Négyezerért ettem pörköltet a vasútállomáson – és nem bántam meg!

Még ősszel történt, hogy egy balatoni túrám köztes állomásaként célba vettem a csopaki vasútállomást. A Resti by Laurel nevű „utasellátó” az egyik legmenőbb fővárosi étterem, a Laurel Budapest balatoni gyermeke, a menüért pedig ugyanúgy a tehetséges fiatal séf, Mede Ádám felel, mint a pesti étteremben. De mit lehet kihozni egy tokkal-vonóval három négyzetméteres konyhából és egy Green Eggből?

A vasútállomás és a gourmetvacsora szavak úgy taszítják egymást, mint a sajtos melegszendvics és a libamáj. Nagyjából ilyesfajta gondolataim lehettek, amikor először beléptem az állomásépület egyik felét elfoglaló étterembe, noha tudtam, hogy az egykori utasellátók gasztronómiai színvonalánál egy peronnal magasabbra pozicionált helyre érkezem.

Aztán az enteriőr gyorsan helyreteszi az esetlegesen felmerülő identitásproblémákat. A mindennel együtt tíz férőhelyes étterem berendezése egy kortárs bisztrót tükröz, de mégis jó értelemben véve egyszerű marad.

Mini borbár, kényelmes bársonyszékek, és a kis ablakokon keresztül az állomás büszkesége, az 1913-ban gyártott 375-ös gőzmozdony – sőt kalauzlelkületű vendégeknek akár a peron – is figyelemmel tartható.

Ősszel mindössze egy gyors ebédre tértem be. Amúgy nem tartozom a körömpörkölt-rajongók közé, de felkészült utazó vagyok, tudtam, hogy itt érdemes lesz ezt választanom. Négyezer forint volt, de cuppogósan kollagénes, paprikás, jól csúszott a Green Eggben kis szenességet kapó bodag roppanásával kísérve. Jó emlékekkel távoztam, úgyhogy nem sokáig gondolkoztam, amikor néhány héttel később elhívtak, hogy nézzem meg a téli menüjüket. Az év többi részében választható menüsorral működnek, télen inkább baráti társaságokat szeretnének megszólítani.

Interjú Vámosi Ágoston 7 perc olvasás
„Lassan elviselhetetlenek az éttermi árak, de még mindig nem emelték meg eléggé”
Üzlet Bagi László 19 perc olvasás
Mondtam a kolléganőmnek, ha bármikor pékséget akarok nyitni, lőjél le

Green Egg a peron végén

Egy grill füstöl a peron végén a csopaki vasútállomáson. Nem mondanám tipikus jelenetnek a magyar vasútállomásokon, de itt bodagot adnak a pörkölthöz, és azt meg kell égetni egy kicsit, hogy jó, füstös-szenes legyen. A bodagot másnéven nevezik cigánykenyérnek is, és régen lehetett sütni kemencében, de akár sparheltben is. Lapos, ropogós, aranybarnára sült kenyér, amivel remekül lehet mártogatni.

Vonattal érkezünk a vacsorára, a kelenföldi pályaudvarról alig másfél óra alatt itt vagyunk. A második kocsiból talán még húsz métert sem kell tenni, és ott állunk a bisztró üvegablaka előtt. Bent egyetlen alkalmazott sürgölődik. Karácsony Bence egy személyben séf, sommelier, felszolgáló.

Karácsony Bence cukrászként kezdte, dolgozott a Centrálban és a Costesben is, míg végül a csopaki projekt kedvéért ideköltözött, és egyelőre nem is nagyon cserélne most. Fotó: Laurel

„Ez egy jó rendszer. Ha heti 20-25 vendégünk van, mi azzal már boldogok vagyunk. Az egész hatékonyan üzemeltethető” – mondja Báthory Gergely tulajdonos. Majd azt is hozzáteszi, hogy az első hetek tapasztalatai alapján van igény erre a típusú téli elvonulásra, főleg hétvégente minden asztaluk minden férőhelyét lefoglalták előre.

„Ami bevált, azon nem szívesen változtat az ember. Persze folyamatosan finomítjuk a recepteket, de a kenyér, a ramen, a harcsapaprikás lassan már klasszikusok nálunk. Mindig arra gondolok, hogy ezeknek tíz-tizenöt év múlva is meg kell állniuk a helyüket”

– mondja Mede Ádám, aki kivételesen erre az estére csatlakozik hozzánk, de egyébként ő a hétköznapokban a budapesti étteremben dolgozik.

A kakasramen lassan tényleg Mede Ádám signature fogása. Fotó: Laurel

„Én egyébként nagyon szeretem Ádám sztoriját. Odament a Costesbe, hogy itt fogok dolgozni” – meséli Báthory Gergely. „Ez tényleg így volt! Egy napig mosogattam” – mondja Mede Ádám, aki szerencsére hamar elkezdett a konyhán más típusú munkákban is részt venni.

Mit kapunk a pénzünkért?

A hattételes menü alapjait a budapesti étteremben készíti elő Ádám és csapata, ezeket a helyszínen állítja össze Bence. A menü ára 17 500 forint, borpárosítással 29 500 forint, plusz szervizdíj.

Pisztráng, gomba, savanyú káposzta

A téli  menü:

Kovászos kenyér, füstölt vajPisztráng, gomba, savanyú káposztaFehérrépa, soy balzsam, dióKakas ramenKörömpörkölt vagy gombapörkölt, borsodi csalamádé, bodagAnanász, gin, kókusz rumbaba Rumbaba, a klasszikus recepttől némileg eltérve, de mégis működik! Mindez Karácsony Bence tálalásában. Fotó: Laurel

Az egész sor szépen kitalált, minden eleme a helyén van, a könnyebb, pisztrángos előételtől a klasszikus és az avantgard határán álló, cuppogósabb pörköltig, vagy a vacsorát szépen lezáró rumbabáig.

A legemlékezetesebb mégis a kakasramen volt, sűrű lével, malacfüllel, tojással, tésztával, friss korianderrel, amire hetek, hónapok múlva is emlékszik az ember – úgy fest, ez lassan tényleg Mede Ádám klasszikusává válik.

Valószínűleg nem kockáztatunk sokat, ha azt mondjuk, a csopaki vasútállomáson működik az ország egyik legkisebb étterme. És akkor sem, ha azt állítjuk, az itteni a legjobb az összes magyar utasellátó közül. A jobb esetben mustáros virslivel, esetleg sós mogyoróval operáló talponállók mezőnyéből nem nehéz kiemelkedni, persze, de a csopaki Resti by Laurel a menőbb balatoni éttermek mezőnyében is megállja a helyét.

Tipp: Ha valahová, akkor ide tényleg érdemes vonattal érkezni. Kelenföldről kicsivel több, mint másfél óra alatt érkeztünk meg. Húsz méter séta, és már magunkra is zárhattuk az étterem ajtaját. És a jó hír az, hogy a vacsora után sem kell azonnal visszaindulni. Mi a gyalogtávolságra található Buborék Csopak – Bed, Bike, Bread nevű helyen szálltunk meg, ami mint neve is mutatja, szálláshely, biciklibolt és pékség egyben, kifejezetten minőségi kenyerekkel, kávéval és reggelivel.

Még egy tipp: A balatonfüredi Mór24 – a téli szünet után – kifejezetten ajánlott egy ebédre vagy vacsorára. Albrecht Tamás és Almás Edit helyén friss ízek, bátor párosítások, házi gyömbérsör és természetes borok várnak minket, olyan ételekkel, mint a sült kovász, a rántott disznósajt, a vajbab romesco szószban, az ötfűszeres sült répa vagy a ropogós császár mogyorószósszal, fehérboros savanyított retekkel. Az azóta Bib Gourmand elismerést kapott, hangulatos bisztróról itt írtunk korábban.

The post Négyezerért ettem pörköltet a vasútállomáson – és nem bántam meg! appeared first on Forbes.hu.