:

Az e-kereskedelem magyar királyai A 15 legjobb webáruház

Az e-kereskedelem magyar királyai                                      A 15 legjobb webáruház

← A magyar zsűri

Balogh Péter
angyalbefektető, startupmentor, a Baconsult Kft. alapító tulajdonosa Fehér Gyula
a Ustream társalapítója, az Oktogon Ventures kockázatitőke-alap társalapító partnere

A módszertan

A lista összeállítását a magyarországi telephellyel működő, forintban árazó, kiskereskedelemben értékesítő e-kereskedelmi szereplők összegyűjtésével kezdtük szerkesztőségi gyűjtés, nyilvánosan elérhető iparági összeállítások, a similarweb.com online forgalmi adatbázisa, valamint számos hazai iparági szakember ajánlása alapján. Ezt a hosszú listát szűrtük azokra a cégekre, amelyek fogyasztói webáruházat üzemeltetnek, nem csak szolgáltatást értékesítenek, és működésük teljes vagy jelentős részét az online értékesítés teszi ki. A szereplés feltétele még – mivel régiós projektről van szó a Forbes Magyarország anyakiadójának másik két országával, a cseh és szlovák lapokkal együttműködve –, hogy a webáruház üzemeltető cégének minimum 45 százalékos tulajdonrésze magyar kézben legyen.

A lista kimondott célja, hogy a legutóbbi elérhető üzleti beszámolóban szereplő értékesítési és eredményszámok ne legyenek se kizárólagos, se túlnyomó rangsorolási szempontok. Ezért az üzleti teljesítmény az értékelési szempontok 40 százalékát képezi (ebből 35 százalék az értékesítés nettó árbevételéből számolt nyilvános vagy becsült online forgalom, és 5 százalék az adózás előtti eredmény). További tíz százalékot az online nyilvánosan elérhető fogyasztói értékelések (Árukereső.hu, Facebook, Google stb.), ötven százalékot pedig az újabb kör szerkesztőségi (15 százalék), valamint a zsűri kiértékelése ad (35 százalék).

Emag (Extreme Digital)
ALAPÍTÁS: 2001
TERÜLET: webpláza
ALAPÍTÓK: Kelemen Gyula,
Várkonyi Balázs
Akácfa utcai számtech boltból az online nyitással és a hibrid, „azonnal, kényelmesen” modellel együtt vált a magyar e-kereskedelem legfontosabb sikersztorijává a Várkonyi Balázs–Kelemen Gyula-féle Extreme Digital. A román gyökerű Emaggal összeállva most nyáron ért a végéhez a régió nagy e-kereskedelmi fúziója, Emag néven folytatják, és tavasz óta közös platformon futnak.
A hagyományos boltok megtartásával, masszív piacterével és csomagautomatáival még mindig találó 2021. szeptemberi címlapunk szövege, hogy épül a „magyar Amazon”. Az összebútorozással az Emag volumenben és szolgáltatásminőségben is a régió csúcsjátékosa lett. Kérdés, meddig marad így, hiszen a piacon egyre több kelet-közép-európai óriás követ hasonló terjeszkedési vagy összeolvadási taktikát.
220 Volt
ALAPÍTÁS: 2006
TERÜLET: fogyasztói elektronika
társtulajdonos, ügyvezető igazgató: Besenyei Roland
2010 környékén sok webáruház indult el itthon a fogyasztói elektronikában. Felülete, márkái terméktámogatása és vásárlói értékelőrendszere miatt a 220 Volt ennek a piacnak az egyik zászlóshajója, hosszú múltja miatt pedig nem csoda, hogy zsűrink első számú hivatkozásai között is ott van, ha kütyüboltokról van szó. Márpedig a 220 Volt a legnagyobbakhoz hasonlóan egyre bővíti kínálatát a szépségápolástól a legóig. Besenyei Roland társtulajdonos-ügyvezető híres Újpest-szurkoló, még a futsalcsapatba is bevásárolta magát.
Aqua
ALAPÍTÁS: 1998
TERÜLET: fogyasztói elektronika
társtulajdonos, ügyvezető igazgató: Polgár Norbert
Az Aqua is az Extreme Digital–220 Volt-vonal régi játékosa. Az évek alatt szintén hibrid modellel, átvételi pontokkal spékelte meg és alapozta meg működését, pozícióját a piacon, a fogyasztói elektronikából szép lassan továbbnőve más termékcsoportokra. Amit (ők is) jól csinálnak: megrendeled az irodából az árut, és hazafele felkapod az átvételi pontok egyikén; külön keretben, időzítővel emelik ki a villámáras vagy aznapi kiszállításos árukat; valamint nagy hangsúlyt kapnak a vásárlói értékelések, a jót­állás és a PC-összeszerelés is.
Ipon
ALAPÍTÁS: 2004
TERÜLET: számítástechnika
ALAPÍTÓK: Pap Zoltán, Parádi András
A magyar e-kereskedelem egyik legrégebbi szereplőjénél ma is különösen nagy szerepe van a közösségépítésnek vagy a webshop mellett üzemeltetett online magazinnak, ezek teszik az elek­tronikai eszközök kategóriájának kiemelt játékosává. Sőt, egyre nagyobb arányban foglalkoznak más termékcsoportokkal is a vegyi árutól a szabadidős termékeken át az irodaszerekig és a könyvekig. Tartalomszolgáltatásának vagy gépösszerakó és notebookkereső aloldalainak kifejezett előnye, hogy ugyanazon az oldalon segíti hiteles tanácsokkal a vásárlás előtti információszerzést.
Praktiker
ALAPÍTÁS: 1997
TERÜLET: barkácsáruház
ügyvezető igazgató: Pártos Zsolt
A luxemburgi alapítású, a 2008-as válság óta itthon teljesen magyar tulajdonban működő barkácsáruház webáruháza a kategória egyik legjobban használható platformja a 2009-es rajt óta. Első blikkre nem annyira magától értetődő a jelentősége a hazai e-kereskedelemben, pedig attól még, hogy nem kütyüket árul, szerszám-, fűtés-hűtés technikai és építkezési kínálata nagyon is fontos a hazai piacon. Különösen most, az energiaválság és rezsi­aggodalmak idején.
Netkazán
ALAPÍTÁS: 1992
TERÜLET: műszaki áruház
ügyvezetők: Kravecz Károly
és Kravecz Károlyné
Termékkategóriája miatt a Praktikerhez hasonló a helyzete a listán, pedig sokszoros Az Ország Boltja minőségi díjas kazánwebáruházról van szó tekintélyes árbevétellel, meggyőző közösségi értékelésekkel és egyértelműen sokak életét érintő szolgáltatással. Gyártói garanciával értékesített házhoz szállítása csábító hívószó az átlagháztartásnak. A webshopjuk mellett bloggal és szakszótárral segítik az eligazodást, ezzel együtt is a Netkazán kétségkívül megtalálta helyét a gépészeti értékesítésben az offline-on túl is.
Libri–Bookline
ALAPÍTÁS: 2013 (a fúzió éve)
TERÜLET: könyváruház
vezérigazgató: Kovács Péter
Összeolvadásuk óta a Libri és a Bookline az online könyvértékesítés egyértelmű gigásza. A csoport a két webáruházon túl természetesen hagyományos boltokban – azokon keresztül hibrid értékesítésben, helyszíni átvételben –, továbbá könyv- és magazinkiadásban is utazik, de a közönségsiker szempontjából még mindig az a legfontosabb, ha egy kötet a két áruház valamelyikének sikerlistáján találja magát. A Fidesz-közeli (vaskos állami támogatásokat élvező) Mathias Corvinus Collegium 2021 tavaszán lett kisebbségi részes a csoportban.
Euronics
ALAPÍTÁS: 1989
TERÜLET: műszaki áruház
KERESKEDELMI IGAZGATÓ: Fazekas Bálint
Listánk száz százalékban magyar tulajdonú vállalkozásainak legnagyobb árbevételű szereplője, ma már jelentős online lábbal is bír. Pedig a nagy múltú műszaki áruház öt éve gyakorlatilag nem is létezett még a weben, tudatos stratégiával öltek ebbe a tevékenységbe is komoly erőfeszítéseket, így a választék a régiós óriásokhoz mérve itt is egyre szélesebb. A Euronics mögött álló családi vállalkozásban, a Vöröskő Kft.-ben generációváltás zárul le, a cég második generációs vezetője, a 28 éves Fazekas Bálint idén a 30 sikeres magyar 30 alatt listánkon is felbukkant (Forbes, 2022/05).
Játéknet
ALAPÍTÁS: 2005
TERÜLET: játékáruház
ügyvezető igazgató: Őri Gergely
Az alapító házaspár, Hankó Tamás és Németh Kinga még 2006-ban, durván fél év alatt húzta fel a nulláról a webshopot. A piacvezető játékwebáruházat azóta 2016-ban felvásárolta egyik fő beszállítójuk, a Modell & Hobby Kft., ami jól is jött a járványévek alatt. A kieső nagykereskedelmi bevételeket szépen kompenzálta a webes értékesítés, sikerült is vele elhúzni a másik játékóriás, a Regio netes üzletága mellett.
Biotech USA
ALAPÍTÁS: 1999
TERÜLET: étrendkiegészítő-gyártó
ALAPÍTÓ: Lévai Ferenc
tulajdonos-vezetők: Lévai Balázs és Lévai Bálint
A magyar Lévai családhoz tartozó táplálékkiegészítő-monstrumnak eredetileg a hagyományos bolti részlege az erősebb, de miután felvásárolták fő magyar vetélytársukat, a Scitecet, illetve még korábban a Shopbuilder webáruházat, 2021-es 55 milliárd forint árbevételük jelentős részét már az online forgalmazás adta. Nyolc országban jelen vannak. (Címlapsztorink: Forbes, 2021/01)
PCX
ALAPÍTÁS: 2011
TERÜLET: számítástechnika
ügyvezető igazgató:
Marosvölgyi Márk
A PCX is a magyar e-kereskedelmi piacon láthatóan erős számítástechnikai, fogyasztói elektronikai szegmenst erősíti. Sőt, mint a zsűri értékelésénél világossá vált, a területen az egyik leghitelesebb webshopmárkáról beszélünk, részben több tízezer cikkes kínálata, részben iparági szakértelmük miatt. Akár irodai, akár gémer-PC-k konfigurációjáról legyen szó, nemcsak blogokban, de több tízezer követős Youtube-csatornával is segítenek eligazodni, ami tényleg remekül példázza az említett szakértelmet.
Online Márkaboltok
ALAPÍTÁS: 2009
TERÜLET: műszaki áruház
tulajdonos-vezérigazgató: Biros Levente
Nem túl hívogató neve ellenére nagyon is énmárkaközpontú áruház. A jogelődöt már huszonöt éve alapította meg Biros Levente, az ügyfélszolgálati segítségnyújtástól a sokmárkás háztartásigép-kínálaton, a szállításon és a régi gép elszállításán át a beüzemelésig nem engedik el a vásárló kezét. Ez is mind kellett, hogy 2022-re a nagy műszaki webáruházak közé lőjék ki magukat.
Notebook.hu
ALAPÍTÁS: 2000
TERÜLET: fogyasztói elektronika
ügyvezető igazgató: Farkas András
Nevéből fakadóan a számítástechnikán belül is a kész laptopkonfigurációkban vagy a tanévindításhoz vásárolt, Windowszal, Office-szal előtelepített gépekben nagyon erős a 2000-ben elindított Notebook. Kiterjedt üzlethálózatán túl mindig is nagy online kínálatával, gyors bolti átvétellel, szervizszolgáltatással és a versenytársakhoz hasonlóan ma már Youtube-videókkal van jelen a piacon.
Alinda
ALAPÍTÁS: 2013
TERÜLET: webpláza
ügyvezető igazgató: Schmidt Richárd
A magyar slágerkategóriákra – elektronika, otthon, szabadidő – építő webáruház a régiós, sokországos óriások társaságában fejlődik, növekszik évről évre, és szerez egyre népesebb rajongótábort (Facebookon már 170 ezer követő felett tartanak). Az üzemeltető cég különlegessége, hogy kis- és nagykerként egyszerre működik, így ugyanazon a platformon ha nem a vevőnek közvetlenül értékesítenek, nagyker vonalon is tudnak neki árut szerezni, ezzel pedig továbbpörög a volumen.
Pepita
ALAPÍTÁS:: 2017
TERÜLET: piactér-webáruház
ALAPÍTÓK: Dorcsinecz József
és Varga Zoltán
A piactér-webáruház alapítói, Dorcsinecz József és Varga Zoltán már felépítették életük online sztoriját, a Szallas.hu-t (a céget 2015-ben az OTP-féle Portfolion kockázatitőke-befektető vette meg, most ősszel már lengyelek jelentkeztek be az üzemeltetőért). 2017-ben elindított piactér-webáruházuk, a Pepita a GKID piackutató szerint néhány év alatt az Emag kihívója lehet. Értékesítő partnereik száma több százra rúg, elérhető termékeiké pedig már egymillió felett jár. Barkácsárutól kerti eszközökön át babatermékekig egyre szélesebb a választék. (Sztorijukat nemrég írtuk meg: Forbes, 2022/05)

The post Az e-kereskedelem magyar királyai A 15 legjobb webáruház appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés