Anita nem tartotta magát tehetségesnek, mégis a kreativitásra épített sikeres üzletet
- Forbes
- 18 Jan, 2023
- Címkék: #Üzlet # vállalkozás
A felnőttek lakberendezési inspirációs blogjáról, a gyerekek – főleg az általános iskolások – az Álomszobagyár-videókból, majd tévéműsorból ismerhetik Csorba Anitát. Ő magát egyszerűen csak kreatív mentornak nevezi, de emögött nemcsak Anita vidám és pozitív személyisége, hanem egy több lábon álló vállalkozás és egy aktív közösség is van, csaknem 60 milliós megtekintéssel saját Youtube-csatornáján.
Egy két ünnep közötti, durva mandulagyulladásnak köszönhetően pihenősebbre sikerültek az ünnepek, mint általában. Úgyhogy miután kimaxoltam az otthoni rendrakást, kicsit ráfüggtem a home makeover realitykre, amelyekben egy-egy házat, szobát alakítanak át.
Több oka is van, amiért a különböző – jellemzően kanadai vagy amerikai produkcióban készülő – műsorok közben azt gondoltam, hogy „na jó, ez már túl amerikai”. Egyrészt bődületes, több tízezer dolláros büdzsék vannak egy-egy ilyen akcióra: az egyikben például potom tízmillió forintnyi dollárért hoztak össze egy (na jó, kétszintes) játszószobát két kisgyereknek. Másrészt, a túlzások: ha kiderül, hogy mégsem tetszik a kandalló burkolata, és a buli produkció kedvéért maguknak a házlakóknak kell kalapáccsal szétverniük egy olyan kandallót, amit én simán betennék a saját nappalinkba, akkor anyuka vagy apuka toldja meg a költségvetést, alsó hangon is több ezer dollárral. Aztán vége a felfordulásnak, hazatérhetnek a háziak, akik könnyes szemmel és/vagy sikítozva borulnak a lakberendezők nyakába. Ezekben a – legalábbis nekem – túl amerikai produkciókban mégis mindig van valami személyes szál, ami arról szól, mennyire fontos, és mennyire hatással van a jóllétre, a hangulatra, hogy milyen környezetben él az ember.
Csorba Anita a kezdetben a YouTube-on, majd három éve a Spektrum Home-on is futó Álomszobagyár című műsorával hasonlót csinált meg itthon, csak szerintem hitelesebben. Csapatával egy nap alatt alakítanak át egy gyerekszobát, jellemzően kreatív diy-ötletekkel, falfestéssel és maximum egy-két új bútordarabbal, textíliával. „Tízes skálán tizenegyes, amennyire izgulok”, „Azta, nagyon tetszik”, „Ez szerintem nem is az én szobám” – mondják a leleplezéskor a mosolygó, 6-14 éves gyerekek. Az egyik üzenet itt is az – és erről Anita is hosszan mesél az interjún –, hogy szép és inspiráló környezetben egyszerűen jobban érezzük magunkat. A másik pedig, hogy egy szoba átalakítását és az ehhez kapcsolódó minőségi változást kis büdzséből, kreativitással is el lehet érni.
A kreativitás kulcsszó: Anita kreatív mentorként definiálja magát, mégis, az utóbbi, bő tíz évben komplex és jól menő vállalkozást épített a mögé, amit legjobban szeret: alkotni.
Fotó: Sebestyén LászlóA sorsfordító citrom
Anita már gyerekként szeretett kreatívkodni: „legkorábban az alkotással tudtam kivívni a felnőttek csodálatát. Mindig elismerést kaptam érte és úgy éreztem, valódi örömet okoztam.” Hidegzuhanyként érte, amikor ötödikes korában hármast kapott egy citromrajzra. „Borzasztóan mellbevágott. Először elszomorított, utána arra gondoltam, hogy muszáj mindenkinek meglátnia azt a szépséget, amit én belülről látok, csak akkor még nem tudtam kifejezni. Ezen kezdtem el dolgozni és ez a hajtóerő a mai napig bennem van.”
Anita nem tartotta magát különösebben tehetségesnek rajzból, de úgy volt vele – mint ahogyan később sok minden mással is –, hogy majd megtanulja.
A citromos eset sem kedvtelenítette el – utóbb úgy látja, a rendszerváltás környéke kedvező, optimista időszak volt itthon. „Az ember – akár gyerek, akár felnőtt – szeretett abban hinni, hogy bármit elérhet.” Neki sem kevesebb volt a víziója ekkoriban, mint hogy világhírű festő lesz, és így hat majd az emberekre.
Bonbon, a balatoni nyúl
A BME építészmérnöki karát inkább a családi hagyományokra tekintettel végezte el, igazi művészlélekként közben is rendületlenül rajzolt, festett, és festőművész végzettséget is szerzett. A kétezres évek elején évente önálló kiállításai voltak, és részt vett több csoportos kiállításon is (például a Duna Galériában vagy a Magyarok Házában). A műszaki egyetemen a „ha olyan sokan megcsinálták, akkor nekem is sikerülni fog”- mentalitás segítette át.
Huszonévesen belsőépítészként és lakberendezőként kezdett dolgozni, majd megszülettek a gyermekei, akiknek 2010-ben meseblogot kezdett írni Bonbonról, a balatoni nyúlról. Az aktuális heti epizód végén szavazni lehetett, hogy hogyan menjen tovább a történet. Aztán amikor 2010-ben költözni készültek, az inspiraciok.hu oldalra elkezdett magának lakberendezési ötleteket gyűjteni.
A Lakáskultúra magazinon, és a jellemzően barna-fehér enteriőrökön szocializálódott magyaroknak többek között Anita tárta ki a színek világát.
Krivarics Ditta lakberendező, aki Otthonkommandó című blogjára épített vállalkozást, kicsivel Anita után, 2011-ben kezdett blogolni. Ő is azt mondja, bár voltak akkoriban lakberendezési lapok, de a blogok felfutása valóban kinyitotta az ablakot az új lakberendezési trendekre, sokszínű tartalmak jöttek be. Dittának is hamar nagy olvasótábora lett az Otthonkommandón, az emberek könnyen kapcsolódtak ezekhez az új trendekhez.
Anita, saját célra összeszedett inspirációi iránt is hatalmas érdeklődés volt. „Pár hónap után azt éreztem, ez az, amit kerestem: hogy pozitív hatással legyek mások életére.” Lakberendezőként, építészmérnökként egyébként is tudta, hogy az épített környezet erősen befolyásolja az életminőséget. Az előző rendszerben ezt nem annyira tudták megélni az emberek, míg most elkezdték felfedezni, hogy mennyire más, ha szép környezetben laknak. A Facebook is felfutóban volt, úgyhogy hamarosan létre is jött a ma Inspirációk Csorba Anitától nevű, csaknem negyedmillió követővel rendelkező oldala.
Nem tudatosan építette a vállalkozását és az első három évben nem is volt bevétele belőle.
Az átalakítások és a kreatívkodás költséges műfaj, emellett nehéz mindent egyedül csinálni. A mai napig emlékszik az első barteregyüttműködésre, aminek keretében egy háromezer forintos könyvet kapott egy cikkért cserébe.
Garázsvideó és falevéltálka
Amikor a Facebookon megjelent, még nem volt posztidőzítés funkció, így azzal lehetett versenyelőnyt szerezni, ha valaki rendszeresen posztolt. Anita óránként tette közzé a tartalmakat. „Teljesen belepörögtem” – mondja arról, mennyire beleszeretett abba, hogy inspirálhat másokat. A rengeteg munkának meglett az eredménye: rövid idő alatt százezres tábort épített az Inspirációk oldalon. Krivarics Ditta is követte Anitát, akiről azt mondja: „nagyon sokat blogolt és példaértékű itthon, ahogyan felépítette a Youtube-csatornáját. Abban is rengeteg munka van.”
Anita hamar realizálta, hogy a Youtube megkerülhetetlen, így a platform legrégebbi tartalomkészítői között van. Bár Viszkok Fruzsi, Pamkutyáék és Szirmai Gergő egy ütemmel előbb kezdte, de Anita 2014-ben már szintén a fedélzeten volt. Inspirációk Csorba Anitától Youtube-csatornájának mostanra 247 ezer feliratkozója van, videóit összesen majdnem 60 milliószor nézték meg, ezen belül a 2018-tól gyártott Álomszobagyáras videókon 15 millió megtekintés van.
„Akkor a világ végéig várhattam volna” – mondja nevetve arról, hogy nem várt a tökéletes első videóra.
Persze mindig próbálta kihozni a maximumot ezekből a tartalmakból, de sokat tanult is közben. Beszéd- és testbeszédtanárhoz járt, és több mint ezer videón túl a mai napig izgul a felvételek előtt. Első videójában 2014-ben egy falevéltálkát készített. Ezt egy garázsban vették fel, majd egy-két évig otthonról videózott, 2016-ban lett saját stúdiója. Azt mondja, az időközben Inspirációk Magazinná alakult, korábbi blogján elsősorban a felnőtteket, a Youtube-on a különböző kreatív alkotóvideókkal pedig a 6-14 éves korosztályt érik el.
Ami az aktuális trendeket illeti: a Youtube-on a feliratkozást már nem használják annyira az emberek, hanem inkább alkalomszerűen keresik a témákat, az egyes embereket, és csak egy-egy tartalmat néznek meg. Anita szerint hiába mondja mindenki évek óta, hogy leáldozóban van a Facebook csillaga, ő nem ezt tapasztalja. A TikTokkal kapcsolatban náluk is dilemma volt a csapaton belül, hogy megjelenjenek-e, mert sok az értéktelen, trash tartalom.
„De ha senki nem megy fel értékteremtő céllal, akkor ez soha nem fog megváltozni”
– ebből a meggondolásból néhány éve ott is jelen vannak, és 2023-ban szeretnének rá az eddiginél is nagyobb fókuszt tenni, mert kibővült a célközönség: már a 20-30-asok, sőt a még idősebbek is felmennek és egyre több az értékes tartalom.
Fotó: Sebestyén LászlóSzerelemfókusz
2016-ig mindent egyedül csinált, de tudta, hogy a szintlépéshez csapatot kell építenie. Ma körülbelül tízen dolgoznak együtt két vállalkozás keretében. Az Inspirációk Média Kft.-ben a tartalomgyártó tevékenységeik vannak, a vállalkozás 2021-ben 61,2 millió forintos nettó árbevételt ért el. „A tartalomgyártást jobban üzleti fókusszal tudom nézni” – a szerelemprojekt, főként gyermekeknek szóló kreativitásfejlesztő tevékenységek pedig az Inspirációk Élménystúdió Kft.-ben összpontosulnak. A 2019-ben alapított cégnek legutóbbi, tavalyelőtti lezárt üzleti évében 31,8 millió forintos nettó árbevétele volt.
Anita szerint,
ha valaki felelősségteljes vállalkozást szeretne építeni, nem hagyatkozhat csupán közösségi felületekre, hanem saját bázist, brandet és személyes márkát kell építeni,
hogy az emberek visszatérjenek. Náluk a gyerekek kreativitásának fejlesztésére kitalált Inspiboxok és az ő személyes márkája jelentik most a fő bázist.
„Ha odakerül egy paca, azt vegyék kalandnak”
„Óvodáskorban belekerülünk egy malomkerékbe, és a mostani iskolarendszer sem kedvez a kreativitásnak. Aminek pedig nagy szerepe kellene, hogy legyen, mert annyira gyorsan változik a világ, annyi kihívást kell megoldani, hogyha nem tudunk elég rugalmasak és kreatívak lenni, akkor nagyon hamar elveszünk” – Anita úgy látja, nem feltétlenül a siker feltétele a kreativitás, de boldogságé mindenképpen, ami még fontosabb. „Ha kreatívan, más nézőpontból tudunk ránézni a dolgokra minél hamarabb, akkor a probléma először kihívás lesz, és utána kaland. Nem mindegy, hogy problémákkal vagy kalandokkal teli életünk van.”
Anita szerint a kisiskolások sok olyan fallal találkoznak, ami hamar visszaveti az önbizalmukat, és
az esetleges negatív visszajelzés miatt félnek az önkifejezéstől, így 18 éves korukra rohamosan leépül a kreativitás.
Anita és csapata rendszeresen jár iskolákba kreatív foglalkozásokat tartani, és megalkották a kreatívkodásra alkalmas Inspiboxokat, amelyeket Anita festményei, és sok más kézműves alapanyag mellett saját webshopjukban értékesítenek. Az időről-időre megújuló boxok ára 15 és 17 ezer forint között mozog, de szerény becslésem szerint nettó 8-10 órára tuti képes lekötni mondjuk egy hétéves gyereket, és még maradandót is alkotunk közben.
Hogy az iskoláskor végére ne vesszen ki a kreativitás a diákokból, Anita szerint érdemes szem előtt tartani, hogyha mondjuk egy 14-15 éves nagykamasznak már nem feltétlenül van kedve rajzolni rajzórán, attól még nem kellene, hogy véget érjen a kreativitás fejlesztése, mert rengeteg olyan játékos feladat van, amivel bele lehet merülni az alkotásba. A kötöttségek amúgy sem célravezetőek: „ha odakerül egy paca a rajzlapra, akkor azt ne dobják ki, hanem vegyék kalandnak – nézzék meg, hogy miért pont attól lesz különleges a végeredmény.”
Interjú Vámosi Ágoston 9 perc olvasásHalácsy Péter: Mindenféle hülyeségre szórjuk el a pénzt, a tanárok idejét és a gyerekek figyelmét
Legyél jobb! Forbes 6 perc olvasásÍme, a gyermekeink jövőjét meghatározó legizgalmasabb kezdeményezések
Üzlet Yanagisawa H. Gyöngyi 9 perc olvasás„Nőként, Európából, a semmiből romboltam le egy társadalmi falat”– a magyar iparművész, aki japán fabábukra építette üzletét
Tavaly ősszel Inspikid Klub néven havi előfizetéses szolgáltatást is indítottak, amelynek keretében különböző kézműves projektekkel, videókkal igyekeznek ébren tartani a gyerekek kreativitását. Egyelőre nincsenek könnyű helyzetben ennek értékesítésével, mert ők is látják, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben máshol van a családok fókusza.
A szülőket is edukálni kell, mert sokan „úri huncutságnak” gondolják a kreativitás fejlesztését, holott ez nagyon jó hosszútávú befektetés,
növeli a biztonságérzetet, mondja. Ditta – aki saját online lakberendezési kurzusokaiból épített vállalkozást – saját példáján is úgy látja, hogy máshová került a fókusz tavaly, neki is nehezebb volt értékesíteni a szolgáltatásait. Az ő cégének – amely korábban évről-évre, töretlenül nőni tudott – is csökkent tavaly az árbevétele, hirdetni is nehezebb volt, és nem jöttek úgy a rendelések, mint korábban. Ahogyan Anita azt vallja, hogy a kreativitás egy olyan izom, amit lehet fejleszteni, Ditta is kiemelte: a lakberendezés is tanulható, és kis változásokkal is ég és föld az a különbség, amit egy otthonban el lehet érni.
Én is
„Se ritmusérzékem, se zenei hallásom nincs” – Anita egy éve tanul szájharmonikázni. Ez a sokadik olyan dolog, amit abból kiindulva tanul, hogy ha mások el tudják sajátítani, akkor ő is. „Ez egy fantasztikus utazás, ahol megélem azt, amit aztán átadhatok másoknak egy-egy foglalkozáson” – merthogy sokan úgy ülnek be, hogy „de ők nem kreatívak, nem tudnak rajzolni”, majd miután Anita lépésről-lépésre vezeti őket a folyamaton, sikerélményük lesz.
„Az a gond, hogy az emberek túlzottan a végeredményre koncentrálnak, és emiatt nem tartják magukat képesnek az alkotásra.”
Kispesten, a fekete-fehér, mégis vidám design-nal a környezetébe közel sem belesimulva, három éve nyílt az Inspirációk Élménystúdió és a Csorba Anita shop. Itt gyerekeknek tartanak szezonális alkotóműhelyeket, de tavaly nagy volt az érdeklődés a céges csapatépítő alkotóműhelyek iránt is.
Anita legnépszerűbb tartalmai az Álomszobagyár epizódok. Ezekkel elsősorban azt akarta megmutatni, hogy sokszor nem pénz, hanem akarat kérdése, hogy szép környezetben legyünk. Annak ellenére, hogy az Álomszobagyárban „csak” egy szobát alakítanak át, költséges műfaj, a Youtube-ra szponzorok segítségével gyártják a videókat. A Spektrum Home-ot ő maga kereste meg, hogy érdekelné-e őket a formátum, így három éve már oda is gyártják a műsort.
„Szerintem nagyon fontos a proaktivitás a vállalkozói életformában, nem fog az ember szájába repülni a nagy megrendelés.”
Olyan tartalmakat szeretne gyártani, amelyek kreatív, tudatos életszemléletet közvetítenek fenntartható módon. A kezdetektől komolyan vette, hogy csak olyan szponzorokkal és partnerekkel működjön együtt, akik hasonló értékrendet vallanak, ők pedig szabadságot kapjanak a munkájukban. Így is belefutott néhány, kicsit rossz döntésbe, de tanult belőle. 2023-ban a Youtube-on is szeretnének több önálló Álomszobagyár-epizódot közzétenni, és bővítenék műsorportfóliójukat. Ennek az Álomszobagyár mellett része most a Vidd haza a zöldet! magazinműsor, a Csorba Anita kreatív videók, és a Csorba Anita podcast, idén pedig egy Szerepcsere című műsorral is bővül a kínálat. Utóbbi szórakoztató módon mutatja be a vezetők életét, és ezzel a kreativitás szerepét és sokszínűségét. A műsorban két cégvezető cserél majd helyet egy napra.
Az Inspikid online klubot is szeretnék minél többeknek eljuttatni, nem kisebb céllal minthogy, „én fejlesszem a világon a legtöbb gyermek és felnőtt kreativitását”. Az Inspikid klubot eleve úgy alakították ki, hogy könnyen lefordítható legyen más nyelvekre, így ha a hazai közönség előtt jól szerepel, akkor jöhet a külföldi terjeszkedés.
Öt villámkérdés Anitának
Milyen lakberendezési dolgot vittél haza legutóbb? „Egy, a csapatomtól ajándékba kapott aranyfülű nyúl mellszobrot. Imádom a nyuszikat és a különleges dekorációs tárgyakat, főleg azokat, amikhez konkrét emlékek is kötnek.”
Az otthonod melyik részét kedveled leginkább? „A könyvespolcomat. Gyönyörű, kovácsoltvas létrák vannak benne, amiket Apósom készített 20 évvel ezelőtt, és színek szerint rendeztem rajta a kb. 1500 darabos könyvgyűjteményemet.”
Mi az, amit soha nem vennél az otthonodba? „A vidám, extravagáns dolgokat szeretem, ezért a válaszom az, hogy ami lehangol, vagy lehangoló, annak semmiképp nincs helye az otthonomban.”
Ha bárkinek az otthonát megnézhetnéd a világon, kihez mennél el és miért? „A közösségi médián keresztül sok híresség otthonába bepillanthatunk, olyat választanék, aki nem mutat az otthoni környezetéből sokat, de mégis inspiráló ember számomra. Ilyen például Takashu Tsushima japán művész. Nagyon kíváncsi lennék otthonának a kisugárzására, meg az országban is körül tudnék nézni, még nem jártam arrafelé.
Mit festettél utoljára? „Egy jótékonysági aukcióra festettem egy 1 méter x 1 méteres akril képet, amibe a következő üzenetet rejtettem: Mi lett volna ha…? Szép áron lett is gazdája.”
The post Anita nem tartotta magát tehetségesnek, mégis a kreativitásra épített sikeres üzletet appeared first on Forbes.hu.
Hasonló tartalmak
Nagyon jó bmi adatok jöttek az USA-ból
- Portfolio.hu
- 22 Nov, 2024