:

Több mint húsz év után nevezett el magáról galériát, máris a legmenőbb külföldi vásárokon állít ki

Több mint húsz év után nevezett el magáról galériát, máris a legmenőbb külföldi vásárokon állít ki

Einspach Gábor egyetlen év alatt bejuttatta az Einspach Fine Art & Photography-t a rangos londoni Frieze Masters képzőművészeti vásárra. Főként a kortárs magyar művészetet és a vasfüggöny mögött készült progresszív alkotásokat mutatja meg a világnak.

Egy szál gitárral a kezében, fényes nappal vonult be a Millenáris B csarnokába Víg Mihály és Menyhárt Jenő, a nyolcvanas évek két meghatározó underground figurája, aztán rákezdtek a Balaton és az Európa Kiadó legendás slágereire. 2019-et írtunk, a helyszín pedig az Art Market Budapest képzőművészeti vásár egyik standja volt – a látogatók és a többi kiállító szerencsére díjazta a szokatlan performanszt. Az ötletgazda Einspach Gábor akkor még az Art+Text Budapest Galériát vezette, és különösen kötődött fiatalkora kultikus művészfiguráihoz,

így fontosnak gondolta, hogy ne csak a képzőművészetből legyen élő szövete a galériájának, de például az avantgárd zenéből vagy a kortárs színház- és filmművészetből is.

„Hajdu Szabolcsék rendszeresen előadták a galériában az Ernelláék Farkaséknál és a Kálmán-nap című darabjukat, most pedig vetítéssorozatot rendezünk Kovásznai György különleges életművéből” – mondja Gábor. Csak a helyszín változott: 2019 májusában bezárta a Honvéd utcai szecessziós stílusú Bedő-házban működő Art+Textet Budapestet, és két évvel később, tavaly nyáron megnyílt az Einspach Fine Art and Photography egy utcával odébb, a Batthyány-örökmécses szomszédságában.

Einspach Gábor a galériájában, balra Kozma Lajos szekrénye az 1930-as évekből, jobbra Z. Gács György színes kerámiája.
Fotó: Kálló Péter/Orbital Strangers

2019-ben, amikor elkezdte építeni az új helyet, azt mondta magának: ezt a galériát azért hozza létre, hogy jól érezze magát benne, és olyan tempóban csinálja majd, ahogy neki igazán jó. Előzőleg, 2014-től öt évig Kieselbach Tamással együtt tulajdonolták az Art+Text Budapestet, de Kieselbach szerint minden, amit ott elértek, Gábor sikere volt. Tamás a mai napig élete egyik legszörnyűbb napjának mondja azt a napot, amikor Gábor elmondta neki a diagnózisát.

Gábor elképesztő bátorsággal és tartással viselte és kezelte a hasnyálmirigyrákját, a műtétje előtt még tumorbúcsúztatót is tartott, összehívott vagy ötven barátot, beszélt a betegségéről és a kemoterápiáról, aztán mindenki kérdezhetett tőle.

Abszolút szembenézett a betegséggel.

Ez 2018-ban történt. A kemoterápia után németországi műtét, újra kemo következett, közben hatalmas erőfeszítésekkel tartotta karban magát, a kezelésekről például egyenesen az erdőbe indult gyalogolni. Gábor szerint szimbolikus, hogy éppen az utolsó kemoterápia után három nappal, 2019 márciusában volt az első randevúja Barbarával.(Czapolai Barbara jogász, a 90-es évek sztármodellje volt, ma Gáborral együtt építi a galériát – a szerk.),

„A szerelem a teljes gyógyulás kezdete lett, egészen más dimenzióba helyezte a regenerálódásomat és az egész életemet is.”

Drozdik Orshi, Ezer Ákos, Red Hot Chili Peppers

 „Nekem a kortárs és a második világháború utáni képzőművészet a legizgalmasabb” – mondja Gábor, és sorolja, hogy szerinte Drozdik Orshi a feminista alapon létrejövő művészet első és legfontosabb képviselője Magyarországon, továbbá rendkívül értékes korlenyomatnak tartja például Frey Krisztián, Szőnyei György vagy Hetey Katalin műveit is.

Ami a galériája vevőkörét illeti, főként jelentős magángyűjtők, intézmények, de befektetők is vásárolják a kiállított alkotásokat. „Akiknek van affinitásuk a művészet iránt, megbíznak a tanácsomban, és befektetésnek is tekintik a képeket, szobrokat. Egyre több a külföldi vevőnk, azért is járunk nemzetközi vásárokra, hogy az ottani vevőkörünk is bővüljön” – mondja, aztán nevetve elmeséli, hogy nyáron beállított hozzá a Red Hot Chili Peppers két tagja, Flea és Anthony Kiedis, és elkezdtek kérdezősködni a kiállított alkotásokról.

Még katalógust is küldött nekik aztán a hotelbe, ahol a pesti koncert előtt és után megszálltak. A szeptemberi Ezer Ákos-kiállításon iránt is voltak érdeklődők Hongkongtól Brazíliáig az egész világról, de a magyar gyűjtők már a megnyitó előtt mind a tíz alkotásra lecsaptak, 18-35 ezer eurós áron elkelt az összes. Most pedig Amerigo Tot kerámiaképeiből látható kiállítás a galériában, miközben a Paris Photo elnevezésű nemzetközi vásáron vesznek részt Gáborék.

Arról, hogyan kapott kedvet Gábor a műkereskedelemhez gyerekkorában, hol kezdte a szakmát, aztán miért alapított képzőművészeti szaklapot, az Artmagazint, a novemberi Forbesban olvashatsz. Lapozz bele a magazinba!

The post Több mint húsz év után nevezett el magáról galériát, máris a legmenőbb külföldi vásárokon állít ki appeared first on Forbes.hu.