Helló, gig economy!
Az izraeli székhelyű és a New York-i tőzsdén is jegyzett Fiverr az egyik legnagyobb, legismertebb nemzetközi szabadúszóplatform. Milliós felhasználói bázisa elégíti ki öt dollárról induló árazással az ügyfelek igényeit az esküvőimeghívó-rajzolástól a kódoláson át a videónarrálásig. A szájt a leendő szabadúszóknak egyszerre több munkalehetőséget is kínál, szolgáltatásainkat, szakmai profilunkat mi tölthetjük fel a rendszerbe, ezek alapján a munkaadók keresnek fel egy-egy gigre, azaz rövid távú munkára, így a platform alkalmasabb egyszeri, rövidebb időtartamú projektek kivitelezésére. Ahhoz, hogy ne vesszünk el ismeretlen kis alkotóként az éterben, a Fiverr videókurzusokat is kínál, a freelancerélet elsajátítása mellett többek közt dizájn- és technikai készségeket fejlesztő tananyagokat is lehet hallgatni pár extra dollárért.
Az ezredforduló környékén alapított Elance és Odesk összeolvadásából létrejövő Upwork az „eredeti” szabadúszóplatform. Tizenötmillió munkát kereső és ötmillió munkát kínáló hosszabb távú együttműködésének fellegvára. Az Upworknél a Fiverrel ellentétben a szabadúszók keresik fel a munkalehetőségeket; készségeinket és szakmai profilunkat kitöltve a szájt több hozzánk illő lehetőséget dob fel az elérhető ajánlatok közül. Emiatt a több, egymástól elkülöníthető készséggel bíró freelancereknek talán a Fiverr jobban passzol, de az Upwork nagy előnye, hogy sokkal kedvezőbb díjstruktúrát ajánl a visszatérő munkaerőnek. A húszszázalékos jutalék az első ötszáz dollár után tízre, tízezer dollár után öt százalékra csökken –a Fiverren keresettől függetlenül bérünk ötöde a sarc.
Műfaji sajátosság, hogy a szabadúszóplatformokról halászott, lényegében ismeretlen szakemberek alkalmazása a bizalom és a minőség hiányának kockázatát hordozza magával. Ezt a referenciák és értékelések enyhíthetik, de amíg csak kezdőként úszkálunk a nagy halak között, komolyabb megbízásokat aligha foghatunk magunknak. A Toptal ezt a bizalmi kockázatot igyekszik kiküszöbölni: adatbázisába csak a legtehetségesebb (top talent, innen a márkanév) három százalék kerülhet be, szolgáltatásaiból pedig a KraftHeinz, a Gucci és a Hewlett Packard is válogat – huszonegyezer másik ügyfél mellett.
A fél éve több százmilliós befektetési kört záró, magyar fejlesztésű Briefly elsősorban a reklámszakemberek otthona. A kétezer-ötszáz szabadúszó marketinges bázisa több mint ötszáz vállalati ügyfelet szolgálhat ki – a befektetéssel és a külpiaci terjeszkedéssel pedig ezek a számok várhatóan rohamosan nőnek majd. A Briefly a professzionális ügyfeleknek nyújt a szabadúszók világában kifejezetten hiánycikknek számító pluszt: „remote team menedzsment szoftver” szolgáltatása a megbízások adminisztrációs feladatainak teljes támogatását is lefedi, így a projektmenedzsment lett a startup zászlóshajója.
The post Helló, gig economy! appeared first on Forbes.hu.