:

Netflix, Zoom, Bitcoin – ők volnának a tech ipar valódi nyertesei?

A pandémia üdvöskéi: egyszeri bumm, vagy töretlen szárnyalás a sorsuk? Az öt covidnyertes cég átlagolt részvényárfolyama 80 százalékot zuhant a csúcsuk óta. Hol keressük tehát a tech ipar tényleges nyerteseit? Véleménycikk.

Netflix, Zoom, Kifli.hu – a digitális átállás cégei, nevüket egy életre megtanultuk. Shopify, Lime, Bolt, Netpincér, Foodpanda, Bitcoin – bárcsak nekik dolgozhatnánk. Lenovo, Samsung, Apple vagy bármely kütyügyártó – ó, ha náluk lenne részesedésem, vagy csak egy kisebb raktárkészletem. Online játékok és kaszinók – de jó lett volna időben elkészíteni az avataromat.

Amikor életünk a covidlezárások miatt egy csapásra megváltozott, a fenti termékek, szolgáltatók, márkák hihetetlen forgalom- és népszerűség-növekedést produkáltak.

A pandémia üdvöskéi

– mondogattuk róluk, miközben azért felvásároltuk a vécépapírt, költöttünk maszkdivatra és állami vagy uniós milliókból gazdagítottuk a vakcinagyártókat.

Érdemes megnézni, hogy mi is történt ezekkel a cégekkel: egyszeri bumm vagy töretlen szárnyalás a sorsuk? És vajon mit tettek hozzá a nagy digitális átalakuláshoz?

Hipotézisem – vagyis inkább spoiler alert, hiszen véleménycikkről és nem tudományos dolgozatról van szó – nincs nagy különbség a fizikai és online valóság között: a nyerteseket a digitális világban is mindig az infrastruktúrát és platformot biztosítók között kell keresnünk.

Több ebből Mi ez a csetbot, ami pár nap alatt felforgatta a világot? A teniszpályán már mindent megnyert, a fájdalom lesz a következő ellenfele

Zoom vagy liszt, maszk vagy TikTok?

Na de vissza a pandémia első évébe.

Az élelmiszer-kiszállítás vált hirtelen a legforróbb e-kereskedelmi piaccá mintegy 28 százalékos éves növekedéssel.Akkoriban megduplázódtak az online boltnyitások.90 százalékkal nőtt a nyelvtanulási appok felhasználóinak a száma255 százalékos növekedést produkáltak az internetes pókerjátékok.És általában 35 százalékkal többet néztünk e-sportközvetítéseket.

A TikTokot a covid elején havonta 112 millióan töltötték le, megelőzve ezzel a legnagyobb sztárnak kikiáltott Zoom felhasználói számának a növekedését. (További adatok és példák lásd ebben a kiváló tanulmányban)

Mindeközben – akárcsak az internetbumm hőskorában – a hagyományos, ún. brick-and-mortar vállalatok és termékeik is hódítani indultak.

Nemcsak a maszkok és vakcinák forgalma sokszorozódott meg, de például 168 százalékkal nőtt a liszt értékesítési volumene a covid első márciusában Magyarországon, kifogytak az üzletek vécépapírból, lerabolták a Decathlon kézisúlyzókészleteit, és 300-szoros (!) fogyás volt hajvágó készülékekben és ollókban.

Vajon az ő sikerükről is annyi szó esett? És fenntartható ez a trend?

Kétségtelen tény, hogy a covid hozta meg az áttörést a digitális technológia mindennapi használatában – már ha bármi jót tudunk mondani erről a szomorú és stresszes időszakról. Na meg a home office létjogosultságának megkérdőjelezhetetlenségét. Hogy ez radikálisan változtatta volna-e meg az üzleti élet szereplőinek sikerességét, hatékonyságát, az kevésbé egyértelmű.

Lecsengőben a tőzsdei tech divat?

Az Economistnak és a Bloombergnek nagyon szemléletes példája van a digitális liblingek szárnyalására. Megnézték, miként alakult öt covidnyertes cég (olyanok, mint a Netflix, Shopify, Zoom) átlagolt részvényárfolyama a pandémia kezdetétől a lokális részvénypiaci csúcsig.

320 százalékkal növekedett 2021 augusztusáig, miközben a tech cégekkel zsúfolt NASDAQ index 88 százalékot emelkedett.És azóta: a lejtmenet meredeksége hasonló, 80 százalékos zuhanás a digitális kedvenceknél, szemben az index átlagos 18 százalékos esésével. 

Na, de mik azok a technológia sikersztorik, amik hosszú távon is ütnek, akár egy háború és energiaválság okozta recessziót is túlélnek?

Nem kell sokáig keresni, ők a jól bevált infrastruktúra-szolgáltatók és platformok. 

Kezdjük mindjárt a kiberbiztonsággal. A digitális átállás terjedésével három és félszeresére növekedett a kibertámadások gyakorisága, amit az orosz-ukrán háború csak tovább tetézett. Minden valamirevaló nagy- és közepes vállalat igénybe vesz biztonsági platformokat, vagy kiszervezi IT security tevékenységét – ezekből élnek a Cyberhat, Tanium és társai.

Érdekes színfoltjai voltak a covid nyerteseinek a drónok. Nem is feltétlenül a repülő tárgyak, hanem a mögöttes megfigyelési, logisztikai, manapság pedig sajnos a fegyverrendszerek adják értéküket. 

A digitális forradalomhoz azonban a biztonságon kívül két dologra még szükség van: a mérhetetlen mennyiségű információ tárolására, előhívására és ezek összekapcsolására a felhő (cloud computing) segítségével. Valamint az üzlet, az adás-vétel megvalósulását segítő fizetési megoldásokra.

Ne csak a kriptovalutákra gondoljunk: érintésmentes vagy QR-kód alapú fintech szolgáltatások, tőzsdei appok, hitelezési platformok, és még sorolhatnám.

A tőzsdén az olyan óriások a nyerők továbbra is, mint az Amazon. Akinek komplett e-kereskedelmi platformja van, ráadásul a legjövedelmezőbb üzletága a felhő. Vagy a Mastercard és az Apple, az első számú haszonélvezői az érintésmentes vásárlások évi 40 százalékos növekedésének. Na meg a Microsoft, ami a szoftvereken és Teamsen kívül szintén utazik a felhőben. 

Zuckerberg álma helyett: cement

És már az is körvonalazódik, ahogy a korábbi telkómamutok, a távközlési és IT-szektor nagy hatalmú szereplői, a mobil és adatforradalom korábbi haszonélvezői Brüsszelben lobbiznak, hogy a többszörösére növekedett adatforgalomhoz szükséges beruházásokat az azt kiváltó tartalomszolgáltatókkal (és végső soron a fogyasztókkal) fizettessék meg.

Hiába, aki egyszer az elit klubban volt, mindent megtesz, hogy visszatérjen.

A digitális boom liblingjeinek sorsa Mark Zuckerberg Meta-vezér álmához, a metaverzumhoz hasonlít. Ugyan átkeresztelte Facebook nevű cégét egy virtuális világ ígéretére, kétségünk ne legyen, annak nyertesei nem a VR-headsetben rohangáló, videójátékozó gyerekek, az avatarjukat Gucci fantáziába öltöztető celebek, hanem a mögöttes technológiák, a blockchain, a cloud computing, a kriptovaluták és a kiberbiztonsági szolgáltatók lesznek.

De nyugodjunk meg, bármennyire is érdekes és forradalminak hat a technológiai robbanás az üzleti életben, a hagyományos alapadatanyag- és infrastruktúra-szolgáltatók élnek és virulnak. Megyek is, veszek egy állami felvásárlási célpontnak alkalmas cementgyárat! 

Osztovits Ádám,
a PwC közép-európai stratégiai igazgatója

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.

The post Netflix, Zoom, Bitcoin – ők volnának a tech ipar valódi nyertesei? appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés