A butikos, aki átrugdosta magát a főiskolán, ma pedig a város egyik legmenőbb dizájnerboltját viszi
- Forbes
- 26 Dec, 2022
- Címkék: #Legyél jobb! # Napi címlap # Üzlet # A jó élet # Legyél jobb
Az igényes dizájnra mindig van igény, legalábbis a Wonderlab vevőköre hűséges a válságok hullámvölgyeiben is. A magyar dizájnervilág színe-javát összegyűjtő inkubátorüzlet decemberben lett tízéves. Alapítója, Marillai Évi azóta a nevéhez fűződő ruhamárka, az INQ Concept darabjait is bemutatja a Labiban.
Évi pörög. Figyel, kérdez, javasol, ha kéred. Évi minden porcikájával jelen van. Az a fajta vásárló vagyok, aki szereti, ha békén hagyják, miközben eldönti, mihez nyúljon, kiváltképp, ha ékszerről vagy dizájnertermékről van szó. Valahogy mégsem érződik tolakodásnak Évi energiája, aki mintha ránézésre tudná, kinek kell letisztult vonalakat és színeket, és kinek vad, eklektikus kiegészítőket mutatni. Már első találkozásunk hosszú beszélgetéssé alakult.
Tíz éve működik a Veress Pálné utcában a Wonderlab üzlete, benne a magyar alkotók válogatott ékszereivel, kiegészítőivel, ruhadarabjaival. Miközben a dizájnerüzletek közül az elmúlt években több kényszerült bezárásra, a Marillai Évi és testvére, Ildikó által elindított közösség kitart, amit a vendégkör is meghálál. Mára Ildikó saját üzletével foglalkozik, de Évi továbbra is lubickol – ahogy ő nevezi polgárpukkasztóan – a butikos szerepben. Ma már nemcsak ő van az üzletben, de továbbra is szívesen ül a pult mögött.
+ 4 kép a galériában + 4 kép a galériában A Wonderlab kincsei. Fotók: Sebestyén László (7 kép)Valahogy a kettő ötvözete lettem
Az üzleti érzéket és az állandó változásra, megújulásra vágyó szabad szellemet szüleitől kapta. Míg édesapja építész, anyjának saját utazási irodája volt, sokat utaztak. „Megvolt a kreatív vonal aputól, a business woman-ködés anyutól, én meg valahogy a kettő ötvözete lettem” – mondja büszkén.
A suliban a matek volt a gyenge pontja, helyette minden órán rajzolgatott, volt tanár, aki elfogadta, hogy ő így figyel. Végül mégis a Budapesti Gazdasági Főiskolára jelentkezett gazdaságdiplomácia és nemzetközi menedzsment szakra, miközben dolgozott golfklubban, lakberendezési üzletben is. Az egyetemen a számolást igénylő tantárgyakon „átrugdosta magát”, a cél az volt, hogy legyen diploma a kezében.
A diplomavédésről szó szerint egyből a Práter utcába indult, hogy beiratkozzon az aranyműves képzésre.
A kétéves tanulás alatt már a gyógyszeriparban dolgozott, idővel asszisztensből termékmenedzseri pozícióba került. Folyamatosan váltott ezen belül is, ami állandó, az a kétéves intervallum. Mint mondja, szüksége van az újabb kihívásokra, a változásra, az újdonságra.
Legyél jobb! Madzin Emília 4 perc olvasásÍme egy eszköz, ami segít szembenézni a változással, és még élvezni is fogod
A jó élet Fekete Emese 20 perc olvasásElső közös társasukért remegve fizettek tízezer forintot, most abból élnek, hogy játszanak
Nem csak butikos
A Wonderlabben ülünk nyitás előtt. Körülöttünk a magyar dizájnervilág ismert és az ismertség útján elinduló tervezőinek munkái között AgnesKovacs táskái és kiegészítői, a Zosha Works ékszerei, a Sixfeet kutyás kiegészítői (a tervező, Arany Sarolta, Saci is az üzlet egyik alapítója) és az Évi és Csík Orsolya divattervező által életre hívott INQ Concept ruhái és kiegészítői.
Az elmúlt néhány év hozott hullámvölgyeket, bezárásokat, de úgy tűnik, az igényes dizájnra mindig van igény. Legalábbis a Wonderlab iránt eddig is érdeklődő vevőkör hűségesnek tűnik. A novemberi árbevétel például Évi elmondása szerint a korábbi évek azonos időszakához képest kiemelkedő volt, mintha csak a vásárlóik „magukhoz tértek volna” és újra a szép dolgok felé fordulnának.
A 2019-es „normális” évhez képest mintegy felére esett az árbevétel, 2021-ben 31 millió forintos árbevétel után 1,4 millió forintos adózott eredményt könyvelt el az Évi által 100 százalékban tulajdonolt Wonderlab Concept Kft. De mint mondja, ez annak a következménye is, hogy a szintén társalapító húga eközben létrehozta saját üzletét, a Shortlist Studiót, és vitte magával az általa forgalmazott termékek bevételét.
Évi nem csak butikos. Ahogy ő mondja, tervező, tulajdonos, egy inkubátor létrehozója és megálmodója. Pedig az egész csak egy helynek indult, ahol pár barátnővel és húgával alkothatnak.
Nem az a 80 ezer forint számított
Húga, Ildikó volt az eredeti ötletgazda. Akkoriban ékszertartókat készített, Évi pedig munka után ékszereket, kellett egy műhely. 2012 márciusában költöztek be az Izabella utcába, „bütyköltek”, ahogy Évi emlegeti. Aztán úgy döntöttek, ha már nyitva vannak és készülnek a tárgyak, miért is ne adnák el őket.
Bár a könnyen penészesedő kis szuterénben alig nyolc hónapot töltöttek, ide köthetők az első sikerek. Az amerikai Indiegogo és Kickstarter mintájára ekkor indult a Creative Selector közösségi finanszírozási oldal, amelynek pályázatára jelentkezett Évi, Ildi, Saci és az ő testvére, Virág. A négy lány kollekciója akkoriban még kutyanyakörvekből, pórázokból, a gazdiknak készített, passzoló ékszerekből és egy, a kollekciót összefoglaló ékszertartóból állt.
A pályázat feltételei miatt született meg a Wonderlab név, a Facebook-oldal, a logó. Utóbbit Évi egy éjszaka alatt, Wordben szerkesztette meg, a dizájnja azóta sem sokat változott. Végül mások mellett ők is nyertek a pályázaton. Bár alacsonyra lőtték be a kitűzött célt, és így 80 ezer forint gyűlt össze számukra a felújításra, Évi szerint nem ez volt a lényeg. Ők lettek az első, közösségi finanszírozással megtámogatott közösségi műhely.
„A beválogatott projektek nyereménye az volt, hogy az összegyűlt összegből nem vontak le közvetítői díjat.
De nem a 80 ezer forint volt a fontos, ebből maximum kimeszelhettük a falakat. Hanem a hírverés, a megfizethetetlen PR. Akkor úgy éreztem, a csapból is mi folyunk. Ott a kis szuterénbe jött hozzánk fotózni még az Elle magazin is.”
A műhely azonban a felújítás dacára ismét penészesedni kezdett, ami veszélyeztette például az akkor még ruhákat, ma már ékszereket készítő Sarkadi Fanni, az Ooh my deer márka alapítójának termékeit is. Költözni kellett, kézenfekvő volt, hogy Évi édesanyja utazási irodájának Veress Pálné utcai helyiségét vegyék át.
Az ördög pénzén
A Wonderlab azóta ott működik, Évi két év után otthagyta gyógyszeripari állását is, hogy minden energiáját az üzletre és az inkubátorságra fordíthassa. Az ott szerzett tartalékait „az ördög pénzének” nevezi, mellyel régi-új szenvedélyét támogathatta meg.
Az újabb kihívást a 2013-as Gombold újra! öltözéktervezői pályázat hozta meg Évi számára. Na nem ő jelentkezett, hanem Csík Orsolya, aki Kag nevet viselő táskamárkájával akkor már a Wonderlab állandó résztvevője volt.
Orsolya kapszulakollekciója elnyerte a tervzsűri tetszését. Tehát már „csak” meg kellett valósítania a ruhákat, amikor arra kérte Évit, segítsen neki támogatót keresni, aki finanszírozza a projektet.
„Kértem, hogy mutassa meg a rajzokat, anélkül én sem tudom őt ajánlani. Amikor megláttam őket, mondtam, hogy én akarok lenni az a támogató. A megtakarításaimból odaadtam neki azt a 200 ezer forintot, amit kért. Tudtam, hogy meg fogja nyerni, így is lett”
– meséli Évi.
A Bedclothes 2014 nevet viselő kollekció lett abban az évben a newcomer kategória nyertese. A natúrfehér színvilágú ruhákat a magasra vetett ágyak és Orsi gyerekkori nosztalgiája inspirálták. A mélységeket kihangsúlyozó, különböző karakterű és árnyalatú fehéreket használt. „Letisztult volt, edgy, de közben meg az egész nagyon otthonos, nosztalgikus.”
Így született meg az INQ Concept, mely innentől kezdve Orsi és Évi közös márkájává vált. A Wonderlab keretein belül 2018-ig 13 kollekciót készítettek együtt, mindig megtartották a letisztultabb vonalakat. Megjelentek berlini, koppenhágai, brüsszeli, amszterdami üzletekben is Évi utánjárásának köszönhetően, de a téli-nyári kollekciókkal való versenyfutásból, az időbeli eltolódásból egy idő után elegük lett.
A kaput az tette be Évinél, amikor 2018-ban egy Kínából érkezett megkeresésre hosszas utánjárást követően 40-50 lookot készítettek el. Olyan anyagokból, melyeket az esetleges nagy mennyiségű megrendelés esetén is nagy biztossággal tudnak használni.
„Elkészült a line sheet, mindent elküldtünk. Soha többé nem jelentkeztek.”
Évi hangján még hallani a csalódottságot, de csak egyetlen pillanatig. Újabb emlék, újabb nagy sebességű gondolat suhan át az arcán.
Marillai Évi nem tudja elképzelni máshol az életét. Fotó: Sebestyén LászlóMinden mindig összeér
„Pont minden összeért, mert Orsi jelezte, ő már nem szeretné tovább csinálni és én is koncepciót akartam váltani. Megfuttattam az összes lookot egy fókuszcsoporton, kiválasztottam a legkedveltebb, legmarkánsabb termékeket, ezekből újragondolva, újragyurmázva állt össze az állandó koncepció” – magyarázza.
Ma is ezek láthatóak a webshopban és az üzletben is, ezeket egészíti ki immár saját tervezésű ékszerekkel és a még Orsi által megálmodott INQ táskákkal. „Most az van, hogy bejöhetsz és megtalálod ugyanazt a nadrágot esetleg más színben, amit két éve vették és imádsz.” A kevesebb több elve alapján választott, az alapdarabokat kortól, testalkattól, stílustól függetlenül bárki be tudja tenni a ruhatárába.
Évi igyekszik jó minőségű pamutot választani a ruhákhoz. Odafigyel az ökotudatosságra, a korábbi szériákból megmaradt anyagokat használja többnyire, de az alapanyagok nem öko- és bioanyagok. A kisszériás gyártás a slow fashion elvével és a jól kombinálható kapszulaméret által válik fenntarthatóvá.
Ildi időközben kiszállt az üzletből, saját webshopot, majd üzletet hozott létre, övé a Shortlist Studio. Évi viszont továbbra is nagyon éli a Wonderlabet, folyamatosan új projekteken töri a fejét, meg persze az elmúlt évek is sorban lökték őt az újabb kihívások elé.
Több ebből Íme egy eszköz, ami segít szembenézni a változással, és még élvezni is fogod Az év legjobban várt ünnepe, mégis ilyenkor szorongunk – mit tehetünk a stressmas ellen?Nem hangzik túl gyávának?
A covidbezárások alatt a felszabaduló idejéből és energiájából született meg a webshop. Pedig sosem gondolta, hogy online világba költözteti a Labit (ez a Wonderlab beceneve). A legnagyobb kihívást mégis a katázás lehetőségének a megszűnése jelentette számára, az üzletből akkor egy időre a tervezők mintegy kétharmada eltűnt, mivel nem tudtak nekik számlázni.
Lassan szinte mindenki visszatért, jelenleg 15-20 tervező termékei vásárolhatók meg a Wonderlabben élőben és online. A tervezők közösségi fenntartással, úgymond tagsági díjjal járulnak hozzá az üzlet működéséhez, cserébe övék az eladott termékek 100 százalékos haszna.
Az alapanyagárak az egekben, bizonyos termékek esetében 50-100 százalékkal is nőtt
– kapcsolódik be a beszélgetésbe Saci, a Sixfeet tervezője, alapítótárs. Ezt az áremelkedést azonban a termék árába nem lehet csak úgy beépíteni, egyelőre ő is sodródik az árral, próbál lassú lépésekben haladni. Az ő fejében a külföldre költözés, új terepek felfedezése is jár már, Évi azonban határozottan kijelenti: ő nem tudna máshol élni, csak itt.
„Én nem tudom elképzelni máshol az életemet. Én nekem ez a kis Budapest, ez a szívem csücske. Ez olyan gyávának hangzik, nem?”
A kérdésre mindketten egyszerre rázzuk a fejünket.
Borítókép: Sebestyén László
The post A butikos, aki átrugdosta magát a főiskolán, ma pedig a város egyik legmenőbb dizájnerboltját viszi appeared first on Forbes.hu.