:

Kiírta, hogy 1 liter benzint ad, de most még rosszabbra készül, hiába a piaci ár

Kiírta, hogy 1 liter benzint ad, de most még rosszabbra készül, hiába a piaci ár

Örömhír volt az üzemanyag-árstop megszüntetése a kisvállalkozóknak, de a megkönnyebbülés még várat magára. A kis kutak üzemeltetőinek újra kell építeniük üzleti kapcsolataikat, újra kell kötniük szerződéseket, és még ez sem garantálja, hogy karácsonykor már nyugodtan hajthatunk be egy benzinkútra. Hosszúhetényben például zárolták a készleteket.

„Mije van, főnök?” „Kilencvenötös.” „És azt szabad?”

A kérdést a Komló melletti hosszúhetényi benzinkút eladójának szegezték az üzemanyagár-stop végének harmadnapján, de a tulajdonos is kaphatta volna. A válasz nem egyértelmű, hiszen korábban a kútvezető, Sebők Róbert írta ki a benzinkút közösségi oldalára, hogy nála csak egy litert lehet tankolni. A poszt napokig keringett a magyar sajtóban, a megküzdési stratégia mögé azonban a Forbes.hu nézhetett be elsőként.

Negyedszázados üzlet

Sebők karrierje tipikus baranyai életútnak indult: a mecseki szénbányák egyik üzemében kezdett kenőanyag-üzlettel foglalkozni az 1990-es években. Először az üzemanyagok ügynöki kereskedelmébe vágott bele vállalkozóként, de úgy érezte, jobb lenne a saját kezében tartani a területet. Kiskereskedőként már közvetlenül ő szolgálja ki a partnereket, ezáltal még közelebb érzi magát a piachoz.

Több ebből Rákellenes vakcinát fejleszt a Moderna Egyre rezsiközpontúbb az ingatlankeresés

Azt viszont kevés komlói mondhatja el magáról, hogy Belgiumból importál hidrogén-peroxidot. „Ez az üzlet most számunkra nem számít kiemelkedőnek a piacon. De négy éve egy Stihl szakkereskedést és szervizt is üzemeltetünk Komlón, és büszkék vagyunk arra, hogy sikerült új üzletágat indítanunk.”

„Látnunk kell: nem tudunk egy lábon állni, akármilyen erős az a láb egy időszakban”

– mondta Sebők.

A kiskereskedői karriert egy üzleti mélypont idején, 2011-ben indították el feleségével: egy felszámolótól megvették a hosszúhetényi kutat. Azóta felújították, autómosót építettek, nemrég pedig egy kútoszlopot is felavattak. „Az új, nettó 18 millió forintos kútoszlopra és tartálybővítésre igényeltünk támogatást, de még nem kaptuk meg. Elég sok pénzeszközt fektettünk be az elmúlt évtizedekben, és tovább kellene menni, de ma gyakorlatilag állunk” – mondta Sebők.

A híressé vált siklósi benzinkutat hat éve vették meg, vevőkör nélkül, sőt, a kútnak rossz híre volt a környéken, és egy ideje zárva tartott. „Komoly kihívást jelentett mindkét benzinkút elindítása, és most mindkettőt újra kell indítanunk” – mondta a tulajdonos.

Az Echo-Sprint Kft. december 9-én volt 26 éves. „Azóta egy a név és az adószám. Kevés ilyen vállalkozás van az országban, erre is büszkék vagyunk” – mondta a tulajdonos. Az alapítás óta nem volt a 2022-eshez hasonló felfordulás a piacon, de a kockázatok ellenére is fennmaradt a vállalkozó kedve. Meg sem fordult a fejében, hogy bezárja a benzinkutat. „Az 1990-es évek fekete- és szürkegazdasága teljesen kitisztult. Az üzemanyag-kereskedelem sokáig egy kiszámítható, jól működő üzletágnak, stabil piaci környezetnek számított. Nem azért vált kockázatossá a vállalkozás, mert horvátországi nyaralót vásárolgattunk” – mondta Sebők.

Megfordult a határforgalom

A pécsi borvidék közepén fekvő kúton sorakoznak a palackok a kassza mögött, elfér mellettük az Unicum és a Fütyülős is. Egyik oldalt lottószelvények, a másikon italautomata. A 3500 fős faluban nincs szórakozási lehetőség, ezért Sebők szerint élénk társasági élet van a kúton.

A hosszúhetényi kút ugyan több mint 50 kilométerre fekszik a legközelebbi horvát határátkelőhelytől, a siklósi állomás viszont alig 11-12 kilométerre van. Az árstop bevezetése után alig győzték kiszolgálni a horvát vásárlókat. Sebők azt az időszakot kaotikusnak és üzletileg értelmezhetetlennek nevezte: többet fizettek az üzemanyagért, mint amennyiért eladták.

„A 480 forintos benzin politikai termékké vált. Lehetett volna ezt úgy is csinálni, ahogy Németországban, ahol adókedvezményt vezettek be az üzemanyagokra. A támogatásokat pedig rászorultsági alapon is adhatták volna” – mondta a tulajdonos.

„Látnunk kell: nem tudunk egy lábon állni, akármilyen erős az a láb egy időszakban.” Fotó: Sebestyén László

Monopólium

Az üzemanyagár-sapka 2021 novembertől élt, de eleinte csak a kiskereskedőkre vonatkozott – vagyis a kiskereskedők piaci árat fizettek a beszállítóiknak. Február végén aztán nem csak a háború bolygatta meg a magyar üzemanyag-piacot. A hónap utolsó napján a kormány ársapkát tett a nagykereskedelmi árra is, a beszállítók pedig vis maior helyzetre hivatkozva leállították az üzletet. A külföldi szereplők gyakorlatilag elzárták a csapokat, az import szinte teljesen bezuhant. A piac kiszolgálása így teljesen egészében a békeidőkben 70 százalékos piaci részesedéssel rendelkező Molra maradt.

„Hétfő délelőtt ott álltunk két benzinkúttal, egy hétre elegendő készlettel, beszállító nélkül” – mondta a cégvezető. A Molnak onnantól kötelező volt szerződést kötni a pórul járt kutakkal, amin meglepően gyorsan átfutottak. Csütörtökön aláírták, pénteken, vagy szombaton pedig vitték az üzemanyagot a baranyai faluba.

Az akkor már monopolhelyzetben lévő Mol először azt mondta a tulajdonosnak, hogy csak a 66 százalékát adják az üzemanyag-igénylésének, egy-két hónap múlva viszont már csak az 50 százalékát küldték. Újabb egy-két hónap múlva 33 százalékra módosult az ígéret, szeptemberben pedig 25 százalékra. Aztán jött november 18-a, a nulla százalék és az egy liter napja, amikor a siklósi benzinkút híres lett a Facebookon. „Láttuk, hogy az oldal látogatottsága hirtelen 200 ezer fölé ugrott. Nem sértettünk törvényt, jogszabályt, hiszen nem volt meghatározva, mennyi üzemanyagot kell hatósági áron adni” – emlékezett vissza Sebők.

Számolatlan veszteség

Eközben a legnagyobb magyar olajcégnél világosan látták a kilátásokat és ki tudták számolni, meddig elég az üzemanyag. „Már májusban 100 részlegesen üres benzinkút volt Magyarországon, később pedig a kúthálózatuk negyedrésze teljesen kiürült. Teljesen felborult a piac” – mondta Sebők.

December 2-án, amikor a harmadik egymást követő héten kaptak értesítést az üzemanyaghiányról, már Sebők is tudta, hogy többé nem fognak hatósági áron üzemanyagot kapni. Ezután jött a hajnalba nyúló kormányinfó.

Amikor kilóg a sor az autópályára, balesetveszély és pánik van, még akkor is be kell avatkozni, ha az apa férfi, az anya nő, a benzin pedig 480. Egy rendszer működése teljesen felborult, fejreállt.

Nagyon örültünk a kedd esti bejelentésnek, most kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy a kezünkbe vegyük a sorsunkat, de az újraindulás küzdelmes lesz. Ez a húrt bőven túlfeszítették. Nem szabadott volna eddig elmenni. Fékezés nélkül vezették az autót a falnak, és most ledöntötték” – mondta a kedd esti bejelentésről, már nyugodtabb hangszínnel.

A 650 már sok, jön a keresletcsökkenés

Az Echo-Sprint tagja a Független Benzinkutak Szövetségének. Ez az a szervezet, amely többször is jelezte a kormánynak, hogy nem küldték a kisvállalkozásoknak a beígért támogatást. „Egy multinacionális nagyvállalat, vagy egy integrált hazai olajvállalat kibírja, ha néhány milliárd forint hiányzik a profitjából, a több száz magyar mikro- és kisvállalkozás jellemzően nem. Volt, ahol autót adtak el, hogy működjön a vállalkozás” – mondta a tulajdonos.

Sebők cége a második és a harmadik negyedévben kapott támogatást – „kárenyhítést”, ahogy ő fogalmazott – de a negyedik negyedévre elengedte a kezüket a kormány. Ráadásul Hosszúhetényben abban sem bízhattak, hogy több céges autó érkezik hozzájuk, mert a település nem tranzitútvonalon fekszik. Pedig fontos lenne a pluszbevétel, hiszen a második és a harmadik negyedévet a kormányzati támogatásnak köszönhetően tudták csak túlélni

„Hatalmas a különbség a kutak között fekvés, pozíció alapján. Itt lakossági, mezőgazdasági ügyfelek tankolnak, ezért nem tudtuk a piaci áras eladásainkat növelni még annyira sem, hogy a működésünket biztosítsa.”

A 95-ös benzin magyarországi átlagára jelenleg 643,5 forint a holtankoljak.net adatai szerint. Bár a pécsi járás nem számít az ország leghátrányosabb helyzetű területei közé, máshol sok kisvállalkozónak adhatja meg a kegyelemdöfést az áremelés. Hiába szereznek üzemanyagot, ezt sokan már nem tudják megfizetni. A holtankoljak.net vezetője, Bujdos Eszter is megerősítette lapunknak, hogy januárban, februárban keresletcsökkenésre számít a benzinpiacon, és a mezőgazdasági gépek is csak márciustól térhetnek vissza a kutakra.

Sebők saját bevallása szerint nem számolta ki a meg nem keresett pénzt, vagyis a veszteséget ebben az évben.

Vége a csencselésnek

December 6-án érkezett a hír, hogy kilencezer literes csalást leplezett le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egy dél-alföldi benzinkúton. A vevő ezerliteres tartályokba tankolt, és harmincezer forint kenőpénzt fizetett a kutasnak. Sebők úgy látja, nagyon sokan visszaéltek a hatósági áras jogosultsággal. „Boldog-boldogtalan vitte nem saját célra, csencseltek egymással. Útszélen, erdőszélen, parkolóban, otthon, garázsban lefejtették, és továbbadták olyannak, aki nem volt jogosult a hatósági árra. Ezt tömegével csinálták, nem kis volumenben. Azokat kellett volna tetten érni, akiknek látszólag megszűntek a vásárlásai, miután a vállalkozóknak piaci árassá tették az üzemanyagot” – mondta. A hosszúhetényi és a siklósi Avia-kúton nyolc NAV-ellenőrzés volt az elmúlt évben készletelszámolással, mintavétellel, és mindent rendben találtak.

Piaci vákuum

A Facebookon hirdetett egy literes határérték sokkolóan hangzik, de Sebők azt mondta, decemberben még súlyosabb korlátozásokat kell bevezetniük, mint az elmúlt kilenc hónapban bármikor. „Gyakorlatilag mindkét kút áll, értelmezhetetlen az a mennyiség, amit ki tudunk adni. Ezért nem állnak meg azok az összeesküvés-elméletek, miszerint eddig azért nem adtunk benzint, mert olcsó volt. Most drága, de nagyon vigyázunk a készletre, mert ha pár napon belül nem lesz beszállítás, akkor egyáltalán nem fogunk tudni benzint adni. Mindkét benzin- és a gázolaj-készletünket is zároltuk, naponta néhányszáz litert tudunk adni, amikor erre engedélyt adok a kollégáknak” – mondta. A törzsvásárlók mellett az önkormányzat, az erdészet és a termelők járműveit is ki kell szolgálniuk. Sok mezőgazdasági gép tankol ezen a kúton, mert tíz kilométeren belül nincs másik állomás.

A tulajdonos éppen az érkezésünk előtti napon tárgyalt a nagykereskedőkkel, de sem üzemanyagot, sem jó híreket nem kapott.

„Hiába adtuk le a rendelést, azt sem tudták megmondani, mikor hoznak üzemanyagot a kútra: a szerdai nap kevés volt arra, hogy lekössék nekünk a kellő mennyiséget. Az elmondottak alapján hetekbe telhet, mire megérkeznek a szállítmányok. Most várjuk a telefonhívást, és nagyon sokan vagyunk így az országban. Korábban azt mondtam, egy beszállító nem beszállító, de kiderült, hárommal sem lehet biztosra menni. Ráadásul a kormány évtizedes üzleti kapcsolatokat jegelt a nagykereskedelmi ár befagyasztásával” – mondta a tulajdonos.

Az elmúlt kilenc hónapban a Moltól vásároló tömegnek tehát egytől-egyig újra kell kötnie szerződéseit a korábbi importőreivel. Ennek gyorsaságától függ az, karácsonyra helyreáll-e az ország üzemanyag-ellátása. „Most egy hatalmas hiány van a piacon, nem is hiány, vákuum! Egész régiók ellátatlanok. Pécsen, a Komlói úton tegnap este lekapcsolták a totemoszlopot, Szászváron is áll az Avia-kút” – mondta Sebők.

Borítókép: Sebestyén László

The post Kiírta, hogy 1 liter benzint ad, de most még rosszabbra készül, hiába a piaci ár appeared first on Forbes.hu.