A középiskolában átnéztek rajta, de mire leérettségizett, igazi sneaker-paradicsomot épített
- Forbes
- 22 Sep, 2022
- Címkék: #Üzlet # vállalkozó
Pachert Balázs 15 évesen adta el első, limitált szériás sneakerét, és onnantól beszippantotta ez a különleges világ. Bár ezen a bizonyos első pár cipőn konkrétan semmit nem keresett, később a többin már haszonnal adott túl, és a gimnázium utolsó évében megnyitotta Budán egyedi sneakereket forgalmazó boltját. Itt most épp 4,5 millió forintba kerül a legdrágább cipő. De mi kerül ennyibe egy pár cipőn? Balázs ezt is elmesélte.
Sokáig hétköznaponként kora délután egy 15 éves srác sétált el a fővárosi Mammut bevásárlóközpont előtt egy nagy IKEA-s szatyorral a vállán. Az egyik közeli gimnáziumba járó Pachert Balázs tanítás után rögtön a Széll Kálmán térre sietett, hogy átadja megrendelőinek az általa beszerzett sportcipőket (sneakereket). Az iskolában csak a legközelebbi barátai tudták, hogy szabadidejében egyedi, kisszériás sneakereket árul, ha a tanárok kérdezték, mi ez a sok sportcipős doboz, elütötte egy poénnal. Budapesti családi házukban 2018-tól, Balázs kilencedikes korától vették át az uralmat a cipők. Egy-egy párral indult az üzlet, aztán elvarázsolta ez a világ, és felismerte a benne rejlő üzleti lehetőségeket.
+ 2 kép a galériában + 2 kép a galériában Sneaker-paradicsom (5 kép)„Mit vett az öreg?”
Első pár sneakerét 2018-ban, 15 évesen, 95 ezer forintért vette több éven át félretett zsebpénzéből, egy, az azóta bezárt Icons by Bizanc előtti campelést követően. A campelés – vagyis, hogy a fiatalok több órára, akár egy egész éjszakára is letáboroznak egy-egy üzlet elé nyitás előtt, hogy az elsők között juthassanak hozzá az áhított cipőritkaságokhoz, „lépőkhöz”, – a sneaker kultúra szerves része. Az így szerzett Adidas Yeezy-t végül csak haszon nélkül tudta eladni akkori, kínai szomszédjának, mert másnak akkoriban nem kellett. A szomszéd aztán Kínában jó kis haszonnal adott túl rajta.
„Nagyon nagy a pörgés, nem tudtam elkezdeni az egyetemet. Felvettek ugyan, de halasztanom kell minimum egy félévet,
az üzlettel járó sok-sok tennivalóm, és az új terveim miatt” – mondja a 19 éves Balázs, aki láthatóan tényleg nem aludhatott sokat az utóbbi napokban. Az iskolával elkezdődött a sneaker szezon, az üzletet a suli végéhez igazítva délután egykor nyitja, de – mióta idén júniusban leérettségizett – már órákkal előtte a Csalogány utcai üzlettől pár lépésre lévő raktárukban intézi az ügyeket. Innen jön át a bolthoz és nyitja ki a 11 órás interjúra. Éppen egy fordított pipás – „sokan azt hiszik, hamisítvány, de valójában épp ez a különlegessége” –, közepes szárú, mokkabarna Nike Travis Scott x Air Jordan cipő van rajta, ami körülbelül 400 ezer forintba kerül használtan. Egyébként nincs komoly cipőgyűjteménye, ő maga négy-öt kedvenc modellt váltogat.
„Mit vett az öreg?” – olvasható a Balázs Kicks Insta-oldalán a náluk vásárló Till Attilát, Tillát megörökítő poszt alatt egy kommentben. Az egyedi sneakerek műfajában leginkább a 10-20 évesek vannak otthon, mondja Balázs, de azért hozzáteszi, hogy a harmincasok, negyvenesek is egyre inkább megjelennek a vásárlók között.
Balázs 19 éves, de már több mint négy éve foglalkozik sneakerekkel. Fotó: Sebestyén LászlóBalázs szerint – kicsit a Legokhoz hasonlóan –
kiszámíthatatlan, hogy melyik modell fog idővel többet érni, az ún. resell árak erősen szóródnak.
Az egyes márkák sztárokkal való kollaborációi számítanak igazi jolly jokernek: örök klasszikusok például a korábbi sztárkosaras Michael Jordan és a Nike együttműködésével készült cipők. Ezt az alapvetést leszámítva Balázs megérzésre vásárol, egy-egy modellből 20-25 páras készleteket szerez be. Volt, hogy egy cipő veszített az értékéből, de a balansz egyértelműen pozitív: a többségükön hasznot tud realizálni. A boltban Nike túlsúly van, de vannak Adidas és New Balance modellek is, utóbbi most kezd felfutni. A cipők átlagára 90 ezer forint. Balázs korábban az iskola mellett volt egyéni vállalkozó, majd Balázs Kicks Kft. néven tavaly novemberben alapított céget. Ennek a 2022-es lesz az első teljes üzleti éve, a forgalmi adatokról egyelőre nem akart beszélni.
„Az az én első cipőm”
„Az ott? Az az én első sneakerem” – mutat a boltban lévő zárt vitrin jobb felső sarkában lévő 25-ös méretű Adidas sportcipőre, amit hároméves korában kapott. A leginkább féltve őrzött cipők vannak itt, a legkülönlegesebb és egyben a legdrágább egy kék Louis Vuitton Nike Air Force 1 Virgil Abloh, ami 4,5 millió forintot ér. A legrégebbi cipő egy 1994-es Nike Air Jordan 1 High Chicago modell, ami egy 28 éves darab. Ennek ára a másodpiacon állapottól és kiviteltől (magas, közepes vagy alacsony szárral) függően 320 ezer forinttól akár 1,8 millió forintig terjedhet.
Napi címlap Topolay Gábor 10 perc olvasásA 24 éves Jankó ötlete százmilliós bevételnél jár, két ismert milliárdos áll már mögötte
Napi címlap Topolay Gábor 10 perc olvasásMég csak 21 éves, de már 3 milliárdos árbevétele van a magyar srácnak
A jó élet Kis Judit 14 perc olvasásNem lesz belőled semmi – mondta egy tanára, de a jánoshalmi gépésztechnikus fiú csakazértis befutott, sztárfodrászként
A cipőket jellemzően magánszemélyektől és viszonteladóktól szerzi be Európa különböző országaiból, vagyis nem kereskedelmi áron, hanem annál drágábban, de a „sok kicsi, sokra megy”-üzleti modellel dolgozik. Ottjártamkor épp egy Lengyelországból érkezett csomagot bont egyik kollégája a raktárban. Itt naponta többmillió forint fordul meg a kezeik között, cipők formájában.
„Őszintén szólva nem annyira” – mondja Balázs arra a kérdésemre, hogy van-e jelentős minőségi különbség egy extra limitált kiadású sneaker és egy általánosabb modell között ugyanazon márkán belül.
A limitált szériás modellek megjelenési dátumát a gyártók honlapjáról lehet tudni, de az üzletek előtti campelés már nem annyira jellemző, és az ezt felváltó, programozott robotokkal történő online vásárlásokat is próbálják visszaszorítani a gyártók. Sok cipő olyannyira különleges, hogy nem lehet csak úgy megvenni, hanem feliratkozás van, és a leggyorsabbak vehetik meg a cipőt, vagy kisorsolják magát a vásárlási jogot.
Balázs az évek során nemcsak megbízható beszerzési csatornákat alakított ki, hanem a marketinget is felépítette saját márkája mellé. Azt mondja, ezt sehol nem tanulta, egyszerűen jó ötletei vannak, de később azért majd szeretne marketinget tanulni, mert jó kitekinteni másfelé is.
Instagram oldalát 2019 nyarán indította, bő három év alatt százezres követői bázist épített fel, és hitelességet szerzett a szakmában. Tiktokon 117 ezer követője van a Balázs Kicksnek.
A sneakerkultúra rohamosan fejlődik itthon is, Balázs egyelőre a kedvezőtlen makrokörnyezet ellenére sem lát keresletvisszaesést, simán elkelnek a cipői, és sok a visszatérő vásárló is.
Balázs néhány év alatt maga épített brandet, a közösségi médiában több mint százezren követik. Fotó: Sebestyén LászlóÉjjel-nappal
A webshopot 2021 októberében nyitotta, saját üzlethelyiségét pedig 2022 februárjában. Ekkorra már iskolát is váltott, mert akkori gimnáziumában nem tudta összeegyeztetni a tanulást a cipőbiznisszel.
Balázs első gimnáziumában osztálytársai és főleg a tanárok nem vették őt figyelembe, szinte kinézték az iskolából, ebben az időszakban egyértelműen az iskola rovására ment az üzlet.
„Akik nem tudják, hogy ez mivel jár, csak azt látták, hogy egy hulla fáradt arc bemegy az órákra és azt sem tudja, hol van.”
Osztálytársai nagyvonalakban tudták, hogy cipőkkel foglalkozik, de azt nem, hogy e mögött mennyi munka van. „Ők csak azt látták, hogy reggel leraktam a portán a cipőket, órák után meg viszem eladni a Széll Kálmán tér közepére” – mosolyog.
Van néha olyan érzése, hogy valamiből (leginkább a bulikból) kimaradt a sok munka miatt, de ma sem csinálná másképp. Elsősorban nem a pénz hajtotta, hanem a siker, a pozitív visszajelzések, és a visszaigazolás, hogy jó, amit csinál. „A sikernek csak a mellékterméke a pénz.” Első gimnáziumából aztán váltott is: végül a Tandem Gimnáziumban érettségizett idén tavasszal, és fel is vették a Metropolitan Egyetem kereskedelem és marketing szakára, amit el is kezd majd, amint a cipők engedik. Egyelőre nem engedték: most épp fél évet halaszt az egyetemen, éjjel-nappal a cipőkkel foglalkozik – a vállalkozásnak ő a 100 százalékos tulajdonosa, érettségi óta minden idejét a cipők teszik ki. Négy munkatárssal dolgozik, az operatív ügyeket, a marketinget, és a pénzügyeket Balázs intézi, szervezi, a beszerzéseket viszont már munkatársa végzi. Balázs nemigen kéri ki szülei tanácsát döntéseivel kapcsolatban, bár azt mondja, miután felhívtam interjút kérni, megkérdezte őket, hogy nyilatkozzon-e, mert nagyon sokan keresik és nem mindenkinek ad interjút.
Elhagyott egymillió
Hosszabb távú tervei között szerepel egy nagyobb üzlet – a jelenlegi üzlethelyiséget és a raktárát is bérli. Balázs már nézelődik, hogy hol lehetne bővülni.
Az üzlet melletti raktárukban több sorban plafonig állnak a cipősdobozok. A régi időket idézendő, még egy IKEA-s szatyor is ott lóg az egyik sor végén. Itt meséli el, hogy elsősorban országon belül értékesítenek, külföldre csak szórványosan, akkor is főleg az ottani magyarok találják meg a webshopot.
Eddigi legnagyobb vesztesége két pár cipő volt, amit épp Olaszországba küldött: az egymillió forint értékű csomag eltűnt a Magyar Posta “útvesztőiben”.
„Nem lett meg soha, 20 ezer forint kártérítést kaptam és annyi” – mondja sztoikus nyugalommal.
The post A középiskolában átnéztek rajta, de mire leérettségizett, igazi sneaker-paradicsomot épített appeared first on Forbes.hu.