsmentjébe kerültek, új, szerintem modernebb látásmódot hoztak be. A távközlési cégeknek nem feltétlenül kell részt vennie a tartalomszolgáltatásban, hiába volt régen ez a trend. Nemzetközi szinten is egyre több telkó vonul ki a területről, építik a hálózatot és a jó tartalmat keresik, megpróbálnak megállapodni a piac szereplőivel. Közben a Digi új tulajdonosai átnézték a számokat és megállapították, amit mi kívülről már rég tudtunk:
nagyon sok pénz veszítenek.
Egyrészt, mert nincs Arena4-ük, az előfizetők pedig odébbállnak, hiszen egyértelműen Arena4-et akarnak. Másrészt, nagy veszteséggel állítják elő a csatornákat. Ebből a kettőből született az észszerű döntés: vesznek egy mély levegőt, és abbahagyják a veszteséges tartalomszolgáltatást. Szóval, beszerzik az Arena4-et, és lehetőséget adnak, hogy új csatornát hozzunk létre, a Match4-et, kvázi pótolva a korábbi Digi-csatornákat. Tőlük kellene megkérdezni, de szerintem összességében kevesebbe is került ez így nekik.
Hasonló kategóriában két külön csatornát megéri fenntartani?
Abszolút. Az indulás napján a Match4 bekerült minden olyan szolgáltatóhoz, ahol korábban bent volt a Digi Sport, de a Vodafone is már az első napon megvette. Tehát ők is látták, hogy ez jó konstrukció. Remélem, belátható időn belül a Telekommal is megállapodunk.
Azzal, hogy a magyar állam megérkezhet a Vodafone-ba (a 4ig lesz az 51 százalékos tulajdonos, a Yettelben is érdekelt állam pedig a 49 százalékos pakett tulajdonosa, ha összejön az üzlet – a szerk.), mennyire borulhat fel a piaci logika, az erőviszonyok? Ti mire számítotok?
Idén januárig ez nagyon statikus piac volt minden problémájával és visszásságával. A természetes szinergia valószínűleg az lett volna, ha a Yettel és a Digi között történik valami. Az előbbi erős mobilhálózattal bír, de az itthoni vezetékes piacon nincs jelen, így egyesíthették volna erejüket. De végül is más típusú, irgalmatlan nagy mozgásokkal járó akvizíciók történtek. Ha lezárul a Vodafone megvásárlása, részben magyar magán-, részben állami tulajdonú cégként
bizonyos tekintetben még a Telekomnál is nagyobb lehet.
Ez kőkemény versenyt jelenthet, még ha jelentős előnye is van a Telekomnak. Azért két céget – vagy az Antenna Hungáriával tulajdonképpen hármat – nagy kihívás és időigényes munka lesz integrálni. Még úgy is, hogy egyre több nagy tapasztalattal bíró szakember dolgozik abban a cégcsoportban.
Portfóliószinten mit vártok közönségarányban? Rövid távon is látszódott már az a plusz pár tized százalék, miután sikerült bekerülni a Digihez, valamint átkerültek a licencek.
A teljes lakosságot nézve a cél az öt és fél százalék környéki részesedés lenne, ami a 18-59-es célcsoportban kábé öt százalékot jelent. Leszámítva a nagyokat (RTL, TV2, közszolgálat – a szerk.), így a másodikok lennénk.
Üzlet Topolay Gábor 13 perc olvasásHamarosan érkezhet az NFL a nagy kábelszolgáltatókhoz, a Story4 Szlovákiába és Csehországba tart
Üzlet Zsiborás Gergő 4 perc olvasásNem csak a Digi Sport szűnik meg – nagy átalakítás Jászaiéknál
Pénz Zsiborás Gergő 3 perc olvasásElárulta a magyar milliárdos, honnan lesz pénz a Vodafone felvásárlására
A lineáris sportcsatornáitok mellett ott a tavaly bevezetett Arena4+ streamingplatform is. Nálatok merre fog továbbtolódni a fókusz azzal együtt, hogy most vezettetek be új csatornát?
A tévéfogyasztás még mindig rendkívül erős. Azt gondolom, a tévé és az online közös evolúciója idővel új terméket hoz majd létre. Az átalakulás lassabb annál, mint amit korábban feltételeztünk.
Nem csak Magyarországon?
Szerintem nem. Nemrég ott voltam a Bundesliga konferenciáján. Arról beszéltek, hogy például az új német jogtulajdonos, a DAZN, vagy a Benelux államokban és Portugáliában az Eleven Sport streamingszolgáltató lineáris csatornát állítottak össze és ott is közvetítik az eseményeket. Egyszerűen mert megvan kicsit a kályha jellege, a biztos ponté. Hiába nő az on-demand tartalomfogyasztás, még ott az igény valami fizikai térre, avagy csatornára, amihez csak meg kell nyomnom a gombot. Szerintem ez a következő évtizedben még így marad. A Bundesliga azt is elmondta, hogy amelyik országban kizárólag online platformhoz került a közvetítési jog, ott elkezdett erodálódni a közönség, és csökkenni az elérés.
A nagy meccsekért erőfeszítést tesznek és előfizetnek a fogyasztók, de átlagos színvonalú meccsekért, alkalmi streamelésért már egyre kevésbé, ott jelentős esést mutatnak a nemzetközi adatok.
Máshol a szórakoztatóiparban is így van, a franchise-ok és a jól csengő nevek döntenek.
A könyvtárépítés óriási lehetőség. De ha megnézed mondjuk a Netflix-katalógust, a 2-3 évnél régebbi részét 2-4 százalék körül használják. A friss kínálatból válogatsz, kivéve ha valamilyen régi nagy élményt akarsz visszanézni. Nem feltétlenül keresgélsz azonban a nyolc évvel ezelőtti tartalmak között.
A sportstreamingben is fontos szerepe van az ajánlórendszereknek és algoritmusnak?
Egyértelműen. A mi szolgáltatásunk, az Arena4+ is akkor működik jól, ha például a Premier League összefoglalója után az angol másodosztályt kínálja fel, az NFL-meccsek után pedig az európai amerikaifoci-ligát. Fontos a minél közvetlenebb kapcsolat fogyasztók és tartalomszolgáltatók között. És egyébként nem csak ez a két szereplő van, hiába engedi meg a technológia, hogy tovább szűkítsd az értékláncot.
Én úgy látom, az internetszolgáltatók, a távközlési cégek nemhogy nem esnek ki a rendszerből, de egyre markánsabb szereplők lesznek. Ahogy egyre több tartalomszolgáltató jelenik meg és gyűjti össze a saját gyártásait, ezután fogják megérteni az emberek, hogy a Netflix, a Disney+ vagy a jövőre várható Skyshowtime melyik stúdiónak, franchise-nak az otthona. És hogy a Netflix nem egyenlő minden létező tartalommal.
Minél több streamingelőfizetés közül lehet választani, úgy fordulhatnak vissza az emberek a szolgáltatókhoz, akik aggregátorszerepet tölthetnek be és leegyszerűsíthetik a folyamatot.
Szerintem ezekből a szolgáltatásokból különböző csomagokat raknak majd össze a mobil-, internet-, és tévés csomagok mellé, havi plusz tizenvalahányezerért. Ez nem régiós sajátosság, külföldön például a Sky-on keresztül is kérhetsz Netflixet. Egyszerű példával élve: Niket vehetsz Nike boltban, meg Decathlonban vagy Playersroomban is. De megjelenhet a piacon akár egy nagy hálózatoktól független aggregátor is, aki új márka alatt kezd csomagokat ajánlani.
Kisebb szereplőként nektek ez előnyösebb forgatókönyv, mint a közvetlen előfizetés-értékesítés?
A teljesítményünkön múlik. Amit mi sportstreamingben nyújtunk, az ma az itthon elérhető legjobb minőségű szolgáltatás. A Eurosport Player régóta fut és erős, globális márkára épül, de amit mi nyújtunk sportlicencben, az egyszerűen izgalmasabb.
„A tévéfogyasztás még mindig rendkívül erős, lassabb az átalakulás, mint amit korábban feltételeztünk.” Fotó: Sebestyén LászlóNehéz hónapok jönnek. Mire számítotok, kibírja a nézők pénztárcája, digitális rezsije, hogy a többi előfizetés mellé bevállalják az Arean4+-t is?
Nehéz gazdasági környezetre számítunk ősztől, mindenkinél lelassulhat az on-demand tartalmakra történő előfizetés. De az is egy döntési helyzet lehet, hogy dobják-e a tévéelőfizetést, mert jobban hisznek az online-ban.
Eggyel hátrébb lépnék. Nem a szórakozásra szánt pénzüket tologatják máshova vagy fogják szorosabbra?
Szerintem ahogy az előző válságnak, úgy ennek is csak vesztesei lesznek.
Relatív nyertesei az online és tévés szolgáltatók lehetnek.
Ami a hirdetői piacot illeti, korábban is az történt, hogy a nyomtatott sajtóból, a rádióból mozdultak el pénzek a jobban mérhető online és tévé felé.
A hirdetéseken túli bevételi lábaknál, valamint kiadásoknál mire számítotok?
A legnyilvánvalóbb negatív hatás, hogy a bevételek forintban vannak, a költségek jelentős része viszont devizában. Ez mindenkit érint a magyar piacon. Az árfolyam folyamatosan romlik, a kötelezettségek pedig vele drágulnak. A másik nehézség az lesz, ha valóban visszavezetik árbevétel alapon a reklámadót. A foglalkoztatási szabályok megváltoztatása is újabb költségnyomást jelent. Szponzorációs bevételekben lassulás jöhet, érdekes lesz látni, mi lesz a cégek politikája. Ugyanakkor erős növekedési pályán vagyunk, már több csatornánk van, távközlési vagy hirdetési szerződéseink pedig hosszú távra szólnak. A jövő évi árbevételünk akár a 9 milliárd forintot is megközelítheti, ez kábé négyszeres növekedés lenne öt év alatt.
Nemcsak ügyvezetőként, de cégtulajdonosként hogy érzed, meg fognak viselni a következő hónapok?
Szerintem mindenkire nyomást fognak gyakorolni. Mi felkészültünk a lehetőségekhez képest. Attól tartok, az átlagember nem is sejti, hogy ez lehet a rendszerváltás utáni legmélyebb gazdasági válság Magyarországon.
Kevesebb pénz áll majd rendelkezésre, nehéz döntéseket kell meghozni, lehet, hogy nekünk is.
Én azt hallottam, szinte mindenki növekvő tévénézési volumennel és online tartalomfogyasztással számol. Lehet, olyan típusú átrendeződés lesz, hogy akinek eddig két streamingelőfizetése volt, az csak egyet tart meg, de azt intenzívebben használja. Relatíve olcsó szórakozási formáról beszélünk, valószínűleg efelé hajlanak majd inkább a fogyasztók.
Hány előfizetője van most az Arena4+-nak?
Túl vagyunk a tízezren. Szűk egy év alatt. (A konkurens, 2011-ben indított Eurosport Player körülbelül 30-40 ezer előfizetővel bír – a szerk.) Az események szezonalitását mi is tapasztaljuk, nyáron még enyhén csökkent is a táborunk. Jelenleg kínálunk havi, valamint kedvezményes éves előfizetést is. Illetve pilot jelleggel volt pay-per-view projektünk is, Tyson Fury bokszmeccse volt az első magyar PPV közvetítés. Sokkal többen fizetnek elő havi csomagban, ez szól szerintem annak is, hogy a sportstreaming új termék, nem érzik még úgy, hogy hosszú távon elköteleződnének. De szerintem ősszel ez megint meg fog lendülni.
A várható válság ellenére?
Igen. Az amerikai sportoknak fiatal, digitálisan érett, főképp nagyvárosi, ABC-státuszú közönsége van. Nekik megéri az, hogy kifizessenek havi pár ezer forintot. Év végéig egységesítjük a rendszert, mindegyik szolgáltatónál meg fog jelenni a szolgáltatás egységes, nem emelt áron, a Telekomnál is.
Mennyit csippentenek le a telkók?
Ez üzleti titok, de értelemszerűen kapnak jutalékot.
Több ebből Olyan válság jöhet, aminek csak vesztesei lesznek, mi növekedésre számítunk – interjú a magyar sportcsatorna-birodalom fejével Sokkoló orosz összeomlás Ukrajnában – csak blöff volt a nagy déli támadás terve?A meccsnézés közösségtartó erejéből, vagy a kocsmai meccsnézésből nem következik, hogy a streamingre sokan csak kiegészítésként fognak tekinteni?
Könnyen lehet, hogy ez lesz a következő évek leckéje. A tízezer streamingelőfizetőnk közel sem egyenértékű a tévés elérésekkel, de az online szolgáltatásunk többet nyújt: a Bundesliga-meccsek közben statisztikákat nézhetsz és körkapcsolás választható, ez utóbbiról szól tulajdonképpen az NFL Red Zone is, de a MotoGP mutlikameráját is szeretik az előfizetőink. Igyekszünk pluszt adni.
Lehet, rövid távon az lesz az eredmény, hogy csak azoknak kell, akik akarnak is pluszt, máskülönben mindenki tök boldog lesz a tévével.
Pár hónap múlva meglátjuk, lesz-e húszezer előfizető a tizenvalahány ezerből. Annyi azért látszik, hogy a mozgóképes tartalomfogyasztás dinamikusan bővül.
A sport mellett döntöttetek, mikor a fiatal férfi célcsoporton gondolkoztatok, nem a fikciós, szórakoztató tartalmakon. Mégis, sporton belül nincs itthon potenciál bármilyen más műfajban, dokumentumfilmben, realityben?
Most eléggé összeállt a portfóliónk és a fő csapásirány. Az induláskor kockázatelemzést végeztünk, hogy mivel járhat, ha a reality mellett döntünk és beleölünk új műsorba akár egymilliárd forintot. Az erőforrások végesek, választani kellett. Így lett a sportpiac. Most már vagyunk abban a helyzetben, hogy egyéb ötleteket is megvizsgáljunk. Szeretnénk a szórakoztató tartalmakat is felépíteni a platformon. Nemcsak sportot, de jó minőségű sorozatokat, filmeket is nyújtanánk. Ha úgy adódik, helyi saját gyártást is. Ennek sem zártuk ki a lehetőségét, de lépésről lépésre kell haladni.
Szeptember elsején kísérleti jelleggel, október elsején pedig teljesen elindítjuk a cseh Story4-et. Több mint egy éve megállapodtunk erről a helyi szereplőkkel. Ez stratégiailag fontos, de volumenében nem olyan jelentős beruházás. Ami a szórakoztató csatornáinkat, a TV4-et, a Galaxy4-et, a Story4-et és a Film4-et illeti, természetesen ők is fontos szerepet játszanak a portfólióban. Koncepciónk, hogy nálunk nem ugyanolyan műsortípusok futnak, mint ami a többi csatornakínálatra, a TV2 vagy RTL csoportra jellemző, hanem új, máshol kevésbé sugárzott tartalmak. Nálunk látható a legtöbb angol, kanadai, ausztrál, sőt új-zélandi produkció is, de sok tartalmunk származik német, olasz, sőt cseh gyártóktól is, és persze prémium amerikai tartalmat is adunk. Gondolok itt elsősorban az FBI-franchise mindhárom szériájára, melyekről őszintén hisszük, hogy hamarosan a CSI vagy NCIS-sorozatok erejével vetekedhetnek.
A Match4 után ma is akció-sportcsatornaként tekintetek az Arena4-re? Lesz eltolódás, esetleg már meg is történt?
Az Arena4 vegyesebb kínálatán keveset változtattunk az indulás óta, ott bevált szerintünk, hogy technikai sportok láthatók némi futball és amerikai sportok mellett. A Match4 az élő futballra épül, az angol és francia bajnokságra. Hamarosan új szlogennel jövünk ki mindkét csatornán, próbáljuk összekötni őket: „Mit ér az aréna meccs nélkül.”
Van olyan Arena4-es fórum, ahol többen kifogásolták, hogy nehezen követhető, ahogy az egyik csatornára beígért új licencek a másikra, vagy akár streamingre kerülnek át. A nézőknek kellene rugalmasabbnak lenniük? Vagy ez csak az első hetek miatt van így?
Mindig próbáljuk a lehető legkisebb nézői irritációt előidézni. Hiába tiszta a stratégia, hogy melyik sportágnak, ligának melyik csatorna az otthona, napi szinten lehetnek időpontütközések. És akkor még egy harmadik esemény is bármikor közbeszólhat. Valamelyik ebből lehet, csak a streamingplatformon fog megjelenni. Próbálunk rendet tartani, figyelünk az észrevételekre, remélem, tudunk még javítani a teljesítményünkön. Akinek streamingelőfizetése lesz, az mindent láthat – erre építjük fel a következő fél évünket.
Borítókép: Sebestyén László
The post Olyan válság jöhet, aminek csak vesztesei lesznek, mi növekedésre számítunk – interjú a magyar sportcsatorna-birodalom fejével appeared first on Forbes.hu.