:

Eladni szinte már egyszerű

Eladni szinte már egyszerű

Összeállította: Bánáti Anna, Gólya Ági, Zsiborás Gergő

Webeye
Telematics Zrt.
nyilvános vételár: 20,4 MRD Ft
(60,6 millió euró)
Vevő: Eurowag (Csehország)
Alapítás: 2001
Németh Tibor eredetileg építőmérnöknek készült, de egy szerencsés véletlen folytán odakeveredett Frank Hegyi, Kanadába emigrált magyar mérnök GPS-technológiáról szóló előadására a Műegyetemen. A szerencsés véletlen az volt, hogy Hegyi úr csomagját, benne a laptopjával, elkeverték a vámosok a repülőtéren, és a mérnök Tibortól kért segítséget a visszaszerzéséhez. 1995-ben a GPS-technológia megállt Amerikánál, főleg a katonai felhasználás jellemezte, alig volt néhány ipari szereplő, hát még polgári felhasználó. Tibort azonnal lenyűgözte az újdonság, és végül benne találta meg a hivatását.

Sok hónapnyi kutató- és agymunka után fogalmazódott meg benne, hogy a GPS-technológiát kiegészítve „mozgó dolgok követésével” kell foglalkoznia, azaz logisztikával, árukövetéssel, fuvarfelügyelettel. A recept hozzávalói közül minden újdonságnak számított, alig volt elérhető és bevált tudás a piacon, amiből kiindulhattak volna, sem a GPS-technológia, sem a vezeték nélküli adatátvitel nem volt piacképes állapotban a céljaikhoz, így mindenre maguknak kellett rájönniük.
A mobil távközlés 1994-ben a Westellel indult, de amíg nem került ipari formában a piacra, csak a beszédcsatornákon – pl. walkie-talkie – lehetett átvinni az összegyűjtött információt. A ma már mindennaposnak számító adatátviteli csatornák elterjedésével aztán könnyebb dolguk lett. Harcostársakat úgy szerzett magának, hogy egyetemekről vadászott le vörös diplomás mérnököket, programozó matematikusokat, akikkel – Tibor szavaival élve – a klasszikus magyar „konyha- és garázskutatás” módszereivel kifejlesztették a technológiát, és 2001-ben megszületett a Webeye elődje, a Lambda-Com Kft. Németh Tibor

A doboz
„Azt meg kell tanulni, hogy amikor létrehozunk valami technológiát, a felénél se tartunk a munkában. Ahhoz, hogy abból sikertermék legyen, meg kell tanulni a másik oldalt, a fogyasztói világot, a kereskedelmi szabályokat, a piaci farkastörvényeket” – mondta Tibor a Forbesnak 2018-ban, amikor részletes cégportréban mesélték el a Magyarországról irányított multiépítés fordulatait. Sikertermékük, egy információkat gyűjtő és továbbító fedélzeti számítógép a járművekben (a cégnél mindenki csak doboznak hívja), kiegészítve a szükséges adatfeldolgozó szoftverekkel már 2005-re a piac élére dobta őket.


A Waberer’s egy kisebb flottával tesztelte őket, majd 2018-ra nyolcszáz járművüket és ötszáz pótkocsijukat bízta rájuk, mérték a sofőrök vezetéstechnikáját, az üzemanyag-felhasználást, a hátralévő vezetési időt, hogy a sofőrök megengedett utakat használnak-e, sőt azt is, nyitva maradt-e a raktárajtó, vagy hogy a sofőr időben megáll-e pihenni. A Webeye használatával komoly pénzeket spórolhattak meg a szolgáltatásért havidíjat fizető fuvarozócégek.


A cégnek sem befektetője, sem hitele nem volt, az alapítók mindent visszaforgattak a fejlődésbe, és elfogadták, hogy ebből jó ideig csak annyi pénzt fognak látni, hogy a megélhetésükre elég legyen. 2007-ben, miután évente megduplázták bevételeiket, nemzetközi piacra léptek, Romániával kezdték, és 2021-re tizenkét országban működtettek leányvállalatot.


Tibor szerint a nemzetközi építkezés sarkalatos pontja a HR, az, hogy hol tudják megtalálni a megfelelő menedzsereket, és az, hogy nagy nemzetközi szereplő híján, minden piacon más és más igényeket kell kiszolgálniuk, mert a helyileg erős szereplők mindenhol másra kondicionálták a piacot. Időközben átrendezték a cégstruktúrát, Tiborból innovációs vezető lett, a vezérigazgatást Németh Pál vette át (nem rokona Tibornak), de a központ Magyarországon maradt. Négyszáz fősre nőttek, hetvenezer követett járművük lett, és rendre növelni tudták árbevételüket. 2020-ban – az exit előtti évben – elérte a 16,5 millió eurót.


A csendes óriás
A Webeye marketingzaj nélkül, csendes, feszített munkával lett nemzetközi piacvezető telematikai óriás. Tibor szerint nem is volt szándékuk, hogy mindenki ismerje őket. „A magunk elvárásainak akartunk megfelelni. Üzleti körökbe szinte alig tudjuk betenni úgy a lábunkat, hogy ne tudják, mi az a Webeye. De nekünk csak a flottatulajdonosokat kellett meggyőznünk, hogy velünk okosabban használják ki az autóikat” – mondja Tibor, amikor a felvásárlás miatt újra megkerestük. Merthogy a jó közönséghez így is eljutott a Webeye híre.


A telematika jövőképe változni látszott: önálló szolgáltatásként nem feltétlenül fogja tudni megállni a helyét hosszú távon. A piacon tapasztalt folyamatok azt mutatták a Webeye-nak, hogy integrált szolgáltatásként, egy nagy egész kis részeként lesz elérhető – hasonlóan az okostelefon és a kamera esetéhez. Ezt a „nagy egészet” a mobilitási szolgáltatások piacán látták meg Tiborék, aminek az a lényege, hogy a sofőrnek készpénz nélkül biztosítja minden szükséges költségét az útdíjaktól az üzemanyagköltségig. Ilyen szolgáltató a cseh gyökerű, de londoni tőzsdén jegyzett Eurowag is, akivel a Webeye egy közös termékfejlesztés lehetősége miatt vette fel a kapcsolatot, de hamar kiderült, hogy a másik fél ennél többre gondolt.


Bár a tőzsdére lépés is szerepelt az exitopciók között, a hétfős tulajdonosi kör, akik közül öten huszonöt évig dolgoztak együtt, látta, hogy ahhoz több kell: tőkebevonás, piacszerzés, felvásárlások, még nagyobb növekedési ütem. Konszenzussal döntöttek arról, hogy eladják a céget. „Nyilvánvaló volt, hogy ez nekünk együtt jelenti a végét, ahogyan együtt jelentette a kezdetét is” – mondja Tibor.


Az Eurowag tehát megvette a Webeye-t, ami így még nagyobb ügyfélkörhöz és fenntartható jövőhöz jutott. A felvásárló jó partnernek bizonyul, nagy bizalommal és profizmussal zajlik a közös munka, csak Tibor hétköznapjai néznek ki egy kicsit máshogy. „Én nagyon szerettem azt a kisebb céges időszakot, amikor borzasztó gyorsan haladtunk előre. Egy nagyra nőtt cégben már sokszor inkább azt a munkát végezte az ember, amit kellett, és kevésbé azt, amit szeretett. De elégedettek vagyunk ezzel a húszéves projekttel, ahogyan fölfuttattuk, és ahogy befejeztük. Sőt, nem elégedettek: büszkék vagyunk rá.”

Starschema
Nyilvános vételár: 16,9 mrd Ft
(42,5 millió dollár)
Vevő: HCL Technologies (India)
Alapítás: 2006
„Startupot indítani bonyi, skálázni még bonyibb, eladni szinte már egyszerű” – summázta Csillag Péter, a Starschema társalapítója és exügyvezetője egy előadásban. És valóban: volt, amikor az alapítók háza volt a fedezet a működésüket finanszírozó bankhitelen, de tizenhat év után új fejezet kezdődött a big data és adatvizualizációs cég életében. A Starschemát 2022 januárjában vásárolta fel az indiai tőzsdén jegyzett HCL Technologies egy tisztán készpénzes tranzakcióban. Péter azóta távozott a cégtől, társalapítója, Földi Tamás ügyvezetőként maradt. Földi a Forbes kérdésére azt mondta, a terjeszkedésre ezután is hangsúlyt fektetnek, újabb helyeken jelennének meg Romániában és Spanyolországban, és bővítik a magyar csapatot is. Úgy látja, 2022-t több mint negyvenszázalékos árbevétel-emelkedéssel zárják majd.

A Starschema mindössze ötmillió dollár kockázati tőkéből jutott el a felvásárlásig, magyar leányvállalatuk 2021-ben 4,3 milliárd forint árbevételt ért el, de volt irodájuk Washingtonban, Arlingtonban és San Franciscóban is. Igen exkluzív ügyfélkörük van, készítettek már adatelemzést és adatvizualizációt az Apple­-nek, a Facebooknak, a Teslá­nak, a Netflixnek, az Audi­nak és a Walt Disneynek is.
Inceptech Kft.
Becsült vételár: 5,9 MRD Ft
Vevő: McKinsey (Egyesült Államok)
Alapítás: 2014
A stratégia és a végrehajtás ma már kéz a kézben jár a tanácsadócégeknél, ez az oka annak is, hogy az Inceptechet év elején felvásárolta a McKinsey. A digitális transzformációs startupot 2014-ben alapította Buslig György, az eladáskor hatvan ember dolgozott náluk, 2021-ben elérték a 2,7 milliárd forintos árbevételt. A felvásárlással a McKinsey a negyedik „digitális stúdióját” hozta létre a kontinensen London, Berlin és Stockholm után (az új helyszín Budapest). A deal nyélbeütésétől azt remélik, ötvöződik a magas szintű üzleti tanácsadás és az Inceptech gyakorlatiassága, így képesek lesznek akár fél év leforgása alatt, a gondolat megszületésétől a kész termék piacra viteléig megoldásokat nyújtani az ügyfeleknek. Buslig egyébként McKinsey-alumnus, mint ahogy két másik incepteches vezetőtársa, Schay Dániel és Antal Áron is.
Frontal Holding Befektető Zrt. 
Becsült vételár: 5,5 MRD Ft
Vevő: Kész Csoport
Alapítás: 1989
A Forbes legértékesebb magyar cégeket rangsoroló listáin már évek óta szerepel a Kész Csoport, ami most két részletben vásárolt kilencvenszázalékos tulajdonrészt a főként acélszerkezet-gyártással és -szereléssel foglalkozó Frontal Holding Zrt.-ben. A nyolcmilliárd forint mérlegfőösszegű vállalat Fémmunkás Rt. néven 1989 és 2000 között alumínium homlokzati rendszerek, nyílászárók és lemezburkolatok komplett kivitelezését végezte. Új nevén az ezredforduló óta vagyonkezelői tevékenységet folytat, 2021-ben tízmilliárd forint volt exportértékesítésük nettó árbevétele (a belföldi értékesítésből négymilliárd forint jött be).

A Kész a felvásárlást a külpiaci jelenlétének erősítése miatt kezdeményezte, az üzlettel most a régióban is meghatározó alumínium-üveg-homlokzattechnikai vállalat jött létre. A Frontal Holdingot eddig irányító Bikádi János stratégiai tanácsadó marad a cégnél.
Da Vinci Magánklinika
Becsült vételár: 5,1 MRD Ft
Vevő: Első Magánegészségügyi Hálózat Zrt.
Alapítás: 2003
A hazai magánegészségügyi szektor eddigi legnagyobb felvásárlásában tovább terjeszkedett a Doktor24 és az Union Biztosító nevével fémjelzett Első Magánegészségügyi Hálózat Zrt. 2021-ben három akvizíciót zártak le, és Lancz Róbert, a Doktor24 vezérigazgatója és tulajdonosa márciusban azt mondta a Forbesnak, hogy további nyolc céggel vannak előrehaladott tárgyalásban. „Ha idén Kelet-Magyarországon is több helyszínen tudunk megjelenni, akkor két év alatt elérjük azt a célunkat, hogy bárhol az országban egy órán belül bárki elérhessen bennünket.”

Az évi 42 ezer orvos-beteg találkozót lebonyolító pécsi Da Vinci Magánklinika felvásárlásával létrejött az ország piacvezető sebészeti és ortopédiai portfóliója, valamint országosan meghatározó járó- és fekvőbeteg-ellátási portfólió kilenc műtővel és nyolcvanöt ággyal. A Da Vinci eddigi vezérigazgatója, Kovács Antal a felvásárlás után a Doktor24 felsővezetésében kapott helyet.

A Doktor24 és az Union Biztosító stratégiai együttműködésében az állam is helyet kért és kapott, miután tavaly a Belügyminisztérium egy célzott törvénnyel megakadályozta, hogy az osztrák VIG Csoport felvásárolja az Aegon biztosítót. Az ügylet azután kapott zöld jelzést, hogy a magyar államot is beengedték az üzletbe, és az így a VIG magyar leányában és az Aegon magyar biztosítójában is negyvenöt százalékos tulajdonrészt szerzett.
Now Technologies
Becsült vételár: 4 MRD Ft
Vevő: Sunrise Medical
(Egyesült Államok)
ALAPÍTÁS: 2014
Egyebek mellett egy fejjel irányítható vezérlőt fejleszt tíz éve a Now Technologies csapata, most a világ harmadik számú kerekesszék-gyártója vásárolta fel az Egyesült Államokban bejegyzett, de magyar alapítású céget. A legelső Forbes magazinban írtuk meg az alapító, Juhász Márton történetét, akkor még csak a prototípus volt kész a Gyroset Virgo névre keresztelt eszközből. „Juhász tizenhét évesen már a SOTE laborjában dolgozott, huszonegy évesen bevezette a Szegedi Tudományegyetemen a biorobotika kurzust, tanított számos magyar és külföldi felsőoktatási intézményben, több száz találmány skicce bújik meg gyermekkora óta sokasodó jegyzetfüzeteiben. Csak 2013-ban négy szakmai díjat kapott” – írtuk akkor róla.

Azóta bevontak 3,3 millió dollár kockázati tőkét a Day One Capitaltől és a Hiventurestől, de nem volt egyszerű útjuk a felvásárlásig. Hardvert és szoftvert egyszerre fejleszteni nagy feladat, rengeteg erőforrást igényel, és a partnereket meg kell győzni, hogy ne a konkurenciát lássák bennük. A Sunrise közleményében kiemelte, hogy komoly innovációs képességgel és iparági tudással erősödik a felvásárlással. A munka ezután sem áll meg, most egy önvezető kerekesszéken dolgoznak.
Nexogen Kft.
Becsült vételár: 4 MRD Ft
Vevő: Transporeon (Németország)
Alapítás: 2007
A legnagyobb európai fuvarozócégek, köztük a Waberer’s útvonalait is budapesti irodájából tervezi a Nexogen több mint harminc munkatársa. A céget Kovács András és Farkas Márk alapították, fejlesztésük – amit szoftvermérnökök és matematikusok alkottak meg mesterségesintelligencia-alapú fuvartervezéssel – jelentősen csökkenti a fuvarozók költségeit. Növeli a flották kihasználtságát és hatékonyságát, valamint használatával csökkenthető a szektort sújtó sofőrhiány és a károsanyag-kibocsátás is. 

A magyar technológiai céget Európa legnagyobb logisztikai szoftverszolgáltatója, a német Transporeon vásárolta fel, teherszállítási hálózatuk több mint 1300 szállítmányozót, száz kiskereskedelmi láncot és 130 ezer fuvarozót számlál, van irodájuk az Egyesült Államokban, Oroszországban és Ázsiában is. A Nexogen árbevétele 2021-ben 1,4 milliárd forint volt.
Remat Zrt.
Becsült vételár: 3,5 MRD Ft
Vevő: Mol Nyrt.
Alapítás: 2006 (jogelőd: 1995)
Magyarország piacvezető műanyag-újrahasznosítóját vásárolta fel a Mol-csoport. A Remat kommunális és ipari hulladékot használ fel, hogy aztán regranulátumot állítson elő belőle. A Mol hosszú távú célja, hogy a régióban az alacsony szén-dioxid-kibocsátású körforgásos gazdaság kulcsszereplője legyen, ebbe a stratégiába illeszkedik a mostani felvásárlás. A vállalat a tervek szerint a következő öt évben egymilliárd dollárt fektet be a fenntarthatóságba. A Rematnak Tiszaújvárosban és Rakamazon vannak termelőüzemei, logisztikai központja pedig Pozsonyban található. Éves feldolgozási kapacitása 25 ezer tonna, a felvásárlással a Mol teljes műanyag-újrahasznosító kapacitása (a korábban megvásárolt németországi Aurora Kunststofféval együtt) évi negyvenezer tonnára emelkedik majd.
Gravity Research & Development Zrt.
Nyilvános vételár: 2,8 MRD Ft
Vevő: Taboola.com (Egyesült Államok)
Alapítás: 2007
„Tíz évig egy hegyen-völgyön át nagyon fura életutat bejáró startup CEO-ja voltam. Megnyugtató érzés, hogy nem lesz rajtunk pénzügyi nyomás, azzal foglalkozhatunk, amihez a legjobban értünk: a technológiával” – mondta Tikk Domonkos, alapító-CEO a Forbesnak még május végén, amikor bejelentették, hogy a Gravity R&D-t felvásárolja a Taboola.

A 2007-ben megalapított Gravity R&D adatbányászatról állt át intelligens ajánlórendszerek fejlesztésére. A kutatókból és mérnökökből álló csapat 2006 óta van együtt, akkor már dolgoztak a Netflix okos ajánlórendszerén (a cég által meghirdetett versenyen nagyon jól szerepeltek, és később sok megkeresésük is lett ebből). Lényegében ma is ez az, amivel a Gravity csapata foglalkozik: a felhasználók online viselkedése alapján találja ki – nagy pontosággal, valós időben és igen hatékonyan –, hogy mi lehet a következő lépésük. Azaz: mit akarnak fogyasztani, legyen szó videóról vagy termékről egy több millió tételes webshopban. Első ügyfelük között ott volt a Gattyán-féle, felnőtt-tartalom-szolgáltató Jasmin is. Így azonnal olyan projekteken dolgozhattak, ahol milliós júzerbázisnak kellett valós időben ajánlásokat adniuk.

A Gravity mellett ott bábáskodott a számos magyar sikercég indulásában szerepet vállaló Polgár András befektető, de a Docler a sikeres együttműködés után mint befektető is betársult, őket az OTP-hez tartozó Portfolion követte. A csapat mindössze 2,5 millió dolláros befektetéssel jutott el aztán az exitig, 2012 óta nem is vontak be tőkét, a piacról éltek, illetve pályázatokon indultak. A média helyett lassan az e-kereskedelem felé fordultak, itt egyszerűbb volt megmutatni a matekot, rögtön értették, mi a hozzáadott érték a Gravity fejlesztésében (pontosabb ajánlás, nagyobb forgalom).

A fentekről és a lentekről Tikk 2016 végén is beszélt a Forbesnak, a hirtelen kapott befektetői tőke „megszédítette” őket, nem tudták igazán hatékonyan elkölteni. Az exitig ráadásul végig ott leselkedett a veszély, mi van, ha egy forrással kitömött amerikai szereplő lerabolja a piacukat. A csapat a nagyvállalatoknak fejlesztett Yusp, valamint a kkv-szektornak szánt Yuspify termékével volt a piacon (ezek megmaradnak az exit után is). A Taboolával azonban szorosabban működtek együtt, külön eszközt fejlesztettek nekik. „Februárban álltak elő a farbával, azt mondták, nagyon szép, amit eddig együtt összehoztunk, de ennél komolyabb terveik vannak.” Az üzletet viszonylag gyorsan, május végére sikerült is lezárni. A Gravity mindig „több vasat tartott a tűzben”, a Taboolával vitt közös projekt azért is volt stratégiai fontosságú, mert látták benne egy exit lehetőségét.

A Taboola egy tartalom- és hirdetésajánló platformot (con­tent discovery platform) működtető, izraeli gyökerű, de ma már a New York-i tőzsdén jegyzett technológiai óriás. A maga területén globális piacvezető. Üzleti modelljének lényege, hogy összeköti a tartalomszolgáltatókat (kiadókat) és a hirdetőket. A piacot uraló Google és Facebook mellett bevételhez juttatja így a tartalomszolgáltatókat, a hirdetőknek pedig hasonló hatékonysággal segít eltalálni a célcsoportot, mint a Facebook.

2018-ben a Docler portfólióját az Oszkó Péter-féle OXO csoport vette át, ők egymilliárd forintot kerestek most az eladáson. A Docler két körben közel kétszázmillióval szállt be. Oszkó Péter még Portfolion-vezérként ismerkedett meg a csapattal, az exit után azt mondta a Forbesnak, hogy az üzlet „messzemenően megfelelt a befektetői elvárásoknak”. Az egymilliárdból jut majd a Doclernek is, hogy pontosan mennyi, még nem ismeretes, mert majd portfóliószinten számolnak el egymással a felek. Anyagilag az alapítók is jól jártak, akik az exit előtt visszavásárolták a részüket az alapját záró Portfoliontól.

Azt Oszkó is kiemelte, hogy „a vevő lényegében nem csupán terméket és piacot, de mindenekelőtt szakmai csapatot vásárolt”. Az árazáson is leginkább az érződik, hogy a tranzakció lényege a szürkeállomány volt, amit jól jelez az is, hogy a Taboola Budapesten komoly fejlesztőközpontot épít a Gravityre alapozva.
Jaystack
Services Zrt.
Becsült vételár: 2,6 MRD Ft
Vevő: One Beyond (Egyesült Királyság)
Alapítás: 2012
A nagyhal megette a kishalat, de csak épphogy: az egyesült királyságbeli, háromszáz fős One Beyond szoftverfejlesztőcég egy több mint száz fejlesztőt foglalkoztató magyar startupot kebelezett be. A Jaystack üzleti szempontból kritikus szoftverrendszereket és felhőinfrastruktúrát szállít blue chip ügyfeleknek, a One Beyond már korábban is fontos partnere volt. A felvásárlással a Jaystack alapítója, Zentai Péter a One Beyond technológiai igazgatójává (CFO) lép elő. A startupba az MFB Innovációs Tőkealap és a Conor Alap másfél millió dollárt fektetett be 2016-ban.
Schneider csoport
Becsült vételár: 2,2 MRD Ft
Vevő: New Insights Kft.
Alapítás: 1991
A Schneider Kft. 1991 óta foglalkozik rögzített daruk, futó-, forgó-, függődaruk, illetve láncos emelők és alkatrészek gyártásával és karbantartásával. Aktív a bolgár, orosz, német és a svájci piacon, Romániában leányvállalata is van. Árbevétele az elmúlt öt évben 1,2 és 2,1 milliárd forint között mozgott, utóbbit épp 2021-ben, a felvásárlás évében könyvelték el. A vállalat a tranzakció előtt egy magyar és egy osztrák magánszemély tulajdonában állt, a New Insights Kft. által magyar magánszemélyekből álló befektetői kör kezébe került.
Medres Kft.
Becsült vételár: 1,9–2,4 MRD Ft
Vevő: Oak Medtech Partners*
(Egyesült Államok)
Alapítás: 2005
A Medres Kft. orvostechnikai kutató-fejlesztő- és gyártócég, fő profilja az egyszer használatos, minimálisan invazív sebészeti eszközök, és az ezekhez tartozó komplex, sebészeti folyadék- vagy gázszállítórendszerek, valamint vezérlőrendszerek fejlesztése, melyeket egyre nagyobb szériában gyártani is tudnak. Az egyik legismertebb hazai megbízásuk az iKnife, egy olyan speciális sebészeti eszköz, ami műtét közben azonnali ionizációs tömegspektrometria (REIMS) segítségével, kémiai összetételük alapján azonosítja a biológiai szöveteket, és valós időben tájékoztat a rákos sejtek jelenlétéről. A fejlesztő Medimass (Waters) két évig próbálkozott több országban is azzal, hogy kifejlessze a rendszer sebészeti eszköz részét, végül a Medres két hónapon belül készítette el számukra az első prototípusokat.

Nemzetközi szinten a cég több sikeres orvosi eszköz tervezésében és gyártásában vett részt, termékeik megtalálhatók a nőgyógyászatban, ortopédiában, urológiában és gerincsebészetben is, olyan forgalmazóknál, mint a Johnson & Johnson, a Hologic vagy a Zimmer Biomet.
Az amerikai felvásárlónak nemcsak a magyar cég szürkeállománya és nemzetközi ügyfélköre lehetett vonzó, hanem az is, hogy komoly tudást halmoztak fel a szabályozások és a termékengedélyezések terén, az alapítás óta hét olyan rendszert fejlesztettek ki megbízóikkal együttműködve, melyet az Amerikai Gyógyszer- és Élelmiszerügyi Hatóság (FDA) is engedélyezett és jelenleg is a piacon van.

*A céget többségében amerikai magánszemélyek – köztük a Harvardon és a Stanfordon tanító professzorok – hozták létre a Medres Kft. felvásárlására, az anyacég azóta új nevet kapott (Medres International).

Intergraf-Digiflex Kft.
Becsült vételár: 1,6 MRD Ft
Vevő: ID-Investments Kft.
Alapítás: 2008
Az Intergraf Digiflex Kft. a francia Du Pont magyar márkaképviseleteként indult, ma a legnagyobb csomagolóanyag-gyártók, köztük a Tetra Pack és a Dunapack partnere, a flexó formakészítés legerősebb hazai képviselője. Két fő terméktípusa a hullámlemezes, valamint a flexibilis csomagolóanyagok nyomtatásához szükséges nyomóforma, szolgáltatásuk az előkészítéstől a gyártáson át a késztermék kiszállításáig terjed, nagy figyelmet fordítanak technológiájuk korszerűsítésére. A vállalat a tranzakció előtt a négy alapító család tulajdonában állt, 2022 májusában a cég száz százalékát vásárolta fel egy magyar magánbefektető cége. Az Intergraf-Digiflex 2021-ben 1,4 milliárd forint árbevételt és 309 millió forint adózott eredményt ért el. 
Try-Béta Kft.
Nyilvános vételár: 1,4 MRD Ft
Vevő: Firstfarms Hungary Kft.
Alapítás: 2001
Dominkó Zsolt bátyjával kezdte felépíteni mezőgazdasági cégét, de öt éve egyedüli tulajdonos maradt a Try-Béta élén. Eleinte a kabai cukorgyár beszállítói voltak, de amikor 2006-ban bezárták az ország csaknem összes cukorgyárát, így a kabait is, új főtevékenység után kellett nézniük. Ma már a saját és a bérelt területeket egyben számolva ezerkétszáz hektáron őszi káposztarepcét, őszi búzát és árpát, vetőmagot, napraforgót és kukoricát termesztenek, négyszáz hektáron pedig integrációval és mezőgazdasági szolgáltatással foglalkoznak. A felvásárló Firstfarms a koppenhágai tőzsdén jegyzett cég, és épp egy nyolcmilliárd forintos beruházáson dolgozik a Békés megyei Pusztaföldváron, a Try-Béta felvásárlás is ennek apropóján születhetett. A magyar kormány két és fél milliárd forinttal szállt be a beruházásba. 
SHI-Scalable Kft.
Becsült vételár: 1,2 MRD Ft
Vevő: Twinner (Németország)
Alapítás: 2017
A magyar hardvergyártó és a Twinner a kezdettől együtt dolgozik: a startupba 2018-ban beszálló németországi Bugovics Industries tulajdonosa, Bugovics József egyben a Twinner alapító igazgatósági tagja is. A SHI-Scalable-t alapító Kertész István szerint „könnyű döntés” volt csatlakozni a német csoporthoz.

A Twinner 2017-ben jött létre, saját fejlesztésű e-kereskedelmi és digitalizációs technológiáját kínálja a használtautó-piacnak. Járműszkennerének az a lényege, hogy létrehozza bármilyen autó digitális megfelelőjét, így a vevő anélkül dönthet a vásárlásról, hogy látná a kocsit. A megoldást a BMW, a Volskwagen és a Renault is tesztelte. Az SHI-Scalable megvásárlásával a Twinner lényegében a globális alkatrészhiányt szeretné kiküszöbölni: a felvásárlástól azt remélik, előnyt szerezhetnek a tengerentúli alkatrészekre szoruló vetélytársak előtt, mivel házon belül is képesek lesznek járműszkennerek előállítására.
Antra ID Kft.
Becsült vételár: 1 MRD Ft
Vevő: Central European Automation Holding (Csehország)
Alapítás: 1990
Az automatikus azonosítási logisztikai rendszerek, azaz vonalkódolvasók, terminálok és vonalkódnyomtatók bérbeadásával foglalkozó Antra ID honlapja szerint több mint harminc éve van a piacon, és jelentős nemzetközi ügyfélkörrel rendelkezik az autóiparban, az FMCG-szektorban és a gyógyszeriparban. A Central European Automation Holdinggal való összeolvadása után régiós ügyfélkörhöz kapott elérést. A kölcsönzést rugalmas szerződésekkel és állandó karbantartással-szervizeléssel egészítik ki.
Cominnex Zrt.
Becsült vételár: 0,9 MRD Ft
Vevő: X-Chem Inc. (Egyesült Államok)
Alapítás: 2005
Piacvezető vett piacvezetőt: tavaly októberben jelentette be a kis molekulájú gyógyszerek kutatásával foglalkozó X-Chem, hogy felvásárolja a szintetikus kémiai szolgáltatások és újfajta kémiai technológiák egyik piacvezető európai szolgáltatóját, a Cominnext. Az amerikai cég a vásárlás révén korai fázisú gyógyszerkutatásait kívánja erősíteni a Cominnex áramlásos kémiai, fotokémiai és szoftverfejlesztési tapasztalatával.

A cég alapítója és a felvásárlás előtti fő tulajdonosa Darvas Ferenc vegyész. Miután lediplomázott, nyolc évig dolgozott az Egis Gyógyszergyárban, később szabadalmi ügyvivői képesítést szerzett, majd „kísérleti biológiának” minősített gyógyszertervezési témában szerzett kandidátusi fokozatot. 1976 és 1990 között egyetemeken is tanított, a BME, a Semmelweis Egyetem és az ELTE mellett Barcelonában és a floridai Gainesville-ben is. A rendszerváltás után megalapította a Comgenex Rt.-t, Európa első és sokáig legnagyobb kombinatorikus kémiai cégét, amit 2006-ban adott el a NASDAQ-on jegyzett amerikai AMRI-nak, piaci becslések szerint nagyjából tizenegymillió dollárért (akkori árfolyamon számítva körülbelül 2,3 milliárd forintért). A felvásárlással a Comgenex lett az amerikai cég EU-s bástyája, ám 2012-ben az AMRI úgy döntött, bezárja a budapesti egységet – a Cominnex tulajdonképpen ennek az örökségnek a folytatása.
Újfa-Vill Kft.
Becsült vételár: 0,7 MRD Ft
Vevő: Sonepar Kft.
Alapítás: 2006
A nyíregyházi villamosságitermék-nagykereskedő cég felvásárlásáról a Gazdasági Versenyhivatal 2021 júliusában vizsgálatot indított, az előzetes adatok alapján ugyanis a versenyhatóság nem tudta felmérni, milyen hatással lenne a fúzió a termékeket felhasználó, óriási drágulással küzdő építőiparra. A hatóság csaknem harminc különböző szereplőtől megszerzett adatai alapján aztán 2021 novemberében zöld utat adott a tranzakciónak, így az Újfa-Vill beolvadt a francia gyökerű Sonepar Magyarországba, annak nyíregyházi telephelyeként működik tovább. Az Újfa-Vill 2021-ben 2,1 milliárd forintos árbevételt és 104 millió forint adózott eredményt ért el.
Testőr Kft.
Becsült vételár: 0,7 MRD Ft
Vevő: Mészáros csoport (Talentis Group Beruházás-szervező Zrt.)
Alapítás: 1990
Az ország egyik legnagyobb biztonságtechnikai cége idén nyáron került Mészáros Lőrinchez, a leggazdagabb magyar a Testőr Kft. mellett megvette a Testőr-Audit Kft.-t is. A kettő közül előbbi volt a nagyobb falat, az elmúlt években rendre ötmilliárd forintos árbevételre tett szert, profitja 150 és 430 millió forint között alakult az elmúlt öt évben – a nagy számokban közrejátszik az is, hogy 2016 és 2022 áprilisa között ötvenkétszer nyert közbeszerzéseken.

A Testőr Kft. több mint három évtizedig Kelemen István többségi tulajdonában volt, ő a legfrissebb cégadatok szerint most is a vállalat ügyvezetője. Jelenleg százhatvan embert foglalkoztatnak, honlapjuk alapján ők őrzik vagy őrizték többek között a Magyar Nemzeti Bank egyes központjait, a Hír TV, a Magyar Nemzet és a Századvég Alapítvány irodaházait, de megfordultak Balogh Petya Nav N Gójánál és a Graphisoftnál is. Módszertan A listában azokat a félmilliárd forint feletti üzleteket soroljuk fel, ahol magyar tulajdonosok szálltak ki az általuk alapított és tulajdonolt cégből úgy, hogy legfeljebb szimbolikus részesedésük maradt. Ahol volt nyilvánosan elérhető adat az értékesítésről, ott azt tüntettük fel (nyilvános vételár), ahol nem, ott magunk becsültük meg az üzlet nagyságát (becsült vételár). A cégek értékelésében amerikai anyalapunk módszertanát vettük alapul. A termelővállalatoknál EBITDA-alapon, iparági szorzót használva értékeltünk, az így kapott összeget korrigáltuk a cégben lévő pénzeszközökkel és a hosszú lejáratú hitelekkel. A pénzügyi és ingatlancégeknél a társaságban felhalmozott eszközökből indultunk ki. Szintén az amerikai Forbes módszertanát követve, valamint magyar M&A tanácsadókkal egyeztetve tavaly óta egységesen tízszázalékos diszkontot alkalmazunk a privát cégekre. Az értékeléseket a Forbes szerkesztősége készítette nyilvánosan elérhető adatok alapján. A startupok esetében a korábbi befektetések és a piaci tranzakciók alapján becsültünk. Az összeállításban a Concorde MB Partners volt a segítségünkre. A listán a 2021. szeptember 3. és a 2022. szeptember 12. között bejelentett tranzakciókat vizsgáltuk.

Három nagy üzlet
A tavalyi exitlistánkon a Mészáros csoport és a 4ig Nyrt. voltak a legaktívabbak. Az elmúlt évben mindössze egy „klasszikus” exit köthető hozzájuk, de azért nem unatkoztak, Mészáros a Testőr Kft. mellett lecsapott egyik üzleti partnerére is, míg Jászai Gellért cége bekebelezte az Invitechet, nemrég pedig nem kisebb játékost nézett ki magának, mint a Vodafone-t. Visszatérő szereplő a Szallas csoport is: a Szallas.hu-t üzemeltető cégből az alapítók már korábban kiszálltak, a mostani tulajdonosi kör részesedését egy lengyel vállalat szerezte meg, több mint 32 milliárd forintért.

Invitech ICT Services Kft.
Becsült vételár: 96,9 MRD Ft
Vevő: 4ig Nyrt.
Az idén augusztusban berobbant, 715 milliárdos Vodafone-ügylethez képest már elhalványult az Invitech tavalyi felvásárlása, pedig ez sem volt kis üzlet. A vételárat nem közölték, de azóta már látható, hogy a 4ig Nyrt. 2021-es kiegészítő mellékletében az Invitech 96,9 milliárd forintos befektetési értékkel szerepel. Jászai Gellért tőzsdei cége 2021 szeptemberében szerzett százszázalékos tulajdonrészt a több mint ötezer ügyféllel és hatszáz munkavállalóval rendelkező infokommunikációs cégben. A társaságot a ciprusi bejegyzésű Rotamona Limitedtől vették meg.
Az Invitech Magyarország egyik vezető telekommunikációs és infrastrukturális megoldásokat szállító vállalata, portfóliójában szélessávú üzleti internet, adatközponti, IT-biztonsági és felhőmegoldások, valamint hang- és IT-szolgáltatások is vannak. A felvásárlás idején összesen tizenegyezer kilométeres országos lefedettségű optikai hálózata a második legnagyobb volt az országban.

Szallas csoport
(Szallas.hu)
Nyilvános vételár: 32,4 MRD Ft (82 millió euró)
Vevő: Wirtualna Polska Holding
(Lengyelország)
A lista egyik legfrissebb üzlete: szeptember közepén jelentette be a Szallas.hu-t is üzemeltető Szallas csoport, hogy eladják a céget a tőzsdén jegyzett, varsói székhelyű Wirtualna Polska Holdingnak. A vételár nyilvános, a tranzakció zárásakor a lengyelek 82 millió eurót fizetnek a Portfolionból és magánszemélyekből álló tulajdonosi körnek. A felvásárlás valószínűleg még ősszel lezárul.


A Wirtualna Polska alapvetően e-kereskedelmi és médiavállalat-csoport, a turisztikában eddig csak Lengyelországban volt érdekelt. A mostani deallel ez megváltozik, a tervek szerint több mint háromszorosára nő a turisztikai tevékenysége által lefedett piac mérete. A Szallas csoport felvásárlása a holding első külföldi befektetése.


A Szallas.hu 2007-es alapítása után hamar Magyarország egyik meghatározó szállásfoglaló oldalává vált, az elmúlt évben több mint egymillió foglalást regisztráltak a szájton. A cég már szerepelt 2016-os exitlistánkon, miután 2015-ben megvette a Portfolion az Exim és az OTP által biztosított forrásból, a vételárat akkor kétmilliárd forintra becsültük. Ezután a Szallas csoport belevágott nemzetközi felvásárlásokba is, Lengyelországban, Romániában és Csehországban is hajtottak végre akvizíciókat. A csoport oldalain jelenleg 87 ezer szálláshely közül választhatunk, a felvásárlással ez százezer fölé nőhet. A Szal­las.hu szerepelt már az exitlistánk „túloldalán” is: 2019-ben felvásárolta a PK Travelt és az Utazok.hu-t, akkori becslésünk alapján 1,87 milliárd forintért.

Kontúr Csoport Kft.
Becsült vételár: 1,2 MRD Ft
Vevő: V-Híd Vagyonkezelő Kft.,
Mészáros Lőrinc
Tavaly májusban a V-Híd Kft. negyvenszázalékos tulajdonrészt vásárolt egy vasútépítéssel foglalkozó pátyi székhelyű cégben, a Vágányprofil Kft.-ben, amely főbb megbízói közé tartozott. Négy hónappal később Mészáros Lőrinc cége ismét egyik üzleti partnerét pécézte ki, a V-Híd Vagyonkezelő Kft. 96 százalékos tulajdonrészt szerzett a Kontúr Csoportban, a maradék négy százalék Mészárosé lett. A mérnöki tevékenységgel, műszaki tanácsadással, bontással, valamint vasút-, híd- és alagútépítéssel is foglalkozó csoport 2002-ben jött létre, a felvásárlás idején főbb megrendelői között a V-Híd mellett ott volt Mészáros vasútépítő cége, az R-Kord Kft., a Mészáros-birodalom zászlóshajójának számító Mészáros és Mészáros Kft., valamint a milliárdos öccsének tulajdonában lévő Híd-Tám Kft. is.


Olyan értelemben nem klasszikus exit, hogy az alapítók már korábban kiszálltak, az évek óta tengődő Kontúr Csoportot 2017-ben megvette Romhányi Péter, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) egykori kormánytisztviselője. A minisztériumi kapcsolatok alighanem kapóra jöttek, a felvásárlás után fél évvel a cég elnyert egy félmilliárdos megbízást a Kelenföld és Ferencváros közötti vasútvonalszakasz megállóinak tervezésére, ahol az NFM irányítása alatt álló NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő) Zrt. volt az ajánlatkérő. A felívelés ez után kezdődött meg, a 2017-es 180 milliós árbevétel 2018-ra már 1,1, 2020-ra pedig 3,4 milliárd forintot ért el.
A V-Híd szintén nem először szerepel az exitlistán, 2018-ban még az exitelők közé soroltuk, miután a zrt.-t bekebelezte a felvásárlási lázban égő Mészáros csoport, becslésünk szerint 5,1 milliárd forintért. (A V-Híd Zrt. a V-Híd Vagyonkezelő Kft. anyacége.)

Mivel a cég­eladás témában járatlan vagyok, sőt a covid alatt „a legjobbkor exitáltál” kifejezést sem hallottam soha, így ezt a témát inkább nem kommentálom

The post Eladni szinte már egyszerű appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés