:

Így lesz a csokis kifliből unikornis – a Kifli.hu-sztori az októberi Forbesban

Így lesz a csokis kifliből unikornis – a Kifli.hu-sztori az októberi Forbesban

Tomáš Čupr Csehország 26. leggazdagabb embere. Két sikeres exit után jutott el idáig, élete fő projektjének mégis a magyar Kifli.hu-t is tulajdonló Rohlikot tekinti. Reméli, egyszer a gyerekei is ott fognak dolgozni. A világra szóló Kifli-sztori az októberi Forbesban, ez pedig egy ajánló.

Tomáš Čupr Csehország 26. leggazdagabb embere, vagyonát 10,9 milliárd cseh koronára, azaz úgy 183 milliárd forintra becsülik. Két több százmillió dolláros exit után és egy milliárd dolláros e-kereskedelmi unikornis felépítése már mögötte van, bár utóbbival még nem végzett. Az itthon Kifli.hu-ként ismerős leány cseh anyacége, a Rohlik (ami csehül kiflit jelent) a valaha volt legsikeresebb cseh startup. Már most. Alapítója három-öt év múlva már egy jó nevű tőzsdén szeretné látni húszmilliárd euró körüli piaci kapitalizációval.

Csokis kifli

Čupr a 90-es években a Brnótol északra fekvő Svitavyban járt általános iskolába. Zsebpénzt ugyan szeretett volna, de nem akart a szüleitől kérni, ezért csokis kiflit árult az osztálytársainak. Levágta a kiflik csücskét, megtöltötte Zora csokival, megmikrózta, hogy a csoki megolvadjon, aztán a nagyszünetben kipakolta az árut az asztalára. 2005-ben Nagy-Britanniába költözött, volt segédnyomdász, felügyelt rágógyártó gépet és dolgozott földimogyoró-csomagoló üzemben.

„A dióüzemben állva is éreztem, hogy nem leszek itt sokáig. Ha valami megkülönböztet az átlagtól, az az, hogy nagyban gondolkozom. Azt hiszem, mindig futnom kell valami után”

– mondta a kint töltött időről a cseh Forbesnak.

Első sikersztorija, a Slevomat a Bónusz Brigád diszkontportál cseh nagytestvéreként írható le, kedvezményes utazásokat és élményeket lehetett venni a felületen. 2010-ben indultak mindössze 300 ezer korona, azaz úgy 4 millió forintnyi alaptőkével, a céget 2017-ben a brit Secret Escapes vette meg a cseh Forbes becslése szerint 1,5 milliárd cseh koronáért – ez ma úgy 24 milliárd forintnak felel meg.

Személyesen is nehéz évei voltak. „Ez volt az első nagy sikerem, nem tudtam elengedni, és ez mentálisan tönkretett. Féltem, hogy a Slevomat egyik napról a másikra eltűnik. Ez ugyanaz, mint amikor 100 millió korona van a számládon, és ahelyett, hogy boldognak éreznéd magad, attól félsz, hogy elveszíted” – nyilatkozta a vállalkozói élete ezen részéről.

Aztán megalapította a cseh Netpincért Dame Jidlo néven, de alig két év után átadta az irányítást, valamint 35 százalékos tulajdonrészének felét több tízmilllió koronáért. 2015-ben a Netpincért is tulajdonló Delivery Hero vásárolja fel a céget, annyit biztosan tudni, hogy százmillió koronás nagyságrendű összegért.

Tomáš Čupr, a Rohlik alapító-tulajdonosa
Fotó: Orbital Strangers

Hétről hétre mélyebben

2017-ben a cseh idegenrendészet razziázott a Rohlik prágai irodájában, feketén foglalkoztatott vendégmunkásokat kerestek. Čupr már gazdag ember volt, de ezúttal is az e-kereskedelemnél maradt, harmadik dobásával, a Rohlikkal az élelmiszer-kiszállítást szerette volna új alapokra helyezni. A raktárban dolgozóknak lengyel munkavállalói vízumuk volt, de ukránok voltak.

Bár az uniós törvények szerint minden legális volt, a raktáruk dolgozóit egytől egyig rendőrfurgonban vitték el, és a szolgáltatás padlóra került.

Ezután havi félmillió eurós veszteséggel működtek, a túléléshez felvett egymillió eurós banki hitelére a családi házát adta fedezetnek. Blogján azt írta, hétről hétre mélyebbre süllyedtek a sárban.

A kölcsön és a napi tizenhat óra munka bejött, a Rohlik talpra állt, és 2018 elején már profitot termelt, és 180 millió euró árbevétellel zárta az évet. Čupr mégis ezt írta szokásos évértékelőjében a blogjára: „Nem szabad mindenáron növekednünk. Nem szabad belecsúszni abba a hibába, amit máshol elkövetnek, vagyis a piaci részesedés, a haszonszerzés bármi áron való hajszolásába.”

Arról, hogy

hogyan növekedtek ezután mégis töretlenül az unikornis státuszig,hogyan építették a szolgáltatást Magyarországon, Romániában, Ausztriában, Németországban és Spanyolországban,mi áll a keresetlen, mégis katonás marketingjük mögött, és hogy mi Čupr egyetlen félelme

az októberi Forbes magazinban olvashatsz. Lapozz bele itt:

The post Így lesz a csokis kifliből unikornis – a Kifli.hu-sztori az októberi Forbesban appeared first on Forbes.hu.