:

Saját cége miatt perel a pénzügyi óriás – a fintech startup nagyobbnak hazudta magát a felvásárlás érdekében

Saját cége miatt perel a pénzügyi óriás – a fintech startup nagyobbnak hazudta magát a felvásárlás érdekében

Hosszú felhasználói listát, ezáltal nagyobb méretet és sikert hazudott magáról a fintech startup, hogy értékesebbnek tűnjön. A céget így 175 millió dollárért felvásárló JPMorgan Chase (JPMC) ezért perbe fogta a Frank alapítóját és korábbi CEO-ját.

A Frank a pénzügyi támogatásért folyamodó amerikaiak számára kínál olyan szoftvert, amely megkönnyíti a diákhitel-igénylési folyamatot. A „felsőoktatás Amazonjává” kívánta ezzel tenni a 2016-ban alapított céget Charlie Javice. Ennek megvalósításában olyan befektetők segítették, mint

Marc Rowan milliárdos, aki az amerikai Forbes 400-as listáján 4,8 milliárd dolláros vagyonával a 244. helyet foglalja el.Befektetett még a cégbe az Aleph, a Chegg, a Reach Capital, a Gingerbread Capital és a SWAT Equity Partners is. Több ebből Fafeldolgozástól az űriparig: hogy jutott a 4iG a NER, majd a Vodafone közelébe? Gazdaglista: senki nem esett még akkorát a topmilliárdosok közül, mint most Mészáros Lőrinc

Perelgetés ide-oda

Az év végén a delaware-i kerületi bíróságon benyújtott kereset szerint Javice azzal pitchelt a JPMorgannél 2021-ben, hogy több mint négymillió használójuk van, aki a Frank eszközét használva jelentkezik kormányzati támogatásért.

Állítólag hatalmas fake-listát állítottak össze:

4,265 millió, a valóságban nem is létező „egyetemistáét” névvel, címmel, születési hellyel és idővel, valamint egyéb személyes információkkal együtt.

A kereset szerint a valóságban a Franknek kevesebb mint 300 ezer ügyfele volt – írja a Forbes.com.

Javice először visszautasította JPMC-nek a lista bemutatására vonatkozó kérését adatvédelmi okokra hivatkozva. Amikor azonban a cég ragaszkodott az ügyfélkör megismeréséhez, több milliós listát tártak eléjük. Keresetében a JPMC screenshotokat is bemutatott Javice prezentációjából, mellyel a Frank növekedését és több mint négymilliós ügyfélkörét kívánta illusztrálni.

Javice ugyanazon a héten nyújtott be keresetet a JPMC ellen, amikor a pénzügyi óriás ellene. Panasza szerint a cég „alaptalan vizsgálatok sorozatát” indította ellene, majd „rosszhiszeműen” okot kreáltak az eltávolítására a szervezetből és megtagadták a neki járó több millió dolláros kompenzációt.

Szárnyaló biznisz

Javice a keresetben azt állítja, hogy a JPMC hamisan vádolta meg őt a Frank felvásárlása alatti és utáni kötelezettségszegéssel.

„Miután siettek felvásárolni Charlie szárnyaló bizniszét, a JPMC rájött, hogy nem tudja megkerülni a hallgatói adatvédelmi törvényeket, kötelezettségszegést követtek el és megpróbáltak visszalépni az üzletből” – írta a Forbes.com-nak eljuttatott közleményében Alex Spiro, Javice ügyvédje.

Sötét ügyletek

A Frank növekedésért felelős igazgatója, Olivier Amar is szerepel a JP Morgan keresetében. Azt állítják, hogy Javice és Amar először a Frank egyik vezető mérnökét kérték fel a hamis ügyféllista létrehozására. Amikor ő ezt visszautasította, Javice felkereste „egy New York-i egyetem professzorát”, hogy segítsen.

Néhány, a Franket ekkor már használó személy adatainak felhasználásával ő hozta létre a 4,265 millió hamis ügyfélszámlát – ezekért Javice 18 000 dollárt fizetett neki – , majd validáltatta azokat egy harmadik féllel.

A kereset képernyőképeket tartalmaz a professzor számláiról is, és azt állítja, hogy Javice jelentős erőfeszítéseket tett annak biztosítására, hogy a munka dokumentációját megsemmisítsék, vagy megváltoztassák.

Eközben Amar további 105 000 dollárt fizetett az ASL Marketing cégnek egy külön adathalmazért, amely 4,5 millió diák információit tartalmazta.

A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) figyelmét már 2000-ben felhívták kongresszusi képviselők a Frankre, annak „megtévesztő gyakorlatára. Azt gyanították, hogy a cég hamis reményt kelt a diákokban, miközben adataikat haszonszerzésre használja és harmadik fél számára értékesíti. A Frank figyelmeztető levelet is kapott a fogyasztóvédelmi hivataltól.

2021 szeptemberében a JPMC felvásárolta a Franket, ezzel együtt pedig alkalmazottjává vált Javice, Amar és a cég többi dolgozója is.

Javice a 30 alatti sikeres fiatalok listáján

A Pennsylvaniai Egyetemen végzett Javice 2019-ben szerepelt a Forbes 30 Under 30 listáján is. Akkor azt mondta, a Frank 300 ezer diákot segítette hozzá ahhoz, hogy anyagi támogatást szerezzen. Amikor két évvel később a LinkedInen bejelentette a felvásárlás létrejöttét, már azt írta, több mint 6000 felsőoktatási intézmény több mint 5 millió diákjának segítenek.

A felvásárlást követően LinkedIn-profilja szerint ügyvezető igazgatóként dolgozott és a diákközpontú termékekért felelt a JP Morgannél. Az összeolvadás eredményeként mintegy 10 millió dollárt kapott, továbbá tárgyalt egy 2 millió dolláros úgynevezett megtartási bónuszról (retention bonus – e javadalmazás feltétele, hogy a munkavállaló egy előre meghatározott időtartamig vagy feltétel bekövetkeztéig a vállalatnál marad).

Charlie Javice a 2019-es amerikai 30 Under 30 listán, kiemelve. Forrás: Forbes.com

Amar, aki szintén ügyvezető igazgatói pozícióba került, 5 millió dollárt kapott az ügyletből, és 3 millió dolláros megtartási bónuszt alkudott ki.

A lebukás?

Az adásvétel megtörténte után a JPMC elkérte a Frank ügyféllistáját, hogy megkezdhesse termékeinek és szolgáltatásainak marketingjét ezen hallgatók felé. Hamar kiderült azonban, hogy a lista hamis. Állításuk szerint a 400 ezer kiküldött email mintegy negyedének a kézbesítése volt sikeres és ezek mindössze egy százalékát nyitották meg.

Amart októberben, Javice-t novemberben rúgták ki. A LinkedIn szerint több korábbi Frank alkalmazott továbbra is a JP Morgannél dolgozik.

The post Saját cége miatt perel a pénzügyi óriás – a fintech startup nagyobbnak hazudta magát a felvásárlás érdekében appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés