:
Breaking News

Most még megrendelünk mindent, mintha nem lenne holnap – de mi lesz jövőre?

Most még megrendelünk mindent, mintha nem lenne holnap – de mi lesz jövőre?

Továbbra is a karácsony előtti utolsó hét a legforgalmasabb időszak a webshopok életében, bár a Black Friday már november elején bedurrantja az év végi hajrát. Az előző évek lendülete után az infláció idén már javában tépázza az online vásárlásokat is, a feketeleves azonban csak 2023-ban jön.

Karácsony hagyományosan a kiskereskedelem legforgalmasabb időszaka. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az üzletek forgalma húsz százalékkal is meghaladhatja decemberben az előző hónapok bevételét.

Az e-kereskedelemben még fontosabb az év vége: a KSH „csomagküldő és internet” üzletkategóriában az elmúlt években

már szeptemberről októberre is jelentős, 10 százalékos forgalomnövekedést regisztrált, amire a november további 35 százalékot tett rá, hogy aztán ezt a szintet egész decemberben tartsa a szektor. Napi címlap Vaszkó Iván 11 perc olvasás
Csendben megnőtt a román tulajdonrész a magyar e-ker óriásban – megnéztük a bukaresti birodalmat
A magazin Oberfrank Balázs 2 perc olvasás
A magyar cég az online rendeléseid mögött most lép az országhatáron túlra, hogy ott is terjeszkedjen
Üzlet Váradi Ibolya 6 perc olvasás
Az Amazon is ilyen robotokat használ – fotósorozat a Webshippy központjáról

Az e-kereskedelem felívelése egyébként is folyamatos: 2015-2019 között évente bő harminc százalékkal nőtt az online lebonyolított forgalom, 2020-ban pedig a járvány adta újabb löketnek köszönhetően 45 százalékra kúszott fel a növekedési ütem. De még tavaly is 22 százalékos volt a bővülés.

Befellegzett az online vásárlásoknak is?

Az idei év nagy kérdése ugyanakkor az, hogy az e-kereskedelem lendületét megtöri-e a kibontakozó gazdasági válság.

Az eddigi adatok ellentmondásosak. A csendes nyár után ismét elkezdett élénkülni a forgalom, szeptemberben és októberben 8–9 százalékkal bővült az árbevétel tavaly őszhöz képest a KSH szerint. A növekedést ugyanakkor teljesen elviszi a húsz százalékot is meghaladó infláció: az emelkedő árak hatását kiszűrve inkább már enyhe visszaesés látszik a volumenben.

Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója, a Digitális Kereskedelmi Szövetség tagja 2022 utolsó negyedévére 10 százalék körüli nominális növekedésre számít, ami árhatás nélkül, a tranzakciószámok tekintetében stagnálást vagy akár kis mértékű csökkenést jelenthet.

„Mindenkitől azt halljuk a piacon, hogy örül, ha a tavalyi forgalmát tudta hozni az év végén, vagy egy kicsit alatta teljesített” – mondta a Forbes.hu-nak Perényi András, a webshopok kiszervezett logisztikájával foglalkozó Webshippy társalapítója és ügyvezetője.

A Webshippy ehhez képest a piaci átlag felett teljesített: novemberben a vállalat által kezelt csomagok száma (amit tehát nem torzítanak el az emelkedő árak) 29 százalékkal nőtt az előző évhez képest.

Ebben a cég növekedése is szerepet játszik, a forgalom 23 százalékát újonnan csatlakozott ügyfelek biztosították. „A forgalmunk még így is elmaradt az eredeti tervektől, de a piacot látva összességében azért örülök, hogy mi tudtunk növekedni.” (Az e-kereskedelmi startupról már több alkalommal is írtunk korábban, köztük a 2020. decemberi és 2022. júliusi nyomtatott Forbesban is.)

A kiszervezett logisztikáról

A Webshippy nem hagyományos e-kereskedelmi szereplő abban az értelemben, hogy nem a termékek vásárlói az ügyfeleik, hanem maguk a webáruházak. A megvalósult rendelések logisztikai és raktározási teendőit veszik át a webshopoktól, havonta 200 ezer csomagot kezelnek több mint 600 webáruháznak.

Minden út a Black Fridayhez vezet

Az online vásárlások év végi hajrája nem is a karácsonnyal, hanem a novemberi Black Fridayjel kezdődik el, ez idén sem volt másként. A Webshippy forgalma októberről novemberre 57 százalékkal ugrott meg. Perényi András szerint

Magyarországon nem annyira köztudott, hogy pontosan mikor van Black Friday, így az akció időtartama egy napról lassan már egy hétre bővül.

Sőt, néhány nagyobb szereplő, mint például az Emag, az eredeti november 25. helyett egy héttel korábbra, 18-ra hirdeti meg a maga Black Friday-leárazásait. A Webshippynél a november 18-i megrendelésszám duplájára nőtt egy átlagos novemberi péntekhez képest, a novemberi 25-i fekete pénteké pedig a triplájára.

De miért éri meg a webáruházaknak ilyen nagy leárazásokat meghirdetni egyre hosszabb időtartamra? Elsősorban persze a bevételnövekedés miatt, de a kereskedői árrés sem tűnik el teljes mértékben az akciózásokkal, tehát valamekkora hasznot azért még realizálni is tudnak. Nem beszélve a leértékelésen kívül eső termékekről. „Ha már Black Friday miatt betérsz egy áruházba, akkor már lehet, hogy valami mást is vásárolsz, ami nincs leértékelve Black Friday-akcióban” – mondta Perényi.

„Ez pontosan olyan, mint hogy miért éri meg óriásplakáton reklámozni a 60 forintos kiflit. Azért, mert emiatt bemész abba az áruházba, ahol mást is meg fogsz venni.”

November óta már egyértelműen az ajándékvásárlások uralják a termékkört. A Webshippy által kezelt szegmensben

a kozmetikumok és az egészséges életmódhoz köthető termékek (pl. HeliaD, Ilcsi), az ékszerek (Ékszer TV)és természetesen a játékok (Játéksziget) mentek jól.

Felkészülni a rohamra

A Black Friday bedurrantja a novembert, aztán a pörgés meg sem áll egészen az ünnepekig. Az e-kereskedelmi szereplőknek nagy fejtörést szokott okozni, hogy pontosan mekkora rohamra készüljenek fel.

Perényi Andrásék menet közben újabb, háromezer négyzetméternyi raktárat béreltek ki a fóti telephelyük mellett, így tízezer négyzetméterre bővültek és a robotizált területet is megduplázták. „Az előrejelzéseink alapján úgy tűnt, nagyjából elég lesz a kapacitása. Szerencsénk volt, hogy felszabadult a raktárterület, meg is töltöttük.”

Hely mellett szorgos kezekre is szükség van. Nem elég, hogy a raktár nagy részében robotok szaladgálnak, a 80-90 fős dolgozói létszámot 40-50 diákmunkással bővítették, november eleje óta pedig már megállás nélkül, hétvégén is folyik a munka.

„Sokan az utolsó pillanatokra hagyják az ajándékvásárlást, nálunk is a karácsony előtti egy-másfél hét a csúcsidőszak”

– fogalmazott András.

Budapesten átlagosan a rendelés utáni másnap délelőttre szokott megérkezni egy csomaguk. Egyre többször kérik a kiszállítást átvevőpontra vagy csomagautomatákba, novemberben már a 30 százalékot is megközelítette az arányuk. Ebben az is közrejátszik, hogy a házhoz szállítást vállaló cégek üzemanyagfelárában nagyon érződik az olaj áremelkedése, ami az átvevőpontos megoldások esetében kevésbé érzékelhető a vásárlók számára.

Új modell kell az exporthoz

A Webshippynek nemcsak a november, de az idei év is jól sikerült.

2022 első tizenegy hónapjában 23 százalékkal több csomagot kezeltek 2021-hez képest. Az éves árbevételük a tavalyi 2,3 milliárd után körülbelül 3,4 milliárd forint lesz, a folyamatos fejlesztések miatt ugyanakkor 2022-ben is veszteséges marad a cég.

A jövő évre növekedéssel számolnak, még ha az eddigieknél kisebb mértékben is, de azt már látják, hogy január-februárban is tudnak új ügyfelekkel bővülni. „A webshopoknak az emelkedő energiaárak és munkaerőköltségek mellett egyre inkább meg fogja érni a logisztika kiszervezése” – indokolta Perényi András.

A hazai piac mellett az exportra is egyre nagyobb erőforrásokat fordítanak, novemberben 25 százalékra nőtt a külpiaci értékesítések aránya. Évközben Csehországba ment a legtöbb külföldi csomaguk, a Black Friday alatt pedig Románia vette át a vezetést. A külföldi terjeszkedés modelljén ugyanakkor módosítani fognak, mert a várakozásokkal ellentétben nem nyitottak annyira a magyar webshopok az export felé. Így a jövőben a Webshippy a logisztikára fejlesztett rendszereit szoftver formájában is tervezi értékesíteni külföldre.

Ez már a hét szűk esztendő?

Perényi András szerint az idei évben még nem igazán látszódik a gazdasági bizonytalanságok hatása. „Most még kiköltekeznek az emberek, megvesznek mindent, mintha nem lenne holnap.” A Webshippy-ügyvezető úgy számol, hogy 2023 második negyedévére lesz hatása a gazdasági változásoknak.

„Már most is éreznünk kellene a drágulásokat, nem is tudom, hogy az emberek miből költenek ennyit, talán a tartalékaikat kezdik el felélni. Félelmetes, hogy mennyire bennünk van az a berögződés, hogy karácsonykor vásárolni kell.”

A válasz valószínűleg az eladósodásban (is) rejlik: az Emagnál például novemberben csaknem kétszer annyian vásároltak áruhitelre, mint egy évvel korábban. Többségében okostelefon, televízió, laptop és háztartási nagygépek vásárlását finanszírozták belőle az igénybevevők.

A Webshippy ügyvezetője az e-kereskedelem jövő évében számít némi visszaesésre, ugyanakkor várakozása szerint a bolti és az online vásárlások aránya nem fog változni.

„Bizonyos alapvető használati cikkek vásárlása nem fog visszaesni, legfeljebb olcsóbb márkákra váltanak a fogyasztók. Talán kevesebbszer mennek el majd bulizni az emberek, de táplálékkiegészítőket és fehérjeporokat ugyanúgy fognak vásárolni, ha az az életmódjuk része.”

Borítóképünkön a Webshippy fóti központi raktára.

The post Most még megrendelünk mindent, mintha nem lenne holnap – de mi lesz jövőre? appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés